تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803979247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۲۰۰ هزار سال همبودی انسان و جانوران در موزه ملی ایران


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: ۲۰۰ هزار سال همبودی انسان و جانوران در موزه ملی ایران جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - موزه ملی ایران با همکاری سازمان محیط زیست نمایشگاهی با عنوان «نشانه هایی از ۲۰۰ هزار سال همبودی انسان و جانوران در ایران زمین» برپا کرده است. این نمایشگاه که آثار ندیده بسیاری را در خود جا داده، تا ۳۰ مهر هر روز از ساعت ۹ تا ۱۶ غیر از روزهای دوشنبه، باز است.
موزه ملی ایران جام مارلیک، این اثر جام استوانه ای شکلی است که از گورستان سه هزار ساله مارلیک در گیلان به دست آمده و داستانی از چرخه زندگی بزکوهی را در چهار ردیف روایت می کند: از تولد، رشد، ناتوانی و مرگ تا خوراک کرکس ها شدن.


موزه ملی ایران جام زرین حسنلو جامی است پرنقش که نقش مایه ها به صورت برجسته و بر روی تمامی سطوح بدنه کار شده اند. نقش های این جام در دو ردیف و گاهی در سه ردیف و بدون نظم و کادربندی در بین صحنه ها ایجاد شده اند. جذابیت این جام بیشتر در موضوع های اساطیری و پر کار بودن جزئیات نقش های آن است.


موزه ملی ایران طی کاوش های باستان شناسی غار دربند رشی در سال ۱۳۹۱ بقایای گونه منقرض شده ای از خرس یافت شد که برای اولین بار در ایران کشف شده است.


موزه ملی ایران غار دربند احتمالا محل خواب زمستانی خرس غار بوده است. بررسی دندان های این خرس منقرض شده نشان می دهد که این گونه البرزی بیشتر گیاهخوار بوده و گوشت بخش کوچکی از رژیم غذایی آن را تشکیل داده است. چند دندان کشف شده در غار دربند به روش پرتو سنجی موسوم به «سری اورانیوم» تاریخ گذاری شده که نشان دهنده تاریخی بیش از ۲۰۰ هزار سال پیش است.


موزه ملی ایران این پیکر گلی گراز نمونه منحصر به فردی از مجموعه پیکرک های جانوری یافت شده مکان دوره نوسنگی سراب واقع در شرق کرمانشاه است. این پیکرک دارای سری بزرگ، پوزه کشیده و بدن مخروطی شکل و کوتاه است. این پیکرک بخشی از مجموعه بزرگی از پیکرک های گلی شامل حدود ۲۰۰نمونه است.


موزه ملی ایران مجموعه سراب شامل پیکرک های انسانی و جانوری و سایر اشکال ساخته شده از گل و شمار کمی از سنگ است. این پیکرک ها توسط خانم مورالس به سه گروه پیکرک های انسانی، جانوری و سایر اشکال تقسیم شده است.


موزه ملی ایران تکوک یا ریتون سفالین مکشوفه از تپه کوهان دماوند به شکل بزکوهی با شاخ هایی که با هنرمندی طراحی شده است. شاخ های بز کوهی در دوران کهن نمادی از خورشید و ماه بوده و به همین دلیل آن را به باران و زایش زندگی و نیز چرخش هستی پیوند می دادند.


موزه ملی ایران در فاصله بین ۱۲ تا ۱۰ هزار سال پیش مردمان شکارگر و گردآورنده در زاگرس به تدریج یکجا نشین شدند و اولین روستاها را بنیاد نهادند. معماری روستاها گلی و خانه اغلب کوچک و دارای ورودی هایی در سقف بودند. ساکنان گنج دره علاوه بر شکار، گله های بز و گوسفند را نگهداری می کردند در برخی از اتاق ها جمجمه های بزکوهی در دیوار نصب شده بودند. ساخت پیکرهای گلی حیوانات و انسان در آن زمان مرسوم بود.


موزه ملی ایران یکی از اشیایی که از مجموعه زیویه به دست آمده سینی سیمین است که نقوش آن به صورت حکاکی ظریف کار شده و روی نقوش با ورق نازک طلا، زرکوب شده است. آن نقوش در دوازده ردیف از موضوع های مختلف در دوایری متمرکز شده اند.


موزه ملی ایران تندیس و تصویر شیر در هنر ایرانی مظهر هوشیاری، ابهت، پارسایی، دلاوری، سلطنت، درندگی، باروری زمین، مراقبت و اندام پسین شیر با شکل عضلانی اش مظهر قدرت است.


موزه ملی ایران یکی از آثار نفیس مجموعه همدان تکوکی (ریتون) زرین به شکل سرقوچ با شاخ های بلند و پیچیده خورده است که بیانگر تداوم هنری شکوه و عظمت هنر دوره هخامنشی است. نقش قوچ که نمادی رمزگونه از باروری، دلاوری، پیروزی و فر شاهی بوده در نقوش و آثار به جای مانده در دوره هخامنشی دیده می شود.


موزه ملی ایران نمایشگاه شامل مجموعه مهمی از آثار موزه ملی ایران بالغ بر ۷۵۰ اثر شامل سنگ واره حیوانات منقرض شده از جمله خرس غار با قدمت بیش از ۲۰۰ هزار سال، ابزارهای سنگی مرتبط با شکار و سلاخی، ظروف و اشیا منقوش و پیکرهای جانوری از دوره های گوناگون پیش ازتاریخ، تاریخی و اسلامی و همچنین مهر، سکه، گلنبشته و نسخه های مینیاتور و اشیای زرین و سیمین است.




    عکس‌ها: لیلا افشار ۲۳۶

کلید واژه ها: موزه - جانوران منقرض شده - باستانی -




چهارشنبه 16 مهر 1393 - 07:23:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن