تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805593530




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خوشه های نوآوری در کشاورزی نویدبخش تحقق اقتصاد مقاومتی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خوشه های نوآوری در کشاورزی نویدبخش تحقق اقتصاد مقاومتی نوشهر - ایرنا - اجرای طرح های نوآورانه کشاورزی با هدف تولید بیشتر و بهتر این محصولات، گامی برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی است.


اجرای طرح احداث باغ انگور به شیوه نوین و تولید قلمه های نهال این نوع محصول در روستای "پیده" از توابع کجور نوشهر برای نخستین بار در استان مازندران را می توان گامی برای تولید محصولات کشاورزی به شیوه های نوین و ایجاد انگیزه در کشاورزان برای آزمودن راه های جدید کشت و زراعت در مناطق حاصلخیز دانست.
اجرای چنین طرح هایی در روستاها و تولید انبوه محصولات کشاورزی که تامین کننده امنیت غذایی و خودکفایی کشور در این زمینه است، با استفاده از امکانات و تجهیزات نوین آبیاری و کودهای کشاورزی موید این مساله است که با برنامه ریزی صحیح، انجام کار مطالعاتی و تحقیقاتی می توان الگوی کشت را تغییر داد و منطبق با شرایط آب و هوایی منطقه انواع محصولات باغی و زراعی را تولید کرد.
بخش کجور در شهرستان نوشهر از سطح حدود 2 هزار هکتار زمین های باغی، 2 هزار هکتار اراضی زراعی، 600 هکتار علوفه، 650 هکتارحبوبات برخوردار است که میزان برداشت گندم از هر هکتار حدود یک تن، جو یک تن و 200 هزار کیلو، عدس یک تن، لوبیا نیزحدود 2 تن است.
بر اساس بررسی های صورت گرفته و انجام کار مطالعاتی و پژوهشی کارشناسان مربوط بر روی زمین های منطقه، این بخش شرایط بسیار مطلوبی برای تولید انواع گیاهان دارویی نظیر گل گاو زبان و سایر محصولاتی نظیر زرشک و زعفران دارد.
با وجود برخورداری منطقه از چنین موقعیت ممتازی برای فعالیت های کشاورزی متاسفانه از سال های اخیر بویژه از یک دهه گذشته به علت بی برنامگی مسوولان امر و نبود حمایت های لازم بخش زیادی از زمین های کشاورزی بر اثر تغییر کاربری و ساخت وسازهای غیرمجاز تخریب و به مسکونی تبدیل شده که ادامه این وضعیت بسیار نگران کننده است.
فروش هکتاری زمین های کشاورزی، مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها و روی آوردن آنان به شغل های کاذب، از دست رفتن بخش قابل توجهی از تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی، از پیامدهای منفی بی برنامگی مسوولان ادوار گذشته در این بخش بوده است که اکنون بحرانی شدن آن هستیم.
"جهانبخش نورائی" از سرمایه گذاران طرح ساخت باغ انگور در روستای "پیده " بخش کجور درباره طرح خود به ایرنا گفت: فرآیند اجرای این طرح را از سال 88 در زمینی به گستره بیش از شش هزار متر مربع در اراضی شیبدار این روستا آغاز کردم.
وی با اشاره به این که این طرح به عنوان الگو و با هدف تولید نهال انگور جهت توزیع در کشور در مناطق مختلف اجرا شده است، ادامه داد: با توجه به مستعد بودن اراضی اکنون می توان سالانه حدود یک میلیون نهال (قلمه) انگور در این روستا تولید و در بین استان های مختلف کشور توزیع کرد.
وی میزان اعتبار هزینه شده برای ایجاد ابنیه، تهیه تجهیزات و احداث این باغ را حدود 10 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این اعتبار حدود 150 میلیون ریال برای ساخت این باغ هزینه شده است.
"محمد آژنگ" مجری این طرح نیز به ایرنا گفت: حدود 500 اصله مو ریشه دار انگور از نوع ارقام بیدانه کشمشی سفید و قرمز مرغوب به شیوه داربستی (کوردون) در این روستا ایجاد شده که در آن از تجهیزات نوین و به شیوه آبیاری قطره ای تحت فشار استفاده می شود.
وی افزود: این باغ نه تنها یک نوآوری در منطقه محسوب می شود، بلکه می تواند یک الگویی برای ساخت باغ های انگور در شمال کشور باشد و زمینه را برای کارآفرینی و رشد اقتصاد منطقه فراهم کند.
وی ابراز امیدواری کرد که بتوان با تولید نهال های ریشه دار در گلدان برای کشت در هر فصل سال این نهال ها را به احداث کنندگان باغ انگور در سراسر کشور عرضه و حتی به کشورهای مجاور نیز صادر کرد.
بنا به گفته کارشناسان، سابقه تاریخی کشت انگور در ایران به 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد و جزو محصولات راهبردی در کشور و سایر مناطق دنیا است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.
مدیر جهاد کشاورزی نوشهر نیز گفت: بخش کجور به علت برخورداری از آب هوای مناسب و زمین های مستعد شرایط مطلوبی برای فعالیت در بخش های کشاورزی و دامداری دارد.
طبق آمار از منابع رسمی از هر هکتار باغ انگور به طور میانگین حدود 11.5 تن انگور تولید می شود.
"میرحسین سنجرانی" مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نوشهر، سطح باغ های درختان سیاه ریشه در این بخش را حدود 2 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: ساخت باغ انگور از سوی این باغدار در حقیقت گامی در جهت تغییر الگوی کشت بوده و چنین اقدامی جزو برنامه های محوری این نهاد در این منطقه است.
وی اظهارداشت: اکنون از گستره حدود سه هزار هکتار زمین های شناسایی حاصلخیز شیبدار در این منطقه، طبق برنامه قرار است حدود 500 هکتار آن زیرکشت انواع محصولات باغی با استفاده از شیوه آبیاری تحت فشار قرار گیرد.
وی میزان اعتبار مصوب برای اجرای این طرح را حدود 30 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون با تخصیص بخشی از این میزان اعتبار از 2 سال گذشته تاکنون برای ساخت حدود 100هکتار باغ گیلاس در روستای "ناصرآباد" و "پول"" به عنوان یک طرح الگو و آزمایشی هزینه شد و بقیه نیز قرار است به کشاورزان برای ساخت باغ با هدف تولید انواع محصولات منطبق با این طرح به آنان واگذار شود.
مدیرجهاد کشاورزی نوشهر از کجور به علت برخورداری از شرایط مطلوب آب و هوایی و زمین های حاصلخیز به عنوان منطقه ای مستعد برای کشت و تولید انواع گیاهان دارویی یاد کرد و گفت: امروز رویکرد دولت نیز توجه بخش تولید و حمایت از کشاورزان است.
فرماندار نوشهر درباره اجرای چنین طرح هایی گفت: اقتصاد مقاومتی با بهره گیری کامل از ظرفیت های بومی به ویژه درمناطق روستایی محقق می شود.
"محمدعلی قمی اویلی" افزود: با توجه به تهدیدات دشمنان، باید با استفاده بهینه از تمامی قابلیت ها و نگاه به درون، اقتصاد کشور را قوی کرد.
وی اعتماد به نفس، خودباوری و خلاقیت را زمینه ساز موفقیت در این بخش دانست و تاکید کرد که باید با انسجام رویه و همبستگی این موضوع به عنوان اولویت برنامه کاری مسوولان قرارگیرد و سرمایه گذاران دراین بخش را مورد حمایت قرار دهند.
فرماندار نوشهر با اشاره به برخورداری کجور از زمین های مستعد کشاورزی و تنوع شرایط آب و هوایی گفت: باید با عزم ملی و مدیریت جهادی با بهره گیری مطلوب و بهینه از این موقعیت ممتاز منطقه زمینه بهبود فضای کسب و کار و جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها را در این منطقه فراهم کرد.
قمی، کم توجهی، نبود برنامه ریزی صحیح و هدفمند و داشتن نگاه سطحی نگر مسوولان را از علت های اساسی تغییر غیرمجاز و بی رویه زمین های کشاورزی و ساخت و ساز در این بخش تاریخی و کوهستانی ذکر کرد.
وی افزود: تولید انگور با کیفیت بسیار مناسب در زمین های شیبدار و حاصلخیز این روستا از سوی این باغدار موید آن است که می توان با استفاده از روش ها و تجهیزات نوین برای رونق بخشیدن بخش کشاورزی دراین منطقه گام برداشت و این اقدام بی نظیر این باغدار در واقع گامی در جهت تغییر الگوی کشت در این روستا بوده است.
بخش تاریخی و کوهستانی کجور با برخورداری از 62 روستا، دو شهر و جمعیتی دستکم 12 هزار نفر در فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر واقع است.
624/1535/608/ 2025


22/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن