تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816425335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نياز آمريکا به ايران براي نابودي داعش


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ مهر ۱۳۹۳ (۱۰:۱۱ق.ظ)
يک تحليل گر آمريکايي تصريح کرد: نياز آمريکا به ايران براي نابودي داعش گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، فريد زکريا، يکي از بزرگترين تحليلگران سياسي آمريکا، در مطلبي در نيوريورک تايمز اذعان کرد اگر اوباما واقعا مي خواهد داعش را از بين ببرد، بايد راهي براي همکاري با ايران، به عنوان قدرت بزرگ خاورميانه که همچنان در تضاد با ايالات متحده است، بيابد. تعامل با ايران استراتژي بازي را تغيير مي دهد و اثرات مفيدي در سراسر منطقه از عراق تا سوريه و افغانستان خواهد داشت.
ما در حال حاضر با قدرت نيروي هوايي با داعش مبارزه مي کنيم. چنانکه در عراق، افغانستان و ليبي نيز صورت گرفت. آمريکا داراي پيشرفته ترين هواپيماها، موشک و پهپادهاي جهان است. اما نيروهاي زميني بايد در جنگ هاي نامنظم با شبه نظاميان محلي نيز مبارزه کنند. اين مسأله تبديل به مسله مهم سياسي شده است. آيا گروه هاي محلي و قبايل در راستاي حملات آمريکايي ها مبارزه مي کنند يا عليه آنها؟ چه نوع از تقسيم قدرت براي حمايت از تلاش هاي آمريکا نياز خواهد بود؟
در عراق مشکل اصلي اين است که سني ها حس نمي کنند در دولت بغداد سهمي دارند. اوباما اظهار مي کند دولت جديد در عراق روي کار آمده، اما؛ اين مفهوم نادرست است؛ زيرا کماکان سني ها يا در پست هاي تشريفاتي هستند يا قدرت اندکي دارند. رده هاي بالاي ارتش تحت تسلط شيعيان است. مسأله اي که کاملا به صورت محسوس قابل مشاهده است. پس از شش هفته حمله هوايي آمريکا، نيروهاي عراقي به ندرت از نفوذ افراط گريان داعش کاستند. در حالي که بيش از يک چهارم عراق را در اختيار دارند.
ايالات متحده در دولت عراق داراي نفوذ است، اما؛ ايران به مراتب قدرتي بيشتر دارد. احزاب مذهبي شيعه که امروز عراق را اداره مي کنند چندين دهه توسط ايران حمايت مالي شده اند. رهبران آنها در دوران رژيم صدام حسين در تهران و دمشق تبعيدهاي طولاني خود را سپري کرده اند. زماني که واشنگتن به دنبال کنار زدن نوري مالکي بود، فشار ايران اين واقعه را به سرانجام رساند. اگر هدف اين است که دولت عراق قدرت را با سني ها سهيم شود کمک ايران نه تنها ارزشمند که حياتي خواهد بود.
در سوريه استراتژي واشنگتن متناقض است. در حالي که درصدد از بين بردن داعش است به جبهه النصره و گروه خراسان حمله مي کند، اما؛ به طريقي رژيم بشار اسد، رقيب اصلي اين گروه ها نيز تقويت نشود. اين غير ممکن است. همان طور که اين گروه هاي تروريستي در حال از دست دادن تصرفات خود هستند ارتشي که به راحتي امتيازاتي از اين راه به دست مي آورد، ارتشي است که مي خواهد رژيم اسد باقي بماند نه ارتش آزاد آشفته و ضعيف سوريه.
اگر درصدد اين هستند که تناقض اين استراتژي کم شود بايد قدرت در سوريه با برخي از عناصر دولت اسد مانند ژنرال ها و رهبران سازمان هاي اطلاعاتي تقسيم شود. اما واشنگتن هيچ تماس و البته اعتباري با هر کسي که در دولت اسد باشد، برقرار نمي کند.
در افغانستان، منافع تهران و واشنگتن منطبق بر هم است. ايران مخالف طالبان است و براي سرنگوني آن کمک کرد و در کنفرانس بن که پس از سقوط طالبان برگزار شد با ايالات متحده براي ايجاد دولت جديد افغانستان به رهبري حامد کرزي همکاري کرد. در حالي که آينده افغانستان در تقسيم قدرت نامشخص است، کمک ايران يک نيروي ثتبيت کننده خواهد بود.
بديهي است تعامل آمريکا با ايران بايد به طور دقيق در کنار روابطش با عربستان سعودي و ديگر کشورهاي عرب هماهنگ شود. اگرچه در حال حاضر آنها در يک دشمن مشترک به اسم داعش و گروه هاي شبيه به آن با ايران داراي اشتراک هستند، تعاملات به شکل روابط حسنه نخواهد بود. موضوعات زيادي ايران و آمريکا را از هم دور مي کند مگر آنکه همه چيز واقعا در تهران تغيير کند.
حسن روحاني، رئيس جمهور ايران، در مکالمه تلفني اش با من در سال گذشته گفت: "اوباما و وي در مکالمه تلفني سال گذشته خود توافق کردند که در بسياري از مناطق بين دو کشور مي توانند همکاري کنند، اما؛ در اولين قدم ما بايد مسأله هسته اي را حل کنند." من از وي خواستم تا خطوط همکاري را با فرض دست يابي به توافق هسته اي توصيف کند و روحاني يک ضرب المثل ايراني را نقل قول کرد ابتدا از اين کودک مراقبت کنيد قبل از اينکه شما به فکر بعدي باشيد.
هنگامي که ريچارد نيکسون و هنري کسينجر در دهه 1970 تصميم گرفتند ايران مي تواند يکي از "پليس هاي منطقه اي" شود، آنها نه به دليل حمايت از "شاه" که در راستاي اين مسأله اين کار را کردند که اهميت ژئو استراتژيک ايران را به رسميت شناختند. ولي نصر، يکي از انديشمندان مهم ايران، اشاره مي کند که اگر ايالات متحده در صدد محدود کردن حضور و دخالت خود در خاورميانه است، بايد کشورهايي با ثبات، داراي نفوذ و مؤثر که بتواند با آنها کار کند پيدا کند، و به طور بالقوه ايران يکي از اين کشورها است.
با اين همه همان طور که روحاني روشن کرد، اين مسأله وابسته به توافق هسته اي است.

زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن