تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819469894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارگ 2300 ساله جنب اتوبان امام علی(ع) +عکس


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
ارگ 2300 ساله جنب اتوبان امام علی(ع) +عکس
این اثر تاریخی که اتوبان امام علی از نزدیکی‌های آن می‌گذرد،«دژ رشکان» نامیده می‌شود که متعلق به دوران اشکانیان است و بخش‌های اصلی این اثر تا زمان قاجار پابرجا بود اما در حال حاضر عمده این بنا تخریب شده است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اگر در مسیر اتوبان امام علی(ع) رو به جنوب در حرکت باشید، نزدیکی‌های شهر ری، از دور سازه‌ای خشتی که دیوارهای کنگره‌ای دارد توجه تان را جلب می‌کند. حدس زدن درباره اینکه این اثر خشتی چه نام دارد و از نظر میراثی چقدر اهمیت دارد از آن فاصله شاید سخت باشد؛ هیچ تابلوی راهنمایی هم که به معرفی این اثر کمک کند، دیده نمی‌شود.

این اثر تاریخی که اتوبان امام علی از نزدیکی‌های آن می‌گذرد،«دژ رشکان» نامیده می‌شود که  متعلق به دوران اشکانیان است و بخش‌های اصلی این اثر تا زمان قاجار  پابرجا بود اما در حال حاضر عمده این بنا تخریب شده است.

این دژ2300 ساله به عنوان پایتخت بهاره اشکانیان محسوب می‌شده و در گذشته یکی از دژ و قلعه‌های محافظ هسته اولیه ری  بوده است. این دژ امروزه در نزدیکی محله صفائیه و چشمه‌علی قرار دارد، آثار تاریخی دیگری که نزدیک این دژ واقع شده، ارگ سلجوقی و برج نقاره است و به نوعی در مربع گردشگری شهرری قرار دارد.






نام قلعه عظیم «رشکان» از کلمه «ارشک» که بنیانگذار این سلسله پادشاهی بوده گرفته شده و دیگر پادشاهان این سلسله برای  افتخار کلمه ارشک را به نام خود اضافه می‌کردند. از این محل وسایل جنگی کهنه زیادی بدست آمده که در موزه ایران باستان موجود است.

محوطه باستانی دژ رشکان از 1313 تا 1315 از سوی هیأت باستان‌شناسی امریکایی به سرپرستی «اریکاشمیت» مورد کاوش قرار گرفته که پدیدار شدن بقایای مسجد جامع ری ماحصل این فعالیت به شمار می‌رود. کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در این منطقه از سال 1384 تا 1386 منجر به شناسایی آثار معماری ارزشمندی از دوران اشکانی، ساسانی و اسلامی شده که بیانگر وجود ارگی حکومتی است.






در کنار این اثر تاریخی، پارکی قرار دارد که تمام زیرساخت‌های گردشگری نظیر آلاچیق، سرویس بهداشتی و نمازخانه فراهم شده که می‌توان بعد از دیدن این دژ ساعاتی را برای استراحت در آنجا سپری کرد. دسترسی به این دژ از میدان صفائیه شهرری و خیابان عبدالملکی جنب کارخانه گلیسیرین صورت می‌گیرد. دیدن این اثر تاریخی در پایان هفته می‌تواند نقطه آغازی باشد  برای دیدن 197 اثر تاریخی که در شهرری وجود دارد./ایران






تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن