تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805477426




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگ و حکایت نعمتی که ظرفیت‌های ایمانی ملت ایران را عیان کرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس؛
جنگ و حکایت نعمتی که ظرفیت‌های ایمانی ملت ایران را عیان کرد خبرگزاری رسا ـ چرا جنگیدیم؟ چگونه جنگیدیم؟ آری سول مهمی است و رهبر فرزانه و بصیر ما چه زیبا و جانانه پاسخ این پرسش را می‌دهند: «وقتی که نوبت دفاع مقدس رسید، آحاد مردم حرکت کردند؛ هر جا دل آماده‌ای بود، هر جا انگیزه و نشاط و ایمان برتری بود، آمد وسط میدان.»



به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا یکی از فرازهای بلند تاریخ معاصر ایران زمین، که شاید بتوان گفت در تاریخ این سرزمین یگانه و بی بدیل است، هشت سال دفاع مقدسی است که ملت ایران با رشادت، صلابت، ایمان، مظلومیت و البته با دست خالی، آن را تبدیل به تصویری ماندگار و جاودانه در حیات بشریت نمود. هشت سال مقاومت در برابر ارتشی مسلح با پشتوانه همه ابر قدرت‌های دنیا و در غربت و مظلومیتی تکان دهنده، که تنها و تنها با استعانت از خدا و رهبری عارفانه و داهیانه حضرت روح الله(ره) و رشادت و مردانگی رزمندگان جبهه حق و ایستادگی همه مردم، به صحنه‌ای پرافتخار تبدیل شد.
 
 


 
تنها جنگی که حتی ذره ای به دشمن باج و خاک ندادیم
 
تنها جنگی که در آن حتی ذره‌ای از خاک میهن جدا نشد و به هیچ قدرت جهانخواره‌ای باج ندادیم. تنها مصافی که نه با یک کشور، که با همه دنیای ظلم و جور استکبار روبرو بودیم. اما این هفته که با یاد و نام رزمندگان و دلیرمردی مردمان ایران زمین در هشت سال دفاع مقدس عجین است، وقت مناسب و غنیمتی است برای طرح یک سوال مهم و آن اینکه «حقیقت و واقعیت میراث عظیمی که شهدا برای ما و آیندگان بر جای نهادند و برای ماندگاری آن جان خویش را فدا کردند چیست؟»
 



 
شهدا برای کدام آینده جنگیدند؟
 
به راستی شهدا برای کدام امید و احیای کدام آرمان و رسیدن به کدام هدف و برای حرکت در مسیر کدام آینده جنگیدند؟
وقتی جملات ناب و تابناک امام عزیزمان، آن پیر روشن ضمیر و عارف واصل را درباره دفاع مقدس مرور می‌کنیم، در می‌یابیم که با چه گوهر و دوران سلوک و میدان عارفانه‌ای مواجهه بوده‌ایم:
«هر روز ما در جنگ برکتی داشته‌ایم که در همۀ صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم.
ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم.
ما در جنگ، پرده از چهرۀ تزویر جهانخواران کنار زدیم.
ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم.
ما در جنگ ریشه‌های انقلاب پر بار اسلامیمان را محکم کردیم.
جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت.
در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آن چنانی برخوردار شد.
از همۀ این‌ها مهم‌تر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت.
جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنی نیست.
جنگ ما جنگ فقر و غنا بود.
صدای اسلام‌خواهی آفریقا از جنگ هشت سالۀ ماست.
علاقه به اسلام‌شناسی مردم در امریکا و اروپا و آسیا و آفریقا یعنی در کل جهان از جنگ هشت سالۀ ماست.
از خداوند می‌خواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد.
ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم.
مگر فراموش کرده‌ایم که ما برای ادای تکلیف جنگیده‌ایم...».
 
 
گنجینه عظیمی که تا مدت‌های طولانی می‌توان از آن استفاده کرد
 
و یا بیانات خلف صالح آن مرد رشید، رهبر فرزانه انقلاب که امتدادی بر همان معرفت و بصیرت است:
«هشت سال دفاع مقدس گنجینه عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه‌گذاری کند.»
«دفاع مقدس مظهر حماسه است، دفاع مقدس مظهر معنویت و دینداری است، دفاع مقدس مظهر آرمان‌خواهی است، دفاع مقدس مظهر ایثار و از خودگذشتگی است، دفاع مقدس مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومت است، دفاع مقدس مظهر تدبیر و حکمت است.»
آری، یک هفته در سال، از آخر شهریور تا اولیل مهر؛ هفته‌ای به نام «دفاع مقدس» که مصادف است با روزهای آغازین همان جنگی که عراق به ما و کشورمان تحمیل کرد. البته می‌گوییم «عراق» و می‌خوانیم عراق و آمریکا و غرب و کشورهای عربی و خلاصه تقریبا کل دنیا!
وقتی در دریای معارف این جملات ناب غوطه‌ور می‌شویم، دنیایی از مفاهیم والای انسانی و اسلامی را در می‌یابیم که به مدد حقیقت دفاع مقدس و در پرتو معانی بلند جهاد در راه خدا برایمان متجلی می‌شود.
 



 
وظیفه اصلی میراث داران شهدا چیست؟ نوستالوژی بازی یا درک و احیای معارف بلند دفاع مقدس؟
 
و اینجاست که بار اصلی و وظیفه حتمی و ضروری همه آنان که تعهد خویش را در برافراشته نگاه داشتن پرچم دفاع مقدس در این دوران می‌دانند، بیش از پیش روشن و هویدا می‌شود.
تردیدی نیست که جنگ ما با همه فقدان‌ها و خسارت‌های مادی و از دست رفتن صدها هزار دلیرمرد و شیرزن رشید و فجایعی که در آن به بار آمد، تجلی‌گاهی برای همه این ارزش‌های والای آسمانی نیز شد و دیدن و بازآفرینی و به تصویرکشیدن همین حقایق زیبا و رویش‌های پس از آن است که می‌تواند به مثابه یکی از نعمت‌های جنگ، برای امروز و فردای این سرزمین، آبشخور فرهنگی و فکری پدید آورد.
آن هم در زمان و زمانه‌ای که شبه روشنفکران و مدعیان هزار رو، با هزار ترفند و حیله، قصد مشوه کردن حقیقت و واقعیت دفاع مقدس ما را دارند و آن را با هزار زبان بازی و نیرنگ برای نسل جوان، زیر سوال می‌برند.
 
 
چرا جنگیدیم؟ چگونه جنگیدیم؟
 
آری سول مهمی است و رهبر فرزانه و بصیر ما چه زیبا و جانانه پاسخ این پرسش را می‌دهند: «وقتی که نوبت دفاع مقدس رسید، تنها نیروهای مسلحِ مرسوم نبودند که احساس وظیفه کردند، آحاد مردم حرکت کردند؛ هر جا دل آماده‌ای بود، هر جا انگیزه و نشاط و ایمان برتری بود، آمد وسط میدان.»
در این مجموعه عظیمِ ملی، آنچه که مثل یک شجره‌ طیبه در این سرزمین طیب و طاهر باقی ماند و ماندگار شد، همین شجره طیبه‌ «بسیج» بود. متعهدترین، مشتاق‌ترین، پرانگیزه‌ترین افرادی که آمدند در این صحنه حضور پیدا کردند، مجموعه‌ بسیج عظیم نیروهای ما بودند؛ صحنه را هیچ وقت خالی نگذاشتند.
و این گونه بود که رویش‌های سبز و زیبا و ماندگار و امیدآفرین ملت ایران در طول دفاع مقدس، تضمین برای ادامه مسیر انقلاب شد؛ «شما جوانان عزیزی که امروز در مجموعه‌ بسیج حضور دارید و نیروی مقاومت، سازماندهی شما را بر عهده گرفته است، احساس و تلقی‌تان از مسئولیت یک انسان در قبال اسلام باید این باشد که می‌توانید مؤثر باشید، می‌توانید این حرکت عظیم را سرعت ببخشید، می‌توانید گره‌هائی را باز کنید، می‌توانید در مقابل تهاجم‌های گوناگون ایستادگی کنید؛ چه تهاجم سیاسی، چه تهاجم تبلیغاتی، چه جنگ‌های روانی و چه احیاناً تهاجم نظامی. نظام جمهوری اسلامی اتکالش به خداست. اتکاء ما به نیروی درونی خود ماست که همان ارتباط با خداست.»
 



 
به راستی «جنگ» چگونه می‌تواند یک «نعمت» باشد؟
 
جواب این سوال در همان تجلیات ربانی و رستاخیز ایمانی است که در میدان جنگ و در آن زمان که ناقوس مرگ، مرد را از نامرد متمایز کرد، به ظهور و بروز رسید و جوانان عاشق و پاکف در این عرصه پیشتاز بودند؛ «آن کسی که کشور شما را نجات داد، همین جوان‌های فداکار و مبارز بودند؛ همین بسیج، همین ارتش، همین سپاه، همین رزمندگان فداکار. نسل جوان دوران دفاع مقدس توانست با فداکاری، با هوشمندی، با اراده و عزم راسخ، کشور را از دست دشمن نجات بدهد.»
و این گذشته تابناک، چراغی است برای آینده ناب و پرافتخاری که در اتظار ایران اسلامی است؛ «ملت ایران اگر بخواهد به اوج سعادت دنیا و آخرت برسد - که می‌خواهد و ان‌شاءاللَّه خواهد رسید - راهش عبارت است از شجاعت، بصیرت، تدبیر، عزم راسخ، اراده‌ی مستحکم از سوی زن و مرد؛ و همه‌ی این‌ها متکی بر ایمان، ایمان اسلامی.»
«دوران دفاع مقدس برای ملت ما ظرفیت و موقعیتی بود که این ملت بتواند اعماق جوهره‌ خودش را در ابعاد مختلف نشان دهد و نشان داد.»
 



 
هر چه برای دوره دفاع مقدس سرمایه‌گذاری و کار کنیم، زیاد نیست
 
و همه این‌ها، ظرفیت‌های بزرگ و عزیز و حقیقی خاصه برای اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه است تا با استعانت از قوت و قدرت سرشار آن بتوانند نسل جوان امروز را تغذیه روحی و معنوی درخوری کنند و شهد شهادت در راه خدا را در کام پا و خالص و وجود مطهر و بی‌پیرایه این غنچه‌های نورسته در دامان انقلاب و ایران اسلامی بارور نمایند؛ «برای حوزه هنر کشور، یکی از مهم‌ترین جلوه‌گاه‌ها، دوره‌ جنگ تحمیلیِ بر ما و دوره‌ دفاع مقدس بوده و هنوز هم هست؛ باید از این استفاده کرد. اعتقاد من این است که ما هر چه برای دوره‌ دفاع مقدس سرمایه‌گذاری و کار کنیم، زیاد نیست؛ چون ظرفیت هنری و ادبی کشور برای تبیین این دوره، خیلی گسترده، وسیع و عمیق است و از این ظرفیت تاکنون استفاده‌ خوب و در خوری نشده.»
و حرف آخر از کلام مولای انقلاب اینکه: «ملتی که می‌تواند حقیقتاً با دست خالی در مقابل آن تهاجم بین‌المللی آن‌گونه ایستادگی کند و با ابتکار، با تکیه‌ی به خود، با توسل به پروردگار و استعانت از خدای متعال، خودش را این‌طور از منجلابی که قدرتمندان دنیا برایش درست کردند، موفق و پیروز بیرون بکشد، خیلی در خور ستایش است.»
 
و جنگ ما هنوز زنده و برقرار است؛ همان طور که اماممان می‎گفت و رهبرمان می‌گوید؛ آن جنگ هشت ساله، شهید شد و هنوز زنده است؛ درست مثل شهدا! و جنگی که بود، زمینه‌ای شد برای جنگی که هست. جنگی اکبر، بزرگ‌تر، جدی‌تر و پیچیده‌تر. یادمان باشد!
 



 
 
 
*پی‌نوشت‌ها و منابع:
منشور روحانیت 03/12/1367
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار فعالان عرصه هنر دفاع مقدس 1388/06/24
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان استان فارس 1387/02/14
بیانات مقام معظم رهبری در منطقه عملیاتی فتح‌المبین 1389/01/11
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از پیشکسوتان جهاد و شهادت و خاطره‌گویان دفتر ادبیات و هنر مقاومت 1384/06/31
 
/1327/703/ر




۱۳۹۳/۶/۳۱






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن