تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799141175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد از جامه هزار رنگ میراث ناملموس تا شکست سکوت جان خسته چهل‌ستون


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
از جامه هزار رنگ میراث ناملموس تا شکست سکوت جان خسته چهل‌ستون
میراث فرهنگی ناملموس همچون جامه هزار رنگی است که پس از ماه‌ها تلاش شب گذشته در چهل‌ستون به کار خود پایان داد اما این پایان آغازی برای حفظ تکثر مشترکات فرهنگ‌ها در دنیای امروز است.

خبرگزاری فارس: از جامه هزار رنگ میراث ناملموس تا شکست سکوت جان خسته چهل‌ستون



به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس (ICCN) پس از چهار روز فعالیت در اصفهان شب گذشته در محل باغ موزه چهلستون به کار خود پایان داد، خنکای نسیم پاییزی و فروغ نورانی شب، انعکاس رنگ و نور بر آیینه‌‌های نقش بسته بر ایوان، چنگ نوای دستان استاد هنرمند و نای نوای سرنا همه و همه شب گنج‌گشایی میراث کهنه ناملموسی بود که ملموس شد و بر عمق جان نشست. گویی این نوای معنوی ناملموس، موسیقیایی زبان مشترکیست برای فهم بدون نیاز به ترجمه‌ هر آنچه در قالب کلمات نقش می‌بندد. به اشتراک‌گذاری و احیا خیل فراموش‌ شده‌های میراث گذشته، از جای جای ایران اسلامی از بیستون گرفته تا چهلستون تا آن سوی مرزها، از چشم‌بادامی‌های پشت دیوار تا سرزمین عجایب هند و ویتنام و اسپانیا، رسم قشنگی بود از جنس ناملموس که آغاز خود را بر گل برافشانی نهاد تا در آخر طرحی نو براندازد.

دیشب سکوت جان خسته چهل‌ستون با کوبش طبل‌ها و صدای کرناهای خادمان امامزاده هلال بن علی (ع) شکسته شد  تا چهلستون شب گذشته پایانی متفاوت برای اجلاسی متفاوت رقم بزند. نقاره‌زنی مطلع آیین اختتامیه جشنواره و اجلاس بین‌المللی میراث ناملموس (ICCN) شد تا جهانی در نصف‌جهان به تماشای یکی از فاخرترین نوع موسیقی‌های معنوی ایران زمین بنشیند. دیشب چهل‌ستون جامه هزار رنگ به بر کرد تا آغاز پاییز سحرانگیز را شکوه‌مندانه آغاز کند.

سوز نوای آخرین بازمانده از نسل خنیاگران خراسانی که در ستایش وطن در چهل‌ستون نواخت، چنان شور و شوقی را در حضار ایجاد کرد که برخی با چشمانی نمناک و زمزمه‌کنان می‌خواندند «دریغ است ایران که ویران شود، کنام پلنگان و شیران شود»، «چو ایران نباشد تن من نباد». گویی فراموشی خنجر از زیر گلوی موسیقی ایرانی بر می‌دارد زمانی که هنرمندی جوان پا بر روی ایوان چهل‌ستون می‌گذارد و به هنرنمایی آن‌هم از نوع موسیقی قدیمی می‌پردازد و کمی آن طرف‌تر میهمانان خارجی سمیع این نوای بر خواسته از گوشه‌ای از دل ایران شدند.  موسیقی از سه کشور کره جنوبی، روسیه و ایران با هنرنمایی گروه آریرانگ جون سئون از کره جنوبی، گروه سن پترزبورگ از روسیه و گروه آتانین از ایران نواهایی بود از احیای میراث ناملموس که برای اصفهانی‌ها نواخته شد.

اصفهان؛ پایتخت فرهنگ پهلوانی و جوانمردی است و تاریخ گواه است که هرگاه اصفهان وارد اعتبار رساندن یک برنامه مهم شود با تمام توان خود انجام وظیفه می‌کند. اصفهان؛ شهر پل‌هاست که نه تنها پل‌های تاریخی که پلی ارتباطی بین دل‌های مردمی از این سر نصف جهان به آن سوی نصف جهان است، شهر آب و آینه است با بیش از 22 هزار جاذبه فرهنگی،  تاریخی، تمدنی و یک هزار و 626 اثر میراث فرهنگی ملی و 200 رشته صنایع دستی.

پیشینه تاریخی چوگان و طرح آن در اسطوره‌ها همچون اسطوره سیاوش، رستم و سهراب و در منابع مکتوب به جا مانده همچون کارنامه اردشیر بابکان، تاریخ بلعمی، تاریخ طبری و قابوس‌نامه نیز حکایت از چوگان به عنوان یکی از ورزش‌های دیرین مورد علاقه‌ ایرانی‌ها دارد که چندی پیش این نماد هویتی فراموشی شده که میراث فرهنگی و هویتی ایرانیان است نزدیک بود، به غارت برود. لالایی نخستین پیمان آهنگین و شاعرانه میان مادر و کودک و رشته‌ای نامریی است که از لب‌های مادر تا گوش‌های کودک می‌پوید و تأثیر جادویی آن خواب ژرف و آرامی است که کودک را فرامی‌گیرد‌.

آری این نوا رشته‌ای حامل از آرمان‌ها و آرزوهای صادقانه و بی وسواس مادر است و تکان‌های دمادم گاهواره بر آن رنگی از توازن و تکرار می‌زند و این آرزوها آن چنان بی‌تشویش و ساده بیان می‌شوند که ذهن شنونده در این که آن‌ها آرزو هستند یا واقعیت، بی‌تصمیم و سرگردان می‌ماند، انگار که مادر با تمامی قلبش می‌خواهد که  بشود و می‌شود، اینجاست که نقش زن در تاریخ میراث فرهنگی ناملموس هویدا می‌شود. حماسه‌های زنان ایرانی به گوش چشم بادامی‌های رسیده است،آنها پروین اعتصامی سراینده شعرهای با احساس و مریم میرزاخانی ریاضی‌دان معروف جهان را می‌شناسند. گویی این مادران و زنان هستند که لازمه بقای میراث فرهنگی ناملموس و انتقال آن از مسیر نسلی به نسل دیگرند.

ایران مهد فرهنگ، هنر و مردمان فرهیخته است، مردمی که بسیار هنر دوست و فرهنگ دوست هستند و این اجلاس اصفهان میزبان هنرمندان ملل مختلف بود تا مردم کشورمان با فرهنگ و هنر کشورهای دیگر آشنا شوند و هم آیین‌های ملی و مذهبی کشور خودمان همچون تعزیه و نقالی و هنرهای نمایشی اقوام ایرانی را به نمایش گذاشت تا بیش از پیش با فرهنگ آیینی و دینی ما آشنا شوند. میراث ناملموس پل پیوند آداب و رسوم به جای مانده کشورهاست، اما جنگ‌هایی کشورهای منطقه خاورمیانه و تاثیر آن بر میراث فرهنگی ناملموس سبب شده که خبرهای ناگواری در زمینه جنگ و کشتار مردم را شاهد باشیم که این امر سبب می‌شود مردم جنگ‌زده مجبور به ترک کشور خود باشند و همین مسئله میان مردم و سرزمین و فرهنگ آنها دوری ایجاد می‌کند که تاثیر نامطلوبی بر حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس دارد. اما با وجود اینکه همه دشمنان می‌خواهند فکر اصیل را با وحشیانه‌ترین رفتارها تغییر دهند تا به تخریب فرهنگی دست پیدا کنند، اما این تفکر تشیع است که یک نوع هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با همه اقوام ایجاد می‌کند تا بگوید این جشنواره آغازی برای حفظ تکثر فرهنگ‌ها در دنیای امروز باشد و اصفهان نمادی از تفکر ایرانی و اسلامی است. ================ گزارش از نفیسه راهداری ================ انتهای پیام/63012/ذ40

93/07/20 - 18:08





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن