تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819992161




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرشماری کشاورزی در استان قزوین 500 میلیون تومان هزینه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین طارمی:
سرشماری کشاورزی در استان قزوین 500 میلیون تومان هزینه دارد
قزوین- خبرگزاری مهر: قائم مقام ستاد سرشماری عمومی کشاورزی استان قزوین گفت: با بکارگیری 229 نیروی اجرایی و 500 میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده طرح سرشماری کشاورزی در 16 شهر و 841 روستای استان قزوین اجرا می شود.



به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل طارمی ظهر پنجشنبه در نشست خبری با تشریح وضعیت سرشماری عمومی کشاورزی اظهارداشت: موضوع سرشماری در دوره های پنج و 10 ساله در تمامی کشورهای جهان مرسوم است و مهمترین هدف جمع آوری اطلاعات برای برنامه ریزی منطقی و علمی برای آینده هر کشور است. وی افزود: از آنجا که بخش کشاورزی در اقتصاد نقش مهمی دارد و امنیت غذایی نیز در این حوزه است لذا توجه جدی به این حوزه و جمع آوری اطلاعات به روز نقش موثری در تصمیم گیریهای کشور دارد.

طارمی بیان کرد: اولین سرشماری کشاورزی در سال 52 در سطح روستاهای کشور اجرا شد و بعد از انقلاب اولین سرشماری کشاورزی در سال 67 و سپس در سالهای 72، 82 ادامه یافت و امسال نیز در دوره پیش بینی شده اجرا می شود.

وی یادآورشد: این سرشماری در تمام نقاط شهری و روستایی به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می شود و در استان قزوین بجز 9 شهر و پنح روستا سرشماری کشاورزی در16 شهر و 841 روستا اجرا می شود.

مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری قزوین تصریح کرد: در این طرح بهره بردار به کسی گفته می شود که دارای 400 مترزمین زراعی، یا 200 مترمربع قلمستان، حداقل یک راس دام سنگین و یا دو راس دام سبک، 10 قطعه طیور، یک واحد گلخانه، پرورش دهنده کندوی زنبور عسل، کرم ابریشم، ماهی سردابی و گرمابی و تولیدات کشاورزی باشد.

81 هزار بهره بردار کشاورزی تحت پوشش سرشماری قرار می گیرند

این مسئول بیان کرد: در استان قزوین بر اساس آخرین آمارگیری 81 هزار بهره بردار شناسایی شده که 72 درصد آنها زمین‌های کمتر از پنج هکتار دارند و با این وضعیت بیشترین کشاورزان استان خرده پا هستند.

وی افزود: همچنین 81 درصد بهره برداران استان بیسوادند که این آمار در برنامه ریزی آموزشی مورد توجه قرار می گیرد.

طارمی یادآورشد: این سرشماری در شهرهای بزرگ با تراکم بهره بردار پنج درصد به بالا به صورت تمام شماری انجام می شود و در تراکم کمتر از پنج درصد به صورت اسناد و مدارک در دسترس صورت می گیرد زیرا اطلاعات این افراد بر اساس آمارهای قبلی و مراجعات بهره بردار به مراکز دولتی جمع آوری شده و در دسترس است.

این مسئول اظهارداشت: برای اولین بار این سرشماری با تبلت انجام می شود که با حذف کاغذ و صرفه جویی در هزینه ها، حذف برخی از نیروهای اجرایی ، اطلاعات به صورت متمرکز به مرکزآمار ارسال و روزانه می تواند منتشر شود.

 وی یادآورشد: در شهرهای قزوین، اقبالیه، محمدیه، آبیک، آبگرم، شریفیه، بیدستان، محمودآباد، سرشماری کشاورزی انجام نمی شود. اطلاعات آماری برای یارانه ها نیست

طارمی گفت: یکی از چالش‌های جدی در حوزه سرشماری موضوع خوداظهاری است که در این زمینه با اعتمادسازی باید بهره برداران متوجه باشند که این اطلاعات کاملا محرمانه بوده و فقط برای برنامه‌ریزی استفاده می‌شود و قانونا در اختیار هیچ ارگانی قرار نخواهد گرفت و مردم تصور نکنند برای موضوع یارانه‌ها استفاده می‌شود.

قائم مقام ستاد سرشماری عمومی کشاورزی استان قزوین اظهارداشت: از بهره برداران انتظار داریم اطلاعات دقیق و واقعی را در اختیار آمارگیران قرار دهند و ضمن همکاری صمیمانه با ماموران زمینه برنامه ریزی اصولی و علمی بر اساس اطلاعات درست را فراهم کنند.

وی بیان کرد: اطمینان می دهیم این اطلاعات فقط برای برنامه ریزی است تا کمبودها، نیازها، قابلیت ها و وضعیت موجود کشاورزی استان و شرایط بهره برداران بخوبی استخراج شده و در تصمیم گیریها و تصمیم سازی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

طارمی تصریح کرد: برای اطمینان از اعتماد مردم باید گفت علیرغم آن که دولت اطلاعات دقیق همه خانوارها را دارد اما با اعتماد به خوداظهاری مردم تاکنون هیچ اقدامی برای تفکیک و یا حذف یارانه بگیران انجام نداده است و در حوزه کشاورزی هم اطلاعات کاملا محرمانه است و در اختیار هیچ ارگانی قرار نخواهد گرفت.

وی گفت: اگر مردم اطلاعات درست را ارائه کنند کارشناسان و برنامه ریزان برای آینده کشور در بخش کشاورزی بهتر عمل خواهند کرد. این مسئول از رسانه‌های گروهی خواست با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بموقع برای مشارکت بهره برداران تلاش کنند تا این کار مهم بخوبی در استان اجرایی شود. 21 درصد شاغلان استان قزوین در بخش کشاورزی فعالیت می کنند

وی افزود: بر اساس آخرین سرشماری عمومی کشاورزی سال 82 سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی استان قزوین 1200 میلیارد تومان و سهم اشتغال این حوزه 21 درصد است.

طارمی یادآورشد: 21 درصد شاغلان بخش کشاورزی استان در بخش کشاورزی شامل 78 هزار نفر می شود که در این عرصه فعال هستند که 59 هزار نفر در روستاها و 19 هزار نفر در شهرها فعالیت می کنند. مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری قزوین بیان کرد: در اجرای این طرح سرشماری 229 نفر پیش بینی شده که 29 نفر راننده و 103 نفر مامور سرشماری هستند و از میان کارمندان و افراد تمام وقت استفاده شده و در این مرحله از دانشجویان که نمی توانند به صورت تمام وقت در اختیار باشند استفاده نکرده ایم. وی افزود: 15 نفر از کارشناسان فنی و نیز روسای مراکز خدمات کشاورزی مناطق مختلف استان در سرشماری مشارکت دارند تا هم مردم به آنها اعتماد کنند و هم اطلاعات داده شده در محل نیز راستی آزمایی شود. طارمی گفت: برای اجرای این طرح بیش از 500 میلیون تومان هزینه خواهد شد لذا امیدواریم با مشارکت خوب بهره برداران و ارائه اطلاعات درست بتوانیم به اهداف پیش بینی شده دست یابیم. این مسئول  گفت: سکونت افراد، میزان تولید، مقدار زمین کشاورزی، فعالیت‌های کشاورزی شامل زراعت، باغداری، دام و زنبورداری، پرورش کرم ابریشم و زنبور عسل، پرورش ماهی، سطح زیرکشت ونوع کشت و محصولات استراتژیک مورد توجه قرار گرفته ولی در این دوره موضوع تولید و عملکرد و درآمد کشاورزان در آمارگیری لحاظ نمی شود. وی افزود: در سال 95 قرار است پایاه سرشماری به صورت الکترونیک شود که در این شرایط بسیاری از آمارها با سهولت بیشتری جمع آوری خواهد شد. قائم مقام ستاد سرشماری عمومی کشاورزی استان قزوین یادآورشد: اطلاعات حاصل از این سرشماری به عنوان اطلاعات پایه برای ارائه به سازمان‌های بین المللی در حوزه کشاورزی هم استفاده می شود و در داخل نیز برای برنامه ریزیهای بلند مدت استفاده می شود. وی گفت: سرشماری عمومی کشاورزی همزمان با سراسر کشور از پنجم مهر ماه تا 18 آبان ماه به مدت 40 روز اجرا می شود.


۱۳۹۳/۷/۳ - ۱۳:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن