تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834662554
تغییرات به جشنواره ی فیلم فجر رسید
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یک جشنواره متفاوت تغییرات به جشنواره ی فیلم فجر رسید تهران - ایرنا - دبیر جشنواره فیلم فجر و مشاور رییس سازمان سینمایی از آغاز تغییرات جشنواره فیلم فجر واستقلال بخش بین الملل این رویداد خبر داد.
به گزارش فرارو ،علیرضا رضاداد در نخستین جلسه ستاد برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم فجر تغییرات پیش بینی شده در این رویداد بزرگ سینمایی را تشریح کرد و افزود: همزمانی آغاز این تغییرات را با ایامی که به نام سینما نامگذاری شده به فال نیک می گیریم و امید داریم این جشنواره و تغییراتی که با آن روبرو هستیم به اعتلای سینمای ایران کمک کند.
وی یادآور شد: به تعبیر دیگر می توانیم بگوئیم زنگ اجرای تغییرات اساسی در جشنواره فیلم فجر نواخته شده و نتایج بررسی ها و جلسات مشورتی به زودی در مقررات جشنواره که اعلام می شود، منعکس خواهد شد.
ضرورت بازبینی جشنواره فجر
دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: همان طوری که رییس سازمان سینمایی پیش تر اعلام کرد جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین و اثرگذارترین رویداد سینمایی کشور نیاز به تغییراتی داشت و با توجه به اینکه بیش از 10 سال از آخرین تغییرات فجر گذشته٬ ضرورت این مهم احساس می شد که یکبار دیگر مقررات فجر بازخوانی و بازنگری شود و رویکردها و اقتضائات جدید مورد نیاز سینمای ایران در جشنواره بازتاب پیدا کند که این لازمه هر فعالیت پویایی است.
رضاداد تصریح کرد: مدیریت جدید سینمایی در این دوره پیش رو با تحلیلی که از توانمندی و ظرفیت سینمای ایران دارد به دنبال این است که راهکارهایی را اتخاذ کند تا سینمای ایران با توجه به ظرفیت هایی که بدست آورده با مخاطبین جهانی ارتباط عمیق تر و وسیع تری پیدا کند.
نگاه و زبان متفاوت سینمای ایران
مشاور رییس سازمان سینمایی با بیان این که حضور فراوان سینمای ایران در جشنواره های جهانی حکایت از این دارد که این سینما دارای ظرفیت زیادی برای برقراری ارتباط هست توضیح داد: سینمای ایران امروز در جهان حرف متفاوت و نگاه ویژه و پیشنهاد قابل ارائه ای به جهان دارد.
وی ادامه داد: اکثر آثار سینمای ایران دیدگاه و نگرشی را در درون و پس زمینه خود معرفی می کند که برخاسته از آرمان های انقلاب اسلامی است و برای مخاطب جهانی خود حرفی مورد نیاز و بدیع و جدید است و به همین جهت هم از آن استقبال می شود و این مهم عامل تفاوت سینمای ایران با نمونه های غیر ایرانی سینمایی است.
رضاداد ادامه داد: گرچه در برخی موضوعات و گونه ها این تفاوت ها بیشتر است اما حتی در آثار اجتماعی سینمای ایران که قاعدتاً باید با آثار مشابه غیر ایرانی شباهت های زیادی داشته باشد این تفاوت مشاهده می شود و به همین جهت هم مورد استقبال قرار می گیرند.
به گفته وی٬ جنبه های معرفت شناسانه سینمای ایران ریشه در فرهنگ و اعتقادات ما دارد اما ما برای این ظرفیت و توانایی سینمای ایران٬ نظام های پشتیبانی مناسبی ایجاد نکرده ایم.
برگزاری مجزای بخش بین الملل
رضاداد به تغییرات جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی ترین جمع بندی های ما در این بررسی این بود که برگزاری بخش بین الملل به صورت یک جشنواره مستقل و در زمانی متفاوت می تواند به این ظرفیت سازی کمک کند.
وی اظهار امیدواری کرد که به زودی مقررات این جشنواره مستقل و سازمان اجرایی آن مشخص و اعلام بشود و این آغاز مسیری جدید برای رشد سینمای ایران باشد.
دبیر جشنواره فجر ادامه داد: البته برای این جشنواره در حال آماده کردن یک پیوست مستقل هم هستیم که می تواند از انحراف جشنواره و تبدیل آن به جشنواره ای مشابه سایر جشنواره ها از نظر کارکرد و تاثیر و یا جشنواره ای بی خاصیت و یا جشنواره ای بی ریشه و غیرمرتبط با بنیادهای اصلی سینمای ایران جلوگیری کند.
رضاداد تصریح کرد: این پیوست دارای سه محور است که در جمع بندی مباحث سال گذشته به آنها رسیدیم و اعلام هم کردیم. که همسویی- هم جواری و هم سطحی اصلی ترین مولفه های آن است.
دو بخش رقابتی برای بخش بین الملل جشنواره فجر
وی در ادامه درباره جزییات بخش بین الملل تاکید کرد: جشنواره بین المللی دارای دو بخش رقابتی خواهد بود و وجه مشترک آثار منتخب یکی از این بخش ها همسویی و توجه به نیازهای امروز بشر و جهان امروز است که ما در حوزه فرهنگ و هنر می توانیم از آنها صیانت کنیم؛ همچنان که هر جشنوارهای دارای بنیان فکری و نظری است و از یک گرایشی در سینمای جهان چه گرایش روشنفکری و یا گرایش سیاسی صیانت می کند پیوست جشنواره فجر در این بخش رقابتی این انتظار را ایجاد می کند که فجر به این سمت و سو حرکت کند و تفاوت های خودش را درصیانت و ایجاد جریان فرهنگی – هنری با اولویت های اختصاصی و بهره گیری از ریشه های اصیل سینمای ایران به نمایش بگذارد و قطعاً جشنواره بین المللی فجر با توجه به نیازهای امروز سینمای جهان می تواند جشنواره ای منحصر بفرد باشد و متقاضیان و مخاطبین مهم و زیادی داشته باشد که البته شرط موفقیتش بالا بردن استانداردهای برگزاری آن است.
رضاداد با بیان اینکه رویکرد بخش دیگر رقابتی همجواری با کشورهای آسیایی و منطقه شرق فرهنگی و قاره کهن است اظهار کرد: در این بخش ها دارای ویژگی های مشترک دینی، فرهنگی، اقلیمی و زبانی هستیم که از این وجوه مشترک بهره برداری نمی کنیم و هدف این بخش تقویت این مشترکات است.
لزوم خروج ازوضعیت انفعال در بین الملل
وی تاکید کرد: تجربه برگزاری بخش بین الملل فجر در یک دهه اخیر هم نشان می دهد که درشناسایی و جذب فیلم متناسب با این ویژگی ها و اولویت هایی نظیر عدالت و معنویت نباید نگرانی داشته باشیم؛وباید دایره شناسایی و انتخاب هایمان را مستقیما به تولیدات کشورهای مختلف گسترش بدهیم و اینگونه ارتباطاتمان را با این کشورها و فیلمسازانش گسترش بدهیم و فقط به فیلم های انتخاب شده توسط جشنواره های دیگر بسنده نکنیم و از این لاک انفعال در بیاییم می توانیم جنبه منحصر بفرد خودمان را پیدا کنیم و به نمایش بگذاریم و به اهدافمان نزدیک بشویم.
دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه مدیریت سینمای کشور بسیار امیدوارانه به این تغییر نگاه می کند گفت: فکر می کنیم که تاکنون اهمیت و جذابیت های سینمای ایران و مسایل آن مانع از این بوده که به این ابعاد و ظرفیت های بخش بین الملل توجه جدی بشود.
بخش بین الملل جشنواره زیر سایه سینمای ایران
رضاداد ادامه داد: بخش بین الملل به رغم همه زحماتی که برای آن کشیده می شده همیشه درفجر تحت الشعاع بخش سینمای ایران قرار داشته و نقاط قوت آن دیده نمی شده که بتواند تقویت بشود و نقاط ضعف آن برجسته نمی شده که برطرف بشود.
به گفته وی٬ استقلال این جشنواره در زمان و حتی مکانی متفاوت با سینمای ایران می تواند ما را امیدوار کند که یک تیم کارآمد از فعالان بین الملل سینمای ایران حتماً می توانند به طراحی و اجرای یک جشنواره هدفمند کمک کنند و مسیر جدید را پیش بگیرند و این قدم از برنامه های جدی نگاه جدید در تغییرگرایش بین المللی سینمای ایران برداشته شود.
مشاور رییس سازمان سینمایی گفت: جمع بندی شورای مشورتی برای این جشنواره اردیبهشت ماه و قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب است که مشکل تداخل و نزدیکی فجر با برخی رویدادهای مشابه هم برطرف می شود.
رضاداد با بیان اینکه از همین نام فجر هم برای بخش بین الملل استفاده می شود ادامه داد:این عنوان دارای معنی اصیل و ریشه داری است که دیگر فقط معرف یک زمان بخصوص نیست بلکه یک مفهوم وسابقه را با خودش به همراه دارد و جشنواره ما را در دنیا با این نام وسابقه سی و دو ساله به خوبی می شناسند و به جا می آورند.
ضعف در بخش انعکاس بین الملل
وی تصریح کرد: ما در حوزه اجرایی این بخش هم اگر مشکلاتمان زیاد نباشد در بخش انعکاس آن خصوصاً در ابعاد بین المللی بشدت دچار مشکلیم.
به گفته دبیر جشنواره فیلم فجر٬ فیلم های منتخب این بخش خوب معرفی نمی شوند؛ همچنین نتایج انتخاب و داوری ها خوب انعکاس جهانی پیدا نمی کند.
رضاداد گفت: هدف برگزاری جشنواره ها فقط انتخاب و داوری نیست بلکه برجسته سازی طبیعی آثار منتخب و توجه دادن مخاطبین گوناگون جهان به این فیلم هاست .غالب تلاش همکاران ما در بخش بین الملل برگزاری بوده در صورتی که برگزاری باید بهانه برجسته سازی طبیعی باشد و در دنیای امروز بدون اتکا و بهره برداری از ظرفیت رسانه ها برجسته سازی امکانپذیر نیست.
وی یادآور شد: ما باید با برگزاری مناسب، مخاطبین اصلی این فیلم ها را در دنیا افزایش بدهیم و به رشداقتصاد این سینما با جذب مخاطب بیشتر کمک کنیم.
رشد اقتصادی فیلمهای منتخب جشنواره
به گفته مشاور رییس سازمان سینمایی٬ باید فروش حقوق فیلم های منتخب جشنواره فجردر جهان افزایش پیدا کند و این باید شاخصه موفقیت ما در معرفی و برجسته سازی فیلمها باشد و بازار در چنین صورتی معنا پیدا می کند و حضور میهمان در این صورت وجهی دیگر دارد و به معرفی این فیلم ها به جهان کمک می کند.
رضاداد همچنین اظهار کرد: در این سال ها از ظرفیت های بخش بین الملل جشنواره برای تبادل نظر و رسیدن به تولید مشترک استفاده نکرده ایم و اگر کرده ایم کم بوده است.در حالیکه این یکی از مسایل مهم سینمای امروز جهان است .
وی ادامه داد: لوکوموتیو برگزاری جشنواره مستقل بین المللی فجر ساختار اجرایی سینما را منطقا در این بخش به سمت تقویت و حمایت از تولیدکنندگان و پخش کنندگان مستقل بین المللی سینمای ایران می برد و خیلی از موانع دیگر را می تواند شناسایی و برطرف کند و با استقلال این جشنواره هم مسایل و موانع بخش بین الملل شناخته تر می شود و هم بخش سینمای ایران می تواند به اهداف و استانداردهای خودش بیشتر نزدیک بشود.
ماهیت بخش تجلی اراده ملی
دبیر جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه پرسش های اساسی ما در بخش سینمای ایران ضرورت یا عدم ضرورت بخش های انضمامی و ارزیابی عملکرد این بخش ها بود اظهار کرد:به عنوان نمونه٬ در دوره ایی غیر از جوایز اصلی٬ جوایز جنبی ای هم برای تقدیر از توجه سینمای ایران به برخی موضوعات توسط نهادهای متولی آن موضوعات به فیلم هایی اهدا می شد.
رضاداد گفت: افزایش این جوایز منجر شد آئین دیگری به نام جوایز جنبی به وجود آید و در ادامه به منظور جلب توجه سازمان ها و نهادهای اجرایی کشور به ظرفیت های سینما و ایجاد ارتباط میان جامعه سینمایی کشور با نهادهای علاقمند نام این مراسم به آئین تجلی اراده ملی تغییر کرد.
وی تصریح کرد: اکنون این آیین و تعداد زیاد سازمان ها مانع از تحقق هدف اصلی این بخش یعنی ارتباط بین جامعه سینمایی کشور و اولویت های کشور شده است.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره تغییرات این بخش یادآور شد: امسال در یکی دو مورد تجربه کردیم که برگزاری این آئین بصورت مستقل توسط خود نهادها و سازمان های مرتبط راه بهتری برای انعکاس و انتقال اولویت های کشور به جامعه مخاطب یعنی هنرمندان سینمای کشوراست.
به گفته رضاداد٬ در سال های اخیر حتی این انتظار ناخودآگاه ایجاد شده بود که تجلی اراده ملی یک جوری جبران کننده بخش ها و فیلم های دیده نشده جوایز فجر باشد که با هدف اصلی اش فاصله داشت.
وی همچنین گفت: مراسم بخش تجلی اراده ملی در سال های اخیر آنقدر فشرده شده بود که حتی سازمان ها فرصت قرائت بیانیه خودشان را هم نداشتند و بسیاری از جایزه گیرندگان نمی دانستند چرا این جایزه را گرفتند.
دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: ما مجبور بودیم بیانیه ها را چاپ کنیم که معلوم هم نبود خوانده می شود یا نه و حتی انعکاس رسانه ای کافی هم نداشت و این یعنی جشنواره از هدفش در این بخش فاصله گرفته است.
رضاداد با اشاره به دیگر مشکلات بخش تجلی اراده ملی توضیح داد: بعضی از سازمان ها که فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر را داوری می کردند، در طول سال هیچ نسبتی با سینما برقرار نمی کردند و این هم نقض غرض بود.
وی اظهار کرد: هدف ما پیوند میان سازمان ها و سینما است و سازمان هایی که در طول سال نسبتی نداشته باشند انتظاری را هم نمی توانند به سینماگر منتقل کنند.
مشاور رییس سازمان سینمایی یادآور شد: این اشکال ها باید برطرف شود تا جشنواره ای هدفمند داشته باشیم و لازمه تحقق آن هم منطقی و سبک تر شدن جشنواره فیلم فجر است.
رضاداد ادامه داد: به هرحال از دوره سی و سوم جشنواره فیلم فجر٬ ما سازمان ها و نهادها را تشویق به مشارکت در طول سال در تولیدات سینمایی می کنیم و از آنها خواهیم خواست که مراسم مجزایی بگیرند تا حداقل هر سازمان و نهادی درباره بخشی از اولویت ها و اهدافش با سینماگران گفت وگو کنند.
تغییر در نمایش آثار در استانها
دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به تغییرات استانی این رویداد سینمایی گفت: بخش دیگری که باز هم مانع از تحقق بخشی از اهداف فجر شده بود بخش استان ها بود. ما با نمایش گزیده ای از فیلم ها در صورت توافق تهیه کنندگان آنها با استان ها و همزمان با فجر مخالفتی نداریم اما از نظر مالی خود استان باید تامین کننده هزینه های برگزاری و حقوق فیلم ها باشند و ظرفیتهای حمایتی استان از سینما را برای استمرار در طول سال فعال کنند.
رضاداد ادامه داد: پیش تر استان های متقاضی برپایی جشنواره٬ خودشان منابع مالی شان را تامین می کردند؛ تهیه کنندگان نیز آزاد بودند که چنانچه نمایش همزمان آثارشان به رونق آن فیلم و سینما کمک کند در استان ها نمایش داده شود.
وی تاکید کرد: در سال های اخیر استان ها متقاضی اکران فیلم ها شده اند که البته تقصیری ندارند.
دبیر جشنواره فیلم فجر توضیح داد: نبودن برنامه های متناسب با جشن های دهه فجر از یکسو و جذابیت های سینما و جشنواره فجر از سوی دیگر باعث این تمایل شده اما به هرحال هر فعالیتی برنامه و بودجه و منابع مالی متناظر و از همه مهمتر استمرار در طول سال را نیاز دارد.
رضاداد تصریح کرد: برگزاری جشنواره فیلم فجر در هر استانی که بودجه مورد نظر را تامین کند قابل انجام است و دست اندرکاران استان ها می توانند با تهیه کنندگان برای نمایش آثارشان در ایام جشنواره فیلم فجر توافق کنند.
آسیب داوری های استانی
وی گفت: نکته مهم دیگر در نمایش استانی آثار در جشنواره فیلم فجر٬ داوری های مستقلی بود که در بعضی استان ها انجام می شد که ما با این کار موافق نیستیم زیرا در همه استان ها همه فیلم ها نمایش داده نمی شود و هر استانی اگر بخواهد داوری کند و اختتامیه داشته باشد و جایزه بدهد و تندیس سیمرغ پلاستیکی درست کند به ماهیت جشنواره فیلم فجر آسیب رسانده و این روند در شان جشنواره فجر هم نیست.
دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: جشنواره فجر یک جشنواره ملی و متعلق به همه است، یک هیات انتخاب دارد و یک هیات داوری و مردم باید از نتایج آن بصورت واحد آگاه شوند.
رضاداد در عین حال تصریح کرد که با برگزاری مراسم و آئین های سینمایی در استانها با حضور هنرمندان مخالفتی نداریم ولی با داوری مخالفیم. چه داوری مردمی که دارای دقت های لازم نیست و چه داوری درباره فیلم ها که جامعیت لازم را ندارد اما امیدواریم با این تغییرات و اصلاحات این بخش هم از امسال سروسامان بگیرد.
وی تصریح کرد : البته طرح برگزاری جشنواره های استانی و انتقال برخی جشنواره ها به استانها در سازمان سینمایی در دست کار است و بخشی از آن هم اجرا شده که این کارتاحدودی می تواند پاسخگوی نیازهای استانی هم باشد.
جوایز جشنواره فجر
رضاداد با اشاره به بررسی جوایز جشنواره فیلم فجر نیز اظهار کرد: دراین باره دو موضوع ذهن ها را به خود مشغول کرده بود. نخست بحث جوایز و تعداد آنها بود و این که جوایز فنی- هنری در سایر جشنواره ها نیست و اصولاً در ارزش گذاری های هنری به بخش های فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، بازیگری و حداکثر دستاوردهای فنی- هنری توجه می شود و این تعداد جوایز فنی – هنری هم مسئولیت های فجر را اضافه می کند و هم تعداد زیاد جوایز ارزش جوایز را کم می کند.
مشاور رییس سازمان سینمایی ادامه داد: موضوع دوم هم نحوه داوری این جوایز بود و این که آیا یک گروه داوری می تواند آن دقت نظر لازم و کافی را داشته باشد که این همه مؤلفه را در طول این مدت محدود که یک فیلم را بیشتر از یک بار نمی شود دید با یک دید جامع و کامل تشخیص بدهد و داوری و قضاوت کند که خطاهای فاحش هم رخ ندهد و لااقل درباره نامزدها بتوانیم با اطمینان خاطر بگوییم حق مطلب ادا شده است.
رضاداد تاکید کرد: در این مدت بررسی کردیم و دیدیم که نتایج داوری های این بخش فجر به گونه ای نبوده که بتوانیم به حذف این جوایز به دلیل ناتوانی در داوری فکر کنیم، خصوصاً که داوران اکثر دوره ها برآیند خود جامعه سینمایی بودند.
وی افزود: از سوی دیگر اهمیت وجه صنعتی و فنی- هنری سینمای ایران و داشتن نشانه ها و اشاره هایی مبنی براهمیت دادن مدیریت سینما به این بخش از سینما این ارزش را دارد که این بخش از جوایز حذف نشود.
دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: حتی به تغییر شیوه داوری و ایجاد یک داوری مستقل برای جوایز فنی- هنری هم فکر کردیم تا این بخش از سینما همچنان مورد توجه مدیریت سینمایی کشور که برگزارکننده جشنواره است باشد.
رضاداد درباره اقدامات انجام شده در این بخش توضیح داد: با دست اندرکاران اصلی این مشاغل در صنوف هم که صحبت کردیم نظر غالب آن ها هم همین بود که تأثیر مثبت این جوایز با توجه به این که فیلم ها در فجر دیده می شوند و وجوه گوناگون فنی-هنری شان مورد توجه مخاطبین و منتقدین قرار می گیرند خیلی زیاد است زیرا در داوری های مشابه نظیر جشن خانه سینما نمایش عمومی وجود ندارد و از مخاطبین بازخورد نداریم، و جوایز فجر منجر به توجه ویژه به بخش صنعتی و فنی- هنری سینما می شود.
وی اظهار کرد: به هرحال ما با این جمع بندی صنوف که هنوز نتوانسته ایم جایگزینی مناسبت تر از فجر برای توجه به این بخش پیدا کنیم همچنان این جوایز را در مقررات خود نگه می داریم و فکر می کنیم که تأثیرات مثبت آن بسیار بیشتر از نقاط ضعف احتمالی آن هاست که برای هر داوری ای قابل تصوراست و برای رفع آنها هم باید تلاش کنیم.
دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: البته این مباحث چند نکته مهم را به ما دوباره یادآوری می کند که حتماً در مقررات امسال و سال های بعد باید لحاظ بشود.
22 فیلم در بخش مسابقه
رضاداد در ادامه درباره تعداد آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر نیز یادآور شد: تعداد فیلم ها باید متناسب با امکان و زمان داوری باشد و اینکه داوران 20فیلم یا 30 فیلم را در مدت زمان مشخصی مورد ارزیابی قرار دهند خیلی متفاوت است.
وی افزود: باید تلاش کنیم هیئت های انتخاب تحت فشار انتخاب بیش از 22 فیلم قرار نگیرند و این نکته مهمی است که امسال مقید هستیم در مقررات قید کنیم تا خودمان را محدود کنیم.
مشاور رییس سازمان سینمایی با اشاره به حساسیت انتخاب های هیئت های انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر یادآور شد: متأسفانه برای انتخاب ها و داوری ها نه پیوست های فرهنگی- هنری داریم و نه آیین نامه های اجرایی.
رضاداد اظهار امیدواری کرد که این دو نقیصه در این دوره و دوره های بعد برطرف بشود.
وی ادامه داد: نداشتن این آیین نامه ها مقدار زیادی به انتخاب ها و داوری ها لطمه زده است .
حذف سلیقه ها از داوری
دبیر جشنواره فیلم فجر در ادامه تاکید کرد: می دانم حذف سلیقه ها از داوری در هرجا و هر مرحله کار سختی است اما ما باید تلاش کنیم این کار سخت را انجام بدهیم. فاصله بین داوری های گوناگون با سلایق و تشخیص های متفاوت نباید زیاد باشد و اگر ما آن پیوست ها و آیین نامه ها را تهیه کنیم تا حدودی می توانیم نسبت خودمان را با آثار و متقاضیان بهتر برقرار کنیم.
رضاداد گفت: در برخی دوره ها دیده ایم که هیئت های انتخاب بیشتر به سمت فیلم های پر مخاطب گرایش پیدا کرده اند و این را بیشتر نیاز سینمای ایران می دانستند. در دوره هایی دیگر مؤلفه های هنری یا تناسب آن ها با مخاطبین جشنواره ای به عنوان مخاطبین خاص انتخاب غالب یا دلپذیر هیئت انتخاب بوده و یک دوره هایی گرایش به سوی نام ها و شهرت فیلمسازان بوده است.
وی ادامه داد: در دوره ایی نیز سایه استقبال مخاطبان بر انتخاب آثار سینمایی قرار گرفته وآثاری بدون ظرفیت بالای هنری جزو انتخاب ها قرار گرفته است که در هیچ رشته ای هم نامزد نشده ولی به بالا بردن ظرفیت مخاطب جشنواره کمک کرده است.
مشاور رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: در دوره هایی مضمون و محتوا٬ سایر مؤلفه های یک فیلم را تحت الشعاع قرار داده و جشنواره به یک جشنواره مضمونی و حتی موضوعی نزدیک شده و به عنوان نمونه گرایش سینمای سیاسی و یا سینمای اجتماعی در برخی دوره ها برجسته تر بوده است.
رضاداد گفت: این ها همه نکات مهم قابل توجهی است که به نظر من بخشی از آن ها را با تدوین آیین نامه ایی برای انتخاب و حتی داوری و داشتن پیوست های لازم به منظور تشریح مقررات و رویکردهای جشنواره برای هیئت های انتخاب و داوری می توان جبران کرد و برخی ضعف ها را از این طریق برطرف کرد که جشنواره جامعیت خودش را از دست ندهد و این رویداد واقعاً آینه آثار برتر یکسال تولیدات سینمای ایران باشد.
وی توضیح داد: نکته مهم دیگر مسائل برگزاری جشنواره فجر بود و باید امیدوار باشیم که نسبت این بخش های غیرمرتبط با جشنواره تنظیم می شود.
دبیر جشنواره فیلم فجر توضیح داد: برگزاری مستقل فجر در بخش بین الملل به همه ما کمک کند که مؤلفه های اجرایی جشنواره به وضعیت استانداردی نزدیک بشود.
رضاداد ادامه داد:ما در کشور کاملاً قابلیت و توانایی برگزاری یک جشنواره منظم، استاندارد و پرشور را داریم به شرطی که سازمان اجرایی ما منظم و دقیق عمل کند و بخشی از ملاحظاتی را که همیشه درگیر آن هستیم را کنار بگذاریم.
وی گفت: اگر برنامه ریزی ما در بازبینی های هیات انتخاب درست باشد و یک زمانی واقعاً بازبینی ها تمام بشود و جمع بندی کنیم حقوق مخاطبان را هم بیشتر رعایت می کنیم و انتظارمان هم از صاحبان آثار این است که پای بند باشند تا علاقمندان هم با شناخت کافی تری انتخاب کنند.
مشاور رییس سازمان سینمایی ادامه داد: حتی می توانیم بر اساس انتخاب مخاطب سانس های نمایش را بیشتر از یک حداقلی شناور کنیم. اینها همه کارهایی است که می شود انجام داد به شرط اینکه هم متقاضیان و هم تیم های اجرایی استاندارد ها را رعایت کنند.
حرکت در مسیر تغییر
رضاداد اظهار کرد: شاید همه تغییرات مورد نظر در سال نخست انجام نشود اما مسیر جشنواره به سمت و سوی این تغییر حرکت خواهد کرد.
وی گفت: البته امسال ما همزمان با برگزاری باید به استقرار سازمان جشنواره هم توجه داشته باشیم و این تثبیت و استقرار خیلی می تواند به استانداردسازی جشنواره و برگزاری جشنواره ای استاندارد کمک بکند.
رضاداد در پایان وعده داد به زودی مقررات فجر سینمای ایران با این رویکردها اعلام می شود.
اول ** 1521
24/06/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
تازهترین تغییرات جشنواره فیلم فجر اعلام شد / فقط 22 فیلم به بخش مسابقه راه مییابد
تازهترین تغییرات جشنواره فیلم فجر اعلام شد فقط 22 فیلم به بخش مسابقه راه مییابد فرهنگ > سینما - دبیر جشنواره فیلم فجر و مشاور رییس سازمان سینمایی از آغاز تغییرات جشنواره فیلم فجر و استقلال بخش بینالملل این رویداد سینمایی خبر داد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین علیهمایون اسعدیان در گفتوگو با فارس: صداگذاری «ضدنور» به پایان رسید/نمایش در سیوسومین جشنواره فیلم فج
همایون اسعدیان در گفتوگو با فارس صداگذاری ضدنور به پایان رسید نمایش در سیوسومین جشنواره فیلم فجرهمایون اسعدیان تهیه کننده فیلم سینمایی ضدنور از پایان صداگذاری و میکس نهایی این اثر سینمایی که کارگردانی آن را کاوه سجادی حسینی بر عهده دارد خبر داد همایون اسعدیان تهیهکننده فیلم ساعلام رویکردهای تغییرات جشنوارهی فیلم فجر
دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۳ دبیر جشنواره فیلم فجر و مشاور رییس سازمان سینمایی از آغاز تغییرات جشنواره فیلم فجر واستقلال بخش بینالملل این رویداد خبر داد به گزارش ایسنا علیرضا رضاداد در نخستین جلسه ستاد برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم فجر تغییرات پیشبینی شده در این رویداد بزرتغییرات جشنوارهی فیلم فجر را به کدام سمت میبرد؟
دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۶ پس از گمانهزنیهای مختلف درباره تغییرات این دوره از جشنواره فیلم فجر که پیشتر وعدههای آن داده شده بود علیرضا رضاداد دبیر این جشنواره بالاخره رئوس این تغییرات را اعلام کرد به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا تغییرات عمدهی جشنواره فیلم فجر در سال 9شمشیر نقره ای جشنواره فیلم ورشو به راه ابریشم رسید
شمشیر نقره ای جشنواره فیلم ورشو به راه ابریشم رسید برلین - ایرنا - فیلم ایرانی راه آبی ابریشم شمشیر نقره ای جشنواره بین المللی فیلم های نظامی و تاریخی ورشو در لهستان را به خود اختصاص داد به گزارش ایرنا بدنبال موفقیت سینمای ایران در جشنواره بین المللی فیلم های نظامی و تاریخی وسایت جشنواره فیلم فجر به روز شد
سایت جشنواره فیلم فجر به روز شد تهران-ایرنا- سازمان سینمایی اعلام کرد اهالی رسانه سینما گران و علاقه مندان به هنر هفتم می توانند اطلاعات و اخبار مورد علاقه خود در خصوص جشنواره فیلم فجر را در مراجعه به سایت این جشنواره که به روز رسانی شده کسب کنند به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگسایت جشنواره فیلم فجر به روز رسانی شد
سایت جشنواره فیلم فجر به روز رسانی شدروابط عمومی سازمان سینمایی از بروز رسانی سایت جشنواره بینالمللی فیلم فجر خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس اهالی رسانه سینماگران و علاقه مندان به سینما با مراجعه به آدرس http www fajrfilmfestival com میتوانند از آخرین اتفاقات و اخبار سیننه مشیر به جشنواره فیلم پروین اعتصامی رسید
ننه مشیر به جشنواره فیلم پروین اعتصامی رسید کرج- ایرنا- فیلم مستند ننه مشیر از استان البرز به هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی راه یافت به گزارش ایرنا فیلم مستند ننه مُشیر به کارگردانی افشین عامریان و با تهیه کنندگی واحد هنرهای تصویری حوزه هنری استان البرز به بخش مسابقه هشاستقلال بخش بین الملل جشنواره فجر/آغاز تغییرات در بزرگترین رویداد سینمایی کشور
علیرضا رضا داد خبر داد استقلال بخش بین الملل جشنواره فجر آغاز تغییرات در بزرگترین رویداد سینمایی کشور خبرگزاری پانا دبیر جشنواره فیلم فجر و مشاور رییس سازمان سینمایی از آغاز تغییرات جشنواره فیلم فجر واستقلال بخش بین الملل این رویداد خبر داد ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ شهريور ساعت 12 01 بهجشنواره بینالمللی فیلم فجر، ملی شد |اخبار ایران و جهان
جشنواره بینالمللی فیلم فجر ملی شد قرار است سیمرغها محدود به بهترین فیلم بهترین کارگردانی بهترین فیلمنامه بهترین بازیگر نقش اول مرد بهترین بازیگر زن بهترین بازیگر مکمل مرد بهترین بازیگر نقش مکمل زن خواهد بود که احتمالاً به این هفت سیمرغ دو سیمرغ بخش فنی احتمالاً بهترینمیزبانی افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم کودک به سالن کوثر اصفهان رسید
فرهنگ و هنر سینمای ایران میزبانی افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم کودک به سالن کوثر اصفهان رسید آیینهای افتتاحیه و اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در سالن کوثر برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر با توجه به کارایی و موقعیت مکانی مناسب اهمزمان با دهه کرامت جشنواره فیلم و عکس « تجلی نور و رأفت» نیشابور به سکانس آخر رسید
همزمان با دهه کرامتجشنواره فیلم و عکس تجلی نور و رأفت نیشابور به سکانس آخر رسیدهمزمان با ایام فرخنده دهه کرامت سیزدهمین جشنواره فیلم و عکس نیشابور با عنوان تجلی نور و رأفت با معرفی برگزیدگان به سکانس آخر رسید به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نرضاداد جزئیات فیلم فجر سیوسوم را تشریح کرد رقابت 22 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران/تغییر در نمایش آثار در اس
رضاداد جزئیات فیلم فجر سیوسوم را تشریح کردرقابت 22 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران تغییر در نمایش آثار در استانها استقلال بخش بینالملل جشنواره فجردبیر سیوسومین جشنواره فیلم فجر و مشاور رییس سازمان سینمایی از رقابت قطعی 22 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران و آغاز تغییرات جشنوارهفیلم فلسطینی «ویلا توما» در میان خشم اسرائیلیها به جشنواره ونیز رسید
فیلم فلسطینی ویلا توما در میان خشم اسرائیلیها به جشنواره ونیز رسیدفیلم ویلا توما که با سرمایه اسرائیل ساخته شده به عقیده کارگردان فلسطینی آن یک فیلم فلسطینی است این مسئله اکنون خشم مقامات فرهنگی اسرائیل را برانگیخته است این فیلم به زودی در جشنواره ونیز نمایش داده میشود به گزتعداد میزبانان جشنواره فیلم مقاومت به 1600 نقطه رسید
تعداد میزبانان جشنواره فیلم مقاومت به 1600 نقطه رسیدحدود 600 حوزه علمیه 500 مرکز آموزش عالی و 300 کانون بسیج هنرمندان تعداد 200 مسجد پایگاه بسیج محلات پارکها و مدارس طی هفتههای اخیر به جمع میزبانان جشنواره فیلم مقاومت اضافه شده است به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عرفایی در گفتگو با فارس: فیلمبرداری «فرمول 13» پایان شهریور تمام میشود/ فیلم به جشنواره کودک نرسد ب
رفایی در گفتگو با فارس فیلمبرداری فرمول 13 پایان شهریور تمام میشود فیلم به جشنواره کودک نرسد به فجر ارائه میدهیمکارگردان فیلم سینمایی فرمول 13 از پایان فیلمبرداری این فیلم تا آخر شهریور خبر داد و گفت حدود ۱۵ درصد از فیلمبرداری باقی مانده است ناصر رفایی کارگردان فیلم سینمایسه فیلم كوتاه حوزه هنری کردستان به بخش رقابتی جشنواره پروین اعتصامی راه یافت
استانها غرب کردستان مرادی سه فیلم كوتاه حوزه هنری کردستان به بخش رقابتی جشنواره پروین اعتصامی راه یافت سنندج-خبرگزاری مهر رئیس حوزه هنری کردستان از راهیابی سه فیلم کوتاه حوزه هنری استان به بخش رقابتی جشنواره پروین اعتصامی خبر داد امین مرادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداش-
گوناگون
پربازدیدترینها