پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850002718
چرا «حبّ پیغمبر» نشانه ایمان نیست ولی «حبّ علی» هست؟
واضح آرشیو وب فارسی:الف: چرا «حبّ پیغمبر» نشانه ایمان نیست ولی «حبّ علی» هست؟
بخش اجتماعی الف، 21 مهر 93
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۱
آیت الله مجتبی تهرانی(ره) در باب رابطه ولایت و رسالت یک دیدگاه خواندنی دارد که در یکی از سخنرانیهای خود آن را تبیین کرده است. در ادامه مشروح آن می آید:****أعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطیّبین الطاهرین و لعنة الله علی أعدائهم أجمعین* دو آیه که در روز هجدهم ذی الحجّۀ نازل شددوستان خطاباتی را که در چنین روزی به پیغمبر اکرم شد، زیاد شنیده اند؛ یکی در مورد تبلیغ بود: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» [۱] الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» [۲]. و یکی هم درباره اکمال دین بود: «در اینجا دو مسأله وجود دارد؛ یکی این که خطاب «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» آیا در روز غدیر از ناحیه خداوند به پیغمبر اکرم القاء شده یا قبل از آن بوده است؟ یعنی آیا بعد از آنکه حج تمام شد و پیغمبر اکرم داشتند به سوی مدینه تشریف می آوردند، به ایشان امر شد که ولایت علی(علیه السلام) که مظهر تامّ ولایت است را به مردم برسانند؟ یا در زمان دیگری بود؟ مورخین این قضیه را مختلف نقل کرده اند. مطلب دیگر این است که چه نسبتی که بین رسالت و ولایت وجود دارد؟* زمانِ «امر به نصب» امروز نبوددر مورد مسأله اوّل باید بگوییم که چنین نبوده است که خدای متعال امروز یا در این موسم حج به پیغمبر اکرم این معنا را القاء کرده باشد. بلکه این، مطلبی بود که خداوند مکرّر در مکرّر به پیغمبر اکرم فرموده بودند. یکی از مواردی که به پیغمبر اکرم این معنا القاء شد و بالاترین مورد القای این معنا نیز هست، زمانی بود که پیغمبر اکرم به معراج رفت. خدای متعال این امر را در آنجا و در بالاترین مقام به پیغمبر القاء فرمود. مسأله ولایت علی(علیه السلام) از آنجا سرچشمه می گیرد.* یک روایت با سندی عالیدر این مطلب، نکات بسیار لطیف، بالا و والای معرفتی وجود دارد که چرا در معراج این معنا به پیغمبر اکرم القاء شد. حالا من روایتی را می خوانم که در همین مورد است. روایت از امام صادق(صلوات الله علیه) است که ایشان از پدر بزرگوارشان امام باقر(صلوات الله علیه) نقل می کنند، ایشان هم از علی بن الحسین زین العابدین(صلوات الله علیه)، آن حضرت هم از پدر بزرگوارش امام حسین(علیه السلام) روایت را نقل می کنند تا به پیغمبر اکرم می رسد. پس سند روایت بسیار عالی و والا است؛ چون در این سند، همه راویان از معصومین(صلوات الله علیهم اجمعین) هستند.* سخن گفتن رودرروی خدا با پیغمبرشروایت این است: «قال رسول الله(صلّی الله علیه وآله وسلّم) لَیْلَةَ أُسْرِیَ بِی إِلَی السَّمَاءِ کَلَّمَنِی رَبِّی جَلَّ جَلَالُهُ» پیغمبر اکرم فرمود: در شبی که مرا به سوی آسمان ها بردند، پروردگارم با من سخن گفت. اوّلاً این شب همان شب معراج است که قرآن کریم می فرماید: «سُبْحانَ الَّذی أَسْری بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی » [۳] نکته دیگر این است که ظاهراً این صحبت کردن خدای متعال با پیغمبر، بدون حجاب بوده است؛ چون که «مِن وَراء حجاب» ندارد.ما در روایات داریم که وقتی خداوند با دیگر انبیایش سخن می گفت به آن ها وحی می کرد و از پس حجاب با آنها ارتباط برقرار می کرد، ولی این سخن گفتن با پیغمبر خاتم و در شب معراج، وحی از ورای حجاب نبود، بلکه خدا رویارو با آن حضرت صحبت می کرد. عبارت «کلّمنی ربّی جلّ جلاله» هم همین معنا را درباره کیفیت صحبت می رساند که خداوند در شب معراج یک صحبت رویارو با آن حضرت رسول داشته است.* بعد از تو، علی(علیه السلام) حجّت من استحال آن سخن چه بود؟ « فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ!» خدا مرا صدا زد. «فَقُلْتُ لَبَّیْکَ رَبِّی» من هم عرض کردم: بله؛ پروردگار من! «فَقَالَ إِنَّ عَلِیّاً حُجَّتِی بَعْدَکَ عَلَی خَلْقِی». فرمود: علی بعد از تو حجّت من بر بندگان است. ببینید مسأله ولایت حضرت از کجا شروع می شود! اصل ماجرای ولایت حضرت از خود خدا شروع می شود.ریشه و اصل ولایت امیرالمؤمنین بله؛ ما این خبر را هم در روایات داریم که پیغمبر اکرم در ابتدای بعثت، هنگامی که رسالتش را ابلاغ کرد، همان جا فرمود که هرکس که دعوت مرا بپذیرد، او وزیر و جانشین من است. ظاهر این ماجرا این است که قضیه ربطی به حکم و نصب خدا ندارد؛ امّا اینها جنبه ظاهری قضیه است و ریشه کار به خود خدا بر می گردد. لذا حضرت رسول می فرماید: «خداوند» به من فرمود که علی بعد از تو بر خلق من حجّت است. «وَ إِمَامُ أَهْلِ طَاعَتِی» او است که رهبر و پیشوای اهل طاعت من است. «مَنْ أَطَاعَهُ أَطَاعَنِی وَ مَنْ عَصَاهُ عَصَانِی». هرکس او را اطاعت کند، مرا اطاعت کرده و هر که او را عصیان کند، مرا عصیان کرده است.* «امر به نصب» در شب معراجحالا دقت کنید که در اینجا چه فرمانی صادر می شود؛ «فَانصِبْهُ عَلَماً لِأُمَّتِکَ یَهْتَدُونَ بِهِ بَعْدَکَ» [۴] خدا به پیغمبرش دستور می دهد که «تو او را به عنوان عَلمی برای امّتت نصب کن تا مردم بعد از تو، به سبب او هدایت شوند». پس «اصل فرمان نصب» در شب معراج بوده است نه حجّۀ الوداع. خوب دقت کنید!تفاوت «إخبار به نصب» با «دستور به آن»توجّه داشته باشید که ما یک خبر دادن داریم و یک دستور دادن؛ «إخبار به منصب» یک چیز است و «مأموریت دادن برای نصب» مطلب دیگری است. این طور نبود که مأموریت نصب علی (علیه السلام) در حج به پیغمبر اکرم داده شده باشد؛ بلکه این مأموریت در شب معراج به حضرت محوّل شد.این نکته خیلی ظریفی است که عرض کردم؛ «مأموریت نصب» در شب معراج به پیغمبر اکرم ابلاغ می شود، آن هم بدون واسطه و از ناحیه خود خداوند که علی(علیه السلام) را به این مقام منصوب کن. این خطاب در شب معراج بوده که هیچ حجابی بین پیغمبر اکرم و ربّش نبود. این مأموریّت در یک مکالمه رویارو بین ربّ و عبد واگذار گردید.* تقدِم ولایت بر رسالتبحث دوم در مورد «رابطه بین رسالت و ولایت» است. اوّلاً این طور نیست که ولایت یک امر ظاهری باشد، ثانیاً این طور هم نیست که بعضی گفته اند، صرفاً برای رسالت، جنبه کمکی دارد. برخی این معنا را طرح می کنند که «ولایت، عون و کمک رسالت است» حال اینکه مسأله این نیست.خود آیه هم گویای این معنا است که ولایت، نقش محوری داشته و عون و کمک رسالت نیست. این تعبیر دقیق تر و رساتر است که «اصلاً رسالت، برای ولایت جنبه مقدّمی دارد». ثقل و سنگینی بحث، به طرف ولایت است نه رسالت. تعبیرهایی که می گوید ولایت به رسالت کمک می کند و ثقل بر روی رسالت است، درست نیست. ثقل در ناحیه ولایت است و رسالت، همچون پلی است تا ما از آن عبور کنیم و به ولایت برسیم. مقصد، ولایت است و رسالت گذرگاهی برای رسیدن به ولایت است.* همه کارهای پیغمبر، به دستور الهی بودحالا من نکته ای را می خواهم بگویم که ندیده ام کسی روی این مسأله بحثی کرده باشد. شما می دانید تمام اعمالی که پیغمبر اکرم در باب رسالت انجام می داد، همه اش حساب شده و از ناحیه خدا بود. کسی منکر این مطلب نیست که تمام گفتار و اعمال حضرت، همه و همه به دستور الهی بود؛ و چه بسا بسیاری از اعمال پیغمبر اکرم معانی مجسّمی بود که مظهر یک سنخ حقایق در خارج بودند. یعنی این رفتارها و گفتارها، ظهور آن معانی بلند حقیقی بود که حضرت دریافته بودند و آن را این گونه ابراز می کردند.نمونه ای از تقدّم ولایت بر رسالتمثلاً حضرت در فتح مکّه وقتی که می خواست مسأله شرک از نظر ظاهری ریشه کن شود، وارد کعبه شدند و با همراهی علی(علیه السلام) بت ها را بیرون ریختند. این از فضیلت های بسیار بلند حضرت امیر است که وقتی وارد خانه کعبه می شوند، ایشان قدم روی شانه های پیغمبر اکرم می گذارد و بالا می رود تا بت ها را سرنگون کند. ببینید در اینجا رسول، پل و گذرگاهی است برای اینکه ولایت کار خودش را انجام دهد. نقش اساسی مربوط به ولایت است و رسالت گذرگاه است. بنابراین صحیح، این است که عبارت مشهور را بر عکس کنیم و بگوییم «رسالت، کمک ولایت است» نه اینکه ولایت، کمک رسالت باشد.* امر خدا بود که علی پا بر شانه رسول خدا بگذارداین عمل و فعل خارجی رسول خدا، اتفاقّی نیست که مثلاً دو نفر به هم رسیده باشند و یکی بگوید: تو بالا برو و بت ها را بشکن! تمام این ها حساب شده است. اصلاً پیغمبر اکرم از ناحیه خدا اجازه نداشت که علی(علیه السلام) را نگه دارد تا خودش پایش را روی شانه او بگذارد و بت ها را سرنگون کند. حضرت چنین وظیفه ای نداشت. وظیفه پیغمبر همین بود که از علی(علیه السلام) بخواهد که او بالا رود و این کار را انجام دهد. اینها همه حساب شده بوده و از معانی بسیار بالایی است که گویای حقایقی می باشد که در پشت پرده ظاهر است. همه اینها گویای این حقیقت است که رسالت، گذرگاهی برای ولایت است و این ولایت است که کار اساسی را انجام می دهد.* بررسی یک شبهه؛ پیغمبر، صاحب ولایت و رسالتدر اینجا نکته ای را بگویم که یک وقت اشتباه نشود؛ ممکن است کسی بگوید: مگر پیغمبر اکرم دارای ولایت نبود که شما این حرف ها را می زنید؟ جواب این است که بله؛ پیغمبر اکرم هم دارای ولایت بود و اصلاً حضرت «مجمع دو عنوان رسالت و ولایت» بود، امّا نکته اینجا است که ایشان از نظر خارجی، «مظهر رسالت» بود.* چگونگی تشخیص کارهای رسالی و ولایی رسول خداحال اگر ما بخواهیم در وجود پیغمبر و نسبت به کارهایی که ایشان انجام دادند، تفکیک کنیم و ببینیم که کدام کار مربوط به جنبه رسالت ایشان است و کدام مربوط به جنبه ولایت است، چه باید بکنیم؟ چون ایشان هر دو جنبه را دارند. امّا از کجا بفهمیم که این کار مربوط به جنبه رسالت است یا ولایت چه باید بکنیم؟ اینجا است که آن موجودی که مظهر ولایت است، نقش ولایت را ایفا می کند و آن کسی که مظهر رسالت است، نقش رسالت را باید ایفا کند؛ ولو اینکه آن موجودی که مظهر رسالت است، مظهر ولایت هم باشد.لذا در آن روز که باید کار نهایی صورت پذیرد، وظیفه پیغمبر اکرم این است که بایستد و گذرگاه ولایت شود تا ولایت کار اساسی اش را انجام دهد. اهمیّت ولایت در این جهت است.* کار نهایی با ولایت استحالا ما یک سنخ اصطلاحاتی داریم که به کار هم گرفته می شود؛ مثلاً در این آیه هم، همین مطلب آمده است که رسالت نقش ارائه طریق دارد و ولایت، ایصال به مطلوب می کند؛ یعنی یکی راه را نشان می دهد و دیگری دست انسان را گرفته و او را به هدف نهایی می رساند.اگر دقّت کنید می بینید که همه این اعمال حضرت نیز با این بحث تطبیق می کند؛ چرا که پیغمبر می ایستد و به علی می گوید که بالا برو! این ارائه طریق است. راه هدایت این است که بت ها شکسته شوند. امّا چه کسی عملاً بت ها را می شکند؟ چه کسی حقیقتاً ایصال به مطلوب می کند و کار اساسی و نهایی را انجام می دهد؟ شما می بینید ولایت است که نقش ایصال به مطلوب دارد.* ولایت یعنی ایصال به مطلوب نه تبلیغاین اصطلاح اهل معرفت درست است و کار رسول با ولی فرق دارد. همه انبیاء که رسولان الهی هستند، کارشان تبلیغ است؛ «یا ایها النبی، یا ایها الرسول و ...» هرکدام ازا ین خطاب ها می گوید: «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ»؛ و بیش از این وظیفه ای متوجّه آن ها نیست. تنها وظیفه شان ابلاغ و ارائه طریق است. امّا آنکه دست انسان را می گیرد و او را به مقصد می رساند، ولایت است.«ایمان» بعد از اسلام و «ولایت» شرط ایمان استشما به روایاتی که در باب ایمان داریم، نگاه کنید! می شود گفت که سرآمد روایات در ارتباط با ولایت، آنجا است و حرفی از رسالت در میان نیست. در روایات گاهی بین اسلام و ایمان تفکیک می شود و می گویند که اسلام یک چیز ابتدایی و صرفاً یک گذرگاه است؛ اسلام گذرگاهی برای رسیدن به توقفگاه ولایت است. لذا می بینیم که می فرمایند: «حُبُّ عَلِیٍّ إِیمَانٌ وَ بُغْضُهُ کُفْر» [۵].* چرا «حبّ پیغمبر» نشانه ایمان نیست؟آیا شما حتّی یک روایت دیده اید که بگوید: «حبّ محمّد ایمان»؟ ما چقدر روایت از خود پیغمبر اکرم داریم که ایمان را مختصّ در صاحب ولایت و مظهر آن یعنی حضرت علی(علیه السلام) می داند! خود پیغمبر اکرم مظهر ولایت و منبع ولایت است، امّا فعلاً در خارج به عنوان رسول مطرح بوده و مظهر رسالت است نه ولایت؛ برای همین کمال ایمان را در مظهر ولایت معرّفی می کنند. نه اینکه حضرت رسول إعمال ولایت نمی کند؛ می کند، ولی فعلاً مظهر ولایت ایشان نیست.* دین مورد رضایت خدا، دین با ولایت استمن نمی خواهم تفسیر بگویم، ولی اینجا که قرآن می فرماید: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» معنایش این است که «دینی که مرضی خداوند است، تنها ارائه طریق نمی کند، بلکه دینی است که انسان ها را به خدا می رساند». ایصال به مطلوب هم با ولایت ممکن است. دین مورد پسند و رضایت خدا باید عملاً شرک شکن باشد و حقیقتاً انسان ها را به توحید برساند نه اینکه فقط راه توحید را به آ«ها نشان دهد. دین کامل و نعمت تمام، این است که از انسان ها دستگیری کند و آنها را واقعاً موحد کند. این دین، مرضی خدا است.* ولایت یعنی «عمل» نه «حرف»لذا مسائل زیادی در کنار این مطلب مطرح می شود؛ مثلاً مساله ولایت ظاهری و باطنی، ولایت در سطح جامعه و... با این توضیحات می فهمیم که ولایت، جنبه عملی دارد. در ولایت، کار و عمل مطرح است، نه تبیین و توضیح. لذا مبیّن احکام، رسول است و مجری آنها در سطح جامعه، کار صاحب ولایت است. برای همین است که می بینیم ولایت اصلاً جنبه ارشادی ندارد. مثلاً یک پدر که ولی فرزند خویش است، عملاً دست او را می گیرد و این طرف و آن طرف می برد. به این می گویند: «ولی».* علی، امام «اهل طاعت» است نه «اهل حرف»برای همین است که در ذیل روایت آمده است که خداوند فرمود: «انّ علیاً حجّتی بعدک علی خلقی و امام اهل طاعتی». علی پیشوای اهل طاعت است. در اینجا مسأله عمل مطرح شده است. «امام اهل طاعتی» یعنی علی امام کسی است که اهل عمل است. اینجا دیگر بحث حرف نیست، حرف بیان احکام هم نیست. حتی اعتقاد به حکم ظاهری هم مطرح نیست؛ «امام اهل طاعتی».* علی، پدری است که دست فرزندش را می گیرد«من أطاعه أطاعنی و من عصاه عصانی» یعنی علی(علیه السلام) دست هر کسی را که گرفت، به سویی سوق داد و او هم با علی همسفر شد و رفت، علی او را به مطلوب، ایصال می کند. دست علی، دست خدا است. لذا طاعت علی، طاعت خدا است؛ این مثل پدری است که ولی فرزندش بوده و دست او را می گیرد و راه می برد. «من عصاه عصانی» هر کس هم که عملاً از او سرپیچی کند مرا عصیان مرا کرده است. مثل اینکه دستش را از دست منِ خدا رها کرده است. بعد از همه اینها خداوند می فرماید که «فَانصِبْهُ عَلَماً لِأُمَّتِکَ یَهْتَدُونَ بِهِ بَعْدَکَ».* خلاصه بحثمن دو مطلب را می خواستم عرض کنم؛ یکی اینکه مأموریت نصب، اختصاصی به موسم حج نداشت که این مأموریت به پیغمبر اکرم داده شد. این مأموریت بین پیغمبر اکرم و ربّش در شب معراج واقع گردید. اِخبار قبل از آن هم بود و خود پیغمبر اکرم هم این مطلب را می دانست، لذا از همان اول هم آن را می فرمود؛ امّا مأموریت در شب معراج واگذار گردید.مطلب دیگر اینکه نسبت بین رسالت و ولایت چه نسبتی است؟ باید گفت که رسالت بما انّها رسالة گذرگاهی برای ولایت است و ولایت است که اساس کار بوده و کار اصلی را به سرانجام می رساند. اگر ولایت نبود، رسالت لغو بود. اگر ولایت نبود، لغویت نسبت به رسالت لازم می آمد. چون مقصد همه ادیان همان ولایت و امامت است و بس.------------[۱] سوره مبارکه مائده، آیه۶۷ [۲] سوره مبارکه مائده، آیه۳ [۳] سوره مبارکه اسراء، آیه۱ [۴] بحارالانوار، ج۱۸، ص۳۴۰ [۵] بحارالانوار، ج۳۸، ص۹۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
چرا حبّ علی(ع) نشانه ایمان است، نه حبّ پیامبر(ص)
چرا حبّ علی ع نشانه ایمان است نه حبّ پیامبر ص دینی که مرضی خداوند است تنها ارائه طریق نمیکند بلکه دینی است که انسانها را به خدا میرساند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله آقامجتبی تهرانی میگفت «إخبار به منصب» یک چعید غدیر در کلام آقامجتبی تهرانی چرا «حبّ علی(ع)» نشانه ایمان است، نه حبّ پیامبر(ص)
عید غدیر در کلام آقامجتبی تهرانیچرا حبّ علی ع نشانه ایمان است نه حبّ پیامبر ص آیتالله آقامجتبی تهرانی میگفت إخبار به منصب یک چیز است و مأموریت دادن برای نصب مطلب دیگری است این طور نبود که مأموریت نصب علی ع در حج به پیغمبر اکرم داده شده باشد بلکه این مأموریت در شب معراج بهیاغیها علیه درخشان/حسینی: در پرسپولیس هرکسی قهر کند فیکس میشود/چرا درخشان به ترکیب تیم برنده دست زد؟
یاغیها علیه درخشان حسینی در پرسپولیس هرکسی قهر کند فیکس میشود چرا درخشان به ترکیب تیم برنده دست زد ورزش > لیگ برتر - تسنیم نوشت مدافع پرسپولیس گفت متأسفانه در تیم ما هر کسی قهر کند بازی میکند و کاش من هم این کارها را بلد بودم میثم حسینی در مورد شکست پرسپوموضعگیری پرسپولیسیهای حامی علی کریمی علیه نماینده اردبیل
موضعگیری پرسپولیسیهای حامی علی کریمی علیه نماینده اردبیل اظهارات نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با واکنش حامیان علی کریمی مواجه شده است به گزارش نامه نیوز نماینده مردم اردبیل در سخنرانی جنجالی اخیر خود در حمایت از علی دایی علیه علی کریمی موضع گرفت و با خطاب قراعاقبت مصاحبه علیه حمید درخشان / میثم حسینی از پرسپولیس اخراج شد
عاقبت مصاحبه علیه حمید درخشان میثم حسینی از پرسپولیس اخراج شد ورزش > لیگ برتر - میثم حسینی مدافع سرخپوشان به دلیل مصاحبه ای که علیه حمید درخشان انجام داده بود اخراج شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین میثم حسینی مدافع پرسپولیس تهران روز گذشته مصاحبه ای علیه حمید درخشاکلیپ/ ناداوری عجیب کره ای ها علیه سعید عبدولی
کلیپ ناداوری عجیب کره ای ها علیه سعید عبدولی به این مطلب امتیاز دهید جام نیوز برای تماشای جدیدترین و جذاب ترین کلیپ ها اینجا کلیک کنید 166 ۱۰ ۰۷ ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۵چرا از پرسپولیس بازیکنی به تیم ملی دعوت نشد؟ |اخبار ایران و جهان
چرا از پرسپولیس بازیکنی به تیم ملی دعوت نشد کد خبر ۴۴۰۰۱۱ تاریخ انتشار ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۵ - 06 October 2014 بهترین بازیکن جام ملتهای آسیا در سال 1972 میگوید بازی بازیکنان پرسپولیس به هیچ عنوان جذابیتی برای کیروش نداشت و همین امر سبب حضور نداشتن بازیکنی از بین سرخپوشان درعکس/ علی کریمی در کنار اولیویرا
عکس علی کریمی در کنار اولیویرا علی کریمی مربی جدید تیم ملی در کنار تونی الیویرا سرمربی سابق تراکتورسازی علی کریمی مربی جدید تیم ملی در کنار تونی الیویرا سرمربی سابق تراکتورسازیصبحانهمطالب مرتبط عکس سردار آزمون در کنار علی کریمیعلی کریمی دستیار کی روش شد عکسواکنش جالب بازیکن تنشانههای توطئه بینالمللی علیه عراق در حال آشکار شدن است
نماینده آیت الله سیستانی نشانههای توطئه بینالمللی علیه عراق در حال آشکار شدن است خبرگزاری رسا ـ امام جمعه کربلا تأکید کرد که نشانههای بینالمللی علیه عراق در حال آشکار شدن است به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در عراق حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت اللبیانیه مجلس علیه ملاقات پرسپولیسی ها با عامل موساد
بیانیه مجلس علیه ملاقات پرسپولیسی ها با عامل موسادعضو کمیته فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیهای نسبت به ملاقات مدیران باشگاه پرسپولیس با یکی از عناصر ضد انقلاب واکنش نشان داد پس از اینکه مدیران باشگاه پرسپولیس با وساطت یکی از عناصر ضد انقلاب به نام امیرحسین جهانشاهی که ابرنامه باشگاه پرسپولیس برای تسویه حساب با علی دایی
برنامه باشگاه پرسپولیس برای تسویه حساب با علی دایی باشگاه پرسپولیس درصدد است طی روزهای آینده و تا پایان هفته جاری با برگزاری جلسه با علی دایی با سرمربی پیشین سرخپوشان تسویه حساب کند به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران بعد از برکناری علی دایی از سرمربیگری پرسپولیس مسئولامسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه قوچان: اقدامات غرب علیه سوریه نشان از ضعف دولتهای غربی است
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه قوچان اقدامات غرب علیه سوریه نشان از ضعف دولتهای غربی استمسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه قوچان گفت امروز غرب نه قدرت نظامی و سیاسی داشته و نه دارای قدرت فکری و اعتقادی است و اقدامات امروز غرب علیه کشور سوریه نشان از ضعف دولتهای غبرنامه پرسپولیس برای تسویه حساب با علی دایی |اخبار ایران و جهان
برنامه پرسپولیس برای تسویه حساب با علی دایی کد خبر ۴۳۷۵۳۷ تاریخ انتشار ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۰ - 27 September 2014 باشگاه پرسپولیس درصدد است طی روزهای آینده و تا پایان هفته جاری با برگزاری جلسه با علی دایی با سرمربی پیشین سرخپوشان تسویه حساب کند به گزارش مهر بعد از برکناری علی دایچرا امام حسین علیه السلام خانواده خود را به کربلا برد؟
چرا امام حسین علیه السلام خانواده خود را به کربلا برد عمل امام حسین علیه السلام نیاز به تفسیر و تبیین دارد همان گونه که قرآن نیاز به آن دارد نیاز به تفسیر و تحلیل داشتن یک عمل نشانگر رمز و رازدار بودن و پیچیده بودن آن می باشد به گونه ای که وقتی به آن نگاه می شود سۆال های متعدعلیرضا سمندر: شاید از قولی که دادیم بیشتر مدال بگیریم
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۳ رییس فدراسیون کاراته بعد از کسب دو مدال طلای کاراتهکاران در بازیهای آسیایی اینچئون گفت این تازه آغاز راه موفقیتهای ماست به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به اینچئون علیرضا سمندر گفت کسب دو مدال طلا در روز نخست بسیار خوشحال کننده است و این تازه آغازترانه علیدوستی برای اولین بار در یک سریال بازی میکند
شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۷ شهاب حسینی ترانه علیدوستی و مصطفی زمانی به جمع بازیگران سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی پیوستند به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا این سه بازیگر به تازگی با دستاندرکاران این مجموعه که برای شبکه نمایش خانگی تولید میشود قرارداد بستند تا به زودیچرا از پرسپولیس بازیکنی به تیم ملی دعوت نشد؟
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۶ بهترین بازیکن جام ملتهای آسیا در سال 1972 میگوید بازی بازیکنان پرسپولیس به هیچ عنوان جذابیتی برای کیروش نداشت و همین امر سبب حضور نداشتن بازیکنی از بین سرخپوشان در تیم ملی شده است ابراهیم آشتیانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا-