تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804033744




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جایگاه امام هادی در انتقال معارف شیعی به ایرانیان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



استاد و پژوهشگر حوزوی تبیین کرد؛
جایگاه امام هادی در انتقال معارف شیعی به ایرانیان خبرگزاری رسا - مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به جایگاه امام هادی(ع) در انتقال معارف شیعی به ایرانیان گفت: اگر به نام راویان حدیث از امام هادی(ع) در کتب رجال شیعه مراجعه کنیم، می‌بینم عده زیادی از آنها دارای پسوند ایرانی مانند فارسی، قمی، رازی، کاشانی، نیشابوری و مدائنی هستند.



حجت الاسلام مصطفی صادقی، مدیرگروه تاریخ تشیع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان انگیزه های حصر امام هادی(ع) از سوی عباسیان گفت: بهانه متوکل حضور امام در پایتخت بود و شاید چنین وانمود می‌کرد که امام در کنار خلیفه باشد، اما واقعیت این است که نامه والی مدینه سبب احضار امام و این سفر اجباری شد. وی افزود: ابن جوزی از مورخان اهل‌سنت است که کتاب تذکرة الخواص را در زندگی دوازده امام نوشته است در کتاب خود می‌نویسد چون متوکل نسبت به خاندان علی(ع) بغض داشت و مردم مدینه دور امام هادی(ع) را گرفته بودند از موقعیت آن حضرت ترسید به همین دلیل ایشان را به بغداد و سپس سامرا برد. این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: بنابراین دولت عباسی انگیزه‌ای جز محدود کردن امام نداشت بخصوص که دوره خلافت مأمون و معتصم که معتزلی مذهب بودند به پایان رسیده و دوران اشاعره با متوکل شروع شده بود، به هر حال معتزله به شیعیان نزدیک‌تر و اشاعره دورتر بودند. به همین دلیل سخت‌گیری به شیعیان ، در رأس آنها نسبت به امام هم بیشتر شد.  وی با اشاره به بازداشت یازده ساله امام هادی(ع) افزود: اگر در ظاهر حساب کنیم ممکن است حکومت عباسیان در فاصله انداختن بین امام، دوستان و پیروانش به هدف کوتاه مدتی رسیده باشد ولی دل‌های مردم را نمی‌توان با محدودیت و حصر، از کسی دور کرد به همین جهت در فرصت‌های کوتاهی که امام در میان مردم سامرا ظاهر می‌شد عده‌ای برای دیدار آن حضرت می‌آمدند، از سوی دیگر علویان و در رأس آنها ائمه معصومین(ع) در هر شرایطی محبوبیت خود را در بین مردم داشتند، منظور از مردم معتقدان به آنها نیست بلکه عموم مسلمانان به ایشان علاقه داشتند و نمونه آن، قیام‌هایی است که از سوی علویان بپا می‌شد و عده زیادی با آنها بیعت می‌کردند هر چه معتقد به امامت اهل‌بیت(ع) هم نبودند.  عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی با اشاره به تاثیر دوران امام هادی(ع) بر گستره جغرافیایی تفکر شیعه و روابط محکم میان شیعیان  و ائمه طاهرین(ع) اظهار کرد: در دوران امام هادی(ع) پراکندگی شیعه و معتقدان به اهل‌البیت(ع) در گوشه و کنار جغرافیان عالم اسلامی زیاد شد، از یک سو در ماوراءالنهر و از سوی دیگر در مصر یارانی از ائمه سراغ داریم؛ بنا براین حضور وکلا و نمایندگان ائمه(ع) در مناطق مختلف در این دوره هم نشان دهنده این گسترش است، البته خصوصیت قم مرکزیت و محوریت تشیع بعد از کوفه بود که کم کم محدثان بزرگی در قم رشد یافتند و تأثیر زیادی در مناطق اطراف یعنی شهرهای ایران داشتند.  وی جایگاه امام هادی(ع) در انتقال معارف شیعی به ایرانیان را تبیین کرد وگفت: اگر به نام راویان حدیث از امام هادی(ع) در کتب رجال شیعه مراجعه کنیم، می‌بینم عده زیادی از آنها دارای پسوند ایرانی مانند فارسی، قمی، رازی، کاشانی، نیشابوری و مدائنی هستند، ارتباط این محدثان با امام چه به صورت مستقیم و چه با واسطه ی وکلا و نواب بهترین راه انتقال معارف شیعی به مردم ایران بود، خاندان مهزیار که اهل خوزستان بودند از این جمله اند که به خانه امام رفت و آمد داشتند.  حجت الاسلام صادقی به هراس دشمنان ازترویج  تفکر مهدوی اشاره کرد و گفت: عباسیان از موضوع مهدویت در شیعه و شخص امام دوازدهم آگاهی‌هایی داشتند و می‌دانستند که شیعه منتظر ایشان بوده  و او را منجی حقیقی می‌داند که با ستمگران مبارزه خواهد کرد، این اطلاعات وقتی با سخنان ائمه(ع) یا شیعیان همراه می‌شد که مهدی شیعه، امام دوازدهم آنان است مراقبت‌های دستگاه خلافت و سخت‌گیری‌های آنان را هم بیشتر می‌کرد.  وی در پایان خاطر نشان کرد: بحث مهدویت منحصر به شیعه یا معتقدان به امامت اهل لبیت نبود بلکه هر از چند گاه عده‌ای به طرفداری شخصی که ادعای مهدویت داشت یا دیگران او را مهدی قلمداد می‌کردند، قیام کرده و دولت عباسی را به مخاطره می‌انداختند از این رو حاکمیت پیوسته مراقب بودو چنین حرکاتی را زیر نظر می گرفت./1323/ت302/ی



۱۳۹۳/۷/۱۷






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن