محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843691390
اصلاح الگوی مصرف در آموزههای دینی
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
سبک زندگی اسلامی؛
اصلاح الگوی مصرف در آموزههای دینی خبرگزاری رسا ـ الگوى مصرف در دین اسلام، تحت عنوان کلمه قناعت مطرح شده است. قناعت نیز به کم اکتفا کردن و رضایت از امور گذرانده دنیوى است. قناعتى که انسان قانع، به آن متصف شده، عبارت است از رضایت از همان نعمتهایی که در زندگى براى او میسر است.
یکى از راههاى اصلاح الگوى مصرف، پرهیز از اسراف در امور مختلف زندگى است که در آیه ذیل به پرهیز از اسراف در خوردن و آشامیدن سفارش شده، ولى روشن است که دامنه اسراف بسیار گسترده است و اختصاصى به این دو مورد ندارد؛ «یا بَنِى آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ؛ ای فرزندان آدم، به هنگام هر عبادت لباس خود بپوشید و نیز بخورید و بیاشامید ولی اسراف مکنید، که خدا اسرافکاران را دوست نمیدارد.» [1]
واژهای به نام اسراف، کلید واژهای است که هر نوع افراط، زیاده روی، اتلاف و مانند آن را در بر میگیرد و این روش قرآن است که به وقت تشویق مردم به استفاده کردن از مواهب و نعمتهای آفرینش، به سرعت جلو سوء استفاده را گرفته و مردم را به سوی اعتدال توصیه مىکند.
الگوى مصرف در دین اسلام، تحت عنوان کلمه قناعت مطرح شده است. قناعت نیز به کم اکتفا کردن و رضایت از امور گذرانده دنیوى است. «قناعتى که انسان قانع، به آن متصف شده، عبارت است از رضایت از همان نعمتهایی که در زندگى براى او میسر است. اگر قناعت به رضایت، یعنى خشنودى از آنچه نیاز انسان را برآورده مىکند تحول یابد، در آن صورت، مىتوان گفت که قناعت، اخلاقى انسانى و فضیلتى بزرگ و نشانه قرب به خداى متعال است. رضایت به این چیز کم، در حقیقت رضایت از آن چیزى است که خداوند مقرر داشته و رضایت به آنچه خداوند داده، همان اطاعت خداوند و موجب تقرب به اوست.» [2]
قناعت نیز در مقابل حرص است؛ «حرص هم صفتى سیرى ناپذیر است که انسان را وادار مىکند، بیش از حد حاجت و نیاز ثروت جمع کند. کسى که به حرص گرفتار شود، روى آزادی را نمىبیند.» [3]
البته حرص و طمع، سرچشمه بسیاری از جنایات و اشتباهات است؛ به طوری که حرص و طمع حضرت آدم علیهالسلام موجب رانده شدن او از بهشت گردید؛ «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطَانُ قَالَ یَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْکٍ لَّا یَبْلَى* فَأَکَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى؛ پس شیطان او را وسوسه کرد گفت: اى آدم آیا تو را به درخت جاودانگى و ملکى که زایل نمىشود راه نمایم* آنگاه از آن [درخت ممنوع] خوردند و برهنگى آنان برایشان نمایان شد و شروع کردند به چسبانیدن برگهاى بهشت بر خود و [این گونه] آدم به پروردگار خود عصیان ورزید و بیراهه رفت.» [4]
طایفه و قوم حضرت شعیب علیهالسلام، نیز به دلیل وجود همین صفت، به مخالفت با این پیامبر بزرگ برخاستند. [5] یا قوم یهود که به دلیل حرص و طمعشان، مورد نکوهش واقع شدند. [6]
امّا کسى که حسن ظن به خدای متعال و قدرت لایزال او داشته باشد، هرگز براى جمعآورى اموال حرص و طمع نخواهد داشت. [7] چه بسا، عمده مردم تصور مىکنند که باید چیزى داشته باشند تا بىنیاز شوند، در حالی که اگر قناعت داشته باشند و به اندازه حاجت و نیاز اکتفا کنند، این همان بىنیازى است. قناعت، تملق و چاپلوسى و حرام و حلال کردن ندارد؛ در حالی که بىنیازى با دارایى، نیاز به تلاش و دوندگى دارد. [8]
همواره افراد حریص نسبت به مردم عجز و تذلل بیشترى دارند و به خاطر خواهش و میل نفسانى، از همه کس محتاجترند؛ زیرا دنیا مثل آب شور دریاست که هر چه بیشتر مىخورند تشنهتر مىشوند. [9]
حضرت علی علیهالسلام فرموده است: «مَنْ لَمْ یُقْنِعْهُ الْیَسیرُ لَمْ یَنْفَعْهُ الکَثیرُ؛ کسى که اندک قانعش نکند، مال بسیار سودش ندهد.» [10]
قناعت، نوعى نگرش وِیژه درباره دنیاست که نشانهاى از عزت نفس و شخصیت یک انسان مسلمان در مقابل دارایىهاى دیگران است. نتیجه قناعت احساس آزادگى و بىنیازى از غیر خداست و این بزرگترین فضیلت براى انسان است. طلب حداقل نیاز از دنیا، هم امکان پذیر است هم آسان؛ ولى به دست آوردن حداکثر آن امکان ندارد. [11]
قناعت در قرآن
1) «وَ الْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَکُم مِّن شَعَائِرِ اللَّهِ لَکُمْ فِیهَا خَیْرٌ فَاذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَیْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَکُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ...؛ و شترهاى فربه را [در مراسم حج] براى شما از شعائر الهى قرار دادیم. در آنها براى شما خیر و برکت است. نام خدا را [هنگام قربانى کردن] در حالى که به صف ایستادهاند، بر آنها ببرید و هنگامى که پهلوهایشان آرام گرفت [و جان دادند] از گوشت آن بخورید و مستمندان قانع و فقیران را نیز از آن اطعام کنید... .» [12]
تفاوت میان قانع و معتر در این است که قانع به فردى گفته میشود که اگر چیزى به او داده شود، راضى و خشنود مىگردد و اعتراض و ایراد و خشمى نمىگیرد، اما معتر فردی است که مدام درخواست و تقاضا مىکند و چه بسا به آنچه به او داده میشود، راضى نشود و اعتراض کند. [13] نکته قابل توجه این است که تقدیم و اولویت قرار دادن قانع بر معتر، بدین معناست که آن دسته از محرومانى که عفت نفس و خویشتن دارند، لازم است در مقام اول و پیشتر از دیگران مورد توجه قرار گیرند. [14]
2) «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاهً طَیِّبَهً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ؛ هر کس کار شایستهاى انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى که مؤمن است، او را به حیاتى پاک زنده مىداریم و پاداش آنها را به بهترین اعمالى که انجام مىدادند، خواهیم داد.» [15]
این آیه یک قانون کلى را بیان مىکند؛ به طوری که نتیجه اعمال و کارهای صالح توأم با ایمان را، حیات طیبه مىداند. مفسران در معناى حیات طیبه(زندگى پاکیزه) تفاسیر متعددى آوردهاند؛ بعضى آن را روزى حلال و برخى قناعت و رضایت دادن به نصیب و... مىدانند. هنگامی که از حضرت علی علیهالسلام، از آیه(فلنحینیه حیاة طیبة) سوال شد، حضرت فرمود: مقصود قناعت است.» [16]
جایگاه قناعت در سیره معصومین علیهمالسلام
جایگاه قناعت در سیره معصومین علیهمالسلام را مىتوان در سیره و راه روش زندگی آنان بررسى کرد. در سیره و روش زندگی معصومین علیهمالسلام، اصل قناعت از مکملهاى اصلى بحث کار و تلاش براى روزى است. هر چند کار و تلاش در برابر واگذارى امور به خدا قرار مى گیرد و بسیار مورد سفارش معصومین علیهمالسلام بوده است، منتها اصولى براى شناخت بهتر جایگاه قناعت در زندگى معصومین علیهمالسلام وجود دارند که عبارتند از:
- اندازه نگهداشتن در تلاش براى کسب روزى
- حلال بودن در آمد
- اصل قناعت(رضایت)
با تأمل در این عناوین، در مىیابیم که نه تنها معصومین علیهمالسلام، تلاش براى ارتقاى سطح کیفى زندگى دنیایى را مذموم نمىشمردند، بلکه براى آن اهمیتى خاص قائل بوده و کاملا برنامهریزى شده در این راه قدم برداشتهاند.
همچنین در مىیابیم که قناعت مربوط به حوزه مصرف بوده و منافاتى براى تلاش و ممانعتى براى کسب روزى ندارد. یعنى انسان مىتواند تلاش و کوشش جدى در به دست آوردن مال داشته باشد، لکن خودش زندگى متوسطى داشته و بقیه را در راه تأمین زندگى مستمندان صرف کند؛ در نتیجه قناعت و رعایت الگوى صحیح مصرف، معنایش کنار گذاشتن تلاش و کوشش نیست؛ بلکه به معناى ترک ریخت و پاش بیهوده است.
قناعت، موجب سکون روحى و عدم ایجاد خصلتها و حالات مخرب دنیوى و اخروى، همچون حرص و ولع و دنیا طلبى و یا حتى به قولى استرس و فشار خون و سکته و هزاران بیمارى امروزى که ناشى از فشارهاى روحى و روانىاند میشود.
سفارشات ائمه علیهمالسلام بر قناعت
همواره ائمه اطهار بر قناعت تاکید مىورزیدند؛ همان گونه که بر سایر فضائل تاکید داشتند و این مهم علاوه بر کلام، در رفتار ایشان نیز نمود داشته است؛ زیرا نقش اسوهگرى ایشان بر هیچ کس پوشیده نیست.
حتى طى جریانى که امام صادق علیهالسلام، به غلام آزاد کرده خود مال التجارهاى داده بودند که به نیابت از ایشان تجارت کند و او نیز طى جریاناتى بیش از حد معمول سود کسب کرد، امام علیهالسلام فقط سود متعارف از این تجارت را از او پذیرفتند و مابقى را دستور دادند تا به صاحبانش باز گردانده شود.
یا طى قحطى که در دورهاى از زندگى پر برکتشان عارض شده بود، با آنکه انبارهایی پر از آذوقه داشتند، دستور توزیع آن بین مردم را دادند و به خدمتکار خود فرمودند تا از این به بعد طبق نیاز روزانه خرید کند. البته باید شرایط آن روزگار را مجسم کرد تا معناى کردار ایشان را فهمید. امام علی علیهالسلام، فرموده است: «توانگرى را طلب نمودم و آن را مگر در قناعت، نیافتم. قناعت داشته باشید تا توانگر شوید.» [18]
پیامدهاى قناعت را مىتوان به دو بخش دنیوى و اخروى تقسیم بندى کرد؛ البته اینها جدای از هم و یا در موازات یکدیگر قرار ندارند؛ بلکه هر کدام پیامدى از قناعت هستند. در باب پیامدهاى اخروى قناعت، پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرموده است: «اِقنَعْ بما اُوتِیتَهُ یخِفَّ علَیکَ الحِسابُ؛ به آنچه به تو داده شده قانع باش، تا حسابت بر تو سبک شود.» [19] و نیز امام صادق علیهالسلام در این باره فرمود: «مَن رَضِى مِن اللَّهِ بِالیسیرِ مِن المَعاشِ رَضِى اللَّهُ مِنهُ بِالیسیرِ مِن العَمَلِ؛ کسى که به معاش(و روزى) اندک خدا خرسند باشد، خداوند به عمل اندک او خرسند شود.» [20]
امّا در دنیایى که انواع فشارها و مشکلات روحى و روانى به تهدیدى جدى براى بقاى نسل بشر تبدیل شده است و انسانها به دنبال ذرهاى آرامش هستند، ولی بىخبر از ریز نکات بنیادین که امام على علیهالسلام فرموده است. حضرت فرموده: «مَن قَنِعَ لم یغتَمَّ؛ کسى که قانع باشد، ناراحت نشود.» [21] حال ما چنان در این مرداب به دست و پا زدن گرفتاریم که حتى فرصت اندکى تفکر در مورد این مسائل را نداریم؛ یا بهتر است بگوئیم که خود اینگونه فکر مىکنیم.
امام العارفین امیر المؤمنان على علیهالسلام، در حدیثى دیگر مىفرماید: «مَن لم یقنِعْهُ الیسیرُ لم ینفَعْهُ الکَثیرُ؛ کسى که مال اندک قانعش نکند، مال بسیار سودش ندهد.» [22] حال میپردازیم به بحث عدم وجود قناعت در زندگى که واقعا اگر قناعت نباشد، چه مسائلى پیش خواهد آمد.
عاقبت دنیوی نبود قناعت در زندگی
اگر کسى از عواقب نیک قناعت(چه دنیوى و چه اخروى) آگاه باشد و در راه آن نکوشد و همت نداشته باشد، جاى بسی سؤال دارد. حضرت علی علیهالسلام فرمود: «شکرگذارترین مردم، قانعترین آنهاست و ناسپاسترین آنان از نعمتها، حریصترین آنهاست.» [23]
حال وارد راهکارهاى عملى ایجاد قناعت در زندگى مىشویم؛ امّا از آنجا که متأسفانه کبر به عنوان رذیلتى اخلاقى و ریشه حرص است و ممکن است در قلبها رخنه کرده باشد و اجتماع نقیضین نیز محال است، ابتدا توصیههایى براى از بین بردن کبر در زندگى را از دیده مىگذرانیم.
امام موسی کاظم علیهالسلام فرموده: «إنّ الزَّرعَ ینبُتُ فىالسَّهلِ ولا ینبُتُ فى الصَّفا، فکذلکَ الحِکمَهُ تَعمُرُ فى قَلبِ المُتَواضِعِ ولا تَعمُرُ فى قَلبِ المُتَکبِّرِ الجَبّارِ لِأنَّ اللَّهَ جَعَلَ التَّواضُعَ آلهَ العَقلِ، وجَعَلَ التَّکبُّرَ مِن آلهِ الجَهلِ، ألَم تَعلَمْ أنّ مَن شَمَخَ إلَى السَّقفِ برأسِهِ شَجَّهُ، ومَن خَفَضَ رأسَهُ استَظَلَّ تَحتَهُ وأکَنَّهُ؟ وکذلکَ مَن لم یتَواضَعْ للَّهِ خَفَضَهُ اللَّهُ، ومَن تَواضَعَ للَّهِ رَفَعَهُ؛ همانا زراعت، در زمین مىروید و روى تخت سنگ نمىروید. حکمت نیز چنین است: در دل شخص فروتن مىروید و در دل متکبّر گردن فراز نمىروید؛ زیرا که خداوند فروتنى را ابزار خرد و دانایى قرار داده و تکبّر را از ابزار نادانى. مگر نمىدانى که هر کس سرش را به سقف ساید، سرش مىشکافد و هر که سر پایین گیرد، در زیر سقف سایه و پناه مىگیرد. بدین سان نیز هر که براى خدا فروتنى نکند، خداوند او را پست گرداند و هر که براى خدا فروتنى کند، خداوند او را بالا برد.» [24]
امام صادق علیهالسلام نیز در مورد کبر فرمود: «إنّ فى جَهنَّمَ لَوادِیاً لِلمُتَکبِّرِینَ یقالُ لَهُ سَقَرُ، شَکا إلَى اللَّهِ عزّ و عجل شِدَّهَ حَرِّهِ و سَألَهُ أن یأذَنَ لَهُ أن یتَنَفَّسَ، فَتَنَفَّسَ فَأحرَقَ جَهَنَّمَ؛ در دوزخ درّهاى است براى متکبّران به نام «سَقَر». این درّه از شدّت گرماى خود به خداوند عزّ و جل شکایت کرد و خواهش نمود که به وى اجازه دهد، تا نفسى بکشد. پس نفس کشید و(از گرماى نفس خود) دوزخ را سوزاند.» [25]
اما در این وادى، هیچ گاه خدای متعال انسان را تنها نمىگذارد. از این رو امام علی علیهالسلام فرمود: «لکنَّ اللَّهَ یختَبِرُ عِبادَهُ بأنواعِ الشَّدائدِ، و یتَعبَّدُهُم بأنواعِ الَمجاهِدِ، و یبتَلیهِم بِضُروبِ المَکارِهِ، إخراجاً للتَّکَبُّرِ مِن قُلوبِهِم و إسکاناً للتَّذَلُّلِ فى نُفوسِهِم و لِیجعَلَ ذلکَ أبواباً فُتُحاً إلى فَضلِهِ؛ امّا خداوند بندگان خود را به انواع سختیها مىآزماید و با سختکوشیهاى گوناگون آنان را به عبادت و بندگى مىگیرد و به انواع ناملایمات و ناخوشایندیها امتحانشان مىکند، تا تکبّر را از دلهایشان بیرون بَرد و افتادگى و خاکسارى را در جانهایشان بنشاند و نیز تا این آزمایشها را درهاى گشودهاى به سوى فضل(و احسان) خویش قرار دهد.» [26]
راهکار عملی قناعت
امّا در مورد راهکار عملی قناعت، حدیثی از امام صادق علیهالسلام، آمده است که خاتمه این نوشتار خواهد بود. ایشان فرموده است: «اُنظُرْ إلى مَن هُودُونَکَ فى المَقدُرَهِ و لا تَنظُرْ إلى مَن هو فَوقَکَ فى المَقدُرَهِ، فإنّ ذلکَ أقنَعُ لکَ بما قُسِمَ لکَ؛ به ناتوانتر از خودت بنگر و به توانگر از خویش منگر؛ زیرا که این کار، تو را به آنچه قسمت تو شده است قانعتر مىسازد.» [27]
منبع:
[1]. اعراف/ 31
[2]. مفاهیم اخلاقى و عقیدتى قرآن، ص271
[3]. درسنامه علم اخلاق، ج 2، ص 85- 84
[4]. سوره طه/120-121
[5]. سوره اعراف/85
[6]. بقره/96
[7]. اخلاق در قرآن، مکارم شیرازى و همکاران، ص81- 94
[8]. اخلاق اسلامى در نهجالبلاغه، ج 2، ص357
[9]. عین الحیات، ج 2، ص388
[10]. میزان الحکمه، ترجمه حمیدرضا شیخى، ج 10، ص5058
[11]. اخلاق دینى در اندیشه شیعى، ص154
[12]. حج/ 36
[13]. تفسیر نمونه، ج 14، ص108
[14]. همان
[15]. نحل/97
[16]. میزان الحکمه، ج 10، ص5052
[17].
[18]. میزان الحکمه/ ج 3/ ص 2637
[19]. میزان الحکمه/ ج 3/ ص 2638
[20]. اصول کافى/ ج 2/ ص 138
[21]. غرر الحکم/ ج 2/ ص 616/ ح 129
[22]. بحار الانوار/ ج 75/ ص 71
[23]. الارشاد/ ج 1/ ص 304
[24]. تحف العقول/ ص 296
[25]. اصول کافى/ ج 2/ ص 310
[26]. شرح نهج البلاغه/ ابن ابى الحدید/ ج/ 13 ص 157
[27]. کافى/ ج 8/ ص 244
عقیل مصطفوی مجد
975/702/ر
۱۳۹۳/۷/۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
اصلاح الگوی مصرف نقطه شروع اقتصاد مقاومتی است
اصلاح الگوی مصرف نقطه شروع اقتصاد مقاومتی است یاسوج - ایرنا- معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه چشم انداز مجمع تشخیص مصلت نظام با تشریح و تبیین برخی راهبردها و الزامات اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی گفت اصلاح الگوی مصرف مهمترین استراتژی و در عین حال نقطه شروع این مهم است به گزافرماندار جاجرم: تنها راه خروج از خشکسالی اصلاح الگوی مصرف است
فرماندار جاجرم تنها راه خروج از خشکسالی اصلاح الگوی مصرف استفرماندار جاجرم گفت تنها راه خروج از خشکسالی در شهرستان اصلاح الگوی مصرف است به گزارش خبرگزاری فارس از جاجرم علی اکبر محبی عصر امروز در نشست با مدیران این شهرستان با اشاره اینکه جاجرم از جمله شهرستانهای خراسان شمالی امشاور امور بانوان در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان: جوانان ازدواج آگاهانه و بر مبنای آموزههای دینی داشته با
مشاور امور بانوان در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان جوانان ازدواج آگاهانه و بر مبنای آموزههای دینی داشته باشندمشاور امور بانوان در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت جوانان ازدواج آگاهانه و بر مبنای آموزههای دینی داشته باشند به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان آذر آوازه ظهر امدفاع مقدس ترجمان زیبای آموزههای دینی است
پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۷ فرمانده سپاه استان قم گفت دفاع مقدس ترجمان زیبایی از آیات و روایات بود که در صحنه نبرد قهرمانانه رزمندگان اسلام محقق شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم سردار مهدی مهدوی نژاد طی سخنانی در جلسه مشترک کمیته های اطلاعرسانی و نیروهایابتکار خبرداد: تمهیدات و تسهیلات دولت برای اصلاح الگوی کشت
سهشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۰ معاون رییس جمهور گفت مدیریت پسماند و توجه به مسائل زیست محیطی باید مورد توجه شوراهای شهر و روستا قرار گیرد به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان جنوبی معصومه ابتکار در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت تمام سازمانتصحيح الگوي مصرف به جاي انتقال آب بين حوضه اي
۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ۹ ۴۵ق ظ ابتکار در جمع خبرنگاران اعلام کرد تصحيح الگوي مصرف به جاي انتقال آب بين حوضه اي رييس سازمان حفاظت از محيط زيست اظهار داشت متاسفانه مصرف الگوي شهري ما دو برابر الگوي جهاني است و اين موضوع با انتقال آب بين حوضه هاي مختلف آب ريز مرتفع نخواهد شد بايد شيوه هبررسی وضعیت کرمان در سفر رئیس جمهور به استان/ لزوم تغییر الگوی مصرف آب شرب
استانها شرق کرمان حجت الاسلام انصاری اعلام کرد بررسی وضعیت کرمان در سفر رئیس جمهور به استان لزوم تغییر الگوی مصرف آب شرب کرمان - خبرگزاری مهر معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت وضعیت کرمان طی سفر رئیس جمهور به این استان مورد بررسی قرار می گیرد به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلابرای نخستین بار در استان فارس انجام میشود طرح اصلاح الگوی کشت در پاسارگاد
برای نخستین بار در استان فارس انجام میشودطرح اصلاح الگوی کشت در پاسارگادفرماندار پاسارگاد گفت اصلاح الگوی کشت برای نخستینبار در پاسارگاد انجام میشود به گزارش خبرگزاری فارس از پاسارگاد مرتضی وصالی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به کمبود آب و بحران خشکسالی در این شهرستانگرانی وزیر نیرو از ترویج الگوی مصرف بیرویه آب
جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۷ وزیر نیرو نسبت به مصرف بیرویه آب و ترویج الگوی بدمصرفی در جامعه ابراز نگرانی کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کویر حمید چیت چیان روز گذشته در جلسه شورای آب استان کرمان با تشکر از توجه مسوولان استان کرمان به مسئله آب اظهار کرددولت باید نظرات دینی را از مراجع و علما بگیرد/ نقد دولت جنبه اصلاح داشته باشد
استانها مرکز قم آیتالله علوی گرگانی در دیدار مشاور وزیر کشور دولت باید نظرات دینی را از مراجع و علما بگیرد نقد دولت جنبه اصلاح داشته باشد قم - خبرگزاری مهر یکی از مراجع تقلید گفت دولت باید نظرات دینی را از علما مراکز دینی و مرجعیت بگیرد و اگر نقدی بر عملکرد دولت وجود داباید نگرش ها در زمینه چگونگی مصرف برق اصلاح شود
فرماندار شهرستان جهرم باید نگرش ها در زمینه چگونگی مصرف برق اصلاح شود خبرگزاری پانا فرماندار شهرستان جهرم بیان داشت برای تغییررفتار مصرف وفرهنگ بهینه سازی مصرف انرژی می توان از روش سلبی و روش ایجابی استفاده کرد ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ شهريور ساعت 13 46 به گزارش خبرگزاری پانا حجت اللفرهنگ کار جمعی در آموزههای دینی
سبک زندگی اسلامی فرهنگ کار جمعی در آموزههای دینی خبرگزاری رسا ـ دین اسلام همواره به صورت جدّی نسبت به موضوع کار اهمیت داده و بدان به عنوان یک امر مقدس و ارزشی تشویق کرده و نسبت به بیکاری نیز هشدار داده است و آن را به عنوان یک امر مذموم و بیماری خطرناک در جامعه معرفی کرده استفرمانده سپاه استان قم: دفاع مقدس ترجمان زیبای آموزههای دینی است
فرمانده سپاه استان قم دفاع مقدس ترجمان زیبای آموزههای دینی استفرمانده سپاه استان قم گفت دفاع مقدس ترجمان زیبایی از آیات و روایات بود که در صحنه نبرد قهرمانانه رزمندگان اسلام محقق شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی سپاه استان قم مهدی مهدوی نژاد در جلسه مشترکعضو شورایعالی انقلاب فرهنگی: الگوی خانواده دینی سیره اهلبیت(ع) است
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی الگوی خانواده دینی سیره اهلبیت ع استعضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت الگوی خانواده دینی سیره اهل بیت ع است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از دبیرخانه سومین کنگره نخبگان روستا و عشایر کشور حسن رحیمپور ازغدی در کنگره نخبگان روستا و عشایر کشوازدواج حضرت حضرت فاطمه(س) الگویی برای تمامی اعصار/ لزوم معرفی الگوهای دینی به جوانان
استانها مرکز قم دریاباری در گفتگو با مهر عنوان کرد ازدواج حضرت حضرت فاطمه س الگویی برای تمامی اعصار لزوم معرفی الگوهای دینی به جوانان قم - خبرگزاری مهر استاد حوزه و دانشگاه حضرت علی ع و حضرت زهرا س الگویی برای تمامی اعصار دانست سیده فاطمه دریاباری در گفتگو با خبرنگارموضوع مگس سفید ربطی به سازمان محیط زیست ندارد/ میزان آب مصرفی در تهران 2 برابر الگوی مصرف جهانی
موضوع مگس سفید ربطی به سازمان محیط زیست ندارد میزان آب مصرفی در تهران 2 برابر الگوی مصرف جهانی رئیس سازمان محیط زیست گفت سازمان محیط زیست در مقابل دفع مگسهای سفید در تهران تکلیفی بر عهده ندارد و متولی اصلی آن سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی است به گزارش خبرنگار اجتمصادرات شیرینی و شکلات به 60 کشور دنیا / آشنایی با زبان روسی و الگوی مصرف لازمه صادرات به روسیه
صادرات شیرینی و شکلات به 60 کشور دنیا آشنایی با زبان روسی و الگوی مصرف لازمه صادرات به روسیه خبرگزاری پانا صنعت شیرینی و شکلات صنعتی دارای قدمت چند صد ساله در ایران است و توجه و حمایت از این صنعت میتواند اثر مثبتی در افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور داشته باشد ۱۳۹۳ چهارشنبه-
گوناگون
پربازدیدترینها