تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801778880




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی: توسعه استاندارد راهکاری برای تحقق اقتصاد اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به مناسبت 22 مهر روز جهانی استاندارد، مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی: توسعه استاندارد راهکاری برای تحقق اقتصاد اسلامی تبریز - ایرنا - مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی به مناسبت 22 مهر روز جهانی استاندارد با ارسال یادداشتی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، توسعه استاندارد را یکی از مهمترین راهکارهای تحقق اقتصاد اسلامی اعلام کرده است.


در ادامه مطلب ساسان فرشی حق رو که روز سه شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: بی شک در جهان کنونی تضمین کیفیت مولفه ای ضروری برای رقابت در حوزه تجارت و صادرات بین المللی به شمار می رود و استاندارد به عنوان کلیدی ترین سازمان در این عرصه نقش حیاتی ایفا می کند و کمتر محصولی را می توان نام برد که در چارچوب های استاندارد تعریفی برای آن ارایه نشده باشد.
در عصر کنونی مصرف کنندگان به موضوع استاندارد و مولفه های زیرمجموعه آن همچون ایمنی، بهداشت و کیفیت اهمیت بیشتری قایل می شوند و این موضوع از تهیه و مصرف مواد غذایی گرفته تا خودرو، به صورت بارز خود را نشان می دهد.
با افزایش اهمیت روز افزون مقوله استاندارد و ارتقاء سطح علمی جامعه، سیاست های صنعتی و تولیدی دولت ها و سرمایه گذاران نیز با محوریت استاندارد شکل گرفته و در این عرصه هر روز دستاوردها و استانداردهای جدیدی توسط سازمان های جهانی ارایه می شود.
چارچوب های تعریف شده در قالب استاندارد که امروزه به عنوان ضرورتی در زندگی بشری باز تعریف می شود، مبتنی بر نتایج استوار علوم، فنون و تجارب بشری است و این سه مولفه موجب شده هر روز شاهد افزایش اهمیت استاندارد در جامعه باشیم.
خوشبختانه در ایران نیز هرچند مقوله استاندارد سابقه طولانی ندارد ولی توانسته تاثیر عمیقی بر صنعت و اقتصاد کشور بگذارد و به گفته کارشناسان امر، نقش موثری در صرفه جویی های اقتصادی، تولیدی و تجاری داشته است.
آنچه مسلم است استاندارد کردن محصولات داخلی علاوه بر مشخص شدن مولفه هایی همچون تعیین خواص و مشخصات محصول، تعیین و تشریح روش های تولید و روش های حفاظت از محصول که همواره مورد توجه مصرف کننده است، برای تولید کننده نیز دستاوردهای غیر قابل انکاری دارد که از آن جمله می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی و مواد اولیه به کار رفته در تولید محصول، کاهش قابل توجه ضایعات، بهبود کیفیت تولیدات و در نهایت کاهش قیمت ها، افزایش ارزش افزوده، توسعه صادرات، ارزآوری و افزایش رفاه عمومی اشاره کرد.
با توجه به دلایل یاد شده و اهمیت مقوله استاندارد در عرصه تجارت و اقتصادی بین المللی است که امسال 22 مهر روز جهانی استاندارد تحت عنوان "استاندارد تراز کننده میدان رقابت" نامگذاری شده است.
پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس ازمشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، بر افزایش پوشش استاندارد برای تمام محصولات داخلی و ترویج آن تاکید کردند.
با توجه به تاکیدات معظم له اهمیت استاندارد در جامعه و اقتصاد کشور تبیین می شود، به ویژه در سال های اخیر که موضوع اقتصاد مقاومتی مورد تاکید ایشان بوده و تجربه و تحقیق نشان می دهد تحقق منویات رهبری در این عرصه می تواند علاوه بر کمرنگ شدن تحریم های اقتصادی غرب، ایران را به عنوان الگویی از نظام اقتصادی اسلام در جامعه جهانی معرفی کند.
نباید فراموش کرد که موضوع میزان و ترازو که از مولفه های اصلی استاندارد به شمار می رود موضوعی تازه در جهان اسلام نیست و یکهزار و 400 سال پیش به هنگام نزول قرآن بر پیامبر اکرم اسلام (ص) در سوره المطفقین بر آن تاکیدات بسیاری شده و با توجه به اینکه مبانی اخلاقی و اجتماعی مردم ایران بر اساس اصول دین اسلام پایه گذاری شده است، استاندارد بودن کالا و تلاش برای تجارت صحیح و منصفانه جزو تکالیف دینی به شمار می رود.
با توجه به اهمیت موضوع استاندارد در ساختارهای اقتصادی و دینی ملت ایران است که در سال های اخیر سازمان استاندارد با افزایش حوزه فعالیت خود، بسیاری از محصولات داخلی را تحت پوشش خدمات نظارتی خود قرار داده و اقدامات گسترده ای برای ارتقاء کیفیت تولیدات انجام داده است.
در همین راستا به نظر می رسد تبیین ضرورت استاندارد و فرهنگ سازی در این عرصه با کمک اطلاع رسانی دقیق و به موقع از اقدامات و اهمیت کارهای انجام شده می تواند جامعه را به سوی زندگی سالم تر مادی و معنوی رهنمون باشد.
7240/587


22/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن