تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):اگر مردم تعقل می کردند و مرگ را تصور می کردند، دنيا ويرانه مى‏شد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820982133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت وحدت ملی و چشم انداز آینده افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: دولت وحدت ملی و چشم انداز آینده افغانستان


سرانجام پس از حدود ۵ ماه رایزنیهای سیاسی، دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، یعنی اشرف غنی احمد زی و عبدالله عبدالله در مورد تشکیل دولت وحدت ملی و تقسیم قدرت به توافق رسیدند. درپی امضای این توافقنامه ، کمیسون مستقل انتخابات افغانستان اشرف غنی احمد زی را به عنوان رئیس جمهوری جدید و عبداله عبداله را به عنوان رئیس شورای اجرایی معرفی کرد.با این حال عبدا.. عبدا.. از این کمیسیون خواست تا میزان ارای انتخابات را اعلام نکند.

اشرف غنی احمد زی، رئیس جمهوری جدید افغانستان در اولین نشست خبری خود، از روند انتخابات این کشور استقبال و مهمترین وظیفه دولت وحدت ملی را برقراری صلح در افغانستان عنوان کرد. وی ضمن قدردانی از خویشتنداری مردم افغانستان در برابر طولانی‌شدن روند انتخابات ، گفت دولت وحدت ملی ، دولتی قوی ، قاطع ، شفاف و مسئولیت‌پذیر خواهد بود. اشرف غنی احمد زی افزود قانون و قاطعیت ، شعار دولت وحدت ملی است، قانون اساسی افغانستان در این دولت، معیارعمل قرار می گیرد و هر شش ماه درباره عملکرد دولت به مردم افغانستان گزارش داده خواهد شد. ازدیدگاه ناظران سیاسی تشکیل دولت وحدت ملی و تقسیم قدرت، یگانه راه حلی بود که می توانست به بحران سیاسی و بن بست انتخاباتی درافغانستان پایان دهد.از این رو توافق اشرف غنی احمد زی و عبدا... عبدا.. برای تشکیل دولت وحدت ملی با استقبال منطقه ای و بین المللی روبرو شد. البته مردم افغانستان انتظار داشتند با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرد پیروز به عنوان رئیس جمهوری جدید معرفی شود .اما پس ا ز توافق دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون مستقل انتخابات صرفا اشرف غنی احمد زی را براساس توافق طرفین ، به عنوان رئیس جمهوری جدید و عبدا.. عبدا... را نیز به عنوان رئیس شورای اجرایی معرفی کرد.

با این حال برخی از جریانهای سیاسی و رسانه ای در افغانستان دولت وحدت ملی توافق شده میان این دو نامزد را نیز به گونه ای برامده از انتخابات ریاست جمهوری و انتقال قدرت براساس دمکراسی می دانند.زیرا در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 8 نامزد رقابت داشتند که عبدا.. عبدا... با کسب حدود 50 درصد ارا به همراه اشرف غنی احمد زی به دور دوم انتخابات راه یافت .تعیین معاونین هر یک از نامزدها از اقوام و مذاهب مختلف در همان حال که به رونق تبلیغات انتخاباتی و مشارکت همه جریانهای سیاسی و قومی در فرایند انتخابات کمک کرد توانست انتخابات را از قوم گرایی به ملی گرایی سوق دهد که برآیند آن ، مشارکت حدود 70 درصدی واجدین شرایط رای در پای صندوقهای رای به رغم تهدیدات طالبان بود. از این رو از دیدگاه ناظران سیاسی این برای اولین در تاریخ افغانستان است که پشتونها می پذیرند با سایر اقوام بخصوص تاجیک ها در روند سیاسی و اداره کشور همکاری کنند.انچه موجب شد جناح عبدا.. عبدا.. بر تقسیم قدرت و تشکیل دولت وحدت ملی پافشاری کند اکثریت آرایی بود که وی در انتخابات کسب کرد و پس از شکست مذاکرات، عبدا... عبدا.. خود را به عنوان پیروز انتخابات و رئیس جمهوری افغانستان معرفی کرد.
  دراین خصوص دو مساله قابل توجه است اول انکه اشرف غنی احمد زی می دانست فاقد ارای لازم برای کسب پست ریاست جمهوری و اعلام فرد پیروز است به همین دلیل با تقسیم قدرت به شکل 50 درصد با عبدا.. عبدا.. موافقت کرد.دوم انکه عبدا.. عبدا.. هم پذیرفت که در مقطع فعلی همچنان مصلحت اندیشی سیاسی ، برتر از ارای مردم و انتخاب انان است به همین دلیل با تقسیم قدرت در ازای اجرای برنامه اصلاحاتیش موافقت کرد.از این رو ناظران میزان رای مردم را در تعیین وضعیت سیاسی و کنار گذاشتن برتری طلبی پشتونها مهم می دانند. از این رو اشرف غنی احمد زی در اولین نشست خبری خود از عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی خود به عنوان همکار و شریک در دولت آینده نام برد و تاکید کرد، وی و عبدالله به تعهدات خود به ملت افغانستان وفادار خواهند ماند. اشاره اشرف غنی احمد زی به مسئله تعهد و اجرای توافقنامه مربوط به دولت وحدت ملی ، مهمترین مسئله ای است که می تواند موجب قوام و یا تضعیف دولت شود . با توجه به حمایت های گسترده منطقه ای و بین المللی از توافق سیاسی دو نامزد انتخاباتی ، اجرای دقیق ان مورد انتظار همه محافل و بخصوص مردم افغانستان است که می تواند به جلب کمک های بین المللی برای حل مشکلات بخصوص اقتصادی افغانستان بسیار کمک کند.
  اشرف غنی احد زی ، سیاست خارجی دولت آینده خود را مبتنی بر تعامل و ایجاد روابط دوستانه با جهان تعریف کرده و گفته است، صلح و ثبات افغانستان را در برابر هیچ چیزی قربانی نخواهد کرد. با این حال چالشهایی نیز دولت وحدت ملی افغانستان را تهدید می کند که مهمترین ان طالبان است .این گروه در واکنش به تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان آن را رد کرد و شگرد امریکا دانست. درحالی که مردم افغانستان انتظار دارد طالبان با درک پیام شرکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری به رغم تهدید انان ،با کنار گذاشتن سلاحهای خود در چارچوب قانون اساسی وارد گفتگو با دولت و شورایعالی صلح افغانستان شوند تا از این طریق هم به اجرای برنامه های دولت برای برون رفت افغانستان از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کمک کند و هم زمینه اخراج اشغالگران را از افغانستان فراهم سازند. ادامه بحران و ناامنی باعث می شود تا امریکا ادامه اشغال افغانستان را توجیه کند.به همین دلیل حامدکرزای رئیس جمهوری افغانستان بارها از طالبان خواسته بود عامل و ابزار امریکا برای ادامه اشغال افغانستان نباشند و با پیوستن به روند صلح این کشور برای ساختن افغانستانی اباد و ازاد کمک کنند.

یکی دیگر ازچالشهای فرا روی دولت اینده افغانستان ،امضای پیمان امنیتی با امریکاست که حامد کرازی رئیس جمهوری افغانستان حاضر به امضای ان نشد و به دولت اینده موکول کرد.مقامات امریکایی پس از امضای توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی اعلام کردند که امضا پیمان امنیتی با امریکا باید اولویت دولت اینده افغانستان باشد .این در حالی است که مخالفت های گسترده ای با این پیمان در افغانستان وجود دارد و به راحتی دولت وحدت ملی افغانستان نیز نمی تواند ان را امضا کند.همان گونه که حامد کرزای نخواست با امضای پیمان امنیتی با امریکا در تاریخ افغانستان بد نام شود. بنابراین از دیدگاه ناظران سیاسی ادامه مخالفت های طالبان با دولت افغانستان و اعمال فشارهای امریکا  برای امضای پیمان امنیتی ،می تواند دولت وحدت ملی افغانستان را از همان ابتدا با مشکل و چالش جدی روبرو کند.همان گونه که رئیس جمهوری جدید افغانستان هم تاکید کرد، فراهم کردن بستر لازم برای بازگشت آبرومندانه مهاجران افغان از دیگر چالشها و درعین حال اولویت‌ اساسی دولت آینده این کشور است. مهاجران افغان که در سالهای اخیر در کشورهای همسایه افغانستان زندگی کرده اند بخصوص در جمهوری اسلامی ایران از توانیی و مهارت های زیادی برخوردارند که می توانند به پیشبرد برنامه های سازندگی افغانستان کمک کنند.به همین دلیل رئیس جمهوری جدید افغانستان تلاش برای بازگرداندن مهاجران را از اولویت برنامه های دولت وحدت ملی اعلام و تاکید کرده است که انان ابرومندانه به کشورشان برگردند که قطعا می تواند سیل عظیمی از افغانهای تحصیل کرده و دارای مهارت لازم را روانه افغانستان کند. در هر حال ، نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در سایه خویشتنداری و مصالحه سیاسی و قومی اعلام شد نشان داد جریانهای سیاسی و قومی در این کشور به این نتیجه رسیده اند که منافع ملی را فدای تعلقات قومی نکنند.از اینرو اجرای دقیق توافقنامه سیاسی عبدا.. عبدا.. و اشرف غنی احمد زی ، می تواند تجربه مفیدی برای جامعه متکثر قومی افغانستان باشد که در همه سطوح و موقعیت ها از جمله در دانشگاه ها و مراکز نظامی و امنیتی می توان با لحاظ کردن منافع ملی ، همکاری مناسب قومی را به نمایش گذاشت.  
دانلود

لینک را کپی کنید


چهار شنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن