تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819213322




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخالفت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در تفت، میبد و نهاوند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: ابراهیمیان در نشست خبری مطرح کرد
مخالفت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در تفت، میبد و نهاوند
سخنگوی شورای نگهبان گفت: برگزاری انتخابات در حوزه‌های تفت و میبد و نهاوند با مانع قانونی مواجه است و در حال حاضر برگزاری این انتخابات محقق نیست.


به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "نجات‌الله ابراهیمیان" سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز شنبه 5 مهر با اشاره به هفته دفاع مقدس گفت: مطلع شدیم که والده آیت‌الله شاهرودی عضو شورای نگهبان دار فانی را وداع گفته است به بیت معظم ایشان تسلیت عرض می‌نماییم.
 
وی در بخش دیگری از نشست خبری خود با خبرنگاران در رابطه با برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد وزارت کشور مبنی بر برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی به شرح نامه شماره 78901 مورخ 29.3.1393 در جلسه مورخ 2.7.1393 شورای نگهبان مطرح شد، شورای نگهبان با مداقه در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و بحث مستوفی با اکثریت آرا به شرح نامه مورخ 2.7.1393 خطاب به وزیر کشور، به جهت وجود مانع قانونی برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر ندانست و در این نامه آمده است که با توجه به فقدان شرط کاهش تعداد نمایندگان مجلس به کمتر از چهارم پنجم مرقون در ماده4 اصلاحی مصوب 1389 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که برای برگزاری انتخابات میان دوره‌ای غیرهمزمان با یکی از انتخابات مذکور در اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده است برگزاری انتخابات در دو حوزه مذکور از نظر قانون امکان‌پذیر نیست.  
 
ابراهیمیان تصریح کرد: در توضیح مبانی این نظر شورای نگهبان باید به سه متن مهم در قانون انتخابات اشاره می‌کرد، که متن اول تبصره 3 ماده 8 قانون انتخابات است و در تاریخ 25.8.1379 اصلاح گردید، قانونگذار در این تبصره مقرر کرده است که چنانچه به علت فوت، استعفا یا هر علت دیگر حوزه انتخابیه‌ای یک یا چند نماینده خود را از دست دهد، وزارت کشور مکلف است تا ظرف مدت 7ماه پس از تاریخ اعلام آن توسط مجلس شورای اسلامی و با هماهنگی شورای نگهبان انتخابات را در حوزه مربوط برگزار کند.  
 
وی ادامه داد: هم چنین در متن دوم ماده 4 سابق قانون انتخابات است که شرایط برگزاری این انتخابات را این گونه تعیین می‌کند که در صورتی که بیش از یک سال به پایان دوره مجلس باقی باشد، انتخابات میان دوره‌ای در حوزه‌های فاقد نماینده انجام خواهد شد و چنانچه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار پنجم مجموع نمایندگان شود و شش ماه نیز به پایان مجلس باقی مانده باشد، انتخابات میان دوره‌ای برگزار خواهد شد.
 
ابراهیمیان اظهار داشت: اما اتفاق مهمی که باعث تغییر وضعیت حقوقی انتخابات میان دوره‌ای در حوزه‌های شبیه تفت، میبد و نهاوند می‌شود، مربوط به متن سومی است که توجه آن در شرح مبانی مورد نظر شورای نگهبان ضرورت دارد.
 
وی ادامه داد: ماده 4 مذکور در تاریخ 26.1.1386 یعنی حدود 5 سال پس از اصلاح تبصره 3ماده 8 اصلاح شد و مقنن آخرین اراده خود را در قالب تصویب قانون اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به نحو دیگری ابراز کرده است، در این ماده 4 اصلاحی قانون انتخابات که در حال حاضر ملاک عمل مجریان و ناظران انتخابات مجلس شورای اسلامی است به عنوان قاعده کلی مقرر گردیده است که انتخابات میان دوره‌ای مجلس در حوزه های فاقد نماینده همزمان با یکی از انتخابات مذکور در اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.  
 
ابراهیمیان افزود: اما در ادامه همین ماده 4 اصلاحی استثنائا برگزاری انتخابات را به طور مستقل و جدا از انتخابات سراسری اصل ششم قانون اساسی مورد پذیرش قرار می‌دهد و مقرر شده است که چنانچه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار پنجم مجموع نمایندگان شود و بیشتر از یک سال به پایان دوره نمایندگی باقی باشد و یا در مدت باقی‌مانده هیچ یک از انتخابات مذکور برگزار نشود، انتخابات میان دوره‌ای انجام خواهد شد.
 
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: شرط برگزاری انتخابات میان دوره‌ای تقلیل تعداد نمایندگان به کمتر از چهار پنجم است و در غیر این صورت مجال استناد به تبصره 3 ماده 8 قانون انتخابات برای تجویز انتخابات میان دوره‌ای وجود ندارد یعنی محور اصلی نظر شورای نگهبان این است که در حال حاضر چنین شرطی محقق نیست و برگزاری انتخابات در دو حوزه تفت، میبد و نهاوند با مانع قانونی مواجه است.
 
وی ادامه داد: این نکته نیز قابل توجه است در صورت کم شدن تعداد نمایندگان از چهار پنجم مجموع نمایندگان برگزاری انتخابات میان دوره‌ای قیودی نیز دارد بیشتر از یک سال به پایان دوره نمایندگی باقی باشد و اساسا انتخابات سراسری موضوع اصل ششم در پیش نباشد.

ادامه دارد.....









تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن