تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814979247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهبود وضعیت معدنی کشور نیازمند تشکیل سازمان مستقل معدن است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران: بهبود وضعیت معدنی کشور نیازمند تشکیل سازمان مستقل معدن است زاهدان- ایرنا- رییس انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران گفت: تحول در بخش های اکتشاف و استخراج معادن در مناطق دارای پتانسیل معدنی در ایران نیازمند تشکیل سازمان یا وزارت خانه مستقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.


پروفسور "محمدحسن کریم پور" روز شنبه در حاشیه ششمین همایش زمین شناسی اقتصادی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش معدن با تشکیل وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تضعیف شد زیرا کلمه معدن قرار بود از این وزارتخانه حذف شود که با تلاش های بسیار مانع از این کار شدیم اما با توجه به وضعیت کشور برای توسعه فعالیت های معدنی باید این بخش از حوزه بازرگانی جدا شود زیرا فعالیت های این دو حوزه کاملا متفاوت است.
وی اظهار داشت: از آنجایی که آمار ارائه شده استان ها از معادن درست نیست، نمی توان آمار دقیقی از وضعیت معادن کشور بیان کرد.
وی با بیان اینکه متاسفانه جایگاه آمار و اطلاعات در کشور جدی گرفته نشده و هر فردی به صورت خود مختار بدون بررسی های درست کارشناسی آمار ارائه می دهد تصریح کرد: با این وجود بررسی های صورت گرفته نشان از آن دارد که تعداد معادن فلزی کشف شده در ایران به نسبت سرزمین و پتانسیل های موجود، خیلی کم و محدود است.
وی اظهار داشت: ممکن است کشور در بخش معادن غیر فلزی جایگاه خوبی داشته باشد، اما نباید فراموش کنیم که معادن فلزی هستند که در اقتصاد کشور نقش خیلی مهمی دارند.
رییس انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران گفت: معادن مس سرچشمه، سونگون و میدوک تنها معادن فلزی ایران نیستند بلکه در شرق کشور نیز این معادن وجود دارند وجود اشکالاتی در آیین نامه های اکتشاف و نبود شرکت های تخصصی این بخش از مهمترین علل انجام نشدن فعالیت های اکتشافی درست در این منطقه از کشور است.
وی افزود: بر اساس شواهد، مدارک و اطلاعات موجود بخشی از اشکال کار برای توسعه فعالیت های اکتشافی در شرق کشور به آیین نامه ها، مقررات و دستورالعمل های اکتشاف و بخش دیگر به صدور مجوز و اختصاص بودجه های دولتی بدون داشتن نتیجه به شرکت های فاقد صلاحیت اکتشاف، مربوط می شود.
کریم پور با اشاره به تفاوت موضوع اکتشاف و استخراج در بخش معدن گفت: موقعی که از اکتشاف بحث می کنیم مثل این است که از یک نوزاد بحث می شود زیرا مراحل مراقبت و مواظبت از کودک برای رشد و تبدیل شدن به نوجوان به مانند فعالیت های اکتشافی است که نتیجه آن کشف معدن است.
وی تاکید کرد: بنابر این زمانی که نگاه کلی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مساله معدن نیست و درگیر موضوعات مختلف از جمله تهیه مواد اولیه غذای مردم شده نیازمند تشکیل یک وزارتخانه یا سازمان مستقل به عنوان متولی مسائل مربوط به اکتشاف، استخراج، فرآوری و صنایع معدنی هستیم که درد آشنای فعالان این بخش باشد.
رییس انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران افزود: در مرحله دوم برای توسعه فعالیت های معدنی باید شرکت های معدنی ایجاد شده جمع آوری شوند چرا که در طول زمان ثابت کرده اند بدون داشتن دانش تخصصی فقط در حوزه های غیر مرتبط فعالیت می کنند.
وی با تاکید بر اینکه بخش اکتشاف کار فوق العاده تخصصی است و این کار را نمی توان به افراد غیر متخصص محول کرد گفت: در موضوع اکتشاف زمانی که متخصص ویژه این امر را نداشته باشیم افراد دیگر بودجه ها را می گیرند.
وی ادامه داد: دانش آموخته بخش معدن در کشور وجود دارد اما به آنان میدان داده نمی شود لذا تا زمانی که کار به دست کاردان و متخصص سپرده نشود هرگز نخواهیم توانست از عهده فعالیت های اکتشافی بر آییم.
وی گفت: به عنوان نمونه مناطق دارای پتانسیل و استعدادهای معدنی از جمله طلا و مس در سیستان و بلوچستان زیاد وجود دارد اما تعداد معادن مس و طلا کشف شده در این استان نسبت به ظرفیت های موجود اندک است و این خود نشان از آن دارد که بودجه های این بخش در اختیار نیروهای کاردان قرار نگرفته است.
رییس انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران بیان کرد: در شرق ایران بویژه خراسان جنوبی نقاط معدنی با استعداد بالا وجود دارد که مستلزم این است که در اختیار نیروهای کاردان و متخصص برای فعالیت های اکتشافی قرار گیرد.
وی گفت: با توجه به اینکه بر اساس قانون هر شهروند ایرانی می تواند معدن ثبت کند، در شرایط فعلی 80 درصد معادن کشور به نام خانم های خانه دار ثبت شده که اصلا خودشان هم از این مساله خبر ندارند.
وی تاکید کرد: برای برون رفت از مشکلات حاکم بر بخش معدن کشور در حوزه های آموزش و تحقیقات کمبودی وجود ندارد اما باید مشکلات بخش اجرا حل شود.
به گزارش ایرنات، ششمین همایش زمین شناسی ایران از امروز (شنبه) به مدت دو روز در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز شد.
ک/3
7307 / 653


22/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن