تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820464472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مبارزه با داعش در گرو همبستگی دولت عبادی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مبارزه با داعش در گرو همبستگی دولت عبادی تهران-ایرنا- تلاش برای شکلگیری توافقی همگانی برای مبارزه با داعش و نیاز به تشکیل یک دولت فراگیر در عراق به افزایش فشارها بر گروه های سیاسی عراقی برای تشکیل دولت منجر شد؛ دولتی که البته ساختاری شکننده دارد و می تواند کار مبارزه با داعش را با دشواری روبرو کند.


تلاش های بسیاری برای مبارزه با داعش از راه ایجاد یک ائتلاف بین المللی در حال انجام است. آمریکا از یک سو و عربستان از سوی دیگر تلاش دارند ائتلافی جهانی تشکیل دهند که راه را برای مبارزه هماهنگ با داعش آماده سازند. هرچند مبارزه با داعش نیاز به اتحادی همگانی از سوی کشورهای مختلف درگیر دارد، اما باید گفت که هرگونه موفقیت در مبارزه با این گروه تروریستی نیاز به دولتی یکپاچه و فراگیر در عراق دارد که بتواند چالش ها و اختلاف های داخلی گروه های قومی-مذهبی را مدیریت کند.
فشارها برای تشکیل دولت عبادی در این جهت صورت گرفت،
اما با توجه به همین فشارهای خارجی و با توجه به گروه هایی که در کابینه عبادی حضور دارند، به نظر می رسد دولت وی اگر با مدیریتی صحیح اداره نشود می تواند دچار شکست سیاسی شود؛ امری که به ضرر تلاش های بین المللی برای مبارزه با داعش تمام خواهد شد و این کار را با دشواری روبرو خواهد کرد.
در این مطلب نگاه کوتاهی داریم بر چالش های دولت عبادی چه از لحاظ شرایط تشکیل و گروه هایی که در این دولت شرکت دارند و چه تاثیرات آن بر مبارزه بین المللی با گروه تروریستی داعش.
**زمینه های تشکیل کابینه
می توان گفت که تشکیل دولت عبادی بسیار زیر تاثیر تهدید گروه تروریستی داعش و فشارهای بین المللی برای ایجاد توافقی همگانی برای حل این چالش امنیتی است. داعش اکنون به تهدیدی جهانی تبدیل شده است. پیشروی های بیشتر این گروه نه تنها ثبات سیاسی را در خاورمیانه تهدید می کند، بلکه امنیت جهانی را با رشد افکار تروریستی به خطر می اندازد. همگان اکنون به این نتیجه رسیده اند که مسوولیت مبارزه با این گروه بر دوش تمامی کشورهاست و باید ائتلافی همگانی ضد این گروه ایجاد شود.
به همین منظور، خاورمیانه در روزهای گذشته شاهد رایزنی های گسترده در سطح منطقه و جهان برای ایجاد ائتلافی علیه داعش بود. از یک سو شاهد نشست شانزدهم شهریورماه اتحادیه عرب در قاهره هستیم که در بیانیه پایانی آن بر لزوم مبارزه با داعش تاکید شد. از سوی دیگر تلاش کشورهای غربی به ویژه آمریکا برای ایجاد ائتلافی گسترده علیه داعش را شاهدیم. در همین رابطه، «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا، هفته پیش به ترکیه سفر کرد تا با مقام های ترک درباره موضوع های منطقه و از جمله مبارزه با داعش گفت و گو کند. «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، نیز با سفر به منطقه، در عربستان با نمایندگان مصر، اردن، لبنان و 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد. هدف سفر کری نیز ایجاد ائتلاف منطقه ای علیه داعش بود.
بیستم شهریورماه نیز نشستی به میزبانی عربستان با شرکت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و عراق، لبنان، اردن و مصر برای مبارزه با تروریسم برگزار شد و کشورهای دعوت شده برای هماهنگی بیشتر در این خصوص بحث و تبادل نظر کردند.
اما همگام با این تلاش های منطقه ای و بین المللی، در عراق نیز باید گروه های سیاسی گوناگون در یک دولت مقتدر گرد هم آیند تا داعش از هیچ گونه خلاء سیاسی نتواند در جهت اهداف خود بهره ببرد. تلاش های بین المللی در صورتی می تواند موفقیت آمیز باشد که اختلاف های سیاسی در عراق مدیریت شود و دولتی مقتدر شکل بگیرد.
باید گفت که پیشروی های داعش در عراق بیش از آن که حاصل نبوغ یا قدرت نیروهای این گروه باشد، محصول ناتوانی دولت در اداره امور و نارضایتی گروه های قومی-مذهبی از دولت مرکزی بود. بر همین پایه هرگونه مبارزه با داعش نیاز به دولتی دارد که هم از جناح های گوناگون در آن حضور داشته باشند و هم اقتدار لازم را برای اعمال قدرت بر کشور دارا باشد.
به همین دلیل، کشورهای درگیر در عراق و به ویژه آمریکا تلاش های بسیاری کردند تا پیش از تشکیل ائتلاف بین المللی علیه داعش، دولت تازه در عراق تشکیل شود.
بنابراین و با در نظر گرفتن این زمینه منطقه ای و جهانی، می توان گفت رای اعتماد به کابینه عبادی ارتباط مستقیمی با تلاش های خارجی برای مبارزه علیه داعش داشت.
اما با وجود تشکیل دولت عبادی، ساختار کابینه وی به گونه ای است که می تواند در آینده برای وی چالش آفرین باشد.
**حضور گروه های مختلف در کابینه عبادی
کابینه عبادی از حضور همه جناح های مهم عراق تشکیل شده است. وجود افرادی از جناح های گوناگون در این کابینه، نقطه مثبتی برای دولت وی محسوب می شود. گروه هایی که تاکنون در برابر یکدیگر قرار می گرفتند اکنون می توانند در یک دولت فراگیر امور سیاسی کشور را به پیش ببرند.
اما از سوی دیگر، وجود گروه ها و افراد غیر همسو در کابینه می تواند کار را برای عبادی سخت کند.
در کابینه عبادی وزیرانی از جناح هایی حضور دارند که در عرصه سیاسی، بعضی وقت ها نگاهی حذفی به یکدیگر دارند. مثلا در این کابینه هم افرادی از جریان صدر حضور دارند و هم از گروه های سنی که در مقابل با این جریان هستند، هم وزیرانی از جریان «صالح مطلق» در این کابینه حضور دارند، هم از جریان مقابل آن یعنی هواداران «اسامه نجیفی»، هم از جریان «ائتلاف قانون» وزیرانی حضور دارند و هم از جریان های شیعی که مخالف رویکرد این گروه هستند.
کردها نیز با اما و اگرهایی در دولت عبادی شرکت کرده اند. کردها در آخرین لحظات با فشار و خواست آمریکا در نشست رای گیری مجلس شرکت کردند. «هوشیار زیباری» در حاشیه نشست مجلس در جمع خبرنگاران گفت دولت عبادی سه ماه فرصت دارد تا مشکلات دولت مرکزی را با اقلیم خودمختار کردستان حل و فصل کند. این مشکلات شامل حق اقلیم کردستان از بودجه و چاه های نفت منطقه کردستان می شود. عبادی نیز برای دادن اطمینان بیشتر به کردها وزارت دارایی را به آن ها داده است تا از این راه هم مسائل بودجه و هم مشکلات نفت را با اقلیم خودمختار حل کند.
اما این به معنای پایان چالش های اقلیم کردی با دولت مرکزی نخواهد بود، بلکه فضا برای مشکلات بعدی بیش از پیش مهیاست.
خالی ماندن کرسی 2 وزارتخانه مهم و کلیدی نیز می تواند دورنمای دولت عبادی را تیره تر سازد. وزارت دفاع و وزارت کشور 2 وزارتخانه کلیدی در هر کشوری است که گروه یا جناحی که آن را در اختیار داشته باشد می تواند نفوذ زیادی در سیاست های دولت اعمال کند. اختلاف بر سر وزیران این 2 وزارتخانه اگر به گونه ای منطقی مدیریت نشود می تواند حتی به فروپاشی کابینه شکننده عبادی منجر شود.
از سوی دیگر، یکی از ایرادهایی که از سوی برخی گروه ها به کابینه عبادی گرفته می شود این است که بسیاری از نیروهای وابسته به «نوری مالکی» نخست وزیر پیشین عراق، همچنان در قدرت حضور دارند و به شکلی دیگر قدرت را در دست دارند.
بنابراین در یک جمع بندی و با توجه به فشارهای بیرونی که به تشکیل دولت عبادی منجر شد و چالش های داخلی که این دولت با آن درگیر است می توان گفت که وی دولتی شکننده را رهبری می کند که بقای آن به عوامل مختلفی بستگی دارد که همه در کنترل وی نیست.
در چنین شرایطی اگر عبادی نتواند پشتیبانی همگانی را برای کارکرد بهتر دولت خود داشته باشد و در تشکیل دولت فراگیر با شکست روبرو شود، می توان گفت که کار مبارزه با داعش برای نیروهای ائتلاف دشوار خواهد شد.
از مهدی جوکار- گروه تحقیق و تفسیر خبر
پژوهشم**م.ج**1358


24/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن