تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819251985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا اقتصاد مقاومتی می تواند به پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد کمک کند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آیا اقتصاد مقاومتی می تواند به پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد کمک کند؟ یاسوج- ایرنا- اگرچه کهگیلویه و بویراحمد از نظر تولید سرانه، مقام نخست کشور را دارد اما بدون نفت یکی از کم درآمدترین استان های ایران است. آیا اقتصاد مقاومتی می تواند کمکی به بهبود شرایط اقتصادی این استان کند؟


اگرچه اصطلاح اقتصاد مقاومتی و ادبیات آن عمر کوتاهی دارد و بیشتر، به سال های اخیر و پس از تشدید تحریم های غرب برعلیه ایران بر می گردد اما نقطه کانونی همایش ها و تحقیقات زیادی در کشور شده است.
این اصطلاح، موافقان و مخالفان بسیاری دارد و هر یک از این گروه ها استدلال ها و تحلیل های گوناگونی پیرامون آن دارند.
در این هفته، همایش اقتصاد مقاومتی در شهر یاسوج برگزار شد و کارشناسان و مسوولان پیرامون آن سخن گفتند.
این همایش، بررسی اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد را دوباره یادآوری کرد و باعث طرح این سوال شد که کهگیلویه و بویراحمد در چه وضعیت اقتصادی قرار دارد و اقتصاد مقاومتی چگونه می تواند به بهبود شرایط آن کمک کند؟
برپایه گزارش های رسمی، تولید ناخالص داخلی کهگیلویه و بویراحمد با احتساب نفت نزدیک به ۸۱ هزار میلیارد ریال است که با توجه به جمعیت ۶۵۰ هزار نفری استان رتبه نخست درآمد سرانه ایران را به خود اختصاص داده است.
بخش بیشتر این میزان درآمد به خاطر تولید نفت در استان است که ۷۴۰ هزار بشکه در روز را می شود و نزدیک به ۲۵ درصد تولید نفت ایران است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شرایط اقتصادی استان گفت: یکی از نخستین راهکارهای پیشرفت آن، وصل کردن شیر نفت به اقتصاد این استان است.
سیدموسی خادمی افزود: اقتصاد استان با وجود نفت می تواند پیشرفت بیشتری کند که راه حل آن نیز اجرای پروژه های مرتبط با نفت از جمله پتروشیمی است.
وی اظهار کرد: از برنامه ریزان اقتصادی انتظار می رود مساله مهم توازن منطقه ای استان های کمتر برخوردار کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد را در دستور کار قرار دهند.
خادمی افزود: در این صورت بخش عمده ای از مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی و بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد برطرف می شود.
وی بیان کرد: باید تعامل بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد با مسوولان بخش های برنامه ریز اقتصاد کشور بیش از پیش افزایش یابد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: یکی از سیاست های مهم دولت یازدهم خروج اقتصاد کشور از رکود است و از راهکارهای دستیابی به این هدف اساسی می توان به تزریق نکردن منابع مالی به بازار اشاره کرد.
پژمان نیک اقبال افزود: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به مقوله خروج از رکود دارد و درصدد اجرای هر چه مطلوبتر آن است.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد و فاصله چشمگیر توسعه ای آن با سایر استان های کشور استفاده نکردن از سرمایه گذاری های دولتی در سال های گذشته است.
نیک اقبال اظهار کرد: توان مالی بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد محدود بوده و امکان سرمایه گذاری قابل توجه و اثرگذار در استان را ندارد.
وی عنوان کرد: باید با استفاده از اعتبارات دولتی توجه ویژه ای به امر مهم سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد شود تا بخش خصوصی استان رونق یابد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: توانمندسازی، مشارکت و رقابت سه مولفه اصلی اقتصاد مقاومتی است.
داریوش دیودیده افزود: باید علاوه بر لحاظ کردن مشوق های لازم برای بخش خصوصی حمایت های مورد نیاز نیز از سوی دولت از آن انجام شود.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این کارگاه آموزشی، گفت: دشمنان با هدف تعطیلی واحدهای تولیدی و ایجاد نارضایتی بین ملت ایران اقتصاد کشور را نشانه گرفته اند ولی هرگز در این زمینه موفق نخواهند شد.
جبار کیانی افزود: ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری راهکاری اساسی برای مقابله جدی با این توطئه دشمنان است.
وی بیان کرد: بخش خصوصی کشور و کهگیلویه و بویراحمد بر خود لازم می داند برای تحقق هر چه مطلوبتر اقتصاد مقاومتی از هیچ تلاشی دریغ نکند.
کیانی اظهار کرد: بخش خصوصی در خط مقدم جبهه اقتصادی کشور قرار دارد و نقش فعالان این بخش در رونق تولید، بهبود وضعیت اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی بی بدیل و غیر قابل انکار است.
آنچنان که مسوولان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد می گویند پیشرفت اقتصادی استان به برنامه ریزی های کلان اقتصادی از جمله درنظرگرفتن توازن منطقه ای، افزایش سرمایه گذاری دولتی در استان و تقویت بخش خصوصی برمی گردد.
البته این راهکارها پیش از مطرح شدن اقتصاد مقاومتی هم مطرح شده بود و به نظر می رسد اقتصاد استان همچنان به نسخه های پیشین نیاز دارد.
با این همه می توان گفت اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد بخشی از اقتصاد ایران است و هرگونه تحولی در آن بر این استان هم اثرگذار است.
به نظر می رسد شناخت اقتصاد مقاومتی و شاخص های این اقتصاد به پژوهش های بیشتری نیاز دارد و در صورت عملیاتی شدن آن تاثیر مثبت خود را بر این استان هم خواهد گذاشت.
627/7535


26/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن