تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804885594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«توافق خوب» یعنی برنامه اتمی ایران در کنترل کامل امریکا باشد


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


خبرگزاری آتلانتیک:
«توافق خوب» یعنی برنامه اتمی ایران در کنترل کامل امریکا باشد
آیا آمریکا می‌تواند حرکت ایران را به سمت فعال کردن دوباره برنامه‌اش تشخیص و واکنش نشان دهد؟ این با نظارت شدید و قابل تایید و بازرسی دائمی ممکن است. بدون توافق نمی‌توانیم نظارت کنیم و برنامه هسته‌ای ایران را تحت کنترل درآوریم.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، خبرگزاری "آتلانتیک" (Atlantic) در مقاله ای به قلم "دیوید فروم" با عنوان «توافق هسته‌ای خوب چیست؟» به بررسی آنچه که از نظر وی توافق خوب بینجمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی می‌باشد، پرداخته است.   فروم در این مقاله می‌نویسد: «مدیر خاورمیانه و سیاست دفاعی در مرکز کنترل سلاح و عدم تکثیر سلاح هسته‌ای، به برداشت اخیر من درباره این‌که دولت اوباما "از خواست‌های درازمدت خود برای از کار انداختن سانتریفیوژهای ایران عقب‌کشیده" و طبق پیشنهاد جدیدش در مذاکرات هسته‌ای "ایران می‌تواند پیشرفت به سمت ساخت سلاح در هر زمان ممکن را از سر بگیرد" پاسخ داده است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «"لیسی هیلی" این‌را متوجه نشده که تحت هر توافقی این موضوع می‌تواند اتفاق بیفتد. چون ایران پیشاپیش دانش لازم برای ساخت برنامه کنونی خود را بدست آورده، حتی اگر تمام سانتریفیوژهای خود را از کار بیندازد یا نابود کند، می‌تواند دوباره آن‌ها را بسازد. سئوال مهمتر این است که آیا آمریکا می‌تواند حرکت ایران را به سمت فعال کردن دوباره برنامه‌اش تشخیص دهد و به موقع واکنش نشان دهد؟ پاسخ این است که این با عوامل گوناگونی تعیین می‌شود، از جمله نظارت شدید و قابل تایید و بازرسی دائمی. بدون توافق این توان را نداریم که نظارت کنیم و برنامه هسته‌‌ای ایران را تحت کنترل درآوریم. هیچ چیزی خطرناک‌تر از این نیست.»  
فروم سپس به اخبار منتشر شده از ایران در روز دوشنبه اشاره می‌کند و می‌نویسد: «بنابر گزارش‌ها انفجار در تجهیزات نظامی نزدیک تهران موجب کشته شدن دو نفر شده است. خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا گفت، "این آتش‌سوزی در یک واحد تولید مواد انفجاری رخ داده..." یک وب‌سایت هوادار مخالفان گزارش داده که انفجاری بزرگ نزدیک سایت نظامی پارچین، در جنوب شرقی پایتخت، رخ داده اما این موضوع تایید نشده است... از سال ۲۰۰۵ به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اجازه بازرسی از این سایت داده نشده است.»

نویسنده مقاله نشریه آتلانتیک در پایان خاطرنشان می‌کند: «نکته کلیدی این است. واضح است که حاکمان ایران می‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود. تاکنون اقدامات قابل توجهی انجام داده‌اند و احتمالا به زودی چیزهای بیشتری هم از دولت اوباما می‌گیرند. با این حال، حاکمان ایران به دنبال بازسازی روابط خود با آمریکا نیستند. آن‌ها خواستار سود حداکثر بدون کنار گذاشتن برنامه سلاح هسته‌ای هستند. هرگونه حق بازرسی که ممکن است به آمریکا داده شود حقوقی خواهد بود که با عدم همکاری ادامه‌دار ایران با اهداف سازمان بازرسی همخوانی داشته باشد.»     این درحالی است که عدم موافقت ایران با بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات دفاعی پارچین ادعایی باطل است. در همین باره روزنامه امریکایی "کریستین ساینس مانیتور" (ChristianScienceMonitor) در مورد سوابق بازدیدها از پارچین می‌نویسد: «ناظران آژانس در ژانويه و نوامبر ۲۰۰۵ اجازه ورود به پارچين را پيدا كردند. اين مجموعه يك پايگاه نظامي بزرگ و وسيع است كه صدها ساختمان و ساختارهاي زيرزميني دارد. در آن زمان، اين پايگاه به چهار بخش تقسيم شده بود. ايرانيان به ناظران اجازه دادند با استفاه از اطلاعات ماهواره‌اي دو بخشي را كه مي‌خواهند، انتخاب كرده و از ساختمان‌ها يا ساختارهاي آن بخش بازديد كنند. در سال ۲۰۰۵ ناظران بيش از پنج ساختمان را بررسي كرده و نمونه‌هايي از خاك و محيط اطراف آنجا برداشتند. آنها مورد مشكوكي به دست نياوردند، اما آن ساختمان‌ها شامل ساختمان‌هايي نبودند كه اكنون مورد نظر آژانس است. هاينونن كه رئيس هيات ناظران در آن زمان را به عهده داشت، مي‌گويد: "ما از قبل ساختمان‌ها را انتخاب نكرديم، بلكه زماني كه به پارچين رسيديم آنها را انتخاب كرديم بنابراين كل مجموعه در اختيارمان بود. زماني كه به آنجا رسيديم، به آنها گفتيم كدام ساختمان را مي‌خواهيم بازرسي كنيم."»   کذب بودن این ادعا اینجا مشخص می شود که کریستین ساینس مانیتور می نویسد: « اذعان هاینونن به اینکه از قبل ساختمان‌ها انتخاب نشده بوده، یعنی بازرسان آژانس با اعلام نکردن مورد مشخص بازرسی، نمی‌خواستند تغییراتی ایجاد شود و ایران نیز اجازه دسترسی آزاد و با اختیار کامل را به آن‌ها داده است.»   شایان ذکر است که موج خبرسازی غیرواقعی رسانه‌های بیگانه از تاسیسات پارچین که مجموعه کارخانه‌های صنایع دفاعی بوده و ارتباطی با تاسیسات هسته‌ای ندارد، بهانه‌ای برای اعلام نگرانی بی‌مورد و بهانه جویی‌های کشورهای غربی از صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران شده و در روند دستیابی به توافق نهائی خلل ایجاد کرده است.    
آتلانتیک
        104  




۱۸/۰۷/۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن