تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818843108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم تلاش براي احيای درياچه زريبار/ ورود فاضلاب به درياچه ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > کردستان گزارش خبري مهر/
لزوم تلاش براي احيای درياچه زريبار/ ورود فاضلاب به درياچه ادامه دارد
سنندج – خبرگزاري مهر: بي تفاوتي ها نسبت به وضعيت مهمترين جاذبه گردشگري و زيست محيطي كردستان امروز به جايي رسيده است كه در جلسات و نشست هاي مختلف استاني و ملي مسئولان وعده احيای اين مهم را مطرح مي كنند در حالي كه در گذشته بي توجهي ها باعث شرايط كنوني شده است.



به گزارش خبرنگار مهر، كردستان داراي ظرفيت هاي ويژه اي در حوزه هاي طبيعي و زيست محيطي است كه البته بي توجهي ها نسبت به اين ظرفيت هاي مهم باعث شده است كه بخش زيادي از آنها با مخاطره مواجه شوند و در صورت ادامه اين روند بدون شك طي سالهاي آينده تنها نامي از آنها باقي خواهد ماند. در حالي كه هشدارها در خصوص وضعيت درياچه زريبار مريوان از سالها قبل از سوي فعالان زيست محيطي آغاز شده است ولي متاسفانه بي تفاوتي مسئولان و متوليان از گذشته تا كنون باعث شده است امروز اين ظرفيت ارزشمند در شهرستان مريوان با مشكلات جدي مواجه شود. به دنبال احداث سد داريان و از بين رفتن چشمه بل به عنوان يكي ديگر از جاذبه هاي گردشگري و ظرفيت هاي مهم زيست محيطي در كردستان، اين روزها نيز وضعيت زريبار به هيچ عنوان خوشايند نيست و ادامه اين روند باعث بروز مشكلات جدي در خصوص آينده و سرنوشت اين درياچه مي شود. شامگاه سه شنبه جلسه بررسي وضعيت محيط زيست شهرستان مريوان با حضور نماينده مردم شهرستان هاي مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي، فرماندار اين شهرستان، مدير كل حفاظت محيط زيست استان و شماري ديگر از مديران شهرستان برگزار شد كه چگونگي مديريت و تعيين تكليف درياچه زريبار به عنوان بحث اصلي در اين نشست تبديل شد. مدير كل حفاظت محيط زيست در اين جلسه با اشاره به وضعيت كنوني درياچه زريبار مريوان طي سخناني بيان كرد: برای احیای دوباره دریاچه زریبار سندی علمی لازم است و برای این امر نیز تاکنون دوکارگروه برگزار شده است که سومین جلسه كارگروه نیز در مهرماه سالجاری برگزار خواهد شد. عبدالوحيد ریاضی فر با اشاره به اينكه، این کارگروه که متشکل از افراد ذینفع و ذی مدخل در دریاچه زریبار هستند، بيان كرد: بدون شك حفاظت از اين ظرفيت ارزشمند در شهرستان مريوان و استان كردستان يكي از برنامه هاي اصلي ماست و به همين دليل انتظار مي رود كه بتوانيم با يك مشاركت جمعي و همگاني در راستاي حفاظت از زريبار موفق باشيم. اختصاص يك ميليارد تومان اعتبار براي احيای زريبار وي با بيان اين نكته كه اقدامات صورت گرفته در سالهاي گذشته براي نجات زريبار كافي نبوده اند، افزود: بدون شك بايد در اولين مرحله طرح هاي مطالعاتي و تحقيقاتي در راستاي حفاظت عملياتي از درياچه زريبار در دستور كار قرار گيرد چرا كه بدون داشتن اسناد مطالعاتي نمي توانيم در اين بخش به نتيجه مشخصي دست پيدا كنيم. مدير كل حفاظت محيط زيست استان كردستان به برنامه ها و اقدامات صورت گرفته در اين بخش اشاره كرد و گفت: در سال جاري اعتباري بالغ بر يك ميليارد تومان در راستاي احيای درياچه زريبار به استان اختصاص پيدا كرده است.

وي به برخورد با متجاوزان به حريم زريبار خبر داد و گفت: برخورد قاطع با حفر چاه در اطرف زريبار و هر گونه ساخت و ساز نيز در دستور كار قرار گفته است و انتظار داريم كه در كنار مشاركت مسئولان شهرستاني اين مهم به بهترين شكل ممكن عملياتي و اجرايي شود. ریاضی فر يادآور شد: برای احداث جاده کنارگذر مریوان نیز اقداماتی صورت گرفته است و ما بر این عقیده هستیم که در قسمت هایی از این دریاچه باید تجدیدنظری صورت گیرد که پس از اعمال برخی تغیرات احداث این جاده دوباره شروع خواهد شد. وی در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ورود فاضلاب به درياچه ادامه داد: امروزه مشکلات زیادی همچون ورود آب فاضلاب برخی از روستاه ها و ورود کودهای شیمیایی حاصل از فعالیت های کشاورزی دریاچه زریبار را تهدید می کند و لازم است که با همکاری و همراهی ارگانهای ذیربط بتوانیم تک به تک این تهدیدها را رفع نمائیم. واگذاري هر گونه مجوزي كه درياچه زريبار را با خطر مواجه كند ممنوع شده است فرماندار شهرستان مريوان نيز در ادامه اين نشست طي سخناني با اشاره به لزوم حفاظت از درياچه زريبار بيان كرد: از سال گذشته تاكنون و در راستاي حفاظت از اين ظرفيت واگذاري هر گونه مجوزي كه زريبار را با خطر مواجه كند در شهرستان مريوان ممنوع شده است. محمد فلاحي گفت: به منظور حفظ اکوسیستم زریبار و جلوگیری از تخریب طبیعت بکر این دریاچه اعطای هرگونه مجوزی برای سرمایه‌گذاری در بحث‌های ایجاد کارواش، پمپ بنزین و تمامی اموری که در بحث‌های محیط زیست دغدغه آور و یا بحث برانگیز باشد، در اطراف این دریاچه ممنوع است. وی گفت: برای حفظ دریاچه زریبار و جلوگیری از بروز هرگونه معضلی احتمالی باید اقدامات لازمه از سوی مدیران و مسئولان ذیربط صورت گرفته و برای نجات این مکان ارزشمند نهایت فعالیت‌ها صورت پذیرد. فرماندار مریوان بيان کرد: در گذشته اقداماتی برای واگذاری بیش از 4 هکتار از اراضی جنگل‌های اطراف دریاچه به فردی سودجو آن هم با نام مرتع صورت گرفته بود که خوشبختانه موضوع رصد شده و از واگذاری این زمین‌ها ممانعت به عمل آمد اما لازم است که مسئولان هوشیاری خود را در این زمینه حفظ کنند. دولت اعتبار حفاظت از درياچه زريبار را افزايش دهد نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نيز در اين جلسه با اشاره به وضعيت نامناسب درياچه زريبار طي سخناني عنوان كرد: انتظار مي رود دولت اعتبار مورد نياز در راستاي حفاظت و احيای مجدد درياچه زريبار را افزايش دهد.

اميد كريميان با اشاره به رسالت ادارات و سازمان هاي متولي در راستاي حفاظت از اين درياچه يادآور شد: مردم و مسئولان بايد در كنار هم و با برنامه ريزي از اين ظرفيت ارزشمند در شهرستان مريوان حفاظت كنند چرا كه بي تفاوتي نسبت به آن باعث نابودي درياچه مي شود. وي با ابراز نگراني در خصوص توسعه بي رويه كشاورزي در اطراف درياچه زريبار مريوان به عنوان يك تهديد جدي يادآور شد: تمامی طرح‌ها و پروژه‌های کشاورزی با سرعتی بالا به سمت دریاچه زریبار در حال پیشرفت هستند و بیم آن می رود که بیشتر آنها با هدف غصب زمین های بکر و تخریب اراضی ملی در حال اجرا باشند. نماينده مردم شهرستان هاي مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي گفت: مسئولان و متولیان امر باید با نهایت دقت تمام تحرکات اطراف دریاچه زریبار را رصد کرده و در تخصیص اعتبارات و همچنین واگذاری اراضی با دقت عمل کنند تا از تجاوز سودجویان به حریم این ثروت خدادادی جلوگیری شود. کریمیان ایجاد برخی از پروژه‌ها و طرح‌های موجود در کنار دریاچه را عامل آسیب رسیدن جدی به این منبع خدادادی عنوان کرد و افزود: برای انجام برخی از فعالیت های کشاورزی زمین مناسب لازم است که به صراحت می توان گفت که زمین های بخش سرشیو و کوماسی مریوان از مرغوبترین زمین های موجود هستند و می توان در آنها طرح های زیادی اجرا کرد. در پايان اين جلسه مقرر شد كارگروه زريبار به صورت مستمر برگزار شود و در كنار آن با تخصيص و جذب اعتبار مورد نياز با كارهاي عملياتي زمينه براي حفاظت هر چه بهتر و احيای مجدد درياچه زريبار مريوان فراهم شود.


۱۳۹۳/۶/۲۶ - ۰۹:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن