تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813064827




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانه و خانواده یا کار و جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خانه و خانواده یا کار و جامعه زنجان - ایرنا - چالشی که بانوان شاغل همواره برای آن برنامه ریزی جامعی داشته اند، رسیدگی به خانه و خانواده همراه با حضور در اجتماع و اشتغال است.


به گزارش ایرنا، شاید موضوع اشتغال بیرون از خانه بانوان از زمان کشف حجاب و ورود زنان به جامعه و عرصه فعالیتهای اقتصادی و سیاسی خاص باز شد.
این رویه برای زنان عصر پهلوی جنبه ای متفاوت از بانوان عصر کنونی داشت و در آن دوران نگرش به اشتغال بانوان دستیابی آنان به ثروت و قدرتی بود که می توانست زن را از زیر یوغ منت مردان خارج کند.
سالها گذشت و تحصیلات دانشگاهی و افزایش اطلاعات عمومی به اینجا منتهی شد که فعالیت و اشتغال بانوان در خارج از خانه ربطی به مسوولیت آنان در خانواده ندارد و زنان همچنان باید به مسوولیت های خود در خانه و محیط کار واقف باشند.
به مرور مردم متوجه شدند که دین مبین اسلام چنان عرصه را برای فعالیت زنان در اجتماع باز گذاشته و در تعیین مسوولیت های مرد و زن در خانه و خانواده گشاده دستی کرده است که کسی نمی تواند برای ممانعت از فعالیت بانوان بهانه شرعی و دینی بیاورد.
با پیروزی انقلاب اسلامی این فضا برای بانوان فراختر شد و آنان حتی تا آنجا پیش رفتند که توانستند دوشادوش مردان در جبهه های حق علیه باطل طی هشت سال دفاع مقدس گاه سلاح بر دوش و گاه تیغ جراحی در دست به یاری رزمندگان بشتابند.
بنای جمهوری اسلامی نیز بر این بود، بر بهره مندی از آزادی های مشروعی که دین اسلام داده و محدودیت های ناشی از نبود یا کمبود آگاهی مانع از بهره گیری از آن می شده است.
نظام برای پیشرفت و توسعه به نیروی انسانی توانمند نیاز داشت و جنسیت در این میان هیچ معنا و مفهومی نداشت.
مردم بی سواد بودند و زنان و مردان هر دو به یک میزان از این کمبود، رنج می بردند.
از این رو درب دانشگاه ها که سالها پیش به روی زنان در کنار مردان گشوده شده بود، به روی فعالیت بیش از پیش زنان پا به پای مردان در عرصه های پژوهشی و آموزشی باز شد.
زنان بر کرسی های آموزشی از مقاطع پایین تا سطوح عالی تحصیلی تکیه زدند و نظام و حاکمیت توانست کمبود نیروی انسانی خود را با بهره گیری از توانمندی بانوانی که می توانستند عمق ظرافت دین اسلام را به نمایش بگذارند، برطرف کرد.
امروز 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی سپری شده است و زنان علاوه بر حضور در مسوولیت های مختلف کشور، توانسته اند به جایگاه تصمیم گیری و برنامه ریزی برای جامعه نیز دست یافته و مسوولیت مادری را به رنگ توانمندی آغشته کنند.
شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاری های زنجان طی سال های گذشته تا کنون شاهد حضور بانوان موفق بسیاری بوده و هست که می توانند دوشادوش همکاران مذکر خود بدون هیچ محدودیتی مسوولیت های کاری خود را انجام داده و با موفقیت رسالت خود در خانواده را به انجام برسانند.
هم اکنون از 35 هزار و 841 کارمندی که در پست های مختلف دستگاه های دولتی فعالیت می کنند، 14 هزار و 309 نفر زن هستند که مسوولیت بر دوش دارند و 40 درصد این پست ها را اشغال کرده اند.
هم اکنون از 123 عضو شورای شهرهای استان زنجان، 12 بانوی تحصیل کرده کوشا تصدی امور را در دست گرفته و به نماینده مردم شهر خود تبدیل شده اند.
و باید مباهات کرد زمانی که نوع و عمق تفکر مردم حتی روستاییان چنان پیشرفت کرده که هم اکنون چهار نفر از بانوان مسوولیت دهیاری های استان زنجان را به دست گرفته اند.
شورای اسلامی استان ها باهمکاری امور بانوان و خانواده استانداری و فرمانداری زنجان نشستی را با عنوان همایش بانوان عضو شورای شهر و دهیاری ها تشکیل دادند و پای درد دل این فعالان خستگی ناپذیر و توانمند نشستند.
نایب رییس شورای شهر خرمدره و مشاور امور بانوان فرمانداری شهرستان خرمدره، به طعم در دست داشتن قدرت تصمیم گیری و مداخله در برنامه ریزی ها اشاره می کند و می گوید: زمانی این قدرت برای ما لذت بخش خواهد بود که تمام مردم جامعه جایگاه زنان را بشناسند و به پایگاه آنان احترام بگذارند.
رویا جعفری ادامه می دهد: دیدگاه مردم نسبت به اشتغال بانوان نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده و رو به بهبودی گذاشته است.
وی اضافه می کند: امید می رود با بهبود روز افزون نگرش مردم بتوان بهتر و بیشتر به مطالبات زنان و حقوق شهروندی آنان پاسخ داد.
عضو شورای اسلامی شهر ابهر نیز به بر دوش داشتن دو مسوولیت در جامعه و خانه اشاره می کند و می افزاید: زنان هرچه نسبت به مشکلات پیرامون و جامعه خود اشراف داشته باشند، بهتر می توانند برای در امان ماندن خود و خانواده از مشکلات و مسایل برنامه ریزی کنند.
سمیرا دودانگه افکار مردان و زنان را متفاوت می داند و می گوید: نباید انتظار داشت، همانگونه که زنان نسبت به توانمندی خود اطلاع و آگاهی دارند، مردان نیز متوجه این موضوع باشند.
وی یادآورمی شود: فعالیت زنان در جامعه هیچ منافاتی با نقش آنان در خانه و خانواده ندارد.
دودانگه حضور زنان در جامعه را موجب انتقال مشکلاتی که خانواده ها با آن دست به گریبان هستند به مسوولان ذیربط می خواند.
یکی از بانوان عضو شورای اسلامی شهر زنجان نیز با اشاره به موضوع مورد بحث اضافه می کند: تعداد بانوان در پست های تصمیم گیری کم است، اما با تمام وجود سعی می کنند در برنامه ریزی تاثیر گذار باشند.
پریسا شعبانی اظهار می کند: همین که بانوان به چنین توانمندی رسیده اند که بر مسند شورای شهر تکیه زده اند، خود نشان دهنده توانمندی و کارآمدی بانوان است.
وی یک زن موفق بودن را سخت تر از مرد موفق بودن عنوان می کند و سختی آن را در بر دوش کشیدن دو مسوولیت در جامعه و خانواده می داند.
شعبانی می گوید: بانویی که قصد حضور در پست های مهم و تاثیرگذار را دارد، به طوب طبیعی با چالش هایی مواجه خواهد بود و باید بتوانند با عملکرد مطلوب خود این مشکلات و چالش ها را کنار بزنند.
بانوی دیگر عضو شورای اسلامی شهر زنجان به وجود فشارهای روانی و اجتماعی برای بانوان در مشاغل حساس اشاره می کند و این سختی را طعم شیرین دستیابی به موفقیت می خواند.
معصومه حمزه تبار با بیان اینکه خودم چنین پستی را پذیرفته ام و باید سختی اش را نیز به دوش بکشم، می افزاید: هدفم از ورود به چنین جایگاه و مقامی کمک به بهبود شرایط فعالیت اجتماعی بانوان و ایجاد بسترهای مناسب شهری برای آنان است.
وی به احترام مردان به زنان در زنجان اشاره می کند و این موضوع را نشان دهنده پذیرش توانمندی بانوان از سوی آنان می داند.
و باید پذیرفت که چه مسوولیتی سختی بر دوش دارد، بانویی که مهمتر از هر موضوعی، وظیفه تامین آرامش در خانه و خانواده را بر عهده دارد و باید در کنار پذیرفتن تمام استرس ها و سختی های کار در بیرون از خانه، به مسوولیت شیرین و دلگرم کننده مادری و همسری نیز بپردازد.
البته این بانوانی که برای کمک به پیشرفت کشور و جامعه احساس مسوولیت می کنند، نباید فراموش کنند که تربیت فرزندانی متعهد و مومن نیز وظیفه مهم آنان است و نمی تواند تحت الشعاع درد سرهای اشتغال قرار گیرد.
7319/596


23/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن