تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس رابطه اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804118822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دریاچه ارومیه، افزایش امیدواری ها با تلاش دولت و همراهی مردم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دریاچه ارومیه، افزایش امیدواری ها با تلاش دولت و همراهی مردم ارومیه- ایرنا - دریاچه ارومیه با وجود اینکه همچنان در بحران شدید ناشی از خشکسالی و کم آبی قرار دارد ولی در ماههای گذشته با تلاش دولت، نشانه هایی از امیدواری برای آینده این دریاچه ایجاد شده که همراهی و همکاری مردم بخصوص کشاورزان این امیدواری را برای نجات دریاچه افزایش می دهد.


دریاچه ارومیه که تا سالهای گذشته، دومین دریاچه بزرگ شور جهان، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و نگین فیروزه ای آذربایجان نامیده می شد، در سالهای اخیر وضعیت بسیار بدی را سپری کرده و آب آن روز به روز کاسته شده است.
آب این نگین فیروزه ای در 18 سال گذشته به طور متوسط سالانه 40 سانتیمتر کاهش یافته و روند خشکی آن با مشکلات آب و هوایی و اقلیمی، تداوم خشکسالی، عدم مدیریت مناسب آب تولیدی و توزیعی به ویژه در بخش کشاورزی در چند سال گذشته با شتاب تر شده و سرعت بیشتری یافته است.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و سخنان امیدوارکننده رییس جمهوری در نخستین جلسات هیات دولت، برنامه ریزی ها برای مقابله با خشک شدن کامل دریاچه ارومیه شکل تازه ای به خود گرفت و روند کار با اقدامات تخصصی در استانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تهران، با شتاب بیشتری دنبال شد.
در اوایل تابستان امسال بود که رییس جمهوری، برنامه های بیست و پنج گانه احیای دریاچه ارومیه را ابلاغ کرد و عملا کار احیای دریاچه ارومیه با تدبیر دولت تدبیر و امید آغاز شد.
انتقال آب از رودخانه های حوضه آبریز، انتقال حوضه به حوضه آب، کنترل و کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، توقف اجرا و مطالعه سد، ممنوعیت برداشت آب، ساماندهی چاههای منطقه و اجرای طرح نکاشت از جمله طرح های احیای دریاچه ارومیه هستند که می توان با اهتمام به اجرای آنها به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه امیدوار بود.
دولت تدبیر و امید در کنار تصویب طرح های احیا به موضوع اختصاص اعتبار نیز در این خصوص توجه ویژه ای داشت به طوری که برای سال جاری یک هزار و 467 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
در کنار فعالیت ها و اقدامات دولت، همراهی و مشارکت مردم نیز بسیار مهم و ضروری است چراکه عمده آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط مردم به ویژه کشاورزان مصرف می شود و عدم همراهی آنها نشان دهنده مصرف زیاد و عدم کارایی طرح های انتقال آب است.
** باید مدیریت مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه سریعا شروع شود
استاندار آذربایجان غربی در آخرین جلسه شورای استانی حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: باید در سریعترین زمان ممکن، مدیریت مصرف آب در استان و حوضه آبریز دریاچه شروع شود.
"قربانعلی سعادت" با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه باید احیا شود ،افزود: در کنار احیای این دریاچه، مشکلات اجرایی نیز باید احصاء شده و چاره اندیشی صورت گیرد.
وی اجرای طرح نکاشت در بخشی از حوضه آبریز دریاچه ارومیه را یکی از برنامه های دولت در راستای بهبود وضعیت این دریاچه عنوان کرد و ادامه داد: اجرای این طرح می تواند مصرف آب را در منطقه کاهش و آن را به دریاچه اختصاص دهد.
وی با اشاره به اینکه در سه سال اجرای طرح نکاشت در آذربایجان غربی باید اقداماتی برای اجرای پروژه های آبیاری نوین در پایاب بند انحرافی نوروزلو صورت گیرد، گفت: دولت 85 درصد یارانه به این امر اختصاص می دهد و 15 درصد باقیمانده از طریق کشاورزان تامین می شود که امیدواریم این امر مورد اقبال کشاورزان قرار گیرد.
** اختصاص 2500 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح نکاشت
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: قرار است برای اجرای طرح نکاشت در هر هکتار، 50 میلیون ریال یارانه دولتی پرداخت شود و در مجموع 15 میلیارد ریال نیز برای رساندن آب به باغات حوضه بند انحرافی نوروزلو اختصاص یافته است.
"هادی بهادری" افزود: دولت تدبیر و امید دو هزار و 500 میلیارد ریال برای اجرای طرح نکاشت در پایاب بند انحرافی نوروزلو اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: باید در سریعترین زمان ممکن آمار کشاورزان این منطقه استخراج شود تا بتوانیم برنامه های مورد نظر را به اجرا درآوریم.
** کنترل مصرف آب استراتژی اصلی احیای دریاچه ارومیه است
سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در خصوص احیای دریاچه ارومیه گفت: کنترل و کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه استراتژی اصلی احیای این دریاچه است.
"داودرضا عرب" اظهار کرد: سرمایه گذاری دولت در حوضه آبریز، افزایش بهره وری کشاورزی با مصرف کم آب، کنترل و کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی، جلوگیری از برداشت بی رویه آب های سطحی، ممنوعیت موقت کشت آبی در اراضی پایاب حوضه آبریز دریاچه ارومیه از دیگر استراتژی های مهم در راستای احیای دریاچه هستند.
** اولین بارش های پاییزی 9 سانتی متر سطح آب دریاچه ارومیه را افزایش داد
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در این میان، خبری امیدبخش از نتیجه بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داد که این خبر، آغاز روند صعودی سطح آب این دریاچه بود، هرچند که این افزایش سطح می تواند موقتی باشد ولی بازهم خبری امیدوار کننده به نظر می رسد.
کیومرث دانشجو با ارائه گزارشی از وضعیت دریاچه ارومیه با اشاره به افزایش 9 سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه بر اثر بارش های روزهای ابتدایی پاییز گفت: این تراز در روزهای نخستین مهرماه به 1270.24 متر رسیده است.
وی افزود: با وجود این افزایش 9 سانتیمتری در 10 روز گذشته، سطح تراز دریاچه ارومیه از میزان سال گذشته کمتر است چراکه این میزان در مدت مشابه سال گذشته 1270.40 متر بود.
وی اظهار کرد: حداکثر تراز دریاچه ارومیه در سالهای طولانی گذشته، 1278.41 متر بود و تراز اکولوژیک و لازم برای این دریاچه نیز 1274.1 متر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: این آمار نشان می دهد که سطح فعلی دریاچه ارومیه بیش از هشت متر کمتر از حداکثر تراز و حدود چهار متر کمتر از تراز اکولوژیک است.
دانشجو با ابراز خرسندی از بارش های خوب روزهای نخست پاییز گفت: در این مدت کوتاه، به طور متوسط 25.5 میلیمتر در آذربایجان غربی بارش داشتیم و این در حالی است که میزان بارش در مدت مشابه سال گذشته 2.9 میلیمتر و در میانگین درازمدت پنج میلیمتر بود.
وی افزود: این آمار از رشد بیش از هشت برابری بارش ها در پاییز امسال نسبت به سال گذشته و پنج برابری نسبت به میانگین درازمدت حکایت دارد.
وی اضافه کرد: حجم کل این بارش ها حدود یک میلیارد مترمکعب بود که رقم بسیار قابل توجهی است.
با وجود اینکه وضعیت دریاچه ارومیه هم اکنون همچنان بسیار نامساعد و نگران کننده است اما با اقدامات دولت و همراهی مردم به ویژه کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه و همچنین امیدواری برای تداوم بارش های پرآب در حوضه آبریز، امید می رود تا روند خشکی این دریاچه متوقف شده و زمینه پرآب شدن دریاچه فراهم شود.
دریاچه ارومیه، بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب پیشنهادهایی در قالب مصوبه در تلاش برای نجات این حوضه آبی ارزشمند است.
دریاچه ارومیه از زیستگاه های طبیعی در شمال غربی ایران محسوب می شود که خشک شدن آب آن به دلیل بی توجهی انسان و شرایط طبیعی این دریاچه را به بزرگترین مشکل زیست محیطی ایران تبدیل کرده است.
دریاچه ارومیه با طول حدود 130 تا 140 کیلومتر و عرض متغیر 15 تا 50 کیلومتر شبیه گودال مستطیلی است که در غرب فلات آذربایجان از شمال به جنوب امتداد دارد و موجب تقسیم طبیعی میان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی شده است.
گزارش از : سیده فاطمه سجادی
8137/581/1352


19/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن