تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820892129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بايد ها و نبايدهاي حضور بخش خصوصي در بازار نفت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ مهر ۱۳۹۳ (۹:۰ق.ظ)
در موج بررسي شد؛ بايد ها و نبايدهاي حضور بخش خصوصي در بازار نفت گروه انرژي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، صنعت نفت در بخش هاي مختلف خود مي تواند سرمايه هاي بسياري را جذب، و اشتغال مولد بسياري در بخش خصوصي ايجاد کند.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي به علت فشارهاي خارجي بر اقتصاد کشور، صنعت نفت داراي نوسانات بسياري در بخش توليد و توسعه خود بوده است، به طوري که حتي برخي از پالايشگاه هاي قديمي کشور که در طول 8 سال جنگ تحميلي آسيب ديدند، هنوز صددرصد به چرخه توليد باز نگشته اند.
در سال هاي گذشته تحريم مستقيم صنعت نفت از سوي آمريکا و طرفدارانش، صادرات محصولان و فرآورده هاي نفتي را با مشکل رو به رو کرد به طوري که مشتريان سنتي ايران نيز براي خريد نفت و ديگر فرآورده هاي نفتي، دست به عصا گام برداشته و يا از اين اوضاع به نفع خود سوء استفاده کردند.
هنوز بخش عظيمي از پول نفت فروشي کشور در بانک هاي کشورهاي خريدار بلوکه شده مانده است و به علت تحريم بانکي عليه ايران، امکان وصول پول نفت وجود ندارد.
با اين همه يکي از راه حل هاي دور زدن تحريم ها که از سوي برخي کارشناسان نيز توصيه مي شد، استفاده از توان بخش خصوصي براي فروش نفت و ساير فرآورده هاي نفتي بود که اگر چه در دولت گذشته به نوعي اجرايي شد اما دسته آخر به علت برخي نواقص قانوني و البته رانت ها، اين راه حل به يک مشکل براي کشور تبديل شد.
در گزارش زير قصد داريم به نقش بخش خصوصي در صنعت نفت بپردازيم و از کارشناسان و متوليان جويا شويم که آيا اين بخش مي توانسته است نقشي پر رنگ تر در بازار نفت داشته باشد و يا خير؟
گسترش حضور بخش خصوصي در صنعت نفت با بستر سازي مناسب توسط دولت
عبدالرضا احمدي خميني يکي از کارشناسان بخش اقتصادي است که عقيده دارد با توجه به شرايط کنوني بخش خصوصي توان حضور در حوزه نفت را تنها با حمايت مستقيم دولت پيدا خواهد کرد.
وي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج گفت: طي سال هاي گذشته حضور و مشارکت بخش خصوصي در يکي از مهم ترين ارکان اقتصاد ملي متأسفانه به توسعه صنايع نفتي در حوزه استخراج، تأسيسات و امور زير بنايي محدود شده است.
اين کارشناس اقتصادي مي افزايد: افزايش تقاضاي جهاني و تلاش کشورهاي نفت خيز براي تأمين اين تقاضا مي توانست فرصت خوبي را براي مسؤولان کشور مهيا کند تا فرصت هاي بسياري براي بالندگي بخش خصوصي در صادرات نفت ايران ايجاد کنند که البته اين مهم انجام نشد.
احمدي خميني تصريح مي کند که: منابع نفتي و انرژي طي 20 سال گذشته 80 درصد درآمدهاي ارزي ايران و 54 درصد از درآمدهاي عمومي بودجه را تأمين کرده اند. ولي واقعا جايگاه بخش خصوصي در اين سال ها و در ميان اين آمار و ارقام کجاست؟
اما نظر نمايندگان مجلس در مورد ورود بخش خصوصي به بازار نفت زياد مثبت نيست. نمايندگان با توجه به اتفاقات سال هاي گذشته نظر مثبتي بر روي اين بخش بخصوص در حوزه فروش ندارند.
عرضه نفت در بورس، تنها راه ورورد بخش خصوصي به بازار نفت
حسين اميري خامکاني در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج، گفت: وارد کردن بخش خصوصي به حوزه انرژي بدون ايجاد زيرساخت، بيهوده است؛ زيرا اين اقدام همان مشکلي را که در دولت دهم به وجود آمد؛ يعني ورود بدون مطالعه بخش خصوصي به کارزار فروش نفت و در نهايت شکست در اجراي پروژه را به همراه دارد.
البته وي اعتقاد دارد اگر زيرساخت ها را ايجاد کنيم، با توجه به مشکلات تحريم در سال هاي گذشته، ورود بخش خصوصي براي فروش نفت به نفع کشور خواهد بود.
عضو کميسيون انرژي مجلس با اشاره به اين مطلب که فروش نفت با صادرات ساير محصولات تفاوت بسيار دارد، گفت: يک محموله نفتي چندين برابر صادرات و واردات محصولات غير نفتي ارزش داشته و نمي توان اين مهم را به دست هر کسي سپرد.
وي با تاکيد بر اين نکته که ورود به بازار نفت بايد همرا با ضمانت نامه هاي معتبر باشد، تصريح کرد: بخش خصوصي براي ورود به عرصه نفت بايد ضمانت و پشتوانه خوبي داشته باشد و در دولت گذشته وقتي بخش خصوصي نتوانست ضمانت دهد، دست به کارهاي ديگر زد و از مجاري ديگري وارد شد که امروز اين نوع عملکرد را رانت مي نامند.
اين نماينده مجلس ادامه داد: بنده فکر مي کنم بهترين راه ورود بخش خصوصي به بازار نفت، عرضه محصولات اين صنعت در بورس است.
وي افزود: بي شک از طريق بورس مي توانيم طلسم حضور بخش خصوصي در بازار نفت را شکسته و مقداري از بار فروش محصولات نفتي را بر دوش فعالان خصوصي بازار بگذاريم.
خامکاني بر اين عقيده است که فروش نفت توسط بخش خصوصي بايد شفاف باشد که اين مهم از طريق بورس و ارائه ضمانت نامه هاي معتبر قابل انجام خواهد بود.
ورود بخش خصوصي به بازار نفت بايد شفاف و سالم باشد
بيگلريان، نماينده ارامنه در مجلس نيز با خامکاني هم نظر بوده و عقيده دارد تمام مراحل حضور بخش خصوصي در بازار نفت بايد شفاف باشد.
روبرت بيگلريان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج ضمن بيان اين مطلب گفت: مهم ترين مسأله اين است که چه ساز و کارهايي را براي ورود بخش خصوصي به بازار نفت تعريف کرده ايم.
وي ادامه داد: رابطه بخش خصوصي و دولت بايد کاملا سالم و شفاف باشد تا هم حقوق ملت و دولت حفظ شود و هم از توانمندي بخش خصوصي در اين راستا استفاده شود.
نماينده ارامنه اصفهان و جنوب کشور در مجلس تصريح کرد: مطمئن باشيد بخش خصوصي براي کسب نفع شخصي خود به دنبال ورود به بازار نفت خواهد بود. بنابراين بايد کار را طوري برنامه ريزي کرد که اين نفع نه براي او و نه براي دولت و ملت به زيان تبديل نشود.
وي افزود: حوزه نفت بسيار کلان بوده و معاملات انجام شده در آن در مقياس مالي بسيار بالايي صورت مي پذيرد که طبيعتا ملزومات خاصي را براي ضمانت حسن انجام کار مي طلبد.
بيگلريان با اشاره به تحريم هاي غرب عليه نفت کشور در سال هاي گذشته و حال، گفت: در چنين شرايطي خواسته يا ناخواسته بخش خصوصي داخلي و خارجي براي دور زدن تحريم ها، اهميت بالايي پيدا مي کنند.
وي به ضرورت حفظ برخي اسرار ملي اشاره کرد و افزود: فروش نفت و اقتصاد ملي جنبه هاي حساس و مخفي نيز دارد که اين مهم با ورود افراد با عنوان بخش خصوصي به اين بازار تناقض پيدا مي کند.
عضو کميسيون انرژي تأکيد کرد: اگر بخواهيم بخش خصوصي را به معناي عام وارد کار کنيم؛ درست و امن نيست و اگر بخواهيم خواص را وارد کنيم که باز مشکل پيش مي آيد و اين همان تناقض در کار است که من مي گويم.
وي اظهار داشت: به نظر من بخش بين الملل دولت، وزارت نفت و شرکت نفت مي توانند با تشخيص درست اين مشکل را مرتفع سازند.
نماينده ارامنه اصفهان و جنوب کشور در مجلس گفت: مهم ترين کار اين است که سازمان هاي نظارتي بتوانند در درجه اول مقررات ويژه ورود بخش خصوصي به اين تجارت گران را تدوين کرده و سپس براي انجام آن اقدام کرد و تأکيد مي کنم که اين مهم با ساختار سنتي امکان پذير نيست.
براي استفاده از بخش خصوصي بايد برنامه ريزي کرد
حبيب آقاجري در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج گفت: اعتقاد من اين است که اگر با برنامه اي صحيح و مدون، بخش خصوصي را در در راستاي پيش برد اهداف اقتصادي خودمان و توليد داخلي به کار گيريم، بسار مطلوب است.
وي ادامه داد: بايد کارشناسان، متخصصان و اقتصاد دانان بررسي کرده و يک کار علمي را پي ريزي کنند تا بهترين راه و روش براي استفاده از پتانسيل بخش خصوصي در صنعت نفت پيدا شود.
اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي کمک حال صنعت نفت
در اين ميان برخي پيشنهادات نيز از سوي برخي کارشناسان نفتي و اقتصادي براي استفاده از توان بخش خصوصي در بازار گران نفت به گوش مي رسد که جاي تامل دارد.
عبدالرضا احمدي خميني در مورد پيشنهادات مختلفي که براي استفاده از توان بخش خصوصي در بخش نفت مي شود به خبرنگار خبرگزاري موج گفت: تهاتر نفت پيشنهادي است که برخي از مسوولان براي افزايش حضور و انگيزه دهي به بخش خصوصي مطرح مي کنند و اميداوار هستند که اين راهکار مشکل دلالي بخش خصوصي در صنعت نفت را تعديل کند.
اين کارشناس مسائل اقتصادي اظهار داشت: معتقد هستم گسترش زمينه هاي حضور بخش خصوصي در صنعت نفت و صادرات آن نيازمند فراهم شدن بسترهاي مناسب نظير توسعه بورس انرژي و اهميت دولت به اين بازار و همچنين تأمين پوشش هاي مناسب بيمه داخلي براي اين صنايع است.
احمدي خميني گفت: اخيرا وزارت نفت در راستاي منويات مقام معظم رهبري و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي اجراي شش برنامه را براي افزايش توليد و صادرات نفت، گاز، فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي، حفظ بازارهاي صادراتي و بهينه‌سازي مصرف سوخت در دستور کار قرار داده است.
وي تصريح کرد: تعيين سهم بهينه براي صادرات نفت خام و افزايش سهم صادرات فرآورده و در نتيجه حمايت از بخش خصوصي براي ايجاد پالايشگاه هاي جديد در داخل کشور با هدف عرضه بيشتر فراورده هاي نفتي به بازار جهاني و کاهش عرضه مستقيم نفت خام؛ به ويژه نفت خام هاي بسيار سنگين يکي از بندهاي اين برنامه است و جايگاه بخش خصوصي در اين برنامه به همين جا ختم مي شود.
احمدي خميني ادامه داد: اين درحالي است که سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بر محوري بودن خودباوري، استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي اقتصاد ملي، بومي، توانمندي‌هاي ايراني و نيروي انساني کارآمد و متعهد داخلي متمرکز است.
اين کارشناس اقتصادي گفت: خوشبختانه بخش خصوصي در صنعت نفت و انرژي طي سال گذشته تجربه کافي براي حضور در عرصه صادارت و کاهش تولي گري دولت در اين بخش را کسب کرده است و بايد با فاصله از امور زيربنايي توانايي هاي خود را به اقتصاد ملي نشان دهد.
تجربه بخش خصوصي درحوزه نفت، کم است
در ميان تمام نظراتي که براي به کار گيري بخش خصوصي مطرح مي شود، رئيس کميسيون انرژي مجلس بخش خصوصي را براي حضور در بازار نفت آماده نمي داند.
علي مروي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج، با حمايت از ورود بخش خصوصي به بازار نفت گفت: اگر بخش خصوصي را در هر زمينه اي بتوانيم به صورت جدي وارد کنيم و در عين حال حمايت هاي مناسبي از ايشان به عمل آوريم، مي توانيم در زمينه توليد که يک اصل در دور زدن تحريم ها است، به موفقيت دست پيدا کنيم.
وي ادامه داد: تجربه بخش خصوصي در بازار نفت کم است و براي بخش صادراتي نفت نيز بايد سرمايه بالايي وجود داشته باشد؛ زيرا ارقام جا به جا شده بسيار بالاست.
رئيس کميسيون انرژي مجلس سرمايه و تجربه را دو عامل اصلي کم تحرکي بخش خصوصي در بازار نفت دانست و افزود: در حال حاضر با توجه به شرايطي که به وجود آمده است، بخش خصوصي مي تواند با مشارکت با يکديگر و تجميع سرمايه و تجربه خود، وارد صنعت نفت شده و در راه توليد و صادرات دولت را ياري کنند.
ورود بخش خصوصي به بازار نفت بدون برنامه، خطرناک است
سعيد انصاري در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج گفت: اينکه مي گويند بخش خصوصي را وارد بازار نفت و فروش مشتقات نفتي کنيم، اساسا حرف بدي نيست، اما؛ بدون برنامه وارد اين کار شدن، خطر دارد.
وي ادامه داد: در سال هاي گذشته اتفاقاتي افتاد که خوب نبود، بنابراين لازم است افرادي را شناسايي کنيم که قابل اعتماد بوده و بعد از ورود مشکل ساز نشوند.
بخش خصوصي صنعت نفت به دنبال توليد است نه دلالي
حميد رضا كاتوزيان، رئيس پژوهشگاه صنعت نفت و رئيس سابق کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، درباره حضور و فعاليت بخش خصوصي در صنعت نفت به خبرنگار خبرگزاري موج اظهار کرد: امروز حضو و فعاليت بخش خصوصي در صنعت نفت و گاز بهبود پيدا کرده و اميدواريم که اين روند نيز به همين صورت ادامه يابد؛ در گذشته شرکت هايي که در اين حوزه فعاليت داشتند عمدتا به دنبال دلالي بودند.
کاتوزيان تصريح کرد: وزير نفت نيز در همين خصوص تأکيد دارد که با شرکت هاي خصوصي که با همين نيت وارد عرصه همکاري در صنعت نفت و گاز مي شوند، از آنها استقبال کنيم.
به هر حال در قرن 21 ديگر نمي توان تنها بر روي توان بخش دولتي برنامه ريزي کرد و استفاده از ظرفيت بالاي بخش خصوصي که بخش بسياري از سرمايه هاي خارج از چرخه توليد را در بيرون از سيستم دولتي در دست دارند راهي است که دير يا زود بايد به آن تن داده و از آن بهره برد.
البته در سال هاي گذشته ورود برخي افراد توسط رانت دولتي و به تاراج بردن سرمايه ملي، دولت و جلس و البته جامعه اقتصادي ايران را از تکرار مجدد آن ترسانده است و شايد دليل اصلي تاکيد نمايندگان مجلس بر ضرورت برنامه ريزي صحيح براي ورود مجدد بخش خصوصي به بازار نفت همين تجربه بد سال هاي گذشته باشد.
* خبرگزاري موج در گزارش ويژه بعدي خود به چرايي به وجود آمدن مشکلات در ورود بخش خصوصي به بازار نفت در دولت گذشته خواهد پرداخت.

محمد علي رفيعي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن