تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806593075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانش آموزان ما بیگانه با ادبیات کهن ایران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: به بهانه روز بزرگداشت حافظ: دانش آموزان ما بیگانه با ادبیات کهن ایران خبرگزاری پانا: ماندگاری اقوام و ملل به زبان ادبیات نوشته شده است، اما چرا دانش آموزان ما از ادبیات کهن ایرانی فاصله گرفته اند؟
۱۳۹۳ يکشنبه ۲۰ مهر ساعت 13:58



به گزارش خبرگزاری پانا، با کمی دقت و کاوش بین دانش آموزان به این نتیجه می رسیم که امروز کار به جایی رسیده است که بچه های ما نمی توانند چهار شاعر ایرانی را نام ببرند و نمی توانند چهار خط نامه بنویسند. شاید خیلی هم تقصیر نداشته باشند، وقتی ما بچه بودیم در خانه های ما شاه نامه خوانی بود. امروز نیست. امروز حتی آزمونی که در درس ادبیات برگزار می شود تستی است. بسیار مواردی پیش می آید که وقتی برگه ی امتحانی درس هندسه ی دانش آموزان را تصحیح می کنم نمره ی بیست می گیرند اما همان برگه ها را اگر از نظر املا یا انشا تصحیح کنم نمره ی پایینی می گیرند. بچه های ما در ادبیات بسیار ضعیف شده اند.
گالیله گفته است: «جهان را به زبان ریاضی نوشته اند» من فکر می کنم ماندگاری اقوام و ملل به زبان ادبیات نوشته شده است. اگر یونان و ایران مانده اند به خاطر فرهنگ و ادبیاتشان مانده اند.
دلایل زیادی برای خوب بودن و مفید بودن ادبیات وجود دارد. اما به نظر من ادبیات خوب است چون قوم و ملت ایران را در طول تاریخ زنده نگه داشته است، ما اگر امروز باقی مانده ایم به خاطر شمشیر تیزمان نبوده است به خاطر صنعت و تکنولوژی مان نبوده است، بسیاری از اقوام و ملل در طول تاریخ آمدند و رفتند ولی حتی نامی از آن ها باقی نمانده است یا اگر مانده اند در گوشه ای از کتب تاریخ درج شده که این قوم آمدند و رفتند. اما ما مانده ایم. مغول ها، عثمانی ها، اعراب و دیگران آمدند و به ما حمله کردند و رفتند و این ما هستیم که مانده ایم چرا که ما ادب داشته ایم و ادبیات داشته ایم. بزرگانی داشتیم مثل فردوسی، سعدی و حافظ که ما را نگه داشته اند. وقتی فردوسی می گوید: «بسی رنج بردم در این سال سی *** عجم زنده کردم بدین پارسی» واقعا این طور است که عمرش را گذاشته است و حاصل عمر او بقای حیات ملت ماست.
درست است که، الزاما «شعر» تنها نماینده ی کانون ادبیات نیست. شعر اگرچه محبوب ترین و لطیف ترین و بویاترین گل بوستان ادبیات است و عده ای معتقدند، امروزه ادبیات در گستره های دیگری نیز می تواند معرفی شود، سینما، نمایش، موسیقی و ... اما فیلمی موفق تر است که ادبیات بهتری به کار برده باشد وبا این وجود، هنوز هم ادبیات بستر مناسبی است برای اشاعه ی مطالب اخلاقی.
اگرچه حافظ، حافظه ملت ایران است اما این روزها حافظ فقط در قفسه کتابخانه ها وجود دارد و کمتر کسی مانند گذشته اشعار این شاعر نامی را از حفظ است.
در شرایط کنونی اگر با میانسالان و سالمندان جامعه هم کلام شویم، به طور حتم آنان در میان گفته های خود اشعاری از شاعران ایرانی را می خوانند که این موضوع نشان ازجاری بودن شعر و ادبیات در میان نسلهای گذشته دارد.
اما اگر با جوانان در مورد شعر و ادبیات بویژه حافظ صحبت کنیم تعداد افرادی که به طور مناسب این شاعر را بشناسند و شعری از این بزرگ مرد ادبیات فارسی را حفظ باشند بسیار اندک است.
اینگونه برخورد با شاعران نامی همچون حافظ، خیام،سعدی و فردوسی و... در کشورما نه تنها زیبنده نیست بلکه انسان را به فکر فرو می برد که از گذشته تاکنون چه اتفاقی افتاده که امروزه فقط تعداد معدودی از افراد آنگونه که باید حافظ را می شناسند. /زهراستاری ندا/
 











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن