تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804469724
![نمایش مجدد: تحلیلی بر فیلم اسب تورین – ۲۰۱۱ The Turin Horse refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
تحلیلی بر فیلم اسب تورین – ۲۰۱۱ The Turin Horse
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
![](http://images.khabaronline.ir/images/2014/9/position50/image634758550147861167.jpg)
تحلیلی بر فیلم اسب تورین – ۲۰۱۱ The Turin Horse وبلاگ > زعفرانلو، شهرام - آیا رسانهی سینما ظرفیت پذیرش و یا ارائه مفاهیم انتزاعی همچون مباحث فلسفی، آن هم از نوع نیچهای را داراست یا خیر؟
نام فیلم: اسب تورین - ۲۰۱۱ The Turin Horse
![اسب تورین اسب تورین](http://images.khabaronline.ir//images/2014/9/14-9-15-231529936full-the-turin-horse-poster.jpg)
کارگردان: بلا تار فیلم نامه: لاسلو کرانساهورکای ـ بلا تار موسیقی: میهالی ویگ مدت زمان: ۱۴۶ دقیقه کشور: مجارستان زبان: مجاری جایزه(ها): خرس نقرهای بهترین کارگردانی و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم برلین اسب تورین جزو معدود فیلمهایی است که مظروف فلسفه را در ظرف سینما، به عنوان مضمون اثر گنجانده، و در حد بضاعت فیلمساز و توان مدیوم سینما، به گویشی هنری دست یافته است. جای آن نیست که در این مقال بخواهیم به قضاوت بنشینیم که آیا رسانهی سینما ظرفیت پذیرش و یا ارائه مفاهیم انتزاعی همچون مباحث فلسفی، آن هم از نوع نیچهای را داراست یا خیر؟ اما سعی میکنم به شیوههای گزیده و انتخاب شده از فرم سینما، برای تبیینی اینگونه، اشاره کنم؛ تا شاید بتوان قابلیتهایی را از ظرف سینما شاهد بود که تنها به سعی و سماجت هنرمند است که امکان تجربه و آفرینش مییابد. بلا تار، فیلم را با حکایت کوتاهی از زندگانی نیچه آغاز میکند که منجر به بیماری و خانهنشینی دهساله او میشود. نیچه در خیابان شاهد شلاق خوردن یک اسب است. دست به گردن اسب میآویزد و همدرد او شده و به سکوتی ده ساله تا مرگ خویش دچار میشود و تنها یک جمله خطاب به مادرش میگوید: مادر، من احمقم! بیننده تلاش میکند در طول 146 دقیقهی فیلم، ارتباطی مابین آن حکایت نخست و داستان فیلم برقرار کند. در قضاوتی سادهتر میتوان برای دریافت و درکی از فیلم، به تجربه و شاید توانمندی مخاطب به معرفتی فرامتنی تکیه کرد. اما بلا تار با خوانشی هنرمندانه و تسلطی نسبی فرم را به خدمت میگیرد و با چشم سر و دل، داستان سرنوشت آن اسب را به جای بازنمایی سرنوشت نیچه، به تصویر میکشد. او ما را به دیدن ریتمی از زندگی فرامیخواند که بارها و بارها تجربه کردهایم ولی با اهمال از کنار آن گذشتهایم. اما ضرورت امر چیست؟ وقتی زمان درون فیلم (در هر سکانس) با زمان بیرونی (واقعیت زندگی) یکسان میشود، بیننده مجبور نیست با تعجیل و شتابی غیرطبیعی سوژه را دنبال کند. او به دیدن جزئیات و احساسات بطئی و تدریجی زندگی، دعوت میشود تا کمی تعمق کند، آن هم نه تعمقی عقلمدارانه و متفکرانه، بلکه در خود فرورفتنی احساسمحور، که زمینه و بستر درک زیباییشناسانه را فراهم سازد. موسیقی فیلم در ایجاد این حس عمیق تاثیرگذار است.
![اسب تورین اسب تورین](http://images.khabaronline.ir//images/2014/9/14-9-15-231623c54a47245ece4474b0ae0d20fbf767dc.jpg)
هدفی اینچنین، شگردی را میطلبد که در هنر سینما معمول نیست. اگر امکانات و شرایط اجازه میداد، فیلمساز حتی چند برش سادهای را که از سر ناچاری به کار برده بود را نیز کاملا حذف میکرد. تدوین به کار رفته، نه کارکردی فرممدار دارد و نه دارای مضمونی تاثیرگذار. بلکه برای زمانها و اتفاقاتی است که دیگر به کار فیلم نمیآید و به داستان کمک خاصی نمیکند. دوربین فعال است و پویا اما با حداقل تغییر زاویه. ایستایی دوربین همزمان با سکون آدمها و بیتحرکی است. در سکانس افتتاحیه که درشکهچی با درشکه به خانه میرود. دوربین با نمایی از اسب همگام میشود. حرکت سنجیده و پرزحمت فیلمبردار برای جلوگیری از هرگونه تکانهای زائد، حیرتآور است و روان. دوربین نامحسوس از اسب به سمت درشکهچی حرکت میکند و فاصله میگیرد و از جاده خارج شده و مجدد به اسب بازمیگردد. ارتفاع دوربین، هم ارتفاع کسی است که گویی در کنار درشکه، پیاده در حرکت است. این سکانس طولانی حتی از یک برش ساده نیز برخوردار نیست. دوربین، راوی دانای کلی است و نظرگاهی عینی (ابژکتیو) دارد که هر اتفاقی را به شکل مراسمی آیینی و حسابشده به تصویر میکشد و بیننده مانند کودک کنجکاوی به دنبال شخصیتها از دالانی به فضایی باز و از دری به کلبهای همراه میشود. تصاویر فیلم همانند تماشای یک تابلوی نقاشی و یا عکسی هنرمندانه از بخشی از زندگی طبیعی است که نه میتوان آن را واقعگرایانه قلمداد کرد و نه آشکارا نمادین دانست. نورپردازی در فضای باز و به ویژه در خانه، از «نور» بازیگری ساخته که در سکون و سکوت مرد و دخترش، به وسیلهای برای گفتگو تبدیل شده است. بیانگر شدن نور، تلخی و دردمندی انسانی را معنا میکند. زن از زنانگیاش، جز خانهداری و انجام رفتارهایی یکنواخت و مکرر حاصل دیگری ندارد. چهرهی استخوانی و بدون جذابیتش، مردهای را نشان میدهد که تنها به رسالت انتظار بیپایان، مجهز است. او در فراغت از کار، از دریچهی پنجره، نظارهگر جهانی است که در تلاطم و تحت سیطرهی باد و خاک گرفتار شده و هیچگاه به آرامش نمیرسد. به گفته نیچه: «زن میتواند چندان نفرت بیاموزد که دلبری را از یاد ببرد.» این دختر بالغ، نه از خصوصیات دخترانه بهرهای دارد و نه از فراز و نشیبهای احساسات انسانی، تَر دامن است. او در آستانهی خاموشی است. اسب نیز، در اصطبل خانه، به مرور از کار میافتد و زندگی را لنگ میگذارد تا درجا بزند. پیرمرد که چشم چپ و دست راستش علیل است، تنها تکیهگاه انسانیِ زندگی است. میخورد و میخوابد و در سراشیبی نیستی فرو میغلتد. او حتی از پوشیدن و درآوردن لباس خویش عاجز است. اما در بطن نگاه و رفتارش جهانی مملو از راز نهفته دارد. به تعبیر نیچه، تجربههای هولناک، این گمان را پیش میآورد که نکند آنکه چنین تجربههایی میکند، خود موجودی هولناک باشد. انطباق این نگرشِ نیچه با آدمهای داستان، ترسی خزنده و خوفانگیز را در زیر پوست مخاطب به حرکت میآورد.
![اسب تورین اسب تورین](http://images.khabaronline.ir//images/2014/9/14-9-15-22499Turin-Horse.jpg)
کلیت اثر واجد نگاهی از اوج و بالا به زندگی، فارغ از هرگونه زرق و برقی است که در زندگی طبیعی فریبمان میدهد. دعوت فیلمساز از مخاطب به خلوتی بیزمان و فاقد واسطههای اغواگر زندگی امروز، مهمانی تلخ و گسی را میماند که ممکن است تنها در زمان رودرویی بشر با مرگ قابل تکرار شود. در روز روشن، جهان در تاریکی مطلق فرو میرود و نقش نور است که خودنمایی میکند. تلاش پدر و دختر برای روشنایی، راه به جایی نمیبرد. پایان فیلم پایانی است در هیچی و نیستی و ناامیدانه؛ اما فرورفتی است همانند گم شدن در آسمانی سیاه، و بیانتها، به تندیسی مرگ.
دوشنبه 24 شهریور 1393 - 23:16:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
ابتکار بارساییها به مناسبت سیصدمین سالگرد قیام استقلال کاتالونیا+فیلم
ابتکار بارساییها به مناسبت سیصدمین سالگرد قیام استقلال کاتالونیا فیلمهواداران بارسلونا امروز در دیدار بارسا از طرحی جالب به مناسبت گرامیداشت سیصدمین سالگرد قیام برای استقلال کاتالونیا استفاده خواهند کرد به گزارش خبرگزاری فارس تیم فوتبال بارسلونا امروز در هفته سوم لالیگا در ورپلیر قدرتمند فیلم The KMPlayer 3.9.0.127 Final
نسخه جدید پلیر محبوب KMPlayer با ورژن The KMPlayer 3 9 0 124 Final منتشر شده است KMPlayer بی شک یکی از محبوب ترین نرم افزارهای پلیر فایل های مالتی مدیا محسوب می شود KMPlayer که نرم افزاری رایگان و کره ای هست توانسته در رقابت با نرم افزارهای تجاری مانند PowerDVD گویی سبقتنشست های تحلیلیایران هراسی و اسلام هراسیدر جشنواره فیلم مقاومت
نشست های تحلیلی ایران هراسی و اسلام هراسی در جشنواره فیلم مقاومت سلسله نشست های تحلیلی ایران هراسی و اسلام هراسی همزمان با برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در تهران برپا می شود به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بتوسط اداره کل ارشاد استان تهران برگزار شد تقدیر از رسول صدرعاملی به مناسبت روز ملی سینما/ صدور پروانه فیلم 60
توسط اداره کل ارشاد استان تهران برگزار شدتقدیر از رسول صدرعاملی به مناسبت روز ملی سینما صدور پروانه فیلم 60 دقیقهای توسط ارشاد تهرانمعاون سینمایی - هنری اداره کل ارشاد استان تهران درجریان تقدیر از رسول صدرعاملی به مناسبت روز سینما از تشکیل شورای تخصصی فیلم در این معاونت و صدورتیران و کرون فضای مناسب نمایش فیلم ندارد
تیران و کرون فضای مناسب نمایش فیلم ندارد اصفهان- ایرنا- رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون گفت این شهرستان مکان مناسب برای نمایش فیلم سینمایی ندارد مرتضی محمدی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد تنها فضای موجود در این منطقه برای اکران فیلمهای سینمایی سالنفیلم/ شعرخوانی در محضر رهبر معظم انقلاب به مناسبت میلاد امام رضا
فیلم شعرخوانی در محضر رهبر معظم انقلاب به مناسبت میلاد امام رضا لینک ۱۳۹۳ ۶ ۱۶فیلمهای دفاع مقدس وضعیت آرشیو مناسبی ندارند/ نجات تعدادی از آثار و ترمیم آنها
فرهنگ و هنر سینمای ایران مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری فیلمهای دفاع مقدس وضعیت آرشیو مناسبی ندارند نجات تعدادی از آثار و ترمیم آنها حسین مسافرآستانه مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری به این نکته اشاره کرد که آرشیو کامل و غنیای از فیلمهای تاریخ سینمای دفاع مقدس وجود نداردفیلم/ تورینو 0-0 اینتر
فیلم تورینو 0-0 اینتر دانلود لینک ۱۱ ۰۶ ۱۳۹۳ - ۰۰ ۲۲جدول پخش فیلمهای امروز شبکه نمایش / شنبه
جدول پخش فیلمهای امروز شبکه نمایش شنبه تاریخ انتشار شنبه 15 شهریور 1393 ساعت 01 17 | شماره خبر 1633580427616944985 تعداد بازید 0 تاریخ انتشار شنبه 15 شهریور 1393 ساعت 01 17 | شماره خبر 1633580427616944985 تعداد بازید 0ثبت لحظه معلق ماندن اسب سوار در پی رم کردن اسبش + تصاویر
ثبت لحظه معلق ماندن اسب سوار در پی رم کردن اسبش تصاویر این تصاویر توسط عکاسی ایرلندی در ابتدای مسابقات اسب دوانی کانتی میچ ایرلند گرفته شده که در آن اسب یک اسب سوار در حال رم کردن بوده و صاحبش را با یک حرکت واژگون می کند به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران انتهای پفروش ۱.۵ میلیاردی «شهر موش ها ۲» در طول ۹ روز/ آیا موشها رکورد فیلم ۸ میلیارد تومانی « ده نمکی» را خواهند شکست
فروش ۱ ۵ میلیاردی شهر موش ها ۲ در طول ۹ روز آیا موشها رکورد فیلم ۸ میلیارد تومانی ده نمکی را خواهند شکست فروش فیلم سینمایی شهر موشها ۲ به کارگردانی مرضیه برومند طی ۹ روز نمایش در ۲۳ سالن در تهران و نیز در سینماهای شهرستانها به مبلغ ۱ میلیارد و ۵۰۷ میلیون تومان رسید فیلهواداران پرسپولیس خواهان برکناری علی دایی شدند ؛ فیلم
هواداران پرسپولیس خواهان برکناری علی دایی شدند فیلم هواداران تیم فوتبال پرسپولیس پس از باخت این برابر تراکتوسازی تبریز علیه علی دایی شعار دادند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز پس از شکست 3 بر یک تیم فوتبال پرسپولیس برابر تراکتورسازی در هفته هفتم لیگ برترتکنیک ناب و هنرنمایی دیدنی فالکائو+فیلم
تکنیک ناب و هنرنمایی دیدنی فالکائو فیلمستاره فوتسال برزیل در آخرین بازی تیمش با هنرنمایی بازیکن حریف را از پیش رو برداشت به گزارش خبرگزاری فارس فالکائو برزیلی ستاره و برترین بازیکن فوتسال با دریبل دیدنی با جا گذاشتن بازیکن حریف تکنیک ناب خود را بار دیگر نشان داد این فیلم راچه تبلتی برای شما مناسب است؟+جدول قیمت تبلت اپل
بازار خرید چه تبلتی برای شما مناسب است جدول قیمت تبلت اپل خوب است برای خرید تبلت چند نکته دیگر را هم مد نظر قرار دهید که از مهمترین آنها وزن است به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران تبلتها در شکلها و سایزهای مختلف هستند سایز تبلتها مستقیما به اندازه صفحه نمایش آنها برمیشکست سامورایی ها در اولین حضور آگیره+فیلم
شکست سامورایی ها در اولین حضور آگیره فیلمتیم فوتبال ژاپن در اولین حضور خاویر آگیره در دیدار مقابل اروگوئه متحمل شکست شدند به گزارش خبرگزاری فارس تیم ملی فوتبال ژاپن در ساپورو میزبان اروگوئه بود این مسابقه در نهایت با نتیجه 2 بر صفر به سود اروگوئه به پایان رسید تا ساموراییها دفیلم/ گل های بازی پرسپولیس - تراکتورسازی (1-3)
فیلم گل های بازی پرسپولیس - تراکتورسازی 1-3 دانلود لینک ۱۴ ۰۶ ۱۳۹۳ - ۲۱ ۰۸مهاجم زهردار تراکتور رکورد پرسپولیس را شکست+فیلم
مهاجم زهردار تراکتور رکورد پرسپولیس را شکست فیلمپرسپولیس در شرایطی که با یک گل از تراکتور پیش بود در 20 دقیقه پایانی 3 گل دریافت کرد تا ضمن شکست رکوردش هم در ورزشگاه آزادی شکسته شود به گزارش خبرگزاری فارس پرسپولیس در هفته هفتم لیگ برتر در ورزشگاه آزادی به مصاف تراکتورسازی رفت-
گوناگون
پربازدیدترینها