تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دو خصلت است كه هيچ كار خوبى بالاتر از آن دو نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798583079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غبار مرگ، سوار بر باد به تهران مي‌رسد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: غبار مرگ، سوار بر باد به تهران مي‌رسد!
در اين بازه زماني كه 25 استان كشور به طور مستقيم و ساير استان‌ها به طور غيرمستقيم در معرض آسيب‌هاي آشكار و پنهان ريزگردهاي داخلي و خارجي هستند و هر روز بر تبعات مخرب اين پديده افزوده مي‌شود، خبر ريزگردهاي سمي برخاسته از بسترتالاب گاوخوني و احتمال رسيدن ريزگردهاي سمي آغشته به سرب، كادميم و جيوه به پايتخت بر مرگ آفريني اين بليه نوظهور صحه مي‌گذارد.
نویسنده : علي خدايي بيجاري 


  در اين بازه زماني كه 25 استان كشور به طور مستقيم و ساير استان‌ها به طور غيرمستقيم در معرض آسيب‌هاي آشكار و پنهان ريزگردهاي داخلي و خارجي هستند و هر روز بر تبعات مخرب اين پديده افزوده مي‌شود، خبر ريزگردهاي سمي برخاسته از بسترتالاب گاوخوني و احتمال رسيدن ريزگردهاي سمي آغشته به سرب، كادميم و جيوه به پايتخت بر مرگ آفريني اين بليه نوظهور صحه مي‌گذارد.
هجوم و گسترش ريزگردها كه اين روز‌ها در حال كسب جايگاه اولين و خطرناك‌ترين پديده آلودگي هوا مي‌باشد، هر روز فشاري مضاعف را به مردم وارد مي‌كند. اين در حالي است كه اين مهاجم خطرناك، گويا هنوز ما‌به‌ازايي در باور مسئولان پيدا نكرده و برخي از آنها تا كنون به عمق فاجعه پي نبرده‌اند! چراكه قاطبه مسئولاني كه متولي مبارزه و مقابله با اين بلاي نوظهور هستند در مناطق خوش آب و هوا سكونت دارند و از گزند اين درد بي‌درمان در امانند!
شاهد مثال اين مدعا سكوت و سكون آنان است كه به رغم هشدار و زنهار بسياري از كارشناسان در چند ماه گذشته، هنوز اقدامي عاجل و آجل‌نگر صورت نداده‌اند! با اين اوصاف روز گذشته يك كارشناس كشاورزي و عضو هيئت‌علمي دانشگاه صنعتي اصفهان در گفت‌وگو با رسانه‌ها تصريح كرد كه تالاب گاوخوني، كانون جديد ريزگردهاي سمي است كه با ورود جريان‌هاي بادي شرق به غرب اين ريز‌گردهاي سمي تا پايتخت كشور نيز انتشار خواهند يافت! سيد احمد خاتون‌آبادي با هشدار درباره وضعيت اسفبار تالاب گاوخوني اصفهان گفته است: براساس تحقيقات صورت گرفته به وجود عناصر فلزي سنگين همچون سرب، كادميم و جيوه كه از پساب صنايع واقع در شهر و استان اصفهان به تالاب وارد شده است پي برده‌ايم و اين در حالي است كه علف‌ها و نيزار خشك شده تالاب نيز در حال نابودي كامل است.
اين استاد رشته كشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان تأكيد كرده، به‌زودي و در صورت بي‌توجهي به احياي زنده‌رود و اعطا نشدن حق‌آبه تالاب گاوخوني، كانون جديد بحران ريزگرد سمي در كشور در تالاب گاوخوني شكل مي‌گيرد و غبار و ذرات سمي ذكر شده با ورود جريان‌هاي بادي شرق به غرب تا پايتخت كشور نيز انتشار خواهد يافت!
  آب به تالاب برگردد، ريزگردهاي سمي خنثي مي‌شوند
دو راهكاري كه براي مهار ريز‌گردها وجود دارد، يكي احياي تالاب‌ها و رودخانه‌هاي بي‌آب است و راه ديگر مالچ‌پاشي و تثبيت ريزگردها. اما گويا بهترين و به صرفه‌ترين راه براي مهار ريزگرد‌هاي گاوخوني بازگرداندن آب، اين كيمياي غايب، به بستر گاوخوني است. در اين باره خاتون‌آبادي، عضو كميته آب اتاق بازرگاني استان اصفهان مي‌افزايد: ايجاد سد زاينده‌رود، توهم وجود بي‌حد آب را در دهه‌هاي قبل ايجاد كرد و باعث شكل‌گيري صنايع بزرگي همچون ذوب‌آهن شد كه در نهايت 70 درصد فولاد كشور در استان اصفهان با استفاده از آب زاينده‌رود توليد شد و اين كار، بي‌معنا و نادرست بود.
اين استاد كشاورزي با بيان اينكه علم جديد در مورد حكمراني رودخانه‌ها اولويت را به حق‌آبه‌دار نداده، بلكه اكوسيستم و حق حيات رودخانه را در نظر گرفته است، خطاب به مسئولان و حق‌‌آبه‌داران حاشيه زاينده‌رود و گاو خوني گفته است: اين‌ گونه افراد چرا فكر نمي‌كنند كه اگر آب را در زاينده‌رود جاري نكنيم و حق‌آبه تالاب را به آن برنگردانيم، كشاورزي منطقه به طور كامل نابود مي‌شود. آنگاه براي مقابله با ريزگردها بايد ميلياردها تومان خرج ايجاد فضاي سبز به جاي زمين‌هاي زراعي شرق اصفهان كنيم تا جلوي پيشروي كوير گرفته شود.
  اختلاف مجلس نهم و دولت دهم؛ چوب لاي چرخ مهار ريزگردها
راهكار دوم، مقابله و تثبيت ريزگردها است كه اولويت بعدي محسوب مي‌شود. از اين رو اگر از مثنوي هفتاد‌من كاغذ ريز‌گردها بگذريم، به اتفاق و اختلاف اساسي في‌مابين مجلس نهم و دولت دهم بر سر پروژه مهار ريز گرد‌ها مي‌رسيم كه اين اختلاف به كلي اين پروژه را زمينگير كرد. در شرح اين اختلاف به اين نكته بسنده مي‌شود كه محمدجواد محمدي زاده، رئيس سازمان محيط زيست دولت دهم در زمان تصدي خود با ادعاي اينكه 10 درصد از ريزگردهاي موجود، كانون و بستري داخلي دارند و بستر 90 درصد ريزگردها از كشور عراق است، مبلغ 4هزار و 600 ميليارد تومان را براي مهار ريزگردها برآوردكرده و پيشنهاد داده بود. اما مجلس نهم بر  عكس عقيده محمدي زاده معتقد بود 90 درصد از ريزگردها كانون و بستري داخلي دارند و 10درصد ريزگردها از خارج مرزها ورود كرده‌اند. نمايندگان مجلس مدعي بودند كه طبق تحقيقات صورت گرفته، 90 درصد ريزگردها به سبب سد‌سازي بي‌رويه به وجود آمده‌اند. بنابر اين با اختلافي فاحش رقمي بالغ بر 55 ميليارد تومان را براي مقابله و مبارزه با ريزگرد‌ها مصوب كردند كه اين رقم نه‌تنها به مزاج متوليان دولت دهم خوش نيامد بلكه بحث و جدل در اين باره تا جايي به درازا كشيد كه دولت دهم واپسين ماه‌ها و روزهاي عمر خود را سپري كرد و اين پروژه به كلي زمينگير شد و دولت يازدهم پرونده مقابله با ريزگردها را در هيئت و هيبتي چون كلاف سر در گم تحويل گرفت؛ چراكه بنا به ادعاي برخي از مسئولان دولت جديد اعداد و ارقام و آمار در اين پروژه وجهه‌اي واقعي نداشته‌اند.  با اين احوال ضروري به نظر مي‌رسد كه مسئولان دولت بايد توجهي جدي و عاجل به رفع و رجوع اين بليه داشته باشند، قبل از آنكه سرب و جيوه آمار مرگ و ميرهاي ناشي از آلودگي‌ هوا را افزايش دهد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن