تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798489915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش آمریکا برای مصادره قطعنامه 2170/ هدف نهایی ائتلاف آمریکایی سرنگونی بشار اسد است/ عزم جدی ایران برای نابودی داعش


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سیدافقهی در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران:
تلاش آمریکا برای مصادره قطعنامه 2170/ هدف نهایی ائتلاف آمریکایی سرنگونی بشار اسد است/ عزم جدی ایران برای نابودی داعش
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: هدف نهایی ایالات متحده سرنگونی حکومت بشار اسد و مبارزه با ایران است و آمریکا داعش را ساخته و پرداخته کرده و می‌دانیم آموزش، حمایت، تبلیغات توسط آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و کشورهای حوزه خلیج فارس صورت می‌گیرد و در این حالت چگونه انتظار می‌رود که ما با آنها علیه داعش متحد شویم؟!


"سیدهادی سیدافقهی "در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، با اشاره به پدیده شوم تروریسم که در سطح جهان عموما و در سطح منطقه خصوصا در حال فراگیر شدن است، گفت: مسئله مبارزه با تروریسم را در شرایط جدید می توان در 2 قالب مورد بررسی قرارداد؛ قالب اول مبارزه قانونی،  روشمند و هدفمند؛ زیر سقف سازمان ملل و شورای امنیت قابل فرض است.

*اراده آمریکا برای مبارزه با تروریسم مبتنی بر تحقق اهداف و منافع ایالات متحده است

وی افزود: ایران از ابتدا خواهان مبارزه با تروریسم زیر سقف سازمان ملل و تحت نظارت قطعنامه‌های شورای امنیت و سازمان ملل بوده است، در این ارتباط هیچ مانع و مشکلی ایران و هیچ‌یک از کشورها ندارند، در رابطه با تروریسم که این راه قانونی و عقلانی و تضمین شده است و همه کشورها می‌توانند ورود پیدا کنند و جبهه بندی، سقف بندی و محور شکل گیری محافل مطرح نیست.

سیدافقهی در ادامه گفت:‌ قالب دوم آن هدفی است که آمریکا امروز متأسفانه در سر دارد و در حال پیش برد و تحمیل به جامعه جهانی است؛ اراده آمریکا مبتنی بر تحقق اهداف و منافع خود است نه مبارزه واقعی با تروریسم، به همین دلیل است که ایالات متحده بعد از تصویب قطعنامه 2170 تلاش کرد آن قطعنامه و مفاد آن را مصادره کند و اقدام به تشکیل ائتلاف بین‌المللی کرد.

وی با توجه به اینکه این ائتلاف بین‌المللی تاکنون هم 2 اجلاس برگزارکرده است، اظهار داشت: اجلاس اول که در جده با حضور ده کشور که عمدتاً کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بودند و اجلاس دوم که در پاریس با حضور 25 کشور و نهاد بین‌‌‌‌‌‌المللی برگزار شد.

*تلاش آمریکا برای مصادره قطعنامه 2170

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به قطعنامه 2170 بیان کرد: آمریکا می‌خواهد مبارزه با تروریسم و قطعنامه 2170 را که مشکلی در راه مبارزه با گروه تروریستی داعش، سوریه و عراق است را مصادره کند تا در راستای اهداف و مهندسی خود با آن مبارزه کند و این موضوع را هم ایران و هم مقام معظم رهبری و دکتر روحانی اعلام کردند ما این پیشنهاد را نمی‌پذیریم، چون آمریکا زیر سقف سازمان ملل و شورای امنیت دست به این ائتلاف نزده است و خارج از چارچوب حقوقی، قانونی و مقرراتی شورای امنیت دست به تصویب چنین ائتلافی زده و در حال حاضر مکانیزم مبارزه با داعش مشخص نیست و این در حالی است که با سوریه و عراق که داعش در آنجاست و آمریکا قصد حمله و مبارزه با آنها را دارد هماهنگی نشده و اجازه از این کشورها گرفته نشده است.

*تبدیل تروریسم بومی به تروریسم بین‌المللی آمریکا، ناتو و هم‌پیماننش

وی تصریح کرد: بنابراین با این شرایط یک تروریسم بومی به یک تروریسم بین‌المللی که در رأس آن آمریکاست، تبدیل می‌شود و این فاجعه بار است یعنی اگر در حال حاضر منطقه گرفتار داعش است به بهانه مبارزه با آن گرفتار یک تروریسم رسمی و بین‌المللی به نام آمریکا، ناتو و کشورهای هم‌پیمان آن در منطقه خواهیم شد که خود منجر به بروز تنش‌ها و طرح بندی‌های جدید خواهد شد.

*روسیه مخالف ائتلاف آمریکایی علیه داعش

سیدافقهی بیان کرد: در حال حاضر روسیه نیز مخالف این ائتلاف است و می‌گوید که این کار آمریکا قانونی نبوده و زیر چتر شورای امنیت و سازمان ملل نیست و صحبت ایران هم همین است و جواب دکتر روحانی کاملا منطقی و موضع قانونی و حقوقی است که اگر زیر چتر سازمان ملل و طبق قوانین و مقررات همه چیز شفاف سازی شود و اهداف جغرافیایی، مکانیزم و ساز و کارهای این مأموریت و مبارزه با تروریسم مشخص شود قطعا ما اولین کشوری خواهیم بود که وارد این مبارزه خواهیم شد.

*نیاز آمریکا به ایران در ائتلاف علیه داعش

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها تاکنون نسبت به مشارکت ایران مواضع متناقضی اتخاذ کرده‌اند، وقتی این کشور اعلام کرد که می‌خواهد ائتلاف بین‌المللی علیه مبارزه با داعش تشکیل دهد در اولین کنفرانس که در جده برگزار شد زمانی که صحبت از ایران به میان آمد آمریکایی‌ها کشورمان را بایکوت کردند، در حالی که ایالات متحده قبل از انعقاد اجلاس جده برای مبارزه با داعش از طریق سفیرشان در بغداد با سفیر ایران و از طریق وزیر امورخارجه خود با وزیر خارجه کشورمان و از طریق اشتون و وندی شرمن با عراقچی در دیدارهایی که با یکدیگر داشتند ایران به شدت این پیشنهاد را رد کرد.

سیدافقهی گفت:‌ از آنجا که آمریکایی‌ها مطمئن بودند ایران همکاری با آنها را خارج از سازمان ملل قبول نخواهد کرد، پیشاپیش اعلام کردند که ایران خود جزئی از مشکلات منطقه است و حامی تروریسم و ما از ایران دعوت نمی‌کنیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: بعد از اجلاس پاریس زمانی که هواپیماهای فرانسوی در آسمان عراق، مواضع داعش را مورد حمله قرار دادند، در کنفراس مطبوعاتی اولاند و العبادی اعلام شد بهتر است ایران هم در این اجلاس شرکت کند اما تهران این مسئله را رد کرد.

*رهبری انقلاب اهداف شوم آمریکا را افشا کردند

وی افزود: مواضع رهبری انقلاب قاطع بوده و ایشان دست آمریکایی‌ها رو کردند و نشان دادند که آنها  بدنبال این هستند که ما با آنها همکاری کنیم؛ ایشان فرمودند"چون ما شما را مشروع نمی‌دانیم و شما قصد دارید خارج از چارچوب سازمان ملل این کار را مصادره کنید و ما در نیات و اهداف شما شک داریم بدلیل‌اینکه داعش را خودتان بوجود آورده اید، در نتیجه ایران در این ائتلاف شرکت نخواهد کرد. "

*بهانه‌جویی‌های مقامات آمریکایی

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: جان کری در آخرین مصاحبه خود طی نشست شورای امنیت و قطعنامه 2170 بر ضرورت همکاری ایران با این ائتلاف برای مبارزه با داعش تأکید کرد، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم علام کرد ایران در عراق در حال مبارزه با این گروه است ولی قصد همکاری، و هماهنگی با ما را ندارد و آن را توجیهی مبنی بر حمایت ایران از تروریسم دانست، در نتیجه این اظهارات، "مسله هماهنگ نبودن ایران با ائتلاف آمریکایی علیه داعش" بهانه‌ است و ایران حامی تروریست نیست.

سیدافقهی در ادامه گفت: زمانی که می‌گویند ایران حامی تروریسم است منظورشان از تروریسم حزب الله لبنان و مقاومت اسلامی فلسطین و مردم مظلوم سوریه است، بنابراین ما نمی‌توانیم به ساز آمریکا باشیم و زیر چتر آنها مبارزه کنیم.

*هدف نهایی آمریکا از ائتلاف ضد داعش سرنگونی بشار اسد است

وی افزود: اگر ایران این پیشنهاد را می‌پذیرفت؛ یعنی در آینده باید بر هرگونه اقدام آمریکا، تخلف، کارشکنی و فرصت‌طلبی علیه نیروهای مردمی عراق و ارتش و نیروهای مردمی سوریه صحه گذاشته و سکوت کند، آیا این عمل با خط مشی و عملکرد ایران در منطقه مطابق است؟

سیدافقهی افزود:‌ حال آنکه ما می‌دانیم نیت آمریکا خیر نیست و می‌دانیم هدف نهایی ایالات متحده سرنگونی حکومت بشار اسد و مبارزه با ایران است و آمریکا داعش را ساخته و پرداخته کرده و می‌دانیم آموزش، حمایت، تبلیغات توسط آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و کشورهای حوزه خلیج فارس صورت می‌گیرد و در این حالت چگونه انتظار می‌رود که ما با آنها علیه داعش متحد شویم؟! مگر چاقو دسته خودش را می‌برد؟!

*عزم جدی ایران برای نابودی داعش

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: بنابراین چون این بازی از اساس باطل است به هیچ وجه ایران مصلحت نمی‌داند که در این همکاری مشارکت کند و پاسخ آنها را می‌دهد و آنها می‌دانند ایران در عمل عزم جدی برای نابودی داعش دارد ولی آمریکایی‌ها می خواهند داعش را برای اهداف خودشان محدود کنند و این گروه تروریستی را به عنوان ذخیره استراتژیک خود مثل طالبان و القاعده برای روز مبادای خود نگه دارند.

*نقش برخی کشورهای منطقه در حمایت از داعش

سیدافقهی در ادامه افزود:‌ آنها با ورود ایران می‌خواهند به عملکرد و جنایت‌های خود، مشروعیت بدهند، چون آمریکا، عربستان، قطر، عمارات، اردن، ترکیه، ناتو خودشان در ایجاد، حمایت و آموزش تروریست و بکارگیری آنها نقش محوری داشته‌اند و بدلیل اینکه امروز داعش در مأموریتش شکست خورده آنها می‌خواهند با این کار دامن خودشان را تطهیر و تبرئه کنند که این ما نیستم داعش را بوجود آورده‌ایم بلکه ما خود در حال مبارزه با آنها هستیم .

*ائتلاف ضد داعش زیرساخت‌های سوریه را هدف قرار داده است

وی بیان کرد: علت مشارکت عربستان، امارات، بحرین و قطر در بمباران داعش در خاک سوریه این است که می خواهند بگویند که ما حامی داعش نیستیم و در حالی که ما می‍‌‌‌‎دانیم این بمباران‌ها نه تنها مؤثر نیست بلکه منجر به نابودی داعش نیز نخواهد شد.

سیدافقهی افزود: با توجه به اخبار، تصاویر و فیلم‌های منتشره از شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و داخلی این نیروها در حال بمباران مناطقی هستند که نیروهای داعش در آنجا حضور ندارند و ساختمان‌های مردم سوریه و زیر‌ساخت‌ها و نهادهای خدماتی و تأسیسات زیر‌ساختی را هدف قرار می‌دهند.

*تکرار سناریوی مبارزه با القاعده و طالبان در منطقه

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این یک سناریوی شوم است که می خواهند با یک تیر چند نشان بزنند و در حقیقت همان بازی که سال‌هاست در مرز افغانستان و پاکستان به بهانه مبارزه با القاعده و تروریسم به راه انداخته‌اند و مرتب در حال قتل عام با هواپیماهای بدون سرنشین هستند، قصد دارند این تجربه را در سوریه و عراق نیز تکرار کنند و مرتبا اعلام می کنند که ممکن است این مبارزه چند سال به طول بینجامد و هدف به آشوب کشاندن منطقه را دارند که ممکن است دامنه این بمبارانها به داخل مناطق ایران، لبنان، حزب‌الله لبنان و نیروهای مسلح سوریه نیز برسد.
 
سیدافقهی اظهار داشت: این در حالی است که احتمال دارد با اعلام به این نیروها، آنها از منطقه خارج شده و پنهان شوند تا آنها بتوانند به بهانه حضور داعش و مبارزه با تروریسم آن مناطق را بمباران کنند بنابراین خودشان در حال مدیریت داعش هستند و این گروه تروریستی به یک محمل، بهانه و توجیه برای جنایات و اهدافشان در منطقه تبدیل شده است.

گفتنی است؛ رییس‌جمهوری روز پنج‌شنبه هفته گذشته در شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در جمع سران کشورهای جهان، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در عرصه‌های منطقه‌‌ای و جهانی تشریح کرد و در بخشی از سخنرانی خود اظهار داشت: افراطی‌گری یک مسأله منطقه‌ای نیست، که فقط ملت‌های منطقه ما با آن درگیر باشند، افراطی‌گری، مسأله‌ای جهانی است. برخی از کشورها در پیدایش آن مؤثر بوده و در مبارزه با آن ناکام. و اکنون ملت‌های ما، تاوان آن را پس می‌دهند.

انتهای پیام/








تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن