تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819877590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سمپوزیوم بین المللیلس، خاک، اقلیم در اوراسیای جنوبی درگرگان آغازشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سمپوزیوم بین المللی"لس، خاک، اقلیم در اوراسیای جنوبی" درگرگان آغازشد گرگان - ایرنا- نخستین سمپوزیوم بین المللی "لس، خاک، اقلیم در اوراسیای جنوبی" صبح چهارشنبه در تالار خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مرکز استان گلستان آغاز شد.


به گزارش ایرنا، دبیر اجرایی این سمپوزیوم علمی گفت: این سمپوزیوم به مدت شش روز در استان گلستان برگزار می شود که در دو روز اول (امروز وفردا) به ارائه مقاله اختصاص داشته و چهار روز بعد بازدید از مناطق خاکی لسی استان انجام می شود.
دکتر "فرشاد کیانی" در حاشیه افتتاح این نشست بین المللی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: 200 مقاله علمی به دبیرخانه سمپوزیوم ارسال شده که 85 مقاله جهت ارائه در نشست های آن پذیرفته شده است.
به گفته وی، از مجموع مقالات 110 مقاله مربوط به محققان ایرانی بوده که از این تعداد بیش از 40 مورد جهت ارائه در نشست ها پذیرفته شده است.
کیانی، مطالعه خاک های لسی برای تغییرات اقلیم در گذشته و شبیه سازی برای آینده را از اهداف این سمپوزیوم بیان نمود.
وی تصریح کرد: دراین نشست بین المللی 35 دانشمند، محقق و برفسور از کشورهای ایران، آلمان، روسیه، چین، لهستان، اتریش و کانادا حضور دارند.
دبیر سمپوزیوم بین المللی لس، خاک، اقلیم در اوراسیای جنوبی در زمینه میزبانی گلستان برای این همایش علمی نیز گفت: استان گلستان تنها منبع غنی این نوع خاک در ایران می باشد که عمق آن به صد متر هم می رسد.
به گفته وی از سوی دیگر با توجه به منبع غنی آن در گلستان بنا داریم مرکز تحقیقات بین المللی خاک های لس را در این استان دایر کنیم، زیرا محققان جهان و شرکت کنندگان این سمپوزیوم معتقد هستند که مطالعه خاک های لسی جهان بدون مطالعه خاک های لسی گلستان امکان پذیر نیست.
کیانی یادآور شد: لس منبع غنی از مواد معدنی است که ذرات آن متوسط بوده و نه حالت چسبندگی داشته و نه شباهت به شن دارد که از این رو برای کشاورزی بسیار مفید می باشد.
دبیر این سمپوزیوم بین المللی اضافه کرد: با وجود اهمیت لس در کشاورزی، اما حساس به مدیریت هستند که متاسفانه در گلستان مدیریت غلط باعث شده تا شاهد سیلاب و پرشدن سدها باشیم.
خاک های لس (Loess) به رسوباتی گفته می شود که با باد منتقل می شوند و با حضورشان در یک منطقه مثل استان گلستان و شمال ایران، سیکل های مختلفی از تغییر اقلیم و تحول زمین نما در دوره زمین شناسی "کواترنر" را نشان می دهند.
از این رو توالی لس ها و خاک های قدیمی پالئوسول (Paleosols)، اطلاعات ارزشمندی در خصوص تغییر اقلیم در منطقه داده و از طرفی پلی بین رسوبات لسی جنوب شرقی اروپا و آسیا با ایران برقرار می کند.
خاک های لسی در ایران در محور شمالی و استان گلستان وجود دارد و تاکنون مطالعات تخصصی در این زمینه صورت نگرفته است.
کمربند خاک های لسی از اروپا (آلمان) آغاز و تا شرق آسیا (چین) ادامه می یابد و شمال ایران هم در این کمربند قرار دارد.
7467/601


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن