تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820427194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خط و نشان رنگي وزارت بهداشت براي خوراكي‌هاي مضر


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خط و نشان رنگي وزارت بهداشت براي خوراكي‌هاي مضر
رنگ‌ها هم براي خودشان دنيايي دارند و هر كدام معاني متفاوتي را به ذهن بيننده القا مي‌كنند شايد به همين خاطر است كه سازمان غذا و دارو مي‌خواهد تا با رنگ‌بندي مواد غذايي از مفيد تا مضر، مديريت سلامت خوراكي‌ها را در دست بگيرد.
نویسنده : زهرا چيذري 


رنگ‌ها هم براي خودشان دنيايي دارند و هر كدام معاني متفاوتي را به ذهن بيننده القا مي‌كنند شايد به همين خاطر است كه سازمان غذا و دارو مي‌خواهد تا با رنگ‌بندي مواد غذايي از مفيد تا مضر، مديريت سلامت خوراكي‌ها را در دست بگيرد.

ممنوعيت تبليغ خوراكي‌هاي آسيب‌رسان به سلامت تكليفي قانوني است كه هم در برنامه چهارم توسعه آمده بود و هم در ماده 37 برنامه پنجم توسعه بر اين ممنوعيت تأكيد و حتي براي آن جريمه هم در نظر گرفته شده است به گونه‌اي كه مطابق تبصره‌اي قانوني، چنين تخلفي از ده ميليون تا يك ميليارد ريال جريمه دارد و تكرار آن هم جريمه‌ها را 20 درصد نسبت به قبل افزايش مي‌دهد. با وجود اين، بنا به تصريح وزير بهداشت، صدا و سيما توجهي به تذكرات اين وزارتخانه در ارتباط با تبليغات مواد غذايي مضر ندارد. اين بار اما به گفته رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت تصميم دارد با رنگ‌بندي خوراكي‌هاي سالم و ناسالم با تبليغات صدا و سيما به مقابله بپردازد. از سوي ديگر نيز وزارت بهداشت طي نامه‌اي از معاونت امور مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درخواست كرد در يك حركت فرهنگي مثبت براي سلامت مردم، تمام مطبوعات و نشريات كشور از چاپ تبليغات كالاهاي آسيب‌رسان به سلامت مانند فرآورده‌هاي غذايي پرچرب و با نمك بالا خودداري كنند.

قوانين كاغذي در اجرا مي‌لنگد
كم نداريم قوانيني را كه در چارچوب حصار كاغذي محصور مانده‌اند. ماده 37 برنامه پنجم توسعه مبني بر ممنوعيت تبليغ كالاهاي مضر براي سلامت نيز از همين قوانين است و در حالي كه همه ساله وزارت بهداشت فهرست اين كالاها را احصا و اعلام مي‌كند، تبليغات گسترده‌تري را در رسانه‌ها شاهد هستيم؛‌تبليغاتي كه بيشتر براي مصرف‌كنندگان اصلي اين كالاها يعني كودكان و نوجوانان است و به آنها القا مي‌كند كه با مصرف چيپس و پاستيل قوي مي‌شوند و وزارت بهداشت نيز زورش به پول شركت‌هاي توليد‌كننده اين محصولات نمي‌رسد. اين مسئله تا بدانجا پيش رفته است كه سيدحسن قاضي زاده هاشمي به صراحت در اين باره گفته بود: بارها در اين خصوص نامه نوشتيم و تذكر داديم اما رسانه ملي كمبود بودجه را بهانه مي‌كند كه ما بايد از اين طريق بخشي از اعتبارات مالي خود را تأمين كنيم.  بنا به تأكيد وزير بهداشت در اين موضوع يك حلقه گمشده وجود دارد كه يا نياز به قانون دارد يا اگر قانون است، نياز به يك مجري قاطع دارد. به باور وي كليد حل اين مشكل انتخاب عاقلانه خود مردم است، چراكه قدرت آن را ندارد كه جلوي توليد اين مواد را بگيرد.

سه رنگ براي مفيدها، ‌كم ضررها و مضرها
حالا معاون غذا و داروي وزير بهداشت با تأكيد بر ترويج خوراك سالم‌تر، مصرف كمتر نمك و چربي و استفاده از لبنيات كم چرب از اجراي طرح نشاندار كردن مواد غذايي خبر داد. به گفته وي طي اين طرح مواد غذايي به سه گروه تقسيم مي‌شوند، مواد غذايي مفيد با يك رنگ، مواد غذايي كه خيلي مضر نيستند و مصرف آنها مشكل ندارد با رنگي متفاوت مشخص مي‌شود و مواد غذايي مضر با رنگ ديگري نشاندار مي‌شوند. ديناروند در اين باره توضيح داد: مثلاً لبنيات كم‌چرب پروبيوتيك در گروه اول، لبنيات كم چرب در گروه دوم و لبنيات پر چرب در گروه سوم قرار مي‌گيرد. اجراي اين طرح به زودي به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ابلاغ مي‌شود. ديناروند در عين حال تصريح كرد: نمي‌توانيم توليد برخي محصولات را كه مصرف زياد آنها مضر است ممنوع كنيم، محصولاتي مانند تنقلات اگر كم مصرف شوند، مشكلي ايجاد نمي‌كنند، بايد فرهنگ‌سازي كنيم كه در مصرف آنها افراط نشود، حتي در دنيا توليد سيگار را هم كه كاملاً مضر است نمي‌توانند متوقف كنند چون قاچاق آن افزايش پيدا مي‌كند.

درخواست فرهنگي براي سلامت
از سوي ديگر نيز وزارت بهداشت در راستاي كاهش بيماري‌ها و مرگ و مير، اهداف تغذيه‌اي را در دستور كار خود قرار داده است كه يكي از اهداف برنامه‌هاي تغذيه‌اي اين وزارتخانه، كاهش مصرف چربي و نمك در رژيم غذايي مردم است و طي نامه‌اي به مسئولان دستگاه‌ها و سازمان ذيربط خواستار حركت فرهنگي براي تأمين سلامت مردم شد. يكي از اين نامه‌ها به معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه در آن از اين معاونت درخواست شده به منظور همراهي با اهداف كلان سلامت جامعه و پيشگيري از سوء‌استفاده برخي از سودجويان، طي يك حركت فرهنگي همراه كمپين ايجاد شده براي سلامت مردم، تمام مطبوعات و نشريات كشور از چاپ تبليغات كالاهاي آسيب‌رسان به سلامت مانند فرآورده‌هاي غذايي پرچرب و با نمك بالا خودداري كنند.

سود 10 برابري دلالان تجهيزات پزشكي
رئيس سازمان غذا و دارو وضعيت نابسامان بازار تجهيزات پزشكي را نيز با بازار ميوه مقايسه كرد به اين مفهوم كه اختلاف قيمت يك محصول در واحد توليد‌كننده با بازار گاهي بيش از 10 برابر است. به گفته وي برخي تجهيزات پزشكي هستند كه در محل توليد، هزار تومان و در بيمارستان 8 هزار تومان است، در حالي كه در حوزه دارو، ‌يك داروي 10 هزار توماني در كارخانه در بازار 14 هزار تومان عرضه مي‌شود. وي تأكيد كرد: سود يك كالا نبايد بيش از 50 درصد باشد و بايد دلال‌ها و واسطه‌ها را از بازار تجهيزات پزشكي حذف كنيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن