تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803039259




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوءمدیریت منابع آبی مشکلی فراتر از کمبود آب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سوءمدیریت منابع آبی مشکلی فراتر از کمبود آب نوشهر - ایرنا - ایران سال هاست که با کمبود منابع آبی مواجه است و سوء مدیریت نیز این بحران را تشدید کرده و اگر مصرف آب مدیریت نشود، مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم، در آینده به مراتب بیشتر و پیچیده تر خواهد شد.


به گزارش ایرنا، همانطور که وزیر نیرو و مسوولان امور آب بارها تاکید کرده اند، بخش عمده ای از منابع آبی کشور به دلیل استفاده از شیوه های نادرست آبیاری در بخش کشاورزی مصرف شده یا بهتر است بگوییم به هدر می رود و بخش زیادی از این منابع نیز در مصارف خانگی صرف می شود.
جدیت نداشتن در تغییر الگوی مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی ارتباطی با کمبود منابع آبی ندارد و به طور مستقیم به مدیریت ناصحیح بر منابع آبی باز می گردد. شاهد این مدعا نیز معضلات در مناطقی است که از لحاظ منابع آبی وضعیت بهتری نسبت به سایر نقاط کشور دارند.
شماری از مردم استان مازندران نیز با وجود بارندگی های زیاد و آب فراوان امروز به دلیل همین سوء مدیریت منابع آبی که گفته شد، با کمبود آب و قطعی آن مواجه هستند.
در گزارش های قبلی ایرنا در زمینه معضل آب در استان مازندران به این نکته اشاره شد که شاید برای خیلی ها باورش سخت باشد، اما این یک واقعیت تلخ است که آن ضرب المثل معروف می گوید "آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم".
نبود زیرساخت های لازم، فرسودگی شبکه های آبرسانی، مهار نشدن آب های سطحی به میزان کافی در کنار مصرف بی رویه برخی از مشترکان و همچنین ورود سالانه میلیون های مسافر و گردشگر باعث شده تا مشکل کمبود و یا قطعی آب اَشامیدنی به رغم برخورداری مازندران از مواهب طبیعی و خدادادی از جمله جنگل، دریا و رودخانه یک مشکل دایمی و قدیمی و در واقع یک زخم کهنه باشد که بخش عمده آن ارتباطی با موضوع کم آبی نداشته و به طور مستقیم با سوء مدیریت ها مرتبط است.
در استان مازندران شهرستان تازه تاسیس کلاردشت با وجود اینکه از منابع آبی فراوان برخوردار است، اما به دلیل مدیریت ناصحیح در اصلاح زیرساخت های شبکه آبرسانی و همچنین فرهنگ مصرف آب که از سالیان گذشته برای این شهرستان به جای مانده، در بسیاری از نقاط مردم با کم آبی و یا قطع آب مواجه هستند.
با وجود کم آبی ناشی از کاهش بارندگی ها در سال های اخیر که سوء مدیریت ها آن را تشدید کرده و به نقطه بحران رسانده است، اما وقتی پایتان را به کلاردشت می گذارید و با غرش رودخانه سردآبرود مواجه می شوید، بیشتر این موضوع به ذهن متبادر می شود که چرا در این منطقه با این آب فراوان، باید مشکل کم آبی وجود داشته باشد؟
از جمله نقاطی که این روزها مشکلی آبی آنان به حد بحران رسیده، روستاهای کلمه،کوهپر و شکرکوه هستند که تنها 3 الی 4 ساعت در روز آب دارند و در ساعات دیگر با قطعی آب مواجه هستند.
در بخش های دیگری از شهرستان های واقع در غرب مازندران نیز مشکل کم آبی مشهود است و در برخی از روستاهای منطقه کجور شهرستان نوشهر نیز برغم وجود رودخانه های جاری، این معضلات دیده می شود.
مجید عبدالهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران نیز با تایید کمبود و یا قطعی آب آشامیدنی در برخی مناطق مازندران، آن را مقطعی و دلیل آن سوختن پمپ های آبرسانی، گرمای هوا و همچنین حجم بالای ورودی مسافران به این استان عنوان می کند.
این یک واقعیت تلخ است که استان مازندران به رغم برخورداری از بارش های فراوان در فصول مختلف در برخی ماه ها با کمبود منابع آبی مواجه است و تداوم این امر علاوه بر کمبود آب آشامیدنی در بیشتر مناطق، کشاورزان را نیز با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.
علاوه بر این به دلیل گردشگرپذیر بودن مناطق مختلف استان مازندران مشکلات آبی این استان نیز تشدید شده و مسوولان امر باید مسایل این استان را به دلیل جمعیت گردشگر و شناور آن به طور ویژه ای مورد توجه قرار دهند.
بهرحال دولت تدبیر و امید امروز میراث دار مشکلات ناشی از سوء مدیریت ها است که طی سال ها انباشته شده و در حال مبدل شدن به یک بحران است و ضرورت دارد مسایل موجود در حوزه آب و منابع آبی را به عنوان موضوعی اورژانسی دیده شود.
حمید چیت چیان وزیر نیرو نیز با تاکید بر این موضوع می گوید که اگر مصرف آب مدیریت نشود و مانع برداشت غیرمجاز از منابع زیرزمینی نشویم، به مرور شاهد پایین رفتن سطح آب، شوری دشت ها، خشکسالی و در نتیجه تعطیلی کشاورزی خواهیم بود.
این اظهارات خود گواه این مطلب است که بایددرک درستی ازشرایط بحرانی موجود در مدیریت ما ایجاد شود و به تبع آن در مردم نیز این درک به وجود می آید که تا دیر نشده درشیوه مصرف منابع آبی کشور تجدیدنظر کنیم، زیرا ضرر این اتفاق در گام نخست متوجه مردم خواهد بود.
بر اساس اعلام مسوولان وزارت نیرو با بازده کنونی آبیاری و همچنین هزینه ای که صرف استخراج آب می شود، تولید محصولات کشاورزی در کشور مقرون به صرفه نیست و در صورتی که در سریع ترین زمان برای این مشکل چاره اندیشی اجرایی و عملی صورت نگیرد و اقدامات از حد هشدار و تکرار فراتر نرود، با تعطیلی بخش کشاورزی مواجه خواهیم شد.
به گفته وزیر نیرو، متوسط ارزش افزوده محصولات تولیدی کشاورزی درکشور با مصرف هر مترمکعب آب حدود 10 هزار ریال (30 سنت) است، درحالی که این رقم در کشورهای منطقه حدود دو دلار است، پس نخستین اقدام برای رونق و توسعه کشاورزی این است که با اصلاح الگوی کشت و الگوی آبیاری و رفتن به سمت کشاورزی صنعتی، ارزش افزوده محصولات کشاورزی را افزایش داد.
سال ها است که می گوییم باید الگوی مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی تغییر یابد اما تا کنون اقدام عملی درخور توجهی در این حوزه صورت نگرفته است. باید کشاورزانی را که در مقابل تغییر شیوه های آبیاری سنتی به نوین و تحت فشار و قطره ای مقاومت می کنند به درستی توجیه و برای دستیابی به این هدف از آنان حمایت مالی کرد و در صورت ادامه مقاومت ها این اقدام با اجبار صورت گیرد زیرا زمان برای آغاز اقدامات عملی در این حوزه بسیار دیر است.
عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز ایران در این باره گفت: باید سیاست گذاری ها با حفظ منابع پایه کشورمان انجام شود و اگر بخواهیم کشور را از بی آبی نجات دهیم باید مصرف آب تجدیدپذیر نصف و بهره وری دو برابر شود.
وظیفه اصلی امروز ما آگاهی دادن، پیشگیری و کنار آمدن با بزرگ ترین معضل کشور یعنی مساله آب است.
وی بیان کرد: در ایران 85 درصد از منابع تجدیدپذیر آب استفاده می شود و این علت اصلی کمبود آب است نه خشکسالی. اظهارات دبیرکل خانه کشاورز همان چیزی است که آن را سوء مدیریت منابع آبی می نامیم.
دبیرکل خانه کشاورز ایران حتی تاکید می کند که بعضا پرداختن بیش از اندازه به موضوع خشکسالی نیز به خاطر توجیه سوء مدیریت آب در کشور صورت می گیرد.
وی می گوید: بارندگی های ما در 20 سال گذشته تنها 10 درصد کاهش داشته اما روان آب ها بیش از 50 درصد کاهش یافته است. همه ما قربانی سوء مدیریت آب در کشور هستیم.
کلانتری در عین حال تاکید می کند که وزیر نیروی دولت یازدهم جرات بیان واقعیت ها را دارد و قصد دارد برداشت 88 درصدی از منابع تجدیدپذیر کشور را در برنامه ششم به 50 درصد برساند و هم اکنون وظیفه همه مسوولان و مردم صرفه جویی در مصرف آب است.
1535/506


23/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن