تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802254643




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرکت های ایرانی کم کاری چینی ها در آزادگان جنوبی را جبران می کنند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: با هدف بهره برداری کامل در 3 سال آینده: شرکت های ایرانی کم کاری چینی ها در آزادگان جنوبی را جبران می کنند تهران - ایرنا - شرکت های ایرانی در ماه های پس از خلع ید پیمانکار چینی میدان مشترک آزادگان جنوبی، دکل های حفاری خود را روانه بزرگترین میدان نفتی ایران کرده اند تا بتوانند با جبران کم کاری چینی ها در سال های گذشته، ظرف سه سال آینده این میدان را به بهره برداری کامل برسانند.


به گزارش ایرنا، امضای قرارداد ضعیف و پرحاشیه توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی با شرکت چینی CNPCI در دوره وزیر اسبق نفت برای توسعه میدان آزادگان جنوبی، ضربه جبران ناپذیری را به صنعت نفت ایران وارد و سود سرشاری را عاید شرکت چینی کرد.
طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی در اوایل دولت دهم به شرکت چینی CNPCI واگذار شد که در این مدت، نه تنها سودی عاید کشور نشد، بلکه میلیاردها دلار از سرمایه کشور را هدر داد و در مقابل سود سرشاری را نصیب عراقی ها کرد.
سابقه مذاکرات برای توسعه بزرگترین میدان نفتی ایران به دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی رییس جمهوری اسبق کشورمان باز می گردد که در جریان سفر به ژاپن، به توافقی برای توسعه این میدان نفتی دست یافت.
براساس این توافق، قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی با شرکت ژاپنی اینپکس امضا شد.
در نهایت، پس از 5 سال با فشار آمریکا و تهدید به تحریم شرکت های نفتی ژاپن و در نتیجه عدم فعالیت شرکت ژاپنی، در مهر سال 1389 توسعه میدان آزادگان جنوبی به شرکت سی.ان.پی.سی از کشور چین واگذار شد.
قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی در قالب بیع متقابل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین امضا و در نهایت با توجه به تغییرهای اعمال شده در طرح جامع توسعه(MDP)، عملیات اجرایی این طرح از شهریورسال ١٣٩١ همزمان با تصویب طرح جامع تجدیدنظر شده توسعه میدان (RMDP) آغاز شد.
طبق قرارداد با چینی ها باید طی 52 ماه حجم تولید از این میدان به روزانه 320 هزار بشکه برای مدت سه سال افزایش می یافت که بعد از گذشت حدود چهار سال این طرح کمترین پیشرفتی نداشت.
پس از حدود چهار سال از حضور شرکت س.ان.پی.سی در میدان آزداگان جنوبی، این شرکت به دلیل تعلل در توسعه این میدان مشترک با عراق در اردیبهشت 1393 خلع ید شد.
از مجموع ١٨٥ حلقه چاهی که باید براساس برنامه در فاز نخست توسعه این میدان به بهره برداری می رسید، تنها هفت حلقه چاه حفاری شد، در حالی که شرکت متن(کارفرمای ایرانی)، پیمانکار چینیِ را طبق قرارداد به استقرار ٢٥ دکل حفاری در این میدان در سال 2014 میلادی ملزم کرد، شرکت CNPCI تنها برای افزودن یک دکل حفاری دیگر در این میدان مشترک برنامه ریزی کرد.
در زمان تحویل طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی به چینی ها، ظرفیت تولید میدان روزانه 50 هزار بشکه بود، اما پس از چهار سال فعالیت نه تنها ظرفیت تولید را افزایش ندادند بلکه با کاهش 21 هزار بشکه ظرفیت تولید را به 29 هزار بشکه در روز کاهش دادند.
در نهایت پس از خلع ید شرکت چینی، توسعه این میدان نفتی به شرکت های ایرانی واگذار شد.
حاجی حسین نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در این خصوص می گوید: اعتبار مورد نیاز خیلی کمتر از آن چیزی است که چینی ها می خواستند برای توسعه این میدان آزادگان جنوبی بگیرند.
وی اظهار داشت: در برنامه اولیه چینی ها سرمایه ای حدود شش میلیارد دلار نیاز بود که با توجه به بسته نشدن بخش هزینه های کپکس(ارزش قرارداد)، این رقم می توانست به دو برابر هم برسد و با تاخیرهایی که چینی ها در انجام کار داشتند رقم سرسام آوری می شد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: اکنون پیش بینی شده رسیدن به همان 320 هزار بشکه ای که قرار بود، چینی ها تولید کنند با رقمی کمتر از شش میلیارد دلار مورد نیاز آنها و با لحاظ کردن منافع ملی و در حد منابعی که در اختیار ما می گذارند قابل انجام است.
در این راستا، شرکت ملی حفاری ایران برای تسریع در توسعه این میدان نفتی، دکل های حفاری را مستقر کرد.
محمدرضا تاکایدی معاون شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به برنامه های این شرکت در زمینه حفاری در بخش جنوبی میدان آزادگان، اظهار داشت: این شرکت در آزادگان جنوبی ٥٠ حلقه چاه توسعه ای حفاری می کند.
وی با بیان اینکه در میدان آزادگان جنوبی تاکنون پنج حلقه چاه توسعه ای حفاری و تکمیل شده است، گفت: در این میدان هم اکنون دکلهای ٢٦، ٢٧، ٣٢، ٣٣، ٨١ و ٨٩ فتح در حال حفاری چاه های جدید هستند.
به گفته رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران قرار است بزودی تعداد دکل های حفاری مستقر در آزادگان جنوبی به 10 دکل افزایش یابد.
محمد مهدی زارعی معاون حفاری مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز اخیرا از حفاری 40 حلقه چاه نفتی توسط این شرکت در میدان مشترک آزادگان خبر داد.
وی خاطرنشان کرد: حفاری 40 حلقه چاه نفتی به مناطق نفتخیز جنوب واگذار شده که تاکنون 2 دستگاه حفاری در این منطقه مستقر و عملیاتی شده و در حال اعزام سومین دستگاه حفاری به منطقه هستیم.
زارعی با بیان اینکه این شرکت حدود 10 دکل برای حفاری 40 حلقه چاه در منطقه آزادگان اختصاص داده است، گفت: این دستگاه ها به تدریج پس از ترخیص از سایر میادین به سمت آزادگان اعزام خواهند شد.
معاون حفاری مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، تاکید کرد: در صورت تامین به موقع کالا و مواد مصرفی مورد نیاز، حفاری این 40 حلقه چاه در مدت 2 سال انجام خواهد شد.
میدان نفتی آزادگان با مساحت تقریبی 900 کیلومتر مربع در ٨٠ کیلومتری غرب اهواز قرار دارد و تولید از این میدان برای نخستین بار توسط شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در یک برنامه زمانبندی 6 ماهه با تعمیر 6 حلقه چاه اکتشافی محقق و تولید روزانه 20 هزار بشکه از این میدان از سال 1386 آغاز شد.
با حفاری 15 حلقه چاه توسعه ای، احداث تسهیلات سطح الارضی و خطوط لوله جریانی در مدت 15 ماه، ظرفیت تولید این میدان در سال 1388 به 50 هزار بشکه در روز افزایش یافت.
در طرح جامع توسعه جدید میدان نفتی آزادگان جنوبی دو فاز تعریف شده که در فاز نخست توسعه، تولید٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش بینی و مقرر شده است این میزان تولید با حفر ١٨٥ حلقه چاه، ٥٢ ماه پس از تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان محقق شود.
براین اساس، افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نیز در فاز دوم توسعه میدان مدنظر قرار دارد.
میدان نفتی آزادگان بزرگترین میدان نفتی ایران و یکی از بزرگترین میدانهای نفتی جهان است که در سال 1376 کشف شد.
اقتصام(5)2022**1558


23/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن