تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804531159




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی که دلالی تنها راه برای تدارک جنگ می‌شود! |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: وقتی که دلالی تنها راه برای تدارک جنگ می‌شود!
در حالی که كشورهاي اروپايي به ما چيزي نمي فروختند ما برخي از چيزها را با روشهايي عجيب و با استفاده از كانالهاي مختلف و حيرت انگيز خريداري می كرديم و با دلالي برخي از شركتها و كشورها و افراد خاص به دست می آورديم ويا با لابي هايي كه با برخي از كشورهايي مانند شوروي شد آن امكانات را می خريديم.
کد خبر: ۴۳۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳ - 28 September 2014




یکی از مهمترین و بعضا جنجالی ترین مباحث دوران دفاع مقدس مسئله پشتیبانی و تدارکات جنگ است که شاید پرداخت به آن برای امروزمان نیز پندآموز باشد. ماجراهایی که یک نیرویی مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از هیچ و واقعا صفر به قله های والایی رساند، که پس از جنگ تا امروز نیز دستاوردهایش باقی است و اگر آن روحیه و پشتکار و امید و اتکال به خدا هنوز زنده باشد، که هست؛ یقینا بر تمامی مستکبران عالم فائق خواهیم آمد. آنچه در ادامه می خوانید گفتگویی ویژه با دکتر احمدپور معاون وزارت سپاه وقت می باشد.

لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

من محمود احمد پور دارياني متولد محله شهرآراي تهران براي تحصيل در رشته مهندسي مكانيك به دانشگاه منچستر  انگليس رفتم  كه برخورد كرد به حضور امام در نوفل لوشاتو و مسايل نهضت اسلامي. خدمت امام رفتم تا اينكه در6 اسفند به ايران آمدم و تا پايان جنگ در جبهه بودم و فوق ليسانس مديريت صنايع و دكتراي مديريت را در دانشگاه تربيت مدرس خواندم.

وضعیت سپاه خوزستان در شروع جنگ چگونه بود و روز اول جنگ را چگونه دیدید؟

 سپاه خوزستان در آغاز جنگ سپاهي نبود كه براي حمله عراق آماده باشد . مثلا ما در سپاه خوزستان خمپاره نداشتيم فقط چند ژ 3  و تيربار  ژ3  داشتيم كه از  ارتش گرفته بوديم. يك كلاشينكف داشتيم كه آن هم در اختيار آقاي شمخاني بود.

ساعت حدود 14 روز 31 شهريور در اهواز بوديم و در كنار آقاي شمخاني و علي افشاري بوديم كه خود را به پشت بام رسانديم. عراق بمباران را شروع كرده بود. هواپيماها را ديديم كه فرودگاه را بمباران كردند. من به سرعت، خودم را به فرودگاه رساندم و تا باند فرودگاه رفتم و چند چتر بمب را برداشتم و با خود به ستاد بحران سپاه در دفتر اطلاعات بردم كه مسولين سپاه از جمله سردار احمد غلامپور و شمخاني و كيانپور و مجيد جعفري و شهيد علي غيور اصلي و برخي ديگر از دوستان در آنجا جمع شده بودند. اين ستاد زير نظر آقا محسن بود كه به كارها رسيدگي مي كرد. وقتي به ستاد رسيدم ديدم كه بچه ها دارند در مورد حمله گسترده عراق و پيشروي اش به سمت شهرها از خرمشهر و سوسنگرد و هويزه و كرخه  و ديگر مناطق صحبت مي كنند  و بسيار نگرانند.




وقتي من  وضعيت را ديدم كه نياز به وسيله نقليه دارند اعلام آمادگي كردم كه من از شركت نفت مي گيرم. بلند شدم و به شركت نفت رفتم و گفتم براي مقابله با پيشروي دشمن نياز به خودرو داريم كه همانجا 15 خودرو گرفتم و آنها را سريعا به ستاد فرستادم و بچه ها روحيه عجيبي گرفتند و كارها تا حدودي سرو سامان گرفت چون واقعا از نظر وسيله در حد " صفر" بودند.
 
خبر رسيد كه دشمن از سوسنگرد گذشته و دارد به طرف اهواز مي آيد و حدود بيست كيلومتري اهواز رسيده بود. من و شمخاني  و علي افشاري نشستيم و به سرعت وصيتنامه هايمان را نوشتيم كه مي خواهيم برويم شهيد شويم تا دشمن، جلوتر نيايد و اهواز سقوط نكند. آقاي شمخاني به حسين علم الهدي  گفت كه برود و نيروهاي مردمي در كوچه و خيابان و مساجد را سازماندهي و مرتب كند تا با وسايل ساده اي همچون كوكتل مولوتف  بتوانند از اهواز دفاع كنند. من هم به آنها كمك مي كردم  و  از شركت نفت وسيله مي آوردم.

برای تدارک جنگ از چه منابعی استفاده می کردید؟

 كمك هاي ما توسط آقاي رفيق دوست و گروههايي از بازاريان تهران و يا از طریق كمك هاي  مردمي از تمام كشور به ما مي رسيد. برخي ازچيزها را هم مي خريديم و بعد از مدتي با پيشروي و عملياتهاي خوبي كه انجام شد مقداري از اين وسايل را از دشمن به غنيمت گرفتيم.
ديگر كم كم نيروها همديگر را پيدا كردند. شمخاني و رحيم صفوي ، غلامعلي رشيد و حسن باقري بودند و با آقا محسن كار مي كردند و لحظه به لحظه جبهه هاي جنوب را رصد مي كردند. من هم در كار تداركات و لجستيك در كنار آنها بودم.

اين جمع ساعتها در مورد يك طرح بحث مي كردند و من شاهد آن تبادل نظر ها و بحثها بودم. نيروها زياد شد و مردم به جبهه ها  آمدند و عملياتهای مختلف پيش آمد و كار ما وسيع تر شد. كم كم تيپ ها مرتب شدند و لشكرها سر و سامان گرفتند و عملياتهاي موفق و پيروزي بدست آمد و جنگ، شكل ديگري گرفت كه به فراخور آن تداركات و لجستيك را تغيير مي داديم و ارتقا مي بخشيديم.

اختلافات در خصوص پشتیبانی جنگ با دولت برای چه بود؟

بعد از مدتي قرارگاه كربلا راه اندازي شد و من تداركات آن شدم. بعدها به قرارگاه خاتم تبديل شد و من همان تداركات قرارگاه خاتم شدم. بعد از مدتي كه آقاي شمخاني قائم مقام آقا محسن در سپاه شد از من خواست كه به تهران بيايم و تداركات سپاه را برعهده بگيرم و من اطاعت كردم وآمدم تهران و كارم را در تهران ادامه دادم. 




در آن مدت معمولا با مسولين كشوري و دولت جر و بحث داشتيم. ما وضع جنگ را مي ديديم كه بايد خواسته هاي تداركاتي و لجستيك ما را فراهم كنند و آنها هم استدلال مي كردند كه امكانات كشور بسيار كم است و به جز جنگ مايحتاج روزانه مردم را هم بايد فراهم كنيم. آنها نظر سوء  نداشتند. هركدام از ما براي خودمان استدلالهايي داشتيم. حتي موضوع به حضرت امام(ره) هم كشيده شد كه از سوي ايشان مرحوم حاج احمدآقا ما را نشاند و موضوع را پيگيري كرد و تصميماتي گرفته شد كه تا حدودي در روند كارها موثر بود.

در زمانی که معاونت وزارت سپاه را بر عهده داشتید پشتیبانی جنگ چگونه بود؟

 در سال 64 –  65  بود كه آقاي غمخوار به جاي من منصوب شد و مرا به تداركات سپاه منتقل كردند  و من معاون وزير يعني آقاي رفيق دوست شدم و از آن زمان بود كه با مديريت آقاي رفيق دوست چيزهاي اساسي جنگ را توانستيم با چنگ و دندان و به طريق هايي كه واقعا سخت بود و با زيركي خريداري کنیم. مثلا من اولين هواپيماها را از برزيل خريديم تا نيروي هوايي سپاه را بنيان گذاري كنيم. در حالی که كشورهاي اروپايي به ما چيزي نمي فروختند و برخي از چيزها را با روشهايي عجيب و با استفاده از كانالهاي مختلف و حيرت انگيز خريداري می كرديم و با دلالي برخي از شركتها و كشورها و افراد خاص به دست می آورديم  ويا با لابي هايي كه با برخي از كشورهايي مانند شوروي شد آن امكانات را خريديم. با پايين آمدن قيمت نفت توسط غرب، در اداره جنگ دچارمشكل شديم و در نهایت منجر به پذیرش قطعنامه 598 شد.

با توجه به تحریم ها و وضعیت کنونی کشور چه تجربه ای از جنگ می تواند راهگشا باشد؟

ما در جنگ از هيچ چيز نمي ترسيديم و هيچوقت نگفتيم نمي توانيم. تلاش مي كرديم و خدا كمك مي كرد و ما با مديريت جهادي كه در جنگ تحميلي حاكم بود؛ هيچوقت دست از تلاش بر نداشتيم. بر اثر خلاقيت و جسارت  و با انگيزه بالايي كه داشتيم، مشكلات را حل مي كرديم. بعد از جنگ هم در برخي از جاها و مشكلات از همين روحيه جهادي استفاده شد و نتايج خوبي گرفتيم.

بچه هاي جنگ، سياسي نبودند. دنبال دنيا و قدرت نبودند. سريع و دنبال هدف بودند. خلاقيت داشتند و تحول گرا بودند. سرعت و دقت آميخته با اخلاص و روحيه جهادي و پشتكار رمز اين توفيقات بود. امروز بايد با همان روحيه جهادي و با در نظر گرفتن مسايل خاص روز و زمان الان، به مبارزه با تحریم ها برويم و هرگز از تهديدها ي دشمن نترسيم.







متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.






لینک









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن