تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان زيرك، دوستش حق است و دشمنش باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820324168




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صید ماهیان خاویاری در گلستان به کمتر از یک تن رسیده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: صید ماهیان خاویاری در گلستان به کمتر از یک تن رسیده است گرگان - ایرنا - مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان گفت: صید ماهیان خاویاری در آب های ساحلی استان طی بیست سال اخیر از 128 تن اکنون به کمتر از یک تن (800 کیلوگرم) رسیده است.


سیدمصطفی عقیلی نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا دو علت عمده این امر را افزایش صید بی رویه و کاهش رهاسازی ذکر کرد و افزود: صید غیرقانونی توسط حاشیه نشینان سواحل دریای خزر از دیرباز جزء شاخص ترین عوامل بوده است.
وی افزود: ماهیان خاویاری "رودکوچ" هستند و از دست رفتن تخم ریزگاه های طبیعی در رودخانه ها به دلیل احداث سدهای متعدد و کاهش دبی آب پایه رودخانه ها باعث شده که برخی گونه ها تا صد درصد و برخی تا 95 درصد از بین برود.
وی همچنین به افزایش آلودگی در حوزه سواحل دریای خزر اشاره کرد و گفت: ماهیان خاویاری "دیربالغ" بوده و عمر طولانی دارند و آلودگی ها سبب می شود که با مخاطرات جدی مواجه شوند.
وی اظهار کرد: نجات ماهیان خاویاری نیازمند یک انقلاب در حوزه شیلاتی دریای خزر است که باید بدون از دست دادن فرصت و در حداقل زمان برای حفاظت و احیای آن اقدام های لازم را انجام داد.
وی اضافه کرد: در حوزه ماهیان خاویاری طی چند سال اخیر وقایع ناهنجاری اتفاق افتاده که روند نابودی آن را تسریع کرده که با ادامه این روش باید با این ماهیان وداع کرد.
وی با بیان این که اکنون زنگ خطر نابودی گونه ماهی "شیپ" یا "ماهی شکم برهنه" به صدا درآمده است، ادامه داد: ذخایر این گونه خاویاری طی بیست سال اخیر بیش از 500 برابر کاهش یافته است.
مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان گفت: دریای خزر با ماهیان خاویاری و خاویار آن شهرت یافته است، لذا باید همه اقدام های لازم را برای احیای آن انجام داد تا برای آیندگان نیز این ذخایر ارزشمند استمرار داشته باشد.
عقیلی نژاد افزود: لازمه خروج از این وضعیت داشتن برنامه راهبردی دراز مدت است که همه کشورهای حاشیه دریای خزر در آن سهیم باشند و اقدام های هماهنگ و همسو برای احیای ذخایر آن صورت گیرد.
وی اضافه کرد: در احیای ماهیان خاویاری نباید از انجام اقدام ها برای حفظ گونه های وحشی دریای خزر غافل ماند همچنین باید به ماهیان استخوانی به دلیل این که در زنجیره غذایی ماهیان خاویاری قرار دارند توجه داشت تا با کاهش مواجه نشود.
مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان همچنین گفت: صید ماهیان خاویاری در استان تحت نظارت دولت و توسط هشت شرکت پیمانکاری بخش خصوصی در مناطق ساحلی و در مصب رودخانه ها صورت گیرد.
عقیلی نژاد ادامه داد: با توجه به شروع صید ماهیان خاویاری 200 صیاد در پنج مرکز صید شامل صیدگاه های "فرید پاک، ترکمن، خواجه نفس، چالاشت و میان قلعه" کار صید را بر عهده دارند.
وی افزود: این صیادان ماهیان مولد را به صورت زنده و با کمترین استرس از دریا صید کرده و آن ها را در داخل قایق های مجهز به "چان" قرار می دهند که پس از آن این ماهیان تحویل مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر می شوند.
وی اضافه کرد: در این مراکز، تکثیر مصنوعی بچه ماهیان انجام و در رودخانه ها رهاسازی می شود.
وی ادامه داد: برای انجام مطلوب همه این مراحل، همه ساله دوره های آموزشی برای جامعه صیادی برگزار می شود.
به گفته وی با وجود تمهیدها و اقدام های انجام شده از سوی ایران برای احیا و بازسازی ذخایر دریای خزر، تأثیر شگرفی بر روی این امر نداشته که از جمله دلایل آن صید غیرقانونی بچه ماهیان و ماهیان جوان است که این گونه ها را از گردونه ذخایر خارج می کند و اثربخشی اقدامات احیا را از بین می برد.
از گونه های شناخته شده ماهیان خاویاری را می توان "فیل ماهی" که بزرگترین آبزی دریای خزر است، "قره برون یا تاسماهی ایرانی یا تاسماهی پوزه سیاه"، گونه "چالباش یا تاسماهی روسی"، گونه "شیپ یا شکم برهنه" و "ازون برون یا دراکول" نام برد.
591/602


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن