تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804553095




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي بر صنايع نظامي و بودجه دفاعي رژيم صهيونيستي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ مهر ۱۳۹۳ (۰:۵۱ق.ظ)
نگاهي بر صنايع نظامي و بودجه دفاعي رژيم صهيونيستي گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، رژيم صهيونيستي حاکميتي است که در غربي ترين بخش آسيا در نتيجه زدو بندهاي سياسي در سال 1948 و با زور و تزوير متولد شد، به دليل شيوه استقرارش، امنيت خود را بر پايه نظامي گري استوار کرد.
اين رژيم جعلي از ابتداي تأسيس با تمامي کشورهاي هم مرز و البته خاورميانه و حوزه خليج فارس در تضاد ماهوي قرار گرفت. جنگ هاي کشورهاي عرب منطقه در طول سه دهه، تل آويو را مطمئن کرد که بيش از هر چيز ابزار نظامي مي تواند بقايش را تضمين کند. از اين رو صنايع نظامي و وزارت دفاع اسرائيل يکي از مهمترين حوزه هاي اين رژيم شد.
چنانکه هم اينکه از جمعيت کمي بيش از 8 ميليون نفري آن که 6 ميليون را يهوديان تشکيل مي دهند، 150 هزار خانواده اسرائيلي از لحاظ اقتصادي به صنايع ميلتاريستي وابسته اند.
از اين رو تلاش لابي صهيونيسم در آمريکا نيز بر افزايش دريافت هاي وجوهات در بخش نظامي رو به توسعه است. بر اين اساس بود که دولت جرج بوش تصويب کرد از سال 2007 به مدت ده سال، سالانه واشنگتن 30 ميليارد دلار کمک نظامي به تل آويو کند که بيشتر اين رقم در شکل محصولات دفاعي ساخت ايالات متحده است.
همچنين اسرائيل با توجه به جمعيت کمتر از 10 ميليوني خود، يکي از بزرگترين بودجه هاي نظامي جهان را دارا است. در سال جاري ميلادي، دولت نتانياهو 14.5 ميليارد دلار براي بودجه نظامي در نظر گرفت. از اين رقم، 3 ميليارد دلار توسط ايالات متحده تأمين مي شود. مبلغي که دولت کنوني اسرائيل در صدد افزايش آن به 3.2 يا 3.5 ميليارد دلار است. اين در حالي است که اوباما در نظر دارد رقم 3 ميليارد دلار را به 2.8 ميليارد دلار برساند. ضمن آنکه کمک مصوب دولت جرج بوش نيز دو سال ديگر خاتمه مي يابد. در اين صورت طبق گفته مقامات دفاعي اسرائيل، اين رژيم در بخش نظامي با مشکل روبرو خواهد شد. شايان ذکر است علاوه بر کمک ساليانه واشنگتن به اسرائيل، هر سال 900 ميليون دلار نيز صرفا براي سيستم تدافعي گنبد آهنين اسرائيل ارسال مي شود. آمار نشان مي دهد در شصت سال گذشته، يک چهارم تريليون دلار کمک خارجي ايالات متحده، به اسرائيل فرستاده شده است. در واقع اسرائيل بيشترين دريافت کننده کمک هاي بلاعوض آمريکا محسوب مي شود و اين مسأله پيوند هاي سياسي و نظامي آن ها را افزونتر مي کند.
در همين راستا تل آويو پس از به راه اندازي جنگ 51 روزه عليه نوار غزه در تابستان امسال، که منجر به کشته شدن بيش از دو هزار فلسطيني شد، از آمريکا درخواست کمک مالي 2.5 ميليارد دلاري براي سال جاري ميلادي و 3.5 ميليارد دلاري براي سال 2015 کرد. علت اين امر در هزينه 2.5 ميليارد دلاري جنگ مذکور بود. بر اين اساس اسرائيل تلاش دارد هزينه تصميمات فرماندهان ارتش خود را از خزانه آمريکا جبران کند. از اين رو وزارت دفاع مسائلي همچون از دست دادن احتمالي ائتلاف منطقه اي با مصر و ترکيه، تداوم همکاري دو جناح فلسطين در سوريه و آينده نامشخص برنامه هسته اي ايران و مذاکرات پيش رو را عواملي برمي شمرد که بايد براي مقابله با آن ها بخش نظامي تقويت شود و در حالت آماده باش قرار گيرد.
در نتيجه اين اشارات، اسرائيل از افزايش 10 درصدي بودجه نظامي در سال آتي ميلادي خبر داد که دربرگيرنده 5.5 ميليارد دلار مي شود و درخواست 3.5 ميليارد دلاري از آمريکا هم تلاشي براي تحقق اين هدف است. در واقع طبق آمار منتشر شده، يک چهارم بودجه دفاعي اسرائيل از گاز اشک آور تا جنگنده هاي F-16 و کمک هاي مالي از سوي ايالات متحده تأمين مي شود.
توجه ويژه به حوزه نظامي و هزينه هاي آن، بخش توليدات و صادرات تجهيزات ميليتاريستي را هم شامل مي شود. اسرائيل در سال 2003، کمتر از 2 ميليارد دلار صادرات داشت، اما؛ يک دهه بعد اين عدد به 7.5 ميليارد دلار رسيد. چين، هند و ايالات متحده بزرگترين مشتريان محصولات نظامي اسرائيل هستند. در سال 2013، تل آويو به کانادا و آمريکا 1.187 ميليادر دلار، اروپا 1.6 ميليارد دلار، آمريکاي لاتين 604 ميليون دلار و آفريقا 198 ميليون دلار تجهيزات دفاعي- نظامي ارسال کرد. رشد صنايع نظامي اسرائيل باعث شد تا اين رژيم در ميان 10 کشور برتر صادر کننده تسليحات جهان قرار گيرد. از اين رو 75 درصد توليدات اين صنايع براي فروش در نظر گرفته مي شود.
با نگاهي به ارقام بالا، متوجه مي شويم که اسرائيل بقا، امنيت و توسعه قدرت مالي خود را بر پايه نظامي گري بنا کرده است. برنامه اي که از طرف کاخ سفيد و با روي کار آمدن هر دولتي از دو حزب جمهوري خواه يا دموکرات، پيگيري مي شود. کمک مالي و نظامي به اسرائيل يکي از استراتژي هاي اصلي حاکميت آمريکا است و شايد در طول عمر هر دولت ميزان اين عطايا کم يا زياد شود، اما؛ بنا به سياست خارجي ترسيم شده واشنگتن در خاورميانه و پيوندهاي عميق ميان رهبران دو کشور، هرگز قطع نخواهد شد.

زهرا سادات حسيني














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن