واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع): کاشیکاری حرم مطهر؛ گنجینهای بیبدیل از جلوههای فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی خبرگزاری پانا: مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) گفت: کاشی کاری حرم مطهر ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) گنجینهای است بیبدیل که از درون آن عمیقترین مفاهیم مذهبی و جلوههای فرهنگ و هنر ایران اسلامی را میتوان مشاهده کرد.
۱۳۹۳ يکشنبه ۶ مهر ساعت 12:40
به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آستان قدس رضوی، مهندس حسین اسماعیلی با بیان اینکه «هنر کاشی کاری از جمله تزئینات بینظیری است که در حرم مطهر امام رضا(ع) خود نمایی میکند» اظهار کرد: بسیاری از بناهای بارگاه مطهر رضوی با کاشی کاریهای زیبا و بدیع، تزیین شده است. وی حرم مطهر رضوی را تجلیگاه هنرهای ایرانی اسلامی خواند و ابراز کرد: بیتردید بخش اعظمی از هنر کاشیکاری ایران در دوران اسلامی به رونق و کمال رسیده است. تأثیر دین مبین اسلام بر عرصههای مختلف، کاشیکاری را نیز بینصیب نگذاشته، بطوریکه عمیقترین مفاهیم دینی را میتوان در نقوش و طرحهای مختلف کاشیکاری در مساجد و بناهای مذهبی بویژه بارگاه حضرت شمس الشموس علی بن موسی الرضا(ع) مشاهده کرد. کاشی کاری حرم مطهر نمایشگاه مصور تاریخ هنر ایران مهندس اسماعیلی گفت: کاشی کاری حرم مطهر رضوی نمایشگاهی مصور از تاریخ هنر ایران اسلامی بوده، بطوریکه طرح و نقوش روی کاشیها هر یک مبین هنر نگارگری زمان خود است. او با تاکید بر لزوم حفظ و صیانت از هنرهای اصیل ایرانی اسلامی و عدم تاثیر پذیری از نقوش و معماریهای بیهویت وارداتی، تصریح کرد: امروز بسیاری از هنرمندان و مهندسان ایرانی در بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان(ع)، همان مفاهیم اصیل هنرهای ایرانی اسلامی را با تکنیکهای جدید منطبق کرده و در معماری و ساخت بناها بهکار میبرند. وی با بیان اینکه «مجموعه سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) میکوشد تا هنرهای با سابقه و اصیل ایرانی اسلامی را در حد توان حفظ و گسترش بخشد» خاطر نشان کرد: تمام تلاش و کوشش این سازمان بر آن است، تا آن زیبایی معنایی و بصری هنرهای اسلامی را در قالبی جدید و با محتوایی دینی در حرم مطهر رضوی به منصه ظهور بگذارد. او ابراز داشت: در میان انبوهی از مصالح معماری چون، گل، گچ، خشت، سنگ، چوب و غیره کاشی نقش عمده را در زیبایی آفرینی ایفا میکند، در حقیقت کاشی مکمل کار در معماری است و ما در سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) معتقد هستیم یگانه عنصری که میتواند اهداف هنر اسلامی را محقق نماید، کاشی است. مهندس اسماعیلی ادامه داد: آثار گرانبهایی را از کاشی، این عنصر معماری و تزئیناتی در حرم مطهر رضوی میتوان مشاهده کرد که همه آنها حاصل دسترنج توانای هنرمندانی است که در طول تاریخ زندگی خود را وقف هنر کردند و رسالت خود را در قبال جامعه اسلامی و اهداف هنر اسلامی از طریق هنر کاشی کاری انجام دادند. مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) در ادامه به انواع کاشیکاری در حرم مطهر رضوی اشاره و عنوان کرد: انواع کاشی کاریها در حرم منور امام رضا(ع) شامل مقرنس، رسمی بندی، معرق، معقلی، هفت رنگ و زیر رنگی میباشد. او با اشاره به کاشی معقلی توضیح داد: معقلی، نوعی کاشی کاری است که با ساخت و تهیه کاشی با ابعاد بسیار کوچک و پهلوی هم قرار گرفتن این کاشیها اجرا میشود. وی درباره چگونگی اجرای کاشی معرق نیز گفت: کاشی معرق با تلفیق تکههای کوچک گوناگون ساخته میشود که بر اساس طرح اصل یکایک تراشیده میشود ودر جای معین آن نصب میشود. وی اضافه کرد: کاشی معرق این حسن را دارد که بر سطوح غیر مسطح همچون بدنه گنبدها و گلدستههای کوچک و حتی مقرنسهای ظریف قرار میگیرد و چنانچه نیاز به مرمت پیدا کند کمتر دچار عدم هماهنگی با بقایای کاشیهای سالم مانده میشود. وی با اشاره به کاشی هفت رنگ، سرعت اجرای کاشیکاری به سبک هفت رنگ را نسبت به سبک معرّق بیشتر دانست و متذکر شد: از تلفیق خشتهای ظریف لعابدار که هر یک از آنها بخشی از طرح کلی را در بر دارد، کاشی هفت رنگ ساخته میشود. مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) افزود: هفت رنگ اصلی و متداول جهت رنگ آمیزی این نوع کاشی کاری عبارتند از سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزهای، قرمز، زرد و حنایی که امروزه از سایر رنگها مانند طلائی، سبز و غیره نیز استفاده میشود. کاشیهای 900 ساله در حرم مطهر مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) در ادامه به کاشیهای اطراف روضه منور حرم مطهر رضوی اشاره و اظهار کرد: در آن مکان مقدس کاشیهای قدیمی ممتاز و نفیس سلطان سنجری وجود دارد؛ که این کاشیهای بسیار ظریف، در ابعاد هندسی منظم و اشکال شش و هشت گوش بزرگ و کوچک و کوکبی شکل، چند ضلعی و گاه به صورت مربع وجود دارد. مهندس اسماعیلی گفت: بر روی کاشیهای گرانبهای سلطان سنجری اطراف روضه منوره، آیات قرآن و احادیث معصومین(ع) با خطوط رقاع، ثلث و نقشهای اسلیمی برجسته دیده میشود که حدود 800 تا 900 سال قدمت دارند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]