تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813083379




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افق های آبادانی پیش روی افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
افق های آبادانی پیش روی "افغانستان"
چالش های انتخاباتی گذشته در افغانستان با تشکیل دولت ائتلافی بر پایه تقسیم قدرت پایان یافته و اینک دوره همکاری و همبستگی برای آبادانی این کشور فرا رسیده است.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، بر پایه توافق سیاسی شکل گرفته در افغانستان، "اشرف ‎غنی احمدزی" به عنوان رییس ‎جمهوری و "عبدالله عبدالله" به عنوان رییس اجرایی "یا همان نخست‎وزیر"معرفی شدند.

به این ترتیب، احمدزی و عبدالله پس از ماه ها اختلاف، درباره تشکیل یک حکومت وحدت ملی با هم توافق و سی ام شهریور در ارگ ریاست جمهوری افغانستان در حضور «حامد کرزی» رییس جمهوری پیشین، اعضای کابینه و شورای ملی، بزرگان قومی و نمایند گان بین المللی توافقنامه را امضا کردند.

کرزی در سخنرانی پایانی این نشست گفت: محتوای توافقنامه مربوط به هر 2 نامزد می شود و ما در آن نقشی نداشتیم. ملت افغانستان بی صبرانه منتظر چنین روزی بود. بازارهای کابل امروز پر رونق بود و مردم باز هم امیدوار شده اند و از خانه های خود بیرون آمده اند.

به هر ترتیب، انتخابات افغانستان که برگزاری آن از شانزدهم فروردین 1393 آغاز شد، پس از نزدیک به 6 ماه به نتیجه رسید. این طولانی ترین انتخاباتی بود که در تاریخ رقابت های سیاسی دموکراتیک، رکورد تازه ای را به نام خود ثبت کرد.

** سطوح گوناگون تحلیل انتخابات

محتوای انتخابات افغانستان در چند سطح قابل تحلیل است:

- سطح فردی یا شخصی:

عبدالله و اشرف غنی با گذشت از خواسته های خود، به یک راه حل بینابین رسیده اند. شرایط فعلی توافق در افغانستان با شعارها و موضع گیری های 2 نامزد در گذشته، قابل قیاس نیست.

«نپذیرفتن نتیجه ای که نام عبدالله به عنوان پیروز در آن نباشد» و «تقسیم نکردن قدرت در صورت پیروزی»، فقط بخشی از سخنان و مواضع نامزدها بود که با توافق کنونی فاصله بسیار زیادی دارد.

در این سطح شاهد شکلگیری نوعی از بلوغ سیاسی هستیم زیرا 2 نامزد، پیروزی و کسب بالاترین جایگاه سلسله مراتبی در افغانستان را به سود منافع ملی کنار گذاشتند.

این امر یک موفقیت و پیروزی برای مردم افغانستان خواهد بود؛ زیرا آنان را با زمامدارانی روبرو می سازد که حاضرند گرایش درونی و باطنی برای دستیابی به بیشترین قدرت را با آرامش، رفاه و امنیت مردم کشور خود جایگزین کنند. بی تردید وجود این دیدگاه در رهبران می تواند نویدبخش آینده ای رو به رشد در افغانستان باشد.

اما باید دیدگاه های نامزدها و هواداران آنان را تفکیک کرد زیرا از بازتاب دیدگاه های هواداران 2 گروه در شبکه های اجتماعی روشن می شود برخی تندروها راضی به شکلگیری این توافق نبوده و نیستند. به عبارتی آنان همچنان پایبند شعارهایی هستند که 2 نامزد طی چند ماه گذشته آنها را مطرح می کردند اما اکنون بیشتر این شعارها در تضاد با تقسیم قدرت قرار دارد.

- سطح مردمی:

می توان جامعه افغانستان را با توجه به توافق صورت گرفته، به 2 دسته تقسیم کرد.

گروه نخست، افرادی هستند که همچنان از یک نامزد پشتیبانی می کنند و هرگز قدرت مشترک را نمی پذیرند. استدلال این گروه آن است که 2 نامزد با به اشتراک گذاری قدرت، دیدگاه مردم را نادیده گرفته اند. به عبارتی، رویکرد مردم از سوی نامزدها مورد معامله قرار گرفته است.

گروه دیگر با همسنجی شیب تحولات گذشته یعنی اختلاف 2 نامزد و شیب تحولات کنونی یعنی توافق آنان، شیب کنونی را برای افغانستان مناسب تر می دانند. روند پیشین به سوی پرداخت هزینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و بروز ناامنی پیش می رفت و این به سود مردم و هیچ گروه و حزبی نبود.

- سطح منطقه ای:

اکنون خیال همه کشورهای منطقه از ثبات سیاسی در افغانستان راحت شده است. کشورهای منطقه ثبات سیاسی- داخلی در افغانستان را پایه ای برای ثبات امنیتی منطقه می دانند.

از این پس تلاش برای پیشی گرفتن بر دیگر رقبای منطقه ای برای افزایش روابط با دولت تازه در افغانستان آغاز خواهد شد. پیام تبریک بسیاری از رهبران منطقه درباره تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان، اعلام آمادگی برای افزایش همکاری با دولت نوپا و همچنین ابراز خوشحالی از تحولات کنونی از شاخصه های رفتار اعلامی دولت های منطقه ای و حتی فرامنطقه ای بوده است.

- سطح فرامنطقه ای:

در ابعاد بین المللی، استقبال از توافق شکل گرفته، جنبه مشترک بیانیه های وزارت امورخارجه بسیاری از کشورها بوده است.

«جان کری» وزیر امورخارجه امریکا، امضای موافقتنامه را «لحظه ای فوق العاده برای حکومت ورزی» توصیف و در عین حال، تاکید کرد انتخابات پایان کار نیست.

وی در بیانیه ای گفت: این مردان (عبدالله و احمدزی) مردم افغانستان را مقدم شمردند و اطمینان دادند نخستین انتقال دموکراتیک و صلح آمیز در تاریخ کشورشان با حکومت وحدت ملی آغاز می شود.

** نکات قابل تامل

با توجه به اینکه اشرف غنی و عبدالله درباره تشکیل دولت وحدت ملی توافق کرده اند، باید به نکته های زیر توجه کرد:

- این توافق که در شرایط اضطرار به دست آمده است بیش از آنکه پیمانی مشترک برای حل موضوع باشد، توافقی برای خروج از بن بست سیاسی است.

- برخی بر این باورند که فشارهای داخلی و خارجی برای دستیابی به توافق بر اراده اشرف غنی و عبدالله مقدم بوده است.

از فشارهای داخلی می توان به فشار دولت و شخص کرزی، نهادهایی که ادامه روند پیشین "تنش جویی و تاکید بر بیشترین خواسته ها" را عاملی برای آسیب های بیشتر افغانستان می دانستند، افزایش تورم، شوک حاکم بر رشد اقتصادی افغانستان، خشنودی نیروهای تندرو از ادامه این اوضاع و... اشاره کرد.

فشارهای ناشی از سفر مقام های خارجی به افغانستان با هدف اقناع 2 طرف برای رسیدن به یک توافق، تهدید برخی کشورها به بیرون کشاندن سربازان نظامی از افغانستان، احتمال قطع کمک های مالی خارجی و... از جمله فشارهای خارجی است که محرک توافق بر سر تقسیم قدرت بود.

- همچنان نتیجه دقیق انتخابات روشن نیست. هر چند کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج دور دوم انتخابات را اعلام کرد اما این نتایج نه ارقامی داشت و نه درصدی.

"احمد یوسف نورستانی" رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، یکشنبه در نشست خبری کوتاهی از روی یک نوشته نتایج را خواند و گفت اشرف غنی احمدزی رییس جمهوری است و عبدالله عبدالله رییس اجرایی.

نورستانی با اشاره به ابطال آرای برخی صندوق ها پذیرفت در انتخابات تقلب شده است. وی فقدان شناسنامه های الکترونیکی، ابهام فرمانداری ها و واحدهای اداری درباره شمار جمعیت حوزه ها و چالش های امنیتی را دلایل ناتوانی در برگزاری انتخابات شفاف دانست.

- بازنگری در ساختار نهادهای برگزارکننده انتخابات و بازسازی وجهه ویران شده کمیسیون مستقل انتخابات یکی از برنامه های لازم در دولت نوپا است.

- قرار است برای قانونی شدن جایگاه رییس اجرایی در افغانستان به عنوان نخست وزیر، تغییرهایی در ساختار قانون اساسی بر پایه دیدگاه لویی جرگه و بزرگان قبایل صورت گیرد. تا زمان رسیدن به این خواسته، رییس جمهوری و نخست وزیر باید با تقسیم وظایف با یکدیگر همکاری کنند.

- تقسیم قدرت سیاسی در افغانستان در پایان یک انتخابات بسیار بلندمدت، به معنای بومی سازی "افغانیزه کردن" دموکراسی در جغرافیای این کشور است. دولت کنونی باید بتواند مهمترین خواسته های همه گروه های قومی را پوشش دهد.

- در دولت پیشین، تیم عبدالله در جایگاه اپوزیسیون قرار گرفت اما اکنون دولت افغانستان دربرگیرنده دولت و مخالفان (اپوزیسیون) است. هر چند اکنون اپوزیسیون جدی وجود ندارد اما زمینه برای شکلگیری گروه مخالفی که در آینده به عنوان حزب سوم به ایفای نقش پردازد، مهیا است.

به هر روی در شرایط کنونی به نظر می رسد تهدیدهای داخلی بیش از فشار مخالفان، افغانستان را تهدید کند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا






تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن