تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802977519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نهادهای بین‌المللی در حال از دست دادن حیثیت‌شان هستند/ بیداری اسلامی از بیداری سیاسی در جهان جدا نیست


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: لاریجانی در دانشگاه عالی دفاع ملی:
نهادهای بین‌المللی در حال از دست دادن حیثیت‌شان هستند/ بیداری اسلامی از بیداری سیاسی در جهان جدا نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز این نهادهای بین‌المللی در حال از دست دادن حیثیت‌شان هستند، گفت: ایجاد ائتلاف خارج از نهادهای بین‌المللی علیه داعش و حمله به عراق و سوریه برای مقابله با آنها نمونه‌ای از نادیده گرفتن نهادهای بین‌المللی برای این کار است.


به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه عالی دفاع ملی در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن آغاز سال تحصیلی و تقارن آن با هفته دفاع مقدس گفت: شروع سال تحصیلی در کشور ما مصادف با هفته دفاع مقدس است که لازم است در طول تحصیل به جنبه بخش‌های مختلف دفاع مقدس توجه کنیم و بیشتر بر این نکته تاکید شود که مدرسه علمی در کشور ما با نوعی تعشق به وطن و فداکاری در این راه همراه است.  
 
وی افزود: امیدواریم که در مسیر تحصیلات در کشور به این دستاورد مهم در دوران دفاع مقدس که همان عشق به وطن و فداکاری است توجه کافی شود.  
 
لاریجانی با بیان اینکه موضوع دفاع مقدس برای کشور ما یک تجربه سنگین و پرقدر است، افزود: امروز این طور به نظر می‌رسد که شاید در کارهای پژوهشی حق این پدیده مهم که تاثیر مهمی در منطقه داشته را تا حدی که باید باشد به جا نیاورده‌ایم.
 
رئیس مجلس در همین زمینه تاکید کرد: امروز وضعیت به گونه‌ای است که اقتضا می‌کند که از کارهای پژوهشی به این امر مهم و تاثیری که در داخل کشور از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و هدفگذاری کشور سوق یافته و توجه کافی به آن داشته باشد.
 
وی در همین زمینه به طرح سوالاتی در رسانه‌ها و اذهان عمومی مردم از دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: امروز سوالاتی برای مردم از دوران دفاع مقدس مطرح است که موضوع فتح خرمشهر و چگونگی اقدام امام خمینی پس از آن و یا خاتمه جنگ تحمیلی از این موارد است که گاهی با برداشت‌های سلیقه‌ای در کشور عجین می‌شود که لازم است تحقیق واقع‌بینانه‌ای در این زمینه به صورت انجام شده تا به عنوان یک سند در کشور ما باقی بماند.  
 
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه تحولات منطقه‌ای امروز شتاب بیشتری یافته و حالت سینوسی پیدا کرده است، گفت: در تحولات جهانی با چند موضوع مواجه هستیم که یکی از آنها تغییر در توزیع جهانی است.
 
رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: در گذشته جهان از تک‌قطبی به دوقطبی روی آورد که در حال عبور از این شرایط هستیم و امروز جهان چندقطبی شده است. البته قطب‌های متعددی به وجود آمده است.
 
وی با بیان اینکه برخی قدرت‌ها در شرق ظهور کرده‌اند که هم از لحاظ نظامی و هم از لحاظ اقتصادی رشد یافته‌اند، گفت: شرایط بلوک شرق امروز به گونه‌ای است که قدرت‌ها نمی‌توانند از قدرت چنین کشورهایی به خصوص از بعد اقتصادی مانند چین صرف‌نظر کنند. البته چین از امکانات جمعیت زیاد و قابلیت‌های نظامی نیز برخوردار است.
 
لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باید به ظهور قدرت‌های نوظهور توجه کنیم، گفت: این قدرت‌های نوظهور در حوزه‌های منطقه خودشان تاثیرگذارند و اجتماع آنها می‌تواند قدرت بزرگی ایجاد کند، بنابراین شرایط دنیا در حال رفتن به سمت دورنمای قطب‌های تاثیرگذار در معادلات بین‌المللی است.
 
رئیس مجلس در ادامه استقلال سیاسی برای قدرت‌ها یکی دیگر از شرایط امروز در تحولات جهانی دانست و گفت: در دهه قبل قدرت‌هایی مانند روسیه وجود داشتند که از لحاظ دفاعی و نظامی و نیز سایر اقماری که به آنها متصل بودند، نقش‌آفرین بودند اما چنان مرعوب قدرت‌های جهانی بودند که نمی‌توانستند خودشان را بروز دهند اما امروز این قدرت‌ها توان و قدرت ظهور پیدا کردند و گاهی چالش می‌کنند. بنابراین به این دلیل است که چالش‌ها در صحنه بین‌المللی بیشتر خواهد شد.  
 
وی در بخش دیگری از سخنانش بیداری سیاسی مردم جهان و گرایش آنها به سمت استقلال خواهی را یکی دیگر از تحولات امروز جهان دانست و تاکید کرد: میل به بیداری سیاسی و استقلال‌خواهی مردم خاورمیانه نمونه بارزی از این تحولات است البته این تحولات را در دنیا نیز شاهدیم.  
 
لاریجانی با بیان اینکه امروز موج بیداری سیاسی در آمریکا علاوه بر منطقه خاورمیانه، اروپا و آمریکا را نیز فرا گرفته است، گفت: ما امروز شاهد این بیداری سیاسی و استقلال‌خواهی هستیم که اگر به آن توجه شود، پراکندگی در شرایط به خصوص در اوضاع جغرافیایی کشورها ایجاد می‌کند.  

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: در برخی از کشورهای همسایه شرایط از لحاظ قومی، دینی و یا مذهبی به نحوی است که به این سمت پیش می‌روند که نقش خودشان را در حاکمیت پررنگ کنند.  
 
وی با بیان اینکه بیداری سیاسی در دنیای امروز یک موضوع قابل توجه برای صاحب‌نظران است گفت: این موضوع امروز تا حدی برای آنها از اهمیت برخوردار است که همواره به آن تاکید داشته و در سیاست‌هایشان مدنظر قرار می‌دهند.
 
رئیس مجلس یکی دیگر از تحولات جهانی را تحقیر نهادهای بین‌المللی از سوی قدرت‌ها دانست و افزود: پس از جنگ جهانی نهادهای بین‌المللی برای ایجاد ثبات و امنیت جهانی شکل گرفت و البته کارکردهایی هم داشت اما عدالت و ثبات در شکل‌گیری آنها لحاظ شد اما عدالت و ثبات در شکل‌گیری آنها لحاظ نشد.  
 
لاریجانی با تاکید بر اینکه امروز این نهادهای بین‌المللی در حال از دست دادن حیثیت‌شان هستند، گفت: ایجاد ائتلاف خارج از نهادهای بین‌المللی علیه داعش و حمله به عراق و سوریه برای مقابله با آنها نمونه‌ای از نادیده گرفتن نهادهای بین‌المللی برای این کار است.  
 
وی در ادامه اظهار داشت: قرار شده بود که شورای امنیت و سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی برای این موضوعات همفکری کنند. وقتی این نهادها را کنار می‌زنند معنی آن این است که این نهادها تحقیر شده‌اند و کارکردشان را از دست داده‌اند. البته در مورد حمله‌ای که در گذشته به عراق انجام شد نیز همین اتفاق افتاد.
 
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها و غرب در مواجهه با موضوع هسته‌‌ای ایران نیز نهادهای بین‌المللی را دور زده و خارج از چارچوب عمل کردند، گفت: در بحث هسته‌ای ایران هم برخی تحریم‌ها که صورت گرفت خارج از شورای امنیت بود. این نهادها امروز دچار رخوت شده و از کارآمدی‌شان کاسته شده است و در حال حاضر در حال از دست دادن کارآمدی‌شان هستند.  
 
لاریجانی در ادامه اظهار داشت: اینکه آمریکا می‌گوید دولت سوریه نمی‌تواند با داعش و تروریست‌ها مقابله کند، پس "ما وارد قضیه می‌شویم" یک بهانه از سوی آنها و کشورهای غربی است.
 
وی در ادامه نابرابری‌های اقتصادی در جهان را یکی دیگر از تحولات امروز دنیا دانست و تاکید کرد: این نابرابری‌ها از لحاظ اقتصادی در جهان امروز خودش را نشان داده و در اینده می‌تواند به شکل‌هایی نیز خودش را بروز و ظهور دهد.  
 
رئیس مجلس در همین زمینه افزود: مجموع تولید ناخالص داخلی آمریکا از ژاپن 3 هزار میلیارد دلار است اما نابرابری‌هایی در این حوزه وجود دارد که آنها را نگران کرده است که این نابرابری‌ها می‌تواند خطری برای آینده باشد. به طوری یک صاحب‌نظر اروپایی به آن اشاره کرده و آن را مطرح کرده است.  
 
لاریجانی افزود: آنها این اختلافات و نابرابری‌های اقتصادی را نوعی زنگ خطر قلمداد می‌کنند.  
 
وی در ادامه اظهار داشت: امروز در کشورهای اروپایی شکاف‌های اقتصادی در حال گسترش است و آنها با بحران‌های لاعلاجی روبه‌رو شده‌اند که نمونه‌هایی از آن را در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم.  
 
رئیس مجلس در ادامه شرایط بین‌المللی از لحاظ نظم نوین و همین‌طور بیداری که ایجاد شده با چالش‌هایی مواجه است که این چالش‌ها نه در دوران جنگ سرد و نه در 3 دهه اخیر با آن روبه رو نبوده است.  البته تحولات منطقه برخی از همین چالش‌هاست.  
 
لاریجانی در ادامه بیداری اسلامی را از بیداری سیاسی در جهان جدا ندانست و گفت: در حال حاضر رفتارهای اسرائیل باعث خیزش و استقلال‌خواهی در منطقه و جهان شده است.
 
وی ادامه داده است: البته قدرت‌ها به سیمای این تحولات خاک می‌پاشند و آن را غبارآلود می‌کنند اما باید بدانند که نمی‌توانند تحولات منطقه و موج بیداری اسلامی را سرکوب کنند. آنها باید بدانند که در تاریخ نیز این سرکوب‌ها جواب نداده است.  
 
رئیس مجلس در ادامه تحول‌خواهی زنده و پویا و در حال رشد را یکی دیگر از تحولات جهانی دانست و گفت: در حال حاضر نسبتی از رفتارهای آمریکا در مردم منطقه ایجاد شده است به طوری که در نظرسنجی‌هایی که خودشان انجام داده‌اند این را نشان می‌دهد و خودشان متوجه شده‌اند که در منطقه نسبت به آنها نفرت دیده می‌شود.
 
لاریجانی ادامه داد: تا وقتی که رفتارهای آمریکا تغییر نکند این نفرت در منطقه از آنها وجود دارد، البته بعید می‌دانم که آمریکایی‌ها این رفتارشان را تغییر دهند زیرا یکی از سیاست‌های آنها حمایت از رژیم صهیونیستی که فکر نمی‌کنم در آینده نیز تغییر کنم.  
 
وی در ادامه اظهار داشت: رشد و تروریسم و افراطی‌گری موضوع مهمی است و تاثیرات خودش را همواره بر مردم منطقه گذاشته است. در 20 سال گذشته که شرایط جریان‌های تروریستی روبه صعود است.  
 
رئیس مجلس با بیان اینکه امروز جریان‌های تروریستی در افغانستان و پاکستان نیز دیده می‌شود گفت: آمریکایی‌ها در ائتلافی که با کمک برخی کشورهای منطقه ایجاد کرده‌اند و علیه سوریه نیز اقداماتی انجام دادند و گفتند که می‌خواهند ریشه تروریسم را بخشکانند اما همه می‌دانند که حمله هوایی به یک گروهک تروریستی برای ریشه کن کردن آنها معقول نیست، زیرا آنها در همه جا پخش هستند.  
 
لاریجانی خطاب به مقامات آمریکایی اظهار داشت: شما با اقداماتی که در منطقه انجام می‌دهید و با ایجاد ائتلاف صدمات بیشتری ایجاد می‌کنید و نفرت مردم منطقه از شما بیشتر می‌شود و باعث گسترش و توسعه جریان‌های تروریستی می‌شود.  
 
وی تروریسم را پدیده‌ای دانست که آمریکا و غرب خودشان در شکل‌ دادن آن نقش داشته‌اند، افزود: البته برخی کشورهای منطقه با ایدئولوژی‌هایی که داشتند در شکل‌گیری آن موثر بودند. گروهک تروریستی داعش نمونه‌ای از آن است.  
 
رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: تندروی و افراطی‌گری در منطقه تبعاتی دارد که تبعات آن بیشتر گریبان مردم منطقه را می‌گیرد و عوارض آن در منطقه می‌ماند زیرا آنها نقطه‌ای را بمباران کرده و می‌روند اما برای مردم منطقه مشکل‌ساز می‌شوند.  
 
لاریجانی در ادامه افزود: به دلیل اینکه تندروی منطق ندارد و معقول نیست همیشه مشکل‌ساز است و برای مردم منطقه زحمت ایجاد می‌کند.
 
لاریجانی در خصوص تحولات انرژی گفت: انرژی‌های نو برخی از کشورها را مجبور به سرمایه‌گذاری کرده است. مالیاتشان را به مناطق انرژی‌خیز کاهش دهند ولی گاز و نفتی که آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند عملا برای آنها قدرت انرژی ایجاد کرد. در گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی در سال2013 منتشر کرده است، عنوان شده تولید آمریکا از نظر ظرفیت در سال 2014 از تولید نفت عربستان و در سال 2015 از تولید نفت روسیه بالاتر خواهد رفت. به هر حال آمریکایی‌ها نیاز خود را از نفت یا گاز چین به مناطق انرژی‌خیز کاهش می‌دهند که این منجر به تحولاتی در معادلات بین‌المللی خواهد شد.
 
وی در خصوص وضعیت کشورها در حوزه علم و تکنولوژی گفت: نکته دیگر قدرت‌های علمی و اقتصادی جدید در منطقه است؛ زمانی بلوک‌های اصلی قدرت از نظر علم و تکنولوژی انحصاری بود یا قدرت اقتصادی، قدرت علم و فناوری را در اختیار داشت، ولی هم اکنون این موضوع تغییر کرده و این به دلیل رشد علمی در مناطق مختلف دنیا است.
 
رئیس مجلس ادامه داد: در ایران جوانان ایرانی از نظر قدرت فناوری رشد چشمگیری داشتند. به طور مثال در حوزه هسته‌ای رشد چشمگیری وجود داشته است؛ ممکن است از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی نداشته باشیم، ولی از نظر پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی قوی عمل کرده‌ایم. لذا ما از نظر پیشرفت در منطقه در مسابقه قرار داریم.
 
لاریجانی با بیان اینکه ما چالش‌هایی با تروریسم داریم، تاکید کرد: رویکرد دموکراسی‌خواهی، تحولاتی را در منطقه به وجود خواهد آورد و اتکا به انرژی نمی‌تواند ساختار اقتصاد سالمی را در آینده برای ما بسازد. لذا باید هر چه می‌توانیم از قدرت اقتصادی درباره انرژی استفاده کنیم و این موضوع بارها توسط مقام معظم رهبری تاکید شده است که باید بودجه از نیازهای نفتی جدا شود. البته این اتفاق نیفتاده است و وضعیت خوبی نیست.
 
وی اظهار داشت: به دلیل اینکه ایران دموکراتیک و الهام‌بخش است، باید از خصوصیات برجسته خود صیانت کند؛ وضعیت امنیتی کشور ما مستمر و پایدار است و در منطقه ایران از نظر ثبات امنیتی نمره بسیار خوبی دارد که این به عوامل مختلفی بازمی‌گردد؛ از نظر دموکراسی ایران کشور برجسته‌ای است که بعد از انقلاب اسلامی نهادهای انقلابی دموکراتیک در کشور شکل گرفت و پایدار شد. البته دموکراسی همراه با پایه‌های دینی است که جای غنی شدن دارد.
 
رئیس مجلس ادامه داد: اینکه در آینده فرزندان ما از ساختار دموکراسی سیاسی برخودار شوند دارای اهمیت است و بهترین مشارکت را می‌توان زیر سایه دموکراسی شکل داد. در کشورهای منطقه ایران از نظر دموکراسی و الهام‌بخشی ممتاز است و این عوامل منجر به امنیت پایدار شده است.
 
لاریجانی با اشاره به 3 چالش پیش روی کشور گفت: اولین موضوع، مساله اتمی و بهانه‌گیری‌ها در این خصوص است؛ این موضوع به این باز می‌گردد که بحث هسته‌ای برای ایران می‌تواند تغییری در معادلات منطقه‌ای ایجاد کند. البته نه سلاح هسته‌ای، بلکه قدرت هسته‌ای صلح‌آمیز بودن؛ با این حال کشورهای غربی اصرار دارند که قدرت‌ هسته‌ای ما را محدود کنند. یعنی مدتی به دنبال محدودسازی و نسیان با فشار بودند که نتوانستند این کار را انجام دهند و ایران در برابر آنها مقاومت کرد؛ حالا به دنبال محدودسازی هستند و می‌خواهند در تحقیق و توسعه ایران تاخیر بیندازند تا ایران را از نظر ظرفیت غنی‌سازی محدود کنند، ولی توفیقی نخواهند داشت. اما نوع چانه‌زنی بر این دو موضوع قرار دارد.
 
وی ادامه داد: خودشان می‌دانند که اینگونه مباحث می‌تواند تاخیری داشته باشد، ولی ما در این دالان قرار داریم.
 
رئیس مجلس در خصوص حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: در حوزه اجتماعی آسیب‌هایی داریم که باید واقع‌بینانه دید و برای آن علاج پیدا کرد؛ پدیده مواد مخدر آسیب بزرگی است که باید با آن مبارزه عالمانه داشت یا برخی پدیده اجتماعی مانند سرقت‌های مسلحانه از موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 
لاریجانی تاکید کرد: آسیب اصلی داخلی ما در حوزه اقتصادی است. یعنی ما مشکل الهام‌بخش و دموکراسی نداریم و این موارد نیز نهادینه شده است، اما مشکل ما در مدیریت اقتصادی است و در این زمینه نیاز به کار داریم.
 
وی خطاب به دانشجویان دانشگاه دفاع ملی گفت: شما اگر می‌خواهید در بخش استراتژیک کشور فکر کنید، به بخش اقتصادی توجه کنید؛ فکر کلان در مسائل اقتصادی گاهی با برداشت سطحی سیاسی پیوند می‌خورد و تصمیماتی غلط گرفته می‌شود؛ فرض کنید نرخ رشد اقتصادی که باید 8 درصد می‌بود بین سال 84 تا 91 به 6.9 درصد رسید، ولی در سال 91 به منفی 8.8 درصد کاهش پیدا کرد و سقوط آزاد داشت؛ ممکن است بگویند تحریم‌ها موثر بوده است.
 
رئیس مجلس درباره بهره‌وری کل عوامل گفت: بهره‌وری کل عوامل تولید در سال 84 رشد 8 دهم درصدی و در سال 91 رشد منفی 8.9 درصدی داشت؛ یکی از عوامل شکوفایی رشد اقتصادی بهره‌وری عوامل تولید است، ولی ما در نرخ تورم دچار مشکل هستیم. رشد ارزش افزوده بخش صنعت نیز در سال 84 از رقم 13.6 به رقم 4.9 درصد کاهش یافت که همین مسئله در مورد معدن نیز صادق است.
 
لاریجانی افزود: کشور ایران معدنی است ولی دولت اجازه نمی‌دهد کسی به سمت معادن برود. در حالی که طبق سیاست‌های اصل 44 معادن باید آزاد شود؛ سایه کارهای دولتی در کشور ما باب شده است، ولی اصل سیاست 44 این بود که اقتصاد مردمی شود.
 
وی گفت: رشد ارزش افزوده در بخش کشاورزی در سال 84، 9.3 درصد، ولی در سال 90، به 4.9 درصد کاهش یافت در حالی که ما باید از نظر غذایی به خود متکی شده و استقلال پیدا کنیم، اما رشد ما در بخش کشاورزی نزول داشته است و علت اصلی آن وابستگی به نفت است.
 
رئیس مجلس در باره واردات افزود: در سال 84 تا 91، 550 میلیارد دلار واردات داشتیم اما باید پرسید سهم واردات در کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای چقدر است؟ کالای واسطه‌ای در سال 90، 5.7 درصد بود و کالای سرمایه‌ای 15.5 درصد بود؛ وقتی اقتصاد از نظر مصرف وابسته می‌شود، دچار مشکل می‌شویم.
 
لاریجانی با اشاره به آمار بیکاری اظهار داشت: در مورد بیکاری طبق قانون برنامه باید به نرخ 8.4 می‌رسیدیم، ولی این نرخ در سال 83 به 10.3 درصد و در سال 91 به 12.9 درصد رسید؛ علت این موضوع نیز مدیریت اقتصادی است که باید به تربیت مدیر در بخش‌هایی از کشور بپردازیم.
 
وی ادامه داد: ممکن است مشکلات اقتصادی در حوزه نظامی هم وجود داشته باشد. به طور مثال دوستان نظامی بگویند باید بودجه نظامی افزایش یابد؛ ما سال گذشته حدود 7 هزار میلیارد بودجه دفاعی را افزایش دادیم. البته باید دولت این بودجه را بدهد که نداده است، ولی مشکل نظامی این مسئله نیست. بلکه آنها با این بودجه مشکلاتشان حل نمی‌شود و به بیش از این نیاز دارد.
 
رئیس مجلس گفت: 85 درصد بودجه کشور، بودجه جاری است که چه در بخش شاغل و چه در بخش بازنشسته مصرف می‌شود و ما حدود 15 درصد بودجه عمرانی داریم ولی به دلیل اینکه اقتصاد جنس دولتی دارد، تا بودجه عمرانی به اقتصاد تزریق نشود، موتور اقتصاد راه نمی‌افتد.
 
لاریجانی ادامه داد: ما باید در همه بخش‌ها به این توجه کنیم که چگونه می‌توان بودجه جاری را کاهش و تولید و بهره‌وری را افزایش داد؛ هم اکنون ما مشکل آب داریم و در کشور 27 درصد پرتی آب وجود دارد.
 
وی گفت: بهره‌وری کشور ما کم است و باید قبول کنیم که نوع اداره اقتصاد ما باید تغییر یابد و از سرمایه‌گذاری و نیروی مردمی استفاده کنیم و نفت باید سرمایه شود، نه بودجه جاری. بنابراین به تغییر عمده در اقتصاد نیاز داریم.
 
رئیس مجلس در خصوص معوقات بانکی گفت: در زمینه معوقات بانکی در سال 84، 8 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داشتیم که در سال 91 به 64 هزار میلیارد تومان رسید؛ مقداری از این موضوع به دلیل دغل‌کاری و مابقی به خاطر مشکلات است. بنابراین موتور تولید در کشور ما راه نیفتاده است و شرایط رکودی نیاز به همت بلند دارد.
 
لاریجانی ادامه داد: جدای از پیشرفت در امور زیربنایی و فناوری جدید در کشور که قابل تحسین است، باید به بخش اقتصاد به عنوان آسیب توجه کرد؛ اگر می‌خواهیم در شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای نقش تاثیرگذاری داشته باشیم، باید بنیه اقتصادی کشور را به صورت جدی و دقیق تغییر دهیم و این تغییر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند، صورت می‌گیرد.
 
وی در پایان با اشاره به اظهارنظر جرج بوش که گفته بود باید دشمن ایران را در منطقه زیاد کنیم تا فرصت نکند جلو برود، خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم در مقابل آنها بایستیم، باید نقاط ضعف خود را بشناسیم و بر آن سرمایه‌گذاری کنیم و همه با بودجه کمتر خود را اداره کنند و بهره‌وری را افزایش دهیم و این فرهنگ را جا بیندازیم.
 
انتهای پیام/








تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن