تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803749848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت محروم از استفاده اعتبار صندوق توسعه ملي اما بخش خصوصي مجاز است / خصوصي ها جاي خصولتي ها را بگيرند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ مهر ۱۳۹۳ (۱۰:۲۸ق.ظ)
نوبخت: دولت محروم از استفاده اعتبار صندوق توسعه ملي اما بخش خصوصي مجاز است / خصوصي ها جاي خصولتي ها را بگيرند گروه سياسي
به گزارش خبرگزاري موج، در شرايط رکود حاکم بر فضاي توليد کشور، منابع صندوق توسعه ملي در صورتي مي تواند گره گشا و چاره کار بخش خصوصي کشور باشد که دستورالعمل هاي استفاده از منابع اين صندوق همانند تحريم ها، سد راه بنگاه داران و توليدکنندگان واقعي نشده باشد.
يکي از اهداف تاسيس اين صندوق و اعتبار بخشي آن به پروژه هايي است که داراي توجيه فني و اقتصادي باشند تا در جهت حمايت، رشد و رونق توليد بتواند بخش خصوصي کشور را ياري کند اما امروز دستورالعمل هاي اختصاص اعتبار به توليدکنندگان به جاي آنکه آسان سازي ارائه تسهيلات را در دستور کار قرار داده باشد بيشتر مانع از پرداخت اين اعتبارات است.
نبايد فراموش کرد که اعتبارات صندوق مي تواند ضمن تامين سرمايه بخش هاي توليدي کشور اين امکان را فراهم سازد تا طرح هاي نيمه تمام دولتي از اعتبارات منابع اين صندوق توسط بخش خصوصي در راستاي اجراي صحيح اصل44 قانون اساسي کشور استفاده و تکميل شود.
بايد قفل هايي که بر درب ارائه تسهيلات اين صندوق به پيمانکاران و بخش خصوصي هست گشوده شود تا اقتصاد مقاومتي که يکي از بزرگترين اهداف آن پويايي توليد و رشد بخش خصوصي است محقق شود.
محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت ومعاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، در خصوص استفاده از صندوق توسعه ملي، صرفه جويي ها، پروژه هاي نيمه تمام، بخش هاي کشاورزي و رشد اقتصادي کشور پاسخ بسياري از سؤالات و ابهامات را به شرح زير ارائه دادهاست:

بحث استفاده از صندوق توسعه ملي در نسخه اقتصادي ارائه شده پيش آمده است، نظر دولت در اين رابطه چيست؟
نکته مهم اين است که دولت از استفاده منابع اين صندوق محروم شده است اما نبايد فراموش کرد که بخش خصوصي و اقتصاد کشور از منابع ذخيره شده اين صندوق محروم نشده اند؛ بخش خصوصي بايد به درستي از ظرفيت و توان اين صندوق براي پويايي اقتصاد نهايت بهره را ببرد.
اما بايد گفته شود که امروز در شرايطي نيستيم که از منابع ارزي کشور سرزيري وجود داشته باشد که آن سرريز به صندوق واسپاري شود؛ اماخوشبختانه يا متاسفانه اين اقدام امروز انجام مي شود.
طبق قانون بايد 31درصد از 4ميليون ظرفيت نفت کشور که يک ميليون نفت خام با ارزش 47.5ميليارد دلار صادر مي شود را به صندوق انتقال دهيم.
بايد اعتبارات خاصي براي بخش هاي غير دولتي از اين صندوق در نظر گرفته شود؛ حداقل بايد از 35 ميليارد دلار اعتبار صندوق به همراه فاينانس هايي که در گذشته مجوز آنها داده شده را براي بخش تحولات خارجي استفاده کنيم.

بودجه سال جاري تا چه ميزاني در راستاي همين نسخه بوده است؟
البته در بودجه احکامي در راستاي خروج غيرتورمي از رکود وجود دارد، براي مثال در بند "ق" تبصره "22" اين امکان فراهم شد که تقريبا بيش از 100 ميليارد دلار براي طرح هاي ميعانات گازي و براي کاهش و بهينه سازي مصرف انرژي استفاده شود.
در بخش ديگر، در بند "الف" تبصره "4" اجازه داده شد تا 35 ميليارد دلار فاينانس در اختيار دولت بين استان ها توزيع شود.
البته علاوه بر اعتباراتي که در حد 18 ميليارد و 100 ميليون دلار هزينه خواهدشد، اين امکان براي دولت وجود دارد که در سالجاري 200 ميليون دلار از طريق صندوق نوآوري براي طرح هاي دانش بنيان و توسعه کشور استفاده کند.

اما در اين پرداخت صرفه جويي هم بايد وجود داشته باشد؟
از مجموع اعتبارات هزينه اي کشور تنها 89.4 درصد تخصيص داده شده است و بيش از 10 درصد از اين اعتبار تخصيص داده نشده است؛ حتي بايد اشاره داشت که حقوق کارکنان دولت را در حد امکان صرفه جويي کرده ايم؛ در بخش ساير هزينه ها 80 درصد بيشتر تخصيص داده نشده است تا دستگاه ها بتوانند با بودجه کمتري خود را اداره کنند.

بيشتر نظر دولت به سمت اتمام پروژه هاست؟
درست است اما براي مثالي در اين بخش بايد اشاره شود که در بخش تملک دارايي هاي سرمايه اي و براي طرح هاي شماره "1" که در پيوست شماره "1" وجود دارد، 64 درصد از اعتبار تخصيص داده شده است، اگر مي توانستيم اين پول ها را تنها به حقوق مربوط و معطوف مي کرديم امروز شاهد پيشر فت هاي طرح هاي عمراني کشور نبوديم.

براي تحرک بخش عمراني چه اقداماتي مي شود انجام داد؟
گفته مي شود که امروز، سيمان در کارخانه پُر است، کارخانه هاي فولاد، ميلگرد انباشته دارند زيرا در بخش هاي ساختماني تحول و اتفاقي پيش نيامده است و اين مصالح در انبارها رسوب شده است.
حالآ يا با اين تخصيص اعتبار 64 درصدي دولت براي طرح هاي پيوست شماره "1"، آيا به نظر شما اين اعتبار نمي تواند پيمانکاران را به شروع فعاليت تشويق کند ضمن آنکه هم انبارها خالي مي شود و هم بار ديگر توليد در کشور شکل مي گيرد.
تمامي استانداران مي توانند از 60 درصد اعتبار خود روي تملک دارايي هاي سرمايه اي استاني حساب کنند تا پيمانکاران را مصمم به انجام پروژه ها کنند، البته بايد اشاره شود که اين عدد امروز در اختيار استانها قرار دارد.

در بخش کشاورزي دولت در اين نسخه اقتصادي چه اهدافي را داشته، آيا برنامه هاي دولت در خصوص صنعت کشاورزي کافي است؟
با بودجه محدود، چقدر براي حوزه کشاورزي بايد اختصاص دهيم که حد مطلوبي باشد؟ بيش از 10 ميليارد دلار براي تمامي بخش هاي کشاورزي اختصاص داده شده است و آن چيزي که براي امسال کنار گذاشته شده مبلغ 4 ميليارد دلار است، آيا 11 تا 12 هزار ميليارد تومان کافي است؟ اين ها اعدادي نيست که امکان تخصيص اين اعتبارات وجود نداشته باشد، تخصيص هاي بخش هاي کشاورزي آغاز شده است.

مثالي از طرح ها ذکر مي کنيد؟
بهسازي بيش از 5هزارو 500هکتار از اراضي کشاورزي استان خوزستان آغاز شده ضمن اينکه اعتبار 500 هزار هکتار از زمين هاي کشاورزي استان سيستان و بلوچستان نيز پرداخت شده است.
براي جمع آوري آب هاي مرزي که امروز به صورت سخاوتمندانه از کشور مان به سوي ديگر کشورها روانه شده است با اينکه مردم کشور مان تشنه هستند، دولت مبلغ 5.2ميليارد تومان به اين بخش اعتبار داده است؛ اينها توجهاتي هستند که دولت به بخش کشاورزي داشته و در تلاش هستيم تا از اين منابع به نحو شايسته اي استفاده کنيم.

رشد اقتصادي 8درصدي در برنامه هاي کلان اقتصادي پيش بيني شده است، تحقق رشد اقتصادي را چگونه امکان پذير مي دانيد؟
در برنامه هاي اقتصادي توسعه چهارم، توسعه 4.5درصدي رشد سالانه پيش بيني شده بود، اما در سال 92 چه اتفاقي براي اين برنامه ريزي افتاد؟ آيا غير از اين بود که اين رشد معکوس شد و به حدود منفي 8درصد رسيد؛ رشد هاي منفي در برنامه هاي کلان اقتصادي رسيدن به چشم انداز وا فق هاي کشور را به مراتب سنگين مي کند.

دليل آن عدم استفاده از بخش خصوصي نيست، بخش خصولتي سکاندار شده بود؟
گذشته ديگر نيست، امروز بايد با توجه به شرايط مسائل گوناگون کشور اعم از اهميت اقتصاد و سرمايه گذاري، دولت از بخش خصوصي بخواهد که با قدرت وارد عرصه فعاليت شود.
براي تسهيل امور فعالان بخش خصوصي، 22 ميليارد دلار در اختيار صندوق توسعه ملي قرارگرفته است، اين اعتبار در حالي است که براي سرمايه گذاري در سالجاري ميزان 35 ميليارد دلار نيز مي توان از فاينانس استفاده کرد.
ضمن آنکه امسال دولت 40 هزار ميليارد تومان براي سرمايه گذاري در طرح هاي عمراني در نظرگرفته است.
شهريور ماه سال گذشته، پرداخت تسهيلات ارزان قيمت به سرمايه گذاران بخش خصوصي در هيات دولت به تصويب رسيد و طرح هاي سرمايه گذاري با توجيه اقتصادي در کمتر از سه ماه ميتوانند از اين تسهيلات بهره مندشوند.
با اين حال بايد از ظرفيت هاي بخش خصوصي براي رشد و توسعه همه جانبه کشور به خوبي استفاده کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن