تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه دیدید که مردی باکی ندارد که چه می گوید و چه درباره اش گفته می شود،چنین ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805396458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همه دستگاه‌ها بايد دلسوز نظام باشند/دولت گذشته اصلاً مجمع را قبول نداشت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ مهر ۱۳۹۳ (۱۵:۱۱ب.ظ)
هاشمي رفسنجاني: همه دستگاه‌ها بايد دلسوز نظام باشند/دولت گذشته اصلاً مجمع را قبول نداشت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، با اشاره به چرايي، چگونگي و روند شکل‌گيري مجمع تشخيص و ثبت آن در قانون اساسي، گفت: مسئله مهمي بود که اين نهاد بديع بعد از انقلاب در کشور ما بوجود آمد. زماني که ما قانون اساسي را تدوين مي‌کرديم، هيچ‌کس چنين انتظاري نداشت و هيچ بحثي از مجمع تشخيص مصلحت نظام نبود.
به گزارش خبرگزاري موج، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، پيش از ظهر امروز در همايش تبيين سياست‌هاي کلي نظام و نظارت بر حسن اجراي آن، خاطر نشان کرد: پس از گذشت 10 سال از پيروزي انقلاب اسلامي، زماني که بن‌بست‌هاي متعددي در مسير قانونگذاري کشور بوجود آمد، جاي خالي نهادي به نام مجمع تشخيص مصلحت نظام احساس شد. يعني، واقعيت‌هاي ميداني ما را به اين نتيجه رساند که با توجه به تغيير بنيادين نظام، خلائي در نظام وجود دارد، البته قبل از ما، خود امام راحل هم به اين نتيجه رسيده بودند.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با بيان اينکه در آن زمان يک سري از قوانين به دليل اختلاف ديدگاه، بين شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي با بن‌بست‌هايي مواجه مي‌شد، اظهار داشت: در نهايت امام(ره) به اين نتيجه رسيدند که بايد نهادي باشد تا اين بن‌بست‌ها را برطرف نمايد. اين موضوع به اطلاع سران قوا رسيد و ما نيز طي نامه‌اي از امام خواستيم که اگر نظرتان چنين است، اين ايده را زودتر اجرايي کنيد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري جلسات خبرگان براي تدوين قانون اساسي و با تأکيد بر اين نکته که «هيچ‌کس به وجود نهادي چون مجمع تشخيص اشاره‌اي نکرد»، گفت: پس از اين‌که پيش‌نويس قانون اساسي در شوراي انقلاب مورد بحث قرار گرفت، تقديم امام خميني(ره) شد و علما نيز درباره آن اظهارنظرهايي کردند، اما هيچ بحثي از مجمع تشخيص و حتي ولايت فقيه نبود.
عضو مجلس خبرگان رهبري با تاکيد بر تقيد نظام اسلامي براي قانون گذاري و مصوبات اجرايي کشور در چارچوب احکام اسلامي گفت : بجز زمان پيامبر اکرم (ص)، خلفاي اسلامي که بعد از پيامبر (ص) آمدند و حتي حکومت‌هاي شيعي مانند آل بويه هيچ‌گاه چنين چيزي وجود نداشت، البته ماهيت اين حکومت‌ها اين نبود که مسلمانان و شيعيان حاکم باشند.
ايشان با تشريح روند نامه‌نگاري‌ها براي تشکيل مجمع تشخيص مصلحت نظام و تأکيد بر اين نکته که خود امام راحل، اعضاي مجمع را تعيين کردند و وظيفه تنظيم آيين‌نامه مجمع را برعهده اعضاي آن گذاشتند، خاطر نشان کرد: ما در تنظيم اين آيين نامه براي اين‌که مزاحم ديگر دستگاه‌ها نشويم، محدوديت‌هاي بسياري براي خود قائل شديم. اما امام خميني (ره) اين آيين‌نامه را قبول نکردند و تأکيد داشتند که مجمع بايد در هر مسئله‌اي که بتواند آن مسئله را بررسي کند، وارد شود.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني افزود: ما هم نظر ايشان را پذيرفتيم و به گونه‌اي عمل کرديم که نه به مجلس آسيبي وارد شود و نه جايگاه شوراي نگهبان خدشه‌دار شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مسؤوليت مهم نظارت رهبري بر سياست‌هاي کلي را صراحت قانون اساسي دانست و گفت: رهبري خودشان گفتند که با توجه به مشکلاتي که ممکن است پيش بيايد و به دستگاه عريض و طويلي براي نظارت نياز باشد، تاکيد کردند که نظارت به مجمع تشخيص مصلحت واگذار شود، چرا که مجمع خودش به مصوبات واقف است.
وي با تأکيد بر لزوم انطباق قوانين و مصوبات کشور با سياست‌هاي کلي و چشم‌انداز 20 ساله، گفت: نبايد قوانين و سياست‌هاي کلي با مصوبات مجلس اختلاف داشته باشد.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اضافه کرد: گاهي اوقات ممکن است برنامه يا بودجه‌اي که از مجلس مي‌آيد و به تأييد شوراي نگهبان نيز رسيده است، مغايرت‌هايي با سياست‌هاي کلي داشته باشد که بايد در مدت زمان کوتاهي به شوراي نگهبان اطلاع دهيم که آنها را رفع کند.
عضو مجلس خبرگان رهبري تهيه و تدوين سياست‌هاي کلي را از اقدامات بديع در دنيا خواند و افزود: مشکل ما در نگارش آيين‌نامه نظارت، با قواي سه‌گانه بود، در دولت گذشته که اصلاً مجمع را قبول نداشتند و هر کاري مي‌خواستند، انجام مي‌دادند.
ايشان برنامه چهارم را مصداق سخنان خويش دانست و گفت: اين برنامه بر مبناي سند چشم‌انداز نوشته شده بود، اما از آنجايي که دولت وقت اين مبنا را قبول نداشت، آن را به طور صحيح و درست اجرا نکرد.
ايشان با ابراز تأسف از نگاه بسته به موضوعي که سند ملي و بالادستي انقلاب است، گفت: بعد از 5 سال، ارزيابي مجلس نشان مي‌داد که فقط 23 درصد برنامه اجرا شده بود در حالي که اگر دولت، جريمه و زنداني هم نبود خود به خود همين مقدار انجام مي‌شد.
ايشان با بيان اينکه مجمع تشخيص مصلحت نظام هيچ فشاري به دستگاه‌هاي اجرايي وارد نمي‌کند و فقط از دستگاه‌ها گزارش مي‌خواهد، گفت: در صورت نياز يک بار بازمي‌گردانيم و مي‌گوييم اصلاح کنيد، اما اگر اصلاح نشد، به رهبري ارجاع مي‌‌دهيم و ايشان خودشان تصميم‌گيري لازم را انجام مي‌دهند، چون آيين‌نامه مجمع چنين اختياري به ما نمي‌دهد و ناظر اصلي رهبري هستند که ما به نيابت از ايشان نظارت مي‌کنيم.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با تأکيد بر اينکه تابع مصلحت هستيم و اين مسأله مهمي در نظارت است، تصريح کرد: بايد همه دستگاه‌ها دلسوز نظام باشند و هزينه اضافي بر نظام تحميل نکنند.
ايشان با اشاره به اعتبارات مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار کرد: تاکنون اعتباري براي نظارت جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام تخصيص نيافته است و مجمع با همان اعتبارات بسيار محدود قبلي خود در حال انجام وظايف خود است
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: مسائل مختلف را به طور جامع و ملي بررسي مي‌کنيم، اميدواريم راهي که آغاز شده ادامه يابد، چرا که به نفع همه است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن