واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
استانها > جنوب > اصفهان مجید مظفری مطرح کرد:
فراموش شدن سینمای ملی ایران در کوچه پس کوچه های تهران/ باید به سینمای دهه 70 برگردیم
اصفهان – خبرگزاری مهر: بازیگر سینما و تلویزیون گفت: اکنون سینمای ملی ایران به دلیل محدود کردن ساخت فیلم در کوچه پس کوچه های تهران فراموش شده است و لازم است به منظور گذر از این ضعف بزرگ بار دیگر به سینمای دهه 60 و 70 برگردیم.
به گزارش خبرنگار مهر، مجید مظفری در حاشیه برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سینمای ایران پس از دهه 60 و نیمه هفتاد دچار تحولات منفی شد و البته این رشد منفی در دیگر زمینه های فرهنگی نیز رخ داد.
وی با بیان اینکه سینمای ملی ایران در جریان این تحولات از دست رفت، افزود: اکنون ساختن فیلم بسیار سخت شده است؛ ما هر چهار سال یک بار فیلم می سازیم چراکه دو سال از این مدت صرف سنجش دولتی که قرار است روی کار بیاید یا برود، می شود.
بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان با انتقاد از اینکه زمان زیادی در این تغییرات سیاسی از سینمای ما تلف می شود، بیان داشت: سینمای ایران باید قانونمند شود تا هرکس روی کار می آید خودش تعیین کننده قانون نباشد.
وی اضافه کرد: در دهه 60 فیلم های زیبایی همچون سُرب، ناخدا خورشید، کِشتی آنجلیکا، سگ کشی و دیگر فیلم های مطرح تاریخ سینمای ایران ساخته شد اما به تدریج فیلم ها به درون آپارتمان هایی درون شهر تهران، داستان های صرفا عاشقانه و تشریفات و به سمت و سوی موضوعاتی کلیشه ای سوق پیدا کرد که این مسئله باعث ضعف ساختار سینمای ایران شد.
مظفری با اشاره به اینکه در طول این سال ها کارهای ارزشمندی نیز ساخته شده است، ابراز داشت: جای این امیدواری هست که اگر تا حدودی دست آقای ایوبی ( رئیس سازمان سینمایی کشور) را باز بگذارند و بودجه و سوبسید مناسبی در اختیار وی قرار گیرد سینمای ایران به دهه هایی برگردد که ما دارای سینمایی ملی بودیم.
وی با بیان اینکه سینمای ملی موجب می شود در جشنواره هایی همچون فجر فیلم هایی با نشانه هایی از فرهنگ تمام مردم کشورمان حضور داشته باشد، اضافه کرد: در گذشته به قدری مسئله سینمای ملی قوی بود که زمانی که مرا برای بازی در فیلمی دعوت می کردند ناخودآگاه می پرسیدم که فیلم قرار است در کدام شهرستان فیلمبرداری شود چراکه از هر 100 فیلم 80 مورد آن در شهرستان بود.
بازیگر مطرح سینمای کشور در تعریف سینمای ملی تصریح کرد: ساخت فیلم در شهرستان ها موجب می شد که با ساختارهایی قوی در فیلم، پرداختن به انواع معماری در ایران و موسیقی های محلی، لهجه و فرهنگ تمام ایران روبرو باشیم در حالیکه اکنون در سینمای ما در شهر تهران، ماشین های مدل بالا، ویراژ در خیابان های این شهر خلاصه شده است؛ موضوعی که دوست ندارم درباره اش صحبت کنم.
وی با اشاره به سیاست زدگی سینمای ایران در طول سال های گذشته نیز تصریح کرد: این مسئله در طول سال های گذشته به قدری در سینمای ایران رخنه داشت که خانه سینما را نیز تعطیل کردند.
وی اضافه کرد: از دیدگاه من خانه سینما را می توان خانه ملت نام نهاد چرا که این مردم ایران هستند که ما را هنرمند نامیدند و آقای ایوبی نیز بهترین گزینه ای است که می تواند سینمای ملی را در ایران احیا کند.
۱۳۹۳/۷/۱۴ - ۱۱:۲۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]