تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821064734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الگوی تركيه در خاورميانه چقدر موفق بوده است


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: الگوی تركيه در خاورميانه چقدر موفق بوده است
يكي از پرسش هاي مهم محافل سياسي منطقه، تغيير نقش و جايگاه تركيه در تحولات سياسي خاورميانه مي باشد. رهبران حزب عدالت و توسعه با عدول از آرمان هاي كماليستي، توجهات سياسي و اقتصادي تركيه را از تمركز صرف روي غرب به سمت شرق انتقال دادند.
آفتاب: سرویس بین الملل- نیکنام ببری: دادود اغلو مغز متفكر حزب عدالت و توسعه با ارائه ايده نئوعثماني گرايي، مسير جديدي را در سياست خارجي تركيه باز كرد. از ديدگاه وی تركيه با توجه به جايگاه تاريخي و جعرافيايي خود نمي تواند بي توجه به مسائل شرق باشد. طبق ايدئولوژي جديد، عناصر سازنده هويتي و فرهنگي تركيه تركيبي از ارزش هاي سكولار غربي و اسلام گرايانه مي باشد. از اين رو تركيه كشور چندفرهنگي بوده و بايد يك سياست خارجي متوازن در پيش گيرد.


تحولات موسوم به بهار عربي آزموني بزرگ براي استراتژي نئوعثماني گرايي  ترك ها بود. به عبارتي ظرفيت هاي ژئوپليتيك، اقتصادي و ديپلماتيك تركيه در اين تحولات به محك آزمون گذارده شد. در ابتداي اين قيام ها همگان از موفقيت ها و دستاوردهاي حزب عدالت و توسعه در اين تحولات سخن گفتند. پيروزي حزب النهضه در انتخابات پارلماني  مجلس موسسان تونس و متعاقب ان سخنراني راشد الغنوشي رهبري اين حزب مبني بر پيروي النهضه از الگوي سياسي و اقتصادي حزب عدالت و توسعه، باعث افزايش محبوبيت تركيه در دنياي اسلام گرديد. 


رهبران حزب عدالت و توسعه مسرور از اين پيروزي هاي نمادين با انجام سفرها و ملاقات هاي متعدد با نخبگان علمي و اجرايي تونس در تلاش براي تقويت مناسبات اقتصادي و سياسي با اين كشور برآمدند. داوود اغلو وزير امورخارجه وقت تركيه (نخست وزیر فعلی) در يكي از سفرهاي خود به تونس  خواستار الگوگيري دولت جديد تونس از تجربه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي تركيه شد. 


با گسترش تحولات به مصر و افزایش اعتراضات مردمي، رجب طيب اردوغان خواستار تن دادن مبارك به خواسته هاي مردم شد و تركيه را در كنار ملت مصر قرار داد. با سقوط مبارك از قدرت، رهبران حزب عدالت و توسعه كه خود شاخه اي از اخوان المسلمين به شمار می روند تلاش هاي خود را برای روي كار آوردن متحد فكري خود آغاز نمودند. محمد المرسي نماينده اخوان المسلمين با كسب پيروزي 52 درصدي، منتخب ملت مصر گرديد. 


پيروزي اخوان در مصر باعث افزايش غرور سياسي رهبران تركيه گرديد. رهبران حزب عدالت و توسعه این بار تلاش هاي خود را براي تشكيل خاورميانه جديد ادامه دادند. حمايت از گروه هاي معارض در سوريه، پيوستن به ائتلاف هوايي غرب عليه قذافي، سكوت در برابر سركوب معترضان در يمن و بحرين... از تلاش هاي رهبران جديد تركيه بوده است. 


اما استمرار تحولات عربي، به تدريج ضعف هاي راهبردي و استراتژيك تركيه را برملا كرد. سقوط اخوان المسلمين در مصر و روي كار آمدن نظاميان، استمرار نا آرامي هاي سياسي در ليبي و مهم تر از همه شكست گروه هاي معارض طرفدار تركيه در سقوط حكوكت بشار اسد اعتبار سياسي و استراتژيك حزب عدالت و توسعه را بيش از پيش نمايان ساخت. 


واقعیت این است که همه اين مسائل نشان از نبود انسجام عمل و آينده نگري در سياست خارجي تركيه دارند. رهبران تركيه با شتاب زدگي و بدن توجه به مباني و ماهيت اين قيام ها در تلاش براي بهره برداري هاي سياسي و اقتصادي از اين تحولات برآمدند. خاورميانه با توجه به بافت متنوع جمعيتي، ژئوپليتيك و سياسي، پيچيدگي ها و دشوراي هاي خاص خود را دارد كه سياست و استراتژي خاص خود را مي طلبد. 


تاريخ خاورميانه نشان از اين امر دارد كه هر قدرتي ولو قدرت هاي بزرگ نيز نتوانسته اند از اين ميدان، سر افراز بيرون روند. ورود به اين منطقه نيازمند استراتژي مشخص و هدفمند است و در کنار آن، بازيگر مورد نظر بايد به قدرت اقتصادي و ديپلماسي قدرتمندي مجهز باشد. 


تركيه به عنوان يك بازيگر منطقه ای اهداف و دورنماي بسيار بزرگتري از توان واقعي خود را طراحي کرد. بي ترديد در دنياي سياست بازيگران با توجه به مقدروات داخلي و محذورات بين المللي خود، كنشگري مي نمايند. طبق اين مدل، قدرت هاي بزرگ از مقدورات داخلي بيشتر و از محذورات بين المللي كمتري در روابط بين الملل برخوردار هستند. اين امر باعث كنشگري فعال اين بازيگران در روابط بين الملل می گردد. 


معمولاً چنين قدرت هايي شكل دهنده روابط بين الملل هستند. بازيگران منطقه اي قاعدتاً رفتارهاي واكنشي و تدافعي در روابط بين الملل دارند. رهبران جديد تركيه در تحولات خاورميانه، رويكرد و نقش بازيگر فعال و اثرگذار را اتخاذ کردند كه منطبق با توان اقتصادي و ديپلماتيك تركيه نبود. 


در سوريه ترك ها بدون در نظر گرفتن پيچيدگي هاي جامعه و نظام سياسي سوريه در تلاش براي ساقط نمودن حكومت از طريق حمايت از تكفيري ها برآمدند. نظام سياسي در سوريه با توجه به جنبه سكولار بودن آن حمايت قاطع اقليت ها و گروه هاي غير سني را در درون خود جاي داده است. با وجود فضاي نسبتاً آرام سياسي و فرهنگي در اين كشور طي دهه هاي اخير، نظام سياسي در سوريه برخوردار از يك پايگاه مردمي و همچنين طبق سرمايه دار و صنعتي بوده است. ساقط كردن چنين نظامي با پشتوانه هاي قدرتمند اجتماعي و نظامي، دور از منطق و خرد سياسي بود. 


بي ترديد تحولات بعدي در سوريه نظير نبود انسجام و وحدت داخلي در ميان گروه هاي معارض و پيروزي مجدد اسد در انتخابات رياست جمهوري محاسبات استراتژيك تركيه را آشكارتر كرد. امروزه تركيه ميزبان بيش از 800 هزار پناهنده سوري است و همچنين با افزايش درگيري ها در كوباني در مرز تركيه حدود 180 هزار نفر به سمت اين كشور گسيل گشته اند. كرد های تركيه در حمايت از آوراگان كوباني وارد مبارزه با نيروهاي دولتي شده اند. 


همه اين مسائل ناشي از اشتباه محاسباتي رهبران حزب عدالت و توسعه است كه امروزه گريبانگير خودشان شده است. جهان سياست، جهان بدون قاعده و اصول نيست. كنشگري و الگوسازي نيازمند گذر از مرحله گفت و گو، شعار و اقدامات نمادين ديگر به مرحله سيستم سازي، كارامدي و پاسخگويي است. جايگاه اقليت ها و گروه هاي قومي هنوز در قانون اساسي اين كشور به طور مشخص معين نشده است. آزادي احزاب و مطبوعات همچنان محل بحث است. بي ترديد وجود چنين مشكلات و نارسايي هاي داخلي، توان سياسي، اقتصادي و ديپلماتيك تركيه را براي كنشگري فعال و اثرگذار با مانع روبرو ساخته است.



مطالب مرتبط
بازگشت تعدادی از شبه‌نظامیان مسلح پ‌ک‌ک به ترکیه
اردوغان: تلاش برای حامی تروریسم نشان دادن ترکیه از اقدامات دشمنان است


تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن