تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819247393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رقابت بانك‌ها با كارخانه‌هاي فولاد و پتروشيمي در بازار مسكن!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رقابت بانك‌ها با كارخانه‌هاي فولاد و پتروشيمي در بازار مسكن!
وقتي وزير راه و شهرسازي به جاي ارائه طرح‌هاي مربوط به مسكن يا تشريح طرح مسكن اجتماعي كه از نام بردن آن ماه‌هاست كه مي‌گذرد
نویسنده : مهران ابراهيميان 


وقتي وزير راه و شهرسازي به جاي ارائه طرح‌هاي مربوط به مسكن يا تشريح طرح مسكن اجتماعي كه از نام بردن آن ماه‌هاست كه مي‌گذرد، به دنبال طرح‌هايي براي بانك‌ها و بانك مركزي است، طبيعي است كه كارخانه‌هاي فولاد، پتروشيمي و بانك‌ها نيز به جاي اجراي وظايف خود در محدوده فعاليتشان به سراغ بازار ساختمان و ساخت و ساز بروند.

 دخالت در حوزه مديريتي ديگران به خصوص در اقتصاد حرف جديدي نيست اما تا زماني كه هر كسي بر اساس شايسته‌سالاري و تخصص خود در جايگاه مناسب ننشيند و قوانين و دستگاه‌هاي ناظر نيز بر اساس همين شايسته‌سالاري مانع ورود بخش‌هاي مختلف به محدوده‌هاي ممنوعه نشوند وضعيت اقتصاد و به خصوص توليد هدفمند به همين منوال خواهد بود.
بنابراين گزارش نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در مناظره روز جمعه گفته بود: مجلس شوراي اسلامي بررسي‌هاي زيادي انجام داده و مشخص شده علت گراني مسكن فقط وجود دلالان نيست بلكه امروزه حتي كارخانه‌هاي فولاد و پتروشيمي هم وارد بازار مسكن شده‌اند.
ايرج نديمي، نماينده و نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي كه به قيمت زمين و مسكن و نقش سوداگران در آن اختصاص داشت، گفته بود: متأسفانه در حال حاضر كارخانه‌ها نظير كارخانه‌هاي فولاد و پتروشيمي و بانك‌ها هم در بازار مسكن وارد شده‌اند و اين مشكل است.
بنابراين گزارش و به عبارت بهتر كارخانه‌هاي فولاد و پتروشيمي به جاي توليد و بانك‌ها به جاي اجراي وظيفه خود در بازار پولي و تامين منابع سرمايه‌اي بخش‌هاي مختلف با دخالت در بازار مسكن در قالب شركت‌هاي زير مجموعه و بازي با قيمت‌ها اكنون مسكن را به ركود عميق برده كه خريداران توان تحمل اين بازي را ندارند و از چرخه تقاضاي واقعي مسكن خارج شده‌اند.
اين تمام ماجرا و ضربه به بازار مسكن و توليد نيست، زيرا اين بازي حريصانه در بالا بردن قيمت زمين و نگاه سرمايه‌هاي مسكن اكنون به مرحله‌اي رسيده كه بانك‌ها را به رغم افزايش 25 درصدي سپرده‌ها با ناتواني در پرداخت تسهيلات مواجه كرده و لذا ساير بخش‌هاي اقتصادي را نيز به دليل كند كردن گردش مالي و كاهش توان پرداخت تسهيلات با خود به عمق ركود كشانده‌اند.
همين معضل لابد در حوزه كارخانه‌هاي فولاد نيز قابل تصور است. آنجايي كه اين كارخانه‌ها به دنبال سود‌هاي بالاي صددرصدي در اين حوزه‌ها سرمايه‌هاي خود را بند كرده‌اند و اكنون پيش‌بيني‌هاي افزايش قيمتي در بازار مسكن محقق نشده و حجم زيادي از سرمايه در گردش حبس شده، لذا قيمت تمام شده كالاها را بالا مي‌برد.

 وزارت راه در حيطه خودش طرح بدهد
اما اين مشكل سوي ديگري هم دارد، وقتي وزير راه و شهرسازي مشاور قوي در حوزه بازار سرمايه و مالي دارد طبيعي است كه برنامه‌هاي اين وزارتخانه به جاي اصلاح بازار مسكن متمركز بر بازار سرمايه و پول و سيستم بانكي مي‌شود و طرح‌هايي مانند افزايش وام مسكن تا 80 ميليون تومان و راه‌اندازي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مسكن طرح مي‌شود. طرحي كه در واقع مصداق ضرب‌المثل «‌از نخورده بگير و به خورده بده‌» است.

 در واقع طرحي كه با سر و صداي زياد رسانه‌اي طرح شد و اكنون به محاق رفته به نوعي در اختيار قرار دادن وام ارزان به سازندگان بود كه بايد اختلاف نرخ سود وام ارزان‌قيمت را دولت يا به عبارت بهتر از جيب مردم تامين مي‌كردند تا بساز بفروش‌ها همچنان به سودهاي بالاي خود دست پيدا كنند. با اين حال عامدانه يا عاقلانه اين طرح نيز به فراموشي سپرده شد. همچون طرح مسكن اجتماعي كه قرار بود بعد از ماه‌ها در هفته دولت رونمايي شود اما نشد!
يك كارشناس اقتصادي در اين‌باره مي‌گويد: با گذشت بيش از 14 ماه از تشكيل دولت و ادعاي وجود برنامه‌هايي براي مسكن، متأسفانه هنوز طرحي براي بازار مسكن ارائه نشده و انتظار از دولت جديد بيشتر از اينها بود كه تمام برنامه‌هاي وزارت مسكن معطوف به يك نفر و آن هم مشاور مالي وزارتخانه باشد!
وي مي‌افزايد: آمار بانك مركزي درباره نرخ رشد اقتصادي نيز مويد همين ادعاست كه بازار مسكن به كما رفته و برنامه‌اي محرك براي آن اجرا نشده و از همين روست كه سهم اين بازار به رغم حجم آن در مقايسه با بازار خدمات، نفت و صنعت بسيار كمتر نسبت به سال‌هاي قبل است.
اين كارشناس معتقد است وزارت راه و شهر‌سازي به عنوان مركز فرماندهي بازار مسكن نبايد اين قدر كم كار بوده و علاوه بر ارائه طرح‌هاي كارگشا، مباحث نظارتي و فرهنگي را درباره كنترل توقع بساز بفروش‌ها از سود‌هاي زياد در اين بازار ساماندهي كند و از سوي ديگر سرمايه‌ها را به سوي مسكن‌هاي با تقاضاي واقعي هدايت كند و گرنه ساخت مسكن‌هاي لوكس بالاخره هم مخاطب خود را دارند و هم اكنون نيز اشباع شده‌اند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن