تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819239989




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دكتراي علوم اقتصادي در پرديس دانشگاه يزد راه اندازي شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > یزد براي اولين بار در استان يزد/
دكتراي علوم اقتصادي در پرديس دانشگاه يزد راه اندازي شد
يزد ـ خبرگزاري مهر: مدیر گروه علوم اقتصادی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد گفت: برای اولین بار در استان یزد، پردیس دانشگاه یزد در دوره دکترای علوم اقتصادی دانشجو می پذیرد.



حسینعلی دانش در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به موافقت شورای گسترش آموزش عالی با راه اندازی این رشته در پردیس دانشگاه یزد، در خصوص نیاز جامعه و صنعت به این رشته اظهار داشت: امروزه مشاهده می شود که علم اقتصاد سنتی علی رغم پیشرفت های حیرت انگیز خود، از حل مشکلات جامعه خود عاجز است و بهترین گواه این مدعا پیدایش بحران های اقتصادی در جوامعی است که مهد پرورش علم اقتصاد سنتی بوده است. وي عنوان كرد: جوامع اسلامی هم به هر میزان که از فرهنگ اصیل اسلامی خود دور شده باشند در زندگی اقتصادی بیشتر دچار مشکل هستند و نمونه این امر، روی آوری به بانکداری ربوی است که جامعه ما باوجود تغییر پوسته بانکداری هنوز از لحاظ محتوا و در عمل چندان از بانکداری ربوی فاصله نگرفته است و بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی جامعه ما از اینجا ناشی می شود. پرديس هاي خودگردان در زمينه آموزش و پژوهش اقتصاد نقش آفريني كنند مدیر گروه علوم اقتصادی دانشگاه یزد با تأکید بر لزوم ایجاد تحول در آموزش و پژوهش اقتصاد در جامعه اسلامی، گفت: پردیس های خودگردان دانشگاه ها که می توانند تا حد زیادی از قیود دانشگاه های معمولی رها باشند و مستقل بیندیشند و مستقل عمل کنند، می توانند نقشی مناسب در زمینه آموزش و پژوهش اقتصاد ایفا کنند و با توجه به این که اقتصاد اسلامی یک موضوع بین رشته ای است، همکاری دانشمندان در زمینه های مختلف را می طلبد. وی افزود: افق آینده علم اقتصاد در کشور ما بسی روشن و امیدوارکننده است و با فراهم شدن آمادگی برای مقابله با مشکلات اقتصادی، نگرانی های موجود از جامعه ما رخت بر می بندد. دانش در خصوص سرفصل های ارائه شده این دوره گفت: علوم اقتصادی عام است یعنی می تواند علوم اقتصاد صنعتی، بین المللی و اسلامی باشد. از سال 80 مصوب شده است که تعدادی دروس اختیاری و اجباری که مربوط به هم باشد ارائه شود و بر اساس تخصص ها دروس ارائه می شود یعنی در هر ترم و هر ورودی ممکن است گرایش ها تغییر کند. در این دوره شش واحد مشترک است و بعد از آن 13 گرایش مطرح است که بر اساس هر گرایش دروس ارائه می شوند. وي  با اشاره به اینکه حیات بشر نمودهای مختلفی دارد و یکی از مهمترین آنها نمود اقتصادی است، گفت: نه تنها نیازهای مادی بشر با ابزار اقتصادی برطرف می شود بلکه برای رفع نیازهای روحی و معنوی او هم کم و بیش باید از ابزار اقتصادی یهره ببرد و علم اقتصاد معطوف به این مسائل است. وی افزود: بدیهی است که قبل از پیدایش علم اقتصاد هم اندیشه های اقتصادی همواره برای بشر مطرح بوده است اما جنبه اجرایی و به تعبیر امروزی جنبه تدبیری آن و نیز جنبه تشریعی آن که همان نشان دادن راه بهتر و مناسب تر برای پیشبرد امور اقتصادی است، پررنگ تر بوده است ولی به تدریج دانشمندان و فیلسوفان مختلف به بعد تحلیلی اقتصاد که در صدر شناخت، توصیف و تبیین مسائل مورد علاقه اقتصاددانان است توجه كرده اند و آنچه که امروز به عنوان علم اقتصاد شناخته می شود عمدتا از نوع اخیر یعنی تحلیلی است. نگاه علم اقتصاد نگاهي منطقي است دانش علم اقتصاد را علم منطقی دانست و افزود: گفته می شود که اصل بر این است که انسانها در رفتار اقتصادی خود عقلانی عمل می کنند و بنابراین رفتار غیرعقلانی برای آنان اصل نیست اما بدیهی است که هر کس به اقتضای اطلاعات، باورها و بنابراین اهداف و انگیزه های خود عمل می کند بنابراین به هر میزان که این موارد بین افراد گوناگون مشابهت بیشتری داشته باشد، شبیه تر عمل می کنند و حتی یک فرد معین هرچه اطلاعات، باورها، اهداف و انگیزه هایش در زمان های مختلف بیشتر شباهت داشته باشد رفتار او در طول زمان ثبات بیشتری خواهد داشت. وی اظهار داشت: اگر فرهنگ و مذاهب مختلف را مورد توجه قرار دهیم علی رغم وجوه تشابه متعدد، وجوه افتراق زیادی هم می توان یافت به عنوان نمونه بین یک مسلمان که با استدلال عقلی به چیزهای ناپیدا که به آنها غیب گفته می شود باور دارد و یک حس گرا که فقط چیزهای محسوس، حواس پنجگانه را باور دارد تفتوت چشمگیری وجود دارد و یا بین کسی که معتقد است که نیازی نیست که تلاشی برای رفع مشکل دیگران و کمک به رفاه دیگران انجام دهد و اگر هر کس تنها به فکر منافع خود باشد، منافع جامعه هم خودبه خود تامین می شود با کسی که با دلایل متقن پذیرفته است که پیگیری نفع خود توسط افراد ممکن است به منافع دیگران آسیب برساند تفاوت رفتار قابل انتظار است. دانش ادامه داد: از این رو اقتصاددانان برای انجام وظیفه خود هم باید از نظریه ها و تحلیل های علمی مطلع باشد هم باورها، اعتقادات، ارزشها و مسائل روحی و روانی موثر بر رفتار اقتصادی پیرامون خود را بشناسد به ویژه آنکه اگر این اقتصاددان مسلمان باشد یا در جامعه اسلامی زندگی کند.


۱۳۹۳/۷/۵ - ۱۶:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن