تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798389235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت وحدت ملی افغانستان و سرنوشت امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا/ نهادینه شدن دموکراسی در افغانستان خواسته همیشگی ایران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: یک کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح کرد
دولت وحدت ملی افغانستان و سرنوشت امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا/ نهادینه شدن دموکراسی در افغانستان خواسته همیشگی ایران
بک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت :این انتخابات بیشتر با هدف فراهم کردن کشور برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و امضاء موافقتنامه امنیتی بین آمریکا و دولت جدید است.‌


"احمد کاظم‌زاده "در‌‌‌‌ گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تحولات جدید در افغانستان، گفت:‌ این انتخابات با هدف فراهم کردن کشور برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و امضاء موافقتنامه امنیتی بین آمریکا و دولت جدید بوده است.‌

وی تصریح کرد: دولت جدیدی که در افغانستان شکل گرفته در واقع پیش از آنکه به نوعی تأمین‌کننده انتظارات داخلی باشد به نوعی پاسخ به نیازهای آمریکا است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: احتمالا تشکیل دولت فراگیر و تقسیم قدرت بین گروه‌ها و قومیت‌های مختلف؛ زمینه را برای اجرای عملیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و امضاء قرارداد موافقتنامه امنیتی را پیش از موعد مقرر، محقق می‌کند، به نظر می‌رسد تشکیل دولت جدید و تقسیم قدرتی که در چارچوب تشکیل دولت فراگیر صورت گرفته بیشتر با هدف فراهم کردن کشور برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و امضاء موافقتنامه امنیتی بین آمریکا و دولت جدید است.   
 
کاظم زاده افزود: به‌ همین دلیل است که نتیجه دور دوم انتخابات به گونه‌ای بر‌‌هم خورد که با آمارهای دور اول کاملا متفاوت بود؛ در مرحله اول عبدالله عبدالله آراء بیشتری از احمد زی بدست آورده بود.

وی تصریح کرد: در انتخابات دور دوم  نمایندگانی که در مرحله اول رأی کمتری آورده بودند به نفع "عبدالله عبدالله" کناره گیری کردند، در مجموع بر حسب آمارهایی که آمریکا داشت اغلب پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که در دور دوم عبدالله عبدالله پیروز انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد که نتیجه کاملا عکس شد و این موضوع سوال‌هایی را در ذهن ایجاد کرد.
 
این‌ کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: در مجموع فرایندی که بعد از ماه‌ها اختلاف از دل این بحث‌ها بوجود آمد این بود که قدرت بین دو طرف تقسیم شد و احمد زی رئیس جمهور باقی‌ماند و در مقابل بخش دیگری از قدرت به عبدالله عبدالله واگذار شد تا هر دو در این قدرت سهیم‌ و شریک باشند.

کاظم‌‎زاده گفت: در مجموع، نتیجه‌ای که از دل انتخابات مرحله دوم و بحث جدل‌های بعد از آن بیرون آمد تا حدودی توانست دل آن‌دست از بازیگرانی را که می توانستند مانعی بر سر‌راه اجرای طرح خروج نیروهای آمریکایی ایجاد کنند مانند طالبان، عربستان و پاکستان را آرام و راضی نگاه دارد.
 
وی بیان کرد: به همین دلیل است که مشاهده می‌شود این نتیجه بیش از آنکه مطابق با نتیجه طبیعی انتخابات باشد، طوری مدیریت شد که رضایت خاطر بازیگران دخیل در اجرای طرح خروج نیروها را در بر داشت، اگر چنین چیزی صورت نمی‌گرفت، آنها می‌توانستند مانع و اخلالی بر سر اجرای طرح خروج نیروهای آمریکایی ایجاد کنند با توجه به وعده‌ای که دولت اوباما، جهت خروج این نیروها به دولت افغانستان داده بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار‌داشت: با توجه به اینکه درحال حاضر استراژی آمریکا بیشتر متوجه شرق آسیا است و بخصوص مهار کشور چین، لذا این انتخابات به سمت خواست‌ها و نیازهای آمریکا پیش رفت.
 
کاظم‌زاده در ارتباط با تأثیر این اتفاق بر روابط خارجی میان ایران و افغانستان اظهارداشت: ایران در این جهت‌گیری تمام تخم مرغ‌هایش را در یک سبد نگذاشت تا در جریان پیش‌رو اگر یک طرف پیروز و طرف دیگر بازنده باشد، اختلالی در روابط با ایران ایجاد شود و از این نظر که ایران به کشور افغانستان به عنوان یک همسایه آیینی نگاه می‌کند و همچنین بیشترین مرزها را با این کشور داراست در این جهت‌گیری نظر مردم افغانستان را ملاک قرار داده و همیشه به انتخاب و نظر مردم افغانستان احترام گذاشته است.
 
وی تصریح کرد: دولت ایران با دولت‌های قبلی در افغانستان نیز بهترین همکاری را داشته است و با دولت‌ جدید نیز همین رابطه را حفظ خواهد کرد، برای ایران برقراری ارتباط‌ و امنیت و نهادینه شدن دموکراسی در آن کشور حائز اهمیت است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: حال که افغانستان در این مسیر قرار گرفته است و بدلیل اینکه ایران نیز طالب و خواهان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بوده و تحولات جدید نیز بر همین منوال رو به حرکت است به نظر‌ می‌رسد ایران هم از این روند استقبال کرده و می‌کند به این دلیل که هر قدر اختیارات و مسئولیت‌های سیاسی، امنیتی و نظامی به افغان‌ها واگذار گردد تأثیر آن بر تحقق ثبات و امنیت در منطقه کمک خواهد کرد.
 
کاظم‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: ایران از این روند پیش آمده در این کشور چه در گذشته ،حال و آینده استقبال و حمایت می‌کند. 

انتهای پیام/








تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن