تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834313342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده مطرح کرد غلبه گفتمان لیبرالی در اصلاح قوانین خانواده جامعه مسلمین


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده مطرح کرد
غلبه گفتمان لیبرالی در اصلاح قوانین خانواده جامعه مسلمین
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: گاه دوم اصلاحات قانونی انجام‌شده در 20 سال اخیر به سمت آموزه برابری زن و مرد در دنیای مدرن رفته است و این امر نشان‌دهنده غلبه گفتمان لیبرال بر جامعه مسلمین است.

خبرگزاری فارس: غلبه گفتمان لیبرالی در اصلاح قوانین خانواده جامعه مسلمین



به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد در نشست تخصصی «رشته مطالعات زنان؛ ظرفیت‌ها، چالش‌ها و چشم‌اندازها» در بیان ضرورت‌های ورود به حوزه مطالعات جنسیتی و خانواده، به انتقاد از نگاه بسیاری از اندیشمندان و فرهیختگان به مباحث جنسیتی و تفکر آنها پرداخت و با اشاره به کتاب «مطالعات خانواده‌» از جان برناردز، پژوهشگر پست‌مدرن گفت: نخستین پرسش در این کتاب، این است از خانواده چه می‌دانید و در پاسخ به این پرسش دیدگاه‌های متعددی پیش روی خواننده قرار می‌دهد و او را به این نتیجه می‌رساند که اطلاعات محدودی در زمینه خانواده ‌دارد. رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: برخی از کتاب‌هایی که امروزه در دسترس ما قرار دارند، توسط شخصیت‌هایی که از نظر علمی ‌در اوج هستند، اما در حوزه‌ مطالعات جنسیتی تخصصی ندارند، نوشته شده است. برای نمونه در جلسه‌ای جواب فی‌البداهه‌ای به پرسشی در حوزه مطالعات جنسیتی داده شده است و شاگردانش آن را کتاب کرده‌اند؛ در حالیکه پشتوانه این پاسخ، مطالعات و پژوهش چندانی نیست و بیشتر برداشت شخصی آن فرد است. یا سخنرانی‌هایی که انجام شده و معلوم نیست که اصلاً مبتنی پژوهش میدانی بوده است یا خیر؛ از این‌رو کارهایی که بعضاً طلاب جوان‌تر انجام داده‌اند که محصول پژوهش است، از عمق و دقت‌نظر بیشتری برخوردار است. وی در مورد ضرورت دیگر حوزه مطالعات جنسیتی در ایران گفت: پرسش‌های نوپدیدی وجود دارد که هنوز برای بررسی و پاسخ به آن‌ها کاری انجام نشده و مطالعات چندانی صورت نگرفته است. مثلاً این‌که آیا معرفت‌شناسی، جنسیت‌بردار است یا خیر؟ حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد با تأکید بر وجود رگه‌هایی از مفاهیم در متون دینی، به نقص در بخش نظری این مطالعات اشاره کرد و افزود: گاهی اوقات ما پرسش‌های جدید را سنتی فهم می‌کنیم و بسیاری از پژوهش‌ها نیز این‌چنین است؛ به‌ویژه در بحث اشتغال زنان. وی در این مورد تصریح کرد:‌ مثلاً وقتی می‌خواهند ثابت کنند اشتغال زنان، خوب است، می‌گویند ما در صدر اسلام اشتغال زنان داشته‌ایم و لیستی از زنان شاغل آن زمان را می‌دهند؛ برای مثال زینب که عطاره بوده و شغل او هم مورد تأیید پیامبر بوده است. این‌گونه برخورد نشان می‌دهد که نویسنده صورت مسئله را فهم نکرده است؛ چراکه اشتغال زنان همواره در طول تاریخ بشریت به دو دلیل وجود داشته است: اول، ضرورت تأمین زندگی که بر اساس آن زن یا سرپرست خودش بوده و یا شوهر بیمار داشته است؛ مثل دختران حضرت شعیب که چوپانی می‌کردند و دوم نیاز جامعه به شغل زن که بر این اساس در طول تاریخ همواره مشاغلی وجود داشته‌اند که در آن زنان به مردان مراجعه نمی‌کرده‌اند. رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به این‌ پرسش که آیا اشتغال زنان منهای موارد ضروری گفته شده پدیده مثبتی است یا خیر، اظهار کرد: آن چیزی که در جوامع مدرن با عنوان اشتغال زنان مطرح می‌شود، یک ارزش اجتماعی و عامل هویت‌بخش و عزت‌بخش به زنان شناخته می‌شود. حرف من این است که پرسش ما از اشتغال مدرن زنان، پرسشی نوپدید است با مختصات و فضای معنایی جامعه مدرن و نباید در تحلیل آن به فضای سنتی ارجاع دهیم و متأسفانه پژوهش‌های محدودی وجود دارد که این خلط مبحث در آن‌ها رخ نداده باشد و این نشان می‌دهد که پژوهشگران این عرصه‌ها توان لازم را ندارند. این استاد حوزه با اشاره به تحولات گفتمانی دهه‌های اخیر تصریح کرد: امروزه در حوزه مطالعات جنسیتی هم با تحولات گفتمانی مواجهیم که این تحولات ارزش‌ها و پرسش‌های جدید پدید آورده و ضرورت‌های جدیدی نیز تولید کرده است. اگر جامعه را 100سال به عقب برگردانیم، مسئله زنان تحصیل‌کرده جامعه در قبل از مشروطیت، مسئله الان نیست؛ مثلاً در آن زمان بحث برابری زن و مرد معنا نداشته و خنده‌دار بوده است ولی امروزه مسئله است و این به دلیل گفتمان مدرن حاکم بر جامعه است و به‌گونه‌ای غلبه این گفتمان شکل گرفته است که حتی متدینین ما نیز به بازی گرفته می‌شوند. حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد در ادامه با انتقاد از روند قانون‌گذاری فعلی گفت: یکی از نمایندگان مجلس در دوران قبل می‌گفت ما در 20 سال اخیر قوانین زنان را اصلاح کرده‌ایم، بدون اینکه اشکال شرعی پیش آید، اما من گفتم در این خصوص دو نگاه وجود دارد؛ یک نگاه این است که اشکالی رخ نداده است چرا که امضای شورای نگهبان پای آن است و مشروع است، اما با نگاه دوم این نتیجه حاصل نخواهد شد، اما در نگاه دوم اصلاحات قانونی انجام‌شده در 20 سال اخیر به سمت آموزه برابری زن و مرد در دنیای مدرن رفته است و این امر نشان‌دهنده غلبه گفتمان لیبرال بر جامعه مسلمین است؛ یعنی آن کسانی که قوانین را اصلاح می‌کنند، بدشان نمی‌آید تقابل کمتری با تفکر مدرن داشته باشند. فقه نیز در این عرصه دست به نگاه گزینشی می‌زند. برای نمونه مشهور علما می‌گویند حضانت پسر تا دو سال با مادر است و یک تعدادی می‌گویند تا 7 سال؛ لذا آن را ملاک قرار می‌دهند و قانون می‌کنند. رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: این غلبه گفتمانی نشان می‌دهد که افرادی باید باشند که بتوانند از حریم آموزه‌های دینی با پیش‌فرض‌های دینی و در گفتمان دینی دفاع کنند تا بتوانند در فرآیند گفتمان‌سازی و تقویت گفتمان دینی مشارکت کنند و سهم داشته باشند. حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد نکته آخر در بحث ضرورت‌ها را، مقیاس‌ها در جامعه علمی ‌دانست و اظهار کرد: ما تا الان در جامعه علمی ‌مقیاس تحلیلمان مقیاس خرد بوده است و در مقیاس کلان تحلیل نداشته‌ایم. اگر خانمی پیش من بیاید و بگوید می‌خواهم شاغل باشم، نظر شما چیست؟ پاسخ می‌دهم اگر شغل مباح است، مشکلی نیست. اشتغال زن بد نیست و قیدش هم اذن شوهر و عدم کار حرام است؛ اما اگر شورای اقتصاد از من بخواهد و بگوید اشتغال زنان چه حکمی ‌دارد، وزارت کار یا مجلس بگوید چه حکمی‌ دارد، آیا باید همین جواب را بدهم یا آنجا پرسش چیز دیگری است؟ درحقیقت در حالت دوم بحث بر سر این است که آیا نظام اسلامی ‌باید زنان را فراخوان کرده و سیاست‌های تشویقی برای اشتغال آنان داشته باشد یا سیاست‌های بازدارنده، ولی بدون ممانعت؟ مثلاً در صورت دعوت به کار زنان تخفیف مالیاتی شامل حال کارفرما شود، یا در صورت دعوت به کار مردان متأهل؟ زنان سرپرست خانوار مشمول این طرح بشوند یا خیر و مسائلی از این قبیل. وی با بیان اینکه با توجه به خلأهای موجود در حوزه کارشناسی، نیاز به پژوهشگرانی داریم که فهم مقیاس کلان و راهبردی داشته باشند و پژوهش‌ها را در این مقیاس ترسیم کنند ادامه داد: اگر فردی بخواهد در این عرصه فعالیت کند، شاهد خواهد بود که حوزه‌ مسایل جنسیتی در کشور دست نااهلان علمی ‌است و  از افراد برجسته‌ای که در این حوزه اظهارنظر می‌کنند، تنها تعداد اندکی کارشناس هستند. رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه در حال حاضر در کشور دغدغه اصلاح‌گری حاکم است، گفت: قبل از اصلاح باید ابتدا اصل موضوع را درست بفهمیم، تحلیل درستی ارائه دهیم و بعد هم به توافق کارشناسی بگذاریم تا بتوانیم به طرحی مشترک دست یابیم. حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد تشریح کرد: مثلاً در بحث عفاف و حجاب هزینه‌های زیادی تحمیل شده و فعالیت‌های زیادی هم انجام می‌شود. در این شرایط اگر بخواهیم به فعالیت‌ها امتیاز بدهیم امتیاز بالا می‌گیرند، اما اگر بخواهیم به نتایج امتیاز بدهیم، گاهی می‌توان گفت کمتر از صفر است؛ چراکه فهم درستی از عینیت اجتماعی وجود ندارد. انتهای پیام/2258

93/07/08 - 18:17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن