تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820632108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پول مردم کرمانشاه در جیب اصفهانی ها!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: با اقدام شهرداری کرمانشاه؛ پول مردم کرمانشاه در جیب اصفهانی ها! کرمانشاه - ایرنا - پیاده رو، مکانی است برای تردد آسان و بدون استرس از تصادف که در واقع جزء حقوق شهروندی افراد محسوب می شود.


به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه؛ نگاه به رشد و آینده در هر شهر و کلانشهری از قدیم الایام تاکنون نشان داده است که وجود محلی ایمن، صاف و بدون چاله و سنگلاخ همیشه برای عابران پیاده مرسوم بوده و هست.
وجود این واژه کلیشه ای و به قول معروف دهان پرکن که برای کرمانشاه با نام « کلانشهر» انتخاب شده به طبع آن را در مقام مقایسه با شهرهایی همچون اصفهان، شیراز، مشهد و ... قرار می دهد، هم به لحاظ وسعتی و جمعیتی یعنی کمیت و هم از دیدگاه فرهنگ شهرنشینی و ارائه خدمات شهری یعنی کیفیت که البته این کرمانشاه اگرچه به لحاظ کمیت خود را به سطح کلانشهر بودن رسانده اما در بعدی کیفی هنوز در قدم های اول شهرنشینی، لنگان در حرکت است.
خیابان مدرس به عنوان اصلی ترین و طولانی ترین خیابان تجاری شهر کرمانشاه که از میدان آزادی تا میدان فردوسی امتداد دارد و محل تجمع انواع کاسبان قدیمی همچون مس گرها و پنبه زن ها و ... تا طلافروشان و مجتمع تجاری ارگ و مراکز خرید و از همه مهم تر کلینیک ها و درمانگاه های پزشکی و آزمایشگاه ها... است که معضل سنگفرش های خیابان آن بصورت تقریبا یک در میان وجود دارد.
حاج یونس غلامی از قدیمی های بازار مسگرهاست، از او که در کلام اول از وضعیت پیاده روها بپرسی، لب به گلایه باز می کند که « کدام پیاده رو، سال های سال است که در این راسته بازار مشغول به فعالیتم بطور میانگین هر چهار یا پنج سال یکبار به مدت یکی دو هفته محل عبور و مرور مردم را می بندند که داریم سنگفرش خیابان را عوض می کنیم اما به یک ماه نکشیده، در مسیر رفت و آمد که مردم از آن عبور کنند، موزاییک ها شروع به کنده شدن کرده و بعد هم ترک می خورند و خورد می شوند و مایه دردسر عابر بیچاره....».
کمی آنطرف تر از پروژه نیمه کاره و همیشه خاکی پارکینگ طبقاتی که بگذری و به مسجد جامع برسی، حال و هوای راه رفتن در تو جان می گیرد، مسیر باز است و سنگفرش ها تازه و آب حوزچه ها به راه ، دویست قدم را طی نکرده انگار به دالان خاک و گل می افتی و وارد محوطه ی طلافروشان می شوی؛ کوچک و تنگ بودن پیاده روها یک طرف، حرکت در مسیر پر از چاله چوله و بعضا گل آلود آدم را تا مرز جنون پیش می برد.
ابراهیم صفایی از نان برنجی فروشان این محله است و در پاسخی معترضانه نسبت به وضعیت پیادروها می گوید:«واقعا مایه خجالت است که وقتی توریست خارجی و یا گردشگری می خواهد از ما خرید کند و سوغاتی بخرد، پایش بین این همه ترک و پستی و بلندی گیر می کند، آخر شهرداری کی می خواهد مشکل این پیاده روها را برای همیشه حل کند؟؟؟»
وضعیت تا مسیر بالای شهر یعنی میدان انقلاب و مصدق و سه راه برق تا فردوسی به همین منوال است و تقریبا بطور میانگین بصورت یک در میان یک منطقه از سنگفرش مرغوب برخوردار است چند صد متر آن طرفتر پر است از خورده موزاییک ، خاک، پستی و بلندی و واقعا مایه خجالت شهری و شهرنشینی ...ناگفته نماند که اگر بخواهیم در یک نگاه اجمالی به وضعیت کلی پیاده روهای شهری و حتی میادین شهری هم بیندازیم وضعیت در یک نگاه کلی همین فجایع است مانند سنگفرش های میدان شهدا، ده مجنون، الهیه و سبزه میدان و ...
به راستی مشکل کار کجاست؟ از کنار کارگرانی که در برخی از مناطق شهری مشغول به سنگفرش هستند که عبور کنی آرم شرکت ها و کارخانجات اصفهانی و غیر بومی خودنمایی می کند، حال سوال اینجاست آیا در استان کرمانشاه یک کارگاه و یا کارخانه موزاییک و سنگفرش با کیفیت وجود ندارد که بتواند تضمین کننده سنگفرشی مطمئن برای پیاده روهای این شهر باشد؟؟ و اگر واقعا چنین مکانی وجود دارد چرا موارد مصرفی وارداتی از استان های دیگر اینقدر در سطح کیفیتی پایینی قرار دارند که بازدهی کوتاهی دارند؟
«استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه همه موارد پیمانکاری ادارات و نهادهای دولتی باید به پیمانکاران کرمانشاهی داده شود و پیمانکاران هم باید تمام مواد مورد نیازشان را از داخل استان تهیه کنند، می افزاید: باید این فرهنگ جا بیفتد که از نیروهای استان و کالاهایی که در استان تولید می شود حمایت کنیم تا به کاهش بیکاری کمک کند.»
نیک کردار معاون عمرانی استانداری نیز در این رابطه می گوید:« بطور قطع کارخانجات با کیفیت و دارای آزمایشگاه ها و مجوزها استاندارد بالا در زمینه ی ساخت موزاییک و سنگفرش در کرمانشاه وجود دارد و حتی این کارخانجات مورد تایید اداره استاندارد نیز قرار دارند و از سوی دیگر استفاده و بکارگیری محصولات و نیروی بومی در بدنه ی شهری جزء اولویت ها محسوب می شود و مسوولین شهرداری نسبت به این مهم می بایست پاسخگو باشند.»
حوزه ی معاونت عمرانی شهرداری استان به گفته ی مسوولین امر یکی از ارگان های پاسخگو در مسیر پیاده روهای شهری باید باشد اما زمانی که وضعیت را از مهندس کریمی جویا شدیم،«وی در پاسخ شهرداری های هریک از مناطق شهری را بنا به دستور شهردار کرمانشاه مسوول پیگیری امور معابر شهری دانست و افزود: سنگفرش و موزاییک کردن هریک از مناطق شهری بنا به دستور شهردار به شهرداران مناطق واگذار شده که هریک از این مناطق با پیمانکاران وارد کار شده و در قالب پروژه این امر را به آنها می سپارند.
کریمی وجود یک مدیریت واحد در کنار استفاده از نیروی بومی متخصص را امری الزامی در روند رشد هر شهر عنوان کرده و می گوید : تنها راهی که می توان از روند قرارداد پروژه ها با پیمانکاران مطلع شد را تنها شهردار پاسخگو می تواند باشد و در واقع معاونت عمرانی هیچ گونه مسوولیتی در این بخش برعهده ندارد.»
در این بین دیدگاه اعضای شورای اسلامی شهر نیز که وظیفه ی نظارت بر عملکرد شهرداری و احقاق حقوق شهروندی را برعهده دارند، جالب توجه است؛ کامران ملکی یکی از اعضای این نهاد مردمی در خصوص وضعیت کنونی پیاده روها و آسفالت ها در سطح شهر کرمانشاه می گوید:« نه تنها بخش هایی از مراکز اصلی شهر با مشکل سنگفرش های نامرغوب روبرو هستند بلکه در مناطق حاشیه ای شهر نیز این وضع بسیار بدتراست به نحوی که حتی زیرساخت های اولیه ای که صورت پذیرفته نیز در حال از بین رفتن است و بارها در کمیسیون های مختلف عمرانی که در شورای اسلامی شهر صورت گرفته اولویت بندی انجام پروژه ها ضمن بهره گیری از پیمانکاران متخصص بومی در مناطقی که نیازمند هستند به تصویب رسیده اما تاکنون در عمل موفقیت چندانی حاصل نشده است.»
«جواد جعفری عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه نیز با بیان این مطلب که مردم و شهروندان خود باید بصورت جمعی خواستار پیگیری مطالبات و حقوق خود باشند، می افزاید: استفاده از نیروی متعهد که از بدنه خود کرمانشاه باشد قطعا می تواند سهم بسزایی را در روند رشد و آبادانی شهر ایفا کند و البته نگاه بومی بر روند انجام پروژه های شهری نه تنها می بایست خواسته ی تک تک اعضای شورای اسلامی شهر باشد بلکه این مهم بصورت دستورالعملی صریح در تمامی صورتجلسه ها ذکر شده است و قطعا اگر شخصی، ارگانی و یا سازمانی از ان تخطی کرده است باید در برابر مردم و قانون پاسخگو باشد.»
دوصد گفته چون نیم کردار نیست...
«گفتنی است که براساس نامه 11/4/93 به شماره 23773/41/71 استانداری کرمانشاه خطاب به شهرداری این استان به صراحت ابلاغ شده که پیمانکاران از قطعات بتونی پیش ساخته نظیر جدول، موزاییک، یونی بلوک و ... از استاندارد اجباری برخوردار باشند و در صورت استفاده از مصالح غیراستاندارد مسئولیت مستقیم برعهده ی شهردار می باشد.
طی نامه ای دیگر مورخ 17/4/93 به شماره ی 25583/41/71 توسط استانداری استان خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی ، حمل و نقل و پایانه ها ، شهرداری کرمانشاه و نماینده ی مجری کل حوزه ی ساخت و شبکه ی حمل و نقل استان ذکر شده است که با عنایت به اینکه استفاده از محصولات و تولیدات استاندارد سطح استان باعث رونق اقتصادی استان و اشتغالزایی می گردد شایسته است به مشاوران و پیمانکاران مربوطه دستور فرمایید در صورت وجود مصالح و تولیدات استاندارد در سطح استان از مصرف محصولات مشابه سایر استان ها جدا خودداری گردد.»
از سایر گفته ها و سخنان مدیران و مسوولان در بخش های مختلف چنین برمی آید که همگی بر استفاده از نیروی کارآمد و متخصص بومی که البته بازهم به گفته ی این عزیزان در شهر کرمانشاه از آنها کم هم نیست، تاکید دارند اما علی رغم تمام این گفته ها و نامه نگاری های رسمی چرا بازهم در بخش ها و مناطق مختلف شهری شاهد کارگذاشته شدن موزاییک های بی کیفیت آنهم بصورت وارداتی از شهرها و استان های دیگری هستیم، این ضرب المثل قدیمی را به ذهن تداعی می کند که «دوصد گفته چون نیم کردار نیست»...
منبع: خبرگزاری موج - شیما فتحی


26/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن