تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820725040




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سنگ اندازي 354 نماينده كنگره در آستانه مذاكرات هسته‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سنگ اندازي 354 نماينده كنگره در آستانه مذاكرات هسته‌اي
هفته آينده دور جديدي از مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 شروع مي‌شود. كمتر از 50 روز مانده به مهلت ايران و 1+5 براي دستيابي به توافق جامع هسته اي، 354 نماينده كنگره امريكا طي نامه‌اي به جان كري وزير خارجه امريكا، خواستار فشار بر ايران براي شفاف‌سازي در مورد «ابعاد نظامي احتمالي (PMD)» برنامه هسته‌اي شده‌اند.


هفته آينده دور جديدي از مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 شروع مي‌شود. كمتر از 50 روز مانده به مهلت ايران و 1+5 براي دستيابي به توافق جامع هسته اي، 354 نماينده كنگره امريكا طي نامه‌اي به جان كري وزير خارجه امريكا، خواستار فشار بر ايران براي شفاف‌سازي در مورد «ابعاد نظامي احتمالي (PMD)» برنامه هسته‌اي شده‌اند.
به گزارش «جوان»، اين نامه كه سايت وزارت خارجه امريكا و همچنين سايت لابي صهيونيستي آيپك آن را منتشر كرده، امضاي 354 نماينده از 435 نماينده كنگره از هر دوحزب جمهوري خواه و دموكرات را پاي خود دارد. اد رويس رئيس كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان، اليوت انگل نماينده كنگره از نيويورك، جان بونررئيس كنگره و كوين مك كارتي رهبر اكثريت جمهوري خواه از چهره‌هاي سرشناسي هستند كه اين نامه را امضا كرده‌اند. امضاي اين نامه در فاصله كمتر از 10 روز بعد از مذاكرات هسته‌اي در نيويورك، اين فرضيه را تقويت كرده كه در داخل كنگره امريكا نيز اين حس فزاينده وجود دارد كه طرفين پيشرفت قابل توجهي در مذاكرات 10 روزه نيويورك داشته‌اند. اين در حالي است كه عباس عراقچي، نفر دوم تيم مذاكره كننده ايراني بعد از پايان مذاكرات از وجود اختلافات «كلان» و «اساسي» بين طرف‌هاي مذاكره كننده خبر داده بود.  در بخشي از نامه اين 354 نماينده كنگره، به تلاش براي دستيابي به توافق هسته‌اي با ايران اشاره شده و خطاب به جان كري تأكيد شده است: «در حالي كه مذاكرات از سر گرفته مي‌شود، ما مصرانه از شما مي‌خواهيم كه همكاري ايران با آژانس را با احتياط زير نظر بگيريد. همانطور كه خود شما هم در (مقاله‌اي در واشنگتن پست ) نوشته‌ايد، «نوعي شكاف بين نيت اظهار شده ايران براي برنامه هسته‌اي‌اش با محتواي واقعي آن برنامه تا به امروز ديده مي‌شود.» آنها در ادامه نامه خود گفته اند: «ما هم با اين ارزيابي شما موافقيم كه «اين مسائل را نمي‌توان ناديده گرفت و اگر لازم است به توافق جامع هسته‌اي برسيم، ايران بايد به اين مسائل رسيدگي كند.» 354 نماينده كنگره خواستار اين شده‌اند كه هرگونه توافق جامعي شامل رسيدگي به ابعاد نظامي برنامه هسته‌اي ايران باشد: « توافقي كه به طور مؤثري از توانايي دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي جلوگيري مي‌كند، نيازمند شفاف‌سازي در مورد دامنه فعاليت تحقيق و توسعه است كه ايران در گذشته انجام داده است.» نمايندگان كنگره امريكا در بخش ديگري از نامه خود، به توافق موسوم به «چارچوب همكاري» بين ايران و آژانس در نوامبر سال 2013 اشاره و از اينكه ايران به دو سؤال آژانس در چارچوب اين توافق جواب نداده، ابراز نگراني كرده‌اند: « آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش ۵ سپتامبر ۲۰۱۴ خود اظهار داشت كه ايران در انجام اين كار طي ضرب‌الاجل تعيين شده شكست خورده است، حتي در حالي كه به تخريب برخي ساختار و ساخت برخي ديگر در سايت نظامي پارچين ادامه مي‌دهد جايي كه بنا به گزارشات فعاليت‌هاي مخفي هسته‌اي انجام مي‌گيرد.»  اين نامه درست در شرايطي منتشر شده كه قرار است يك هيئت بلندپايه از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران سفر كند. رويترز به نقل از ديپلمات‌ها نوشت: سفر معاون آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران، گامي جديد در راستاي بازرسي‌هاي بيشتر درباره برنامه هسته‌اي ايران است. رضا نجفي، نماينده ايران در آژانس بدون ذكر جزئياتي از كوتاهي آژانس در حفظ اطلاعات محرمانه هسته‌‌اي ايران اظهار نگراني كرده و گفت: «درحالي‌كه تهران و آژانس هسته‌اي سازمان ملل متحد همچنان مشغول برنامه‌ريزي براي گفت‌وگوها بودند منابعي در رسانه‌هاي غربي اخباري درباره طرح نهايي براي گفت‌وگوها را منتشر كردند.»


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن