تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820077297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازگشت تنش به روابط ایران - عربستان/ آسوشیتدپرس: تهران-ریاض همچنان نگاه بدبینانه ای بهم دارند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: بازگشت تنش به روابط ایران - عربستان/ آسوشیتدپرس: تهران-ریاض همچنان نگاه بدبینانه ای بهم دارند
اظهارات جنجال برانگیز وزیر خارجه عربستان سعودی علیه ایران و واکنش وزارت خارجه به این سخنان با تحلیل و گزارش رسانه های غربی درباره‌ی روابط تهران-ریاض همراه بود.
به گزارش نامه نیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در این باره نوشت:  وزارت خارجه ایران روز سه شنبه به عربستان سعودی هشدار داد که اظهار نظر وزیر خارجه این کشور در بخشی از مشکل خواندن ایران در منطقه خاورمیانه ممکن است به روابط دیپلماتیک ضربه بزند.

عربستان سعودی به عنوان یک کشور قدرتمند سنی مذهب و ایران که دارای قدرت شیعه در منطقه خاورمیانه برای مدت زمان طولانی است که نگاه بدبینانه ای به یکدیگر دارند. با این حال دو کشور اخیرا با برگزاری نشست ها و دیدارهای دوجانبه برای نزدیک شدن به هم تلاش کردند.

روز دوشنبه گذشته، سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی تهران را به داشتن نیروهای نظامی در سوریه، عراق و یمن متهم و تاکید کرد که ایران بخشی از مشکل در منطقه است.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران نیز در سخنانی واکنش به اظهارات فیصل، گفت: این اظهارات اگر دقیق بیان شده باشد در تقابل با مذاکرات دیپلماتیک میان دو کشور است.

ایران تاکید کرده که هیچ نیروی زمینی در هیچ یک از این سه کشور ندارند اما مشاورانی را برای کمک به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در میانه بحران 3 ساله این کشور فرستاده است همانطور که مشاورانی را برای کمک به دولت شیعه عراق برای مقابله با گروه داعش به بغداد فرستاده است.

روزنامه جورزلیم پست نیز در گزارشی با تیتر «بازگشت تنش به روابط ایران و عربستان پس از بروز نشانه هایی از بهبود روابط» نوشت: مقامات ارشد ایران و عربستان سعودی انتقادات از مداخله یکدیگر در خاورمیانه را تکرار کردند، انتقاداتی که نشانگر بالا بودن تنش میان دو رقیب قدرتمند منطقه ای با وجود دیدارهای در سطوح بالا است.

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نخستین دیدار دوجانبه خود از زمان روی کار آمدن حسن روحانی رئیس جمهوری جدید ایران را برگزار کردند.

این دیدار و همچنین دیدار شاهزاده سعود و امیرعبداللهیان در جده در آگوست گذشته امیدها درباره این دو کشور ممکن است زمینه مشترکی درباره نگرانی های خود درباره گسترش گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، پیدا کرده باشند را افزایش داد.

یک تحلیلگر مسائل ایران و عربستان در این باره گفت: عربستان سعودی همچنان به ایران به عنوان اصلی ترین رقیب و دشمن خود در خاورمیانه نگاه می کند، بنابراین، همکاری با ایران برر سر موضوعاتی همچون عراق احتمالا با این نظر مورد بررسی قرار گرفته که نبود همکاری میان این دو کشور تنها به منافع عربستان سعودی لطمه وارد خواهد کرد.






۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن