تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805302536




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تكريم ارباب رجوع... شايد وقتي ديگر...


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ شهريور ۱۳۹۳ (۰:۶ق.ظ)
آفرينش: تكريم ارباب رجوع... شايد وقتي ديگر...
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه آفرينش چنين نوشت:
اصولا ما در مواقع زيادي غافلگير مي‌شويم. يكي از آن زمان‌ها وقتي است كه براي انجام امور اداري به سازمان و يا اداره‌اي مراجعه مي‌كنيم و بر خلاف عادت، با بساطت چهره و خوشرويي مسئول واحد مربوطه مواجه مي‌شويم. در اين قبيل موارد حتي ممكن است به قدري از حسن رفتار شخص مقابل به وجد بياييم كه مساله را به روي ايشان آورده و به دليل خوش‌خلقي و جوابگويي‌شان در مقابل امور ارباب رجوع، از ايشان سپاسگزاري كنيم.
مساله تكريم ارباب رجوع چيزي است كه تا به حال درمورد آن صحبتهاي زيادي شده و تحقيقات متعددي در ارتباط با آن صورت گرفته، در چند سال اخير حتي در بسياري از سازمانها براي اين مقوله، طرحهايي نيز تعريف شده و براي عملياتي و نهادينه نمودن آن، واحدها، ستادها و جلساتي در اين راستا در سازمانهاي مختلف درنظر گرفته و تشكيل شده است. با وجود اين به نظر مي‌رسد هنوز هم اصل مشكل به قوت خود باقي باشد.
با توجه به اينكه يكي از عوامل اصلي در موفقيت و خوش‌نامي هر سازمان در بين عموم افراد و اقشار جامعه، چگونگي برخورد سازمان مزبور با ارباب رجوع خود است، همه سازمانها و نهادها براي رسيدن به موفقيت، ناگزير از جلب رضايت ارباب‌رجوعان خود مي‌باشند. از سازمانها و ادارات دولتي گرفته تا سازمانهاي خصوصي.
با اين وجود، اين مساله حتي درمورد بخشها و واحدهاي خصوصي هم كه حيات‌شان تا حد بسيار زيادي به جذب و جلب مشتريان بسته است صدق مي‌كند. يكي از دلايل بي‌توجهي به حقوق ارباب رجوع و عدم برخورد مناسب با شخص ارباب رجوع در ادارات مختلف، اهميت قائل نشدن براي اخلاقيات و جدي نگرفتن آن در سطح جامعه است. اخلاقياتي كه جامعه ما از محيط خانوادگي گرفته تا محيط شغلي و تحصيلي و اجتماعي، به شدت به آن نيازمند است.
به عنوان نمونه؛ ادارات و سازمانهاي مختلف همواره راههاي ارتباطي را ذكر مي‌كنند تا مردم از آن طريق، با آنها ارتباط برقرار كرده و مسائل و سوالاتشان را مطرح كنند. شماره تماس‌هايي با چند خط مختلف كه متاسفانه در اغلب موارد، كسي در پشت خط تماس، براي جوابگويي حاضر نيست و اگر هم بعد از بارها تماس گرفتن و صرف وقت و انرژي، كسي گوشي تلفن را در آن سوي خط بردارد و پاسخ بدهد، نوع رفتار و جوابگويي‌اش به گونه‌اي است كه فرد تماس‌گيرنده نه‌تنها جواب سوالش را به درستي نمي‌گيرد بلكه از تماس گرفتن خود نيز پشيمان مي‌شود.
يا در بسياري از سازمان‌ها براي طي نمودن روندهاي اداري بسيار ساده، بايد ساعت‌ها منتظر ماند و به نظر مي‌رسد متاسفانه تنها چيزي كه به آن توجه نشده است درنظرگرفتن شرايط، وقت، سلامتي و آرامش فرد ارباب رجوع است كه بايد روزها و روزها، براي يك كار كوچك اداري، در حال رفت و آمد به نهاد مزبور باشد و تازه ترش‌رويي‌ها و رفتار نه چندان مودبانه برخي كارمندان اداره مذكور را در طي چند روز مورد اشاره، تحمل كرده و به اين روند عادت كند.
همين امر، يكي از دلايلي است كه پاي رشوه و زيرميزي را به ادارات و سازمان‌هاي ما باز كرده است و همين تاخير در انجام خواسته و راه انداختن كار مشتري و ارباب رجوع است كه موجب شده عده‌اي براي رهايي از اين وضعيت، با پرداخت مبالغ بيشتر و دادن رشوه، خود را از گذراندن مراحل بسيار و نفس‌گير اداري و صرف وقت فراوان در راهروها و اتاق‌هاي ادارات، بيمه كنند و در اين ميان، آن كه بيش از همه متضرر مي‌شود جامعه‌اي است كه سيستم اداري‌اش به مواردي كه ذكر شد مبتلا و آلوده مي‌شود.
به عنوان يك پيشنهاد مي‌توان از مسئولان درخواست نمود تا يك روز خودشان را در قالب يك ارباب رجوع بگذارند و براي مثال با سازمان يا اداره‌اي تماس گرفته و ملاحظه كنند كه نحوه رفتار سازمانها با ارباب رجوع به چه صورت و داراي چه نواقصي است. همين طور مي‌توان درخواست نمود يك روز در جايگاه ارباب رجوع، به اداره يا سازماني مراجعه كنند و از نزديك مسايل مبتلابه مردم عادي را در اتاق‌ها و راهروهاي انتظار ادارات رصد كنند تا بخشي از مشكلاتي را كه مردم با آنها مواجهند از نزديك درك و لمس نمايند.
مساله تكريم ارباب رجوع تابه حال تحت تاثير دلايل متعددي همچون بي‌اعتنايي كارمندان به كيفيت خدمات ارائه شده در سازمان و عدم احساس نياز به تغيير رويه خود در برخورد با افراد مراجعه‌كننده، به نتايج مورد انتظار دست پيدا نكرده است. اما از آن جايي كه يكي از مولفه‌هاي يك جامعه رشديافته نحوه تعامل و ارتباط افراد با هم و از جمله آن؛ كيفيت برخورد افراد با ارباب رجوعان خود مي‌باشد، ما براي پيشرفت در بخشهاي مختلف و همين طور براي كاستن از مشكلات متعددي كه ريشه در بي‌اخلاقي‌ها و بداخلاقي‌ها در سطح جامعه دارد، ناگزير از دست يافت به چنين مولفه‌اي هستيم.
سخن آخر اين كه؛ تكريم ارباب رجوع قبل از اين كه يك الزام قانوني باشد كه با اجبار وارد شده از سوي مسئول بالاتر، ملزم به رعايت آن باشيم، يك الزام اخلاقي و انساني است، در قبال ارباب رجوعاني كه هر يك، با انواع و اقسام مشكلات مادي و معنوي دست به گريبان هستند، كمترين كمك، نيفزودن به مشكلات آنها، نرنجاندن و بازكردن گرهي از مشكلات آنهاست. نه اين كه افراد پشت‌ميزنشين انتظار داشته باشند چون خودشان هم با مشكلاتي درگير هستند پس مردم و ارباب رجوعان بايد مراعات حال آنها را كرده و در مقابل كم‌حوصلگي‌ها و بدخلقيهاي آنها شكيبا و خويشتن‌دار باشند.
نويسنده:زهرا كيان‌بخت













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن