تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802820708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اما و اگرهاي لغو تحريم هاي اقتصادي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ مهر ۱۳۹۳ (۰:۱۱ق.ظ)
اما و اگرهاي لغو تحريم هاي اقتصادي ايران گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، در حالي که حدود يک ماه و نيم ديگر مهلت توافق موقت ژنو به پايان مي رسد، صحبت از تداوم اختلافات بر سر مسائل کليدي به گزاره اي ثابت و تکراري در نزد مقامات مسوول ايران و 1+5 تبديل شده است. اگرچه تعابير مقامات ايران و طرفهاي مذاکره کننده پس از پايان نشست نيويورک حاکي از آن بود دو طرف به لحاظ فني قادر خواهند بود به توافق نهايي دست يابند؛ با اين حال تکميل آخرين وجه مکعب روبيک هسته اي به کاري بس دشوار و پيچيده تبديل شده است.
يکي از مهم ترين اين چالش ها برداشته شدن کامل تحريم هاي هسته اي است که از سوي ايران همواره با جديت به آن اشاره شده است. مساله لغو تحريم ها يک فاکتور کليدي است که مذاکره کنندگان ايراني وآمريکايي آن را مکعب روبيک مذاکرات مي خوانند.
قدرت‌هاي دنيا با ادعاي انگيزه توقف در پيشرفت برنامه هسته اي تحريم‌هايي عليه کشور شکل دادند. اين تحريم‌ها در زمينه‌هاي اقتصادي، علمي، سياسي، فروش سلاح و مهمات مي‌باشد. از جمله تاثيرگذارترين اين تحريم‌ها مي‌توان به تحريم صادرات نفت ايران و بانک مرکزي ايران اشاره کرد که اقتصاد تک‌محصولي ايران (نفت) و نقش بانک مرکزي ايران در وصول درآمد سهل حاصل از فروش نفت ايران به کشورهاي جهان را هدف گرفته‌است. با توجه به تحريم هردو بخش نامبرده، اقتصاد ايران با مشکلات جدي مواجه شد. مقام‌هاي دولت آمريکا نيز تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران را سخت‌ترين وفلج کننده ترين تحريم‌ها در طول تاريخ دنيا ناميده‌اند.
تاريخ شروع اين تحريمها از سوي آمريکا، به انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 ميلادي (1357 شمسي) باز ميگردد. تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان تلاش دارد در قبال پذيرش تعهداتي در راستاي تضمين صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي، از تحريم ها فارغ شود. اما نکته اي که بسياري از کارشناسان بر آن صحه مي گذارند اين است که برداشتن تحريم ها معمولا سختتر از وضع آنهاست و روشهاي برداشتن تحريمها متنوع و وابسته به چگونگي مسئله موجب تحريم، ريشههاي تحريم و چگونگي وضع تحريم است.
با تمرکز بر حل مسئله تحريم هاي ايران، دو رهيافت پيش روي مذاکره کنندگان وجود خواهد داشت. يک رهيافت گام به گام است، به اين معنا که در هر گام با برداشته شدن بخشي از تحريم ها گام هايي نيز از سوي ايران برداشته شود. به طور مثال در گام اول تعريف شود که ايران چه قدم هايي بردارد و در قبال آن چه تحريم هايي برداشته شود. رهيافت ديگر برداشتن تحريم ها به طور همزمان است بر اين مبنا که گام هاي ايران و لغو همه تحريم ها به صورت يکجا صورت گيرد.
در عين حال آنچه مقامات ايران در مذاکرات هسته اي بر آن تمرکز و پافشاري دارند رفع تحريم ها به صورت همه جانبه و همزمان است که اتفاقا حميد بعيدي نژاد؛ عضو مذاکره کننده ايراني قبلا اعلام داشته بود که تفاهم سياسي بر سر عملي بودن اين شيوه حاصل شده و فقط بايد ساز و كار اجرايي آنرا تعريف كنيم.
همانطور که مي دانيم مهمترين تحريم هاي ايران محدوديتهاي تبادلات مالي و نفتي است. بخشي از سازوکارهاي مربوط به رفع تحريم که عنوان شده برداشتن آنها از سوي ايالات متحده پيچيده است باعث شده تمرکزها بر رفع تحريم هاي اروپا سوق پيدا کند که نه تنها به مذاق آمريکائيها بد نمي آيد بلکه مي تواند يکي از گزينه هاي آنها در مذاکره با ايران نيز باشد.
به عبارتي ديگر با در نظر گرفتن اين مسئله (پيچيدگيهاي رفع تحريم) گزينه آمريکا ميتواند تمرکز بر تحريم هاي اروپا باشد که انعطافپذيرتر هستند و معيار روشني هم براي اعمال آنها وجود ندارد. لغو اين تحريم ها نيازمند تصميم با رايگيري مخفيانه به وسيله همه 28 عضو اتحاديه اروپا است.
اما بايد دانست که رسيدن به توافق عمومي در اروپا کار چندان ساده اي نيست. همچنين همپوشاني بسيار زيادي بين تحريم ها آمريکا و تحريمهاي اتحاديه اروپا وجود دارد که حذف يکجانبه تحريم ها از سوي اروپا، ممکن است تغيير کوچکي در زمين بازي ايجاد کند. بنابراين توافق يکجانبه اروپا ممکن است يک بازي تاکتيکي براي باقيماندن تحريم هاي آمريکا تا مدت نامعلوم به نظر برسد.
اين نکته اهميت دارد که لغو تحريم هاي اتحاديه اروپا با آمريکا هماهنگ باشد زيرا چگونگي لغو تحريم ها در هر دو چارچوب بر ديگري تاثير مي گذارد. بنابراين (با فرض آنکه لغو تحريم ها را اروپائي ها آغاز کنند) تنها لغو تحريم هاي اروپا و انتظار داشتن از شرکت هاي اروپايي براي از سرگيري روابط تجاري خود با ايران کافي نخواهدبود زيرا شرکت هاي اروپايي بايد از سرنوشت فعاليت هاي خود در آمريکا در صورت همکاري با ايران مطلع باشند.
انتظار اين است که گفت وگوهاي ديپلماتيک ادامه داشته باشد. مشکل شش قدرت جهاني تهيه يک بسته پيشنهادي رغبت برانگيز است که شامل درجه چشم گيري از کاهش تحريم ها باشد که از نظر سياسي و قانوني عملي باشد و در عين حال به طور هوشمندانهاي تمرکز روي فعاليتهاي ايران را حفظ کند. چالش براي دولت ايران نيز اين است که پاسخي درخور اين بسته پيشنهادي ارائه کند. وقتي به يک سال گذشته مذاکرات جدي ايران با 1+5 مي نگريم به خوبي متوجه مي شويم قابليت هاي ارائه پيشنهادهاي متنوع از سوي ديپلماتهاي کشورمان وجود دارد.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن