تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819425798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش خبرنگار فارس از سفر یک‌روزه به دل طبیعت کرمان از ماجرای کشف تاج خشاریاشاه تا ایجاد امنیت برای قوچ‌های وحشی+ تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش خبرنگار فارس از سفر یک‌روزه به دل طبیعت کرمان
از ماجرای کشف تاج خشاریاشاه تا ایجاد امنیت برای قوچ‌های وحشی+ تصاویر
به دل طبیعت می‌رویم تا شگفتی‌های این استان پهناور را به چشم ببینیم. دو طرف مسیر منطقه منصورآباد پر از درختان گز است و از طرفی وجود کبک‌های فراوان در مسیر و صدای آواز زیبای آنها در کوه زیبایی منطقه را دوچندان می‌کند.

خبرگزاری فارس: از ماجرای کشف تاج خشاریاشاه تا ایجاد امنیت برای قوچ‌های وحشی+ تصاویر



به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، منطقه منصورآباد با دارا بودن بیش از 500 گونه جانوری در فاصله 35 کیلومتری شهر رفسنجان واقع شده است و منطقه قرق شده منصورآباد توسط گروه دوستداران طبیعت پوشش داده می‌شود و بیش از 125 هزار هکتار وسعت دارد و امروزه زیستگاه گونه‌های زیادی از جانوران است. همراهی نغمه کبک‌ها با محیط‌بان رفسنجانی گروه دوستداران طبیعت رفسنجان مدت شش سال قبل تاسیس شده است و در این مدت اقدامات زیادی را برای حفاظت منطقه منصورآباد انجام داده است، تعداد زیادی آبشخور توسط این گروه در منطقه تعبیه شده و هر 20 روز یک بار توسط اعضای گروه به آنها آب‌رسانی می‌شود. همراه با جمعی از مسئولان رفسنجان از جمله فرماندار رفسنجان راهی منطقه منصورآباد می‌شویم، دو طرف مسیر منطقه منصورآباد پر از درختان گز است و از طرفی وجود کبک‌های فراوان در مسیر و صدای آواز زیبای آنها در کوه زیبایی منطقه را دوچندان می‌کند.

مسعود سلطانی از محیط‌بانان فعال شهرستان رفسنجان است، وی که ما را در این سفر همراهی می‌کرد در میانه راه به بیان خاطراتی از دوران خدمتش در منطقه منصورآباد پرداخت و به پرت‌شدنش از کوه و کبودی دست و پایش و به خیر گذشتن ماجرا اشاره کرد. وی از نجات فردی سخن به میان آورد که سه روز در کوهستان منطقه منصورآباد گم شده بود و بدون آب و غذا زنده مانده بود. خودنمایی بنه 400 ساله در «یکه‌بنه» هر چند کیلومتری که از مسیر منصورآباد گذر می‌کنیم، می‌ایستیم و تعداد زیادی بز و قوچ در کوه‌ها جلب‌توجه می‌کند، از آنها عکس می‌گیریم و راه را ادامه می‌دهیم. بند زرد توقف‌گاه بعدی ما بود، این محل، استراحتگاه محیط‌بانان در زمان ماموریتشان بوده است و در ادامه مسیر به محلی به نام «یکه‌بنه» رسیدیم، «یکه‌بنه» محلی بود که یک درخت بنه که بیش از 400 سال عمر داشت در آن خودنمایی می‌کرد و به‌همین دلیل نام این محل را «یکه‌بنه» نامیده بودند.

گیاهان دارویی نظیر بومادران، آلاله، کاکوتی و آویشن نیز از دیگر موهبت‌هایی است که خداوند در این منطقه زیبا آفریده است. عضویت 534 نفر در گروه دوستداران طبیعت رفسنجان فرزاد مهدوی مدیرعامل گروه دوستداران طبیعت رفسنجان در حاشیه بازدید فرماندار و مسئولان از منطقه منصورآباد رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار داشت: گروه دوستداران طبیعت رفسنجان 534 عضو رسمی و افتخاری دارد که از این تعداد 174 نفر عضو رسمی هستند. وی تصریح کرد: سال 90 منطقه منصورآباد 117 گونه از انواع جانوران را داشت که یک سال بعد از آن این تعداد به 198 مورد رسید که رشد خوبی داشته است. مدیرعامل گروه دوستداران طبیعت رفسنجان افزود: در حال حاضر بیش از 500 گونه جانوری اعم از بز، قوچ، میش، روباه، گرگ، کبک، تیهو، خرگوش و ... در منطقه منصورآباد وجود دارد و اعضای گروه با تامین آب و علوفه از آنها  حمایت می‌کنند.

مهدوی خاطرنشان کرد: سالانه 100 میلیون تومان هزینه در منطقه منصورآباد صرف می‌شود و اعضای گروه دوستداران طبیعت رفسنجان این اعتبار را تامین می‌کنند. فرماندار رفسنجان نیز با قدردانی از تلاش‌های گروه دوستداران طبیعت رفسنجان و از خودگذشتگی محیط‌بانان برای محافظت از منطقه اظهار داشت: فعالیت‌های این گروه خیلی خوب است و بحث حمایتی از حیات‌وحش در بحث اعتبارات دیده می‌شود. کمبود آب دامن راویزی‌ها را هم گرفته است ادامه سفر یک‌روزه فرماندار رفسنجان، رئیس اطلاعات رفسنجان و جمعی از اعضای گروه دوستداران طبیعت و محیط‌بانان حضور در روستای زیبای راویز بود که هم مسیر با منطقه منصورآباد بود، این روستا قرار است آینده درخشانی در صنعت گردشگری شهرستان رفسنجان رقم بزند.

همچنین دیدار با اعضای شورا و اهالی روستا از برنامه‌های این سفر بود، کمبود آب مشکلی است که توسط اعضای شورای منطقه حوم‌الدین راویز مطرح شد، فرماندار رفسنجان دستور تجهیز چاه آب این منطقه را داد و گفت: با همکاری اداره آب روستایی دو حلقه چاه موجود تبدیل به یک حلقه شود و مشکل برق چاه را هم رفع می‌کنیم. حمید ملانوری تاکید کرد: همه اهالی روستا برای استفاده از آب باید کنتور داشته باشند و آب را به صورت مجاز برداشت کنند.

کشف تاج خشایارشاه در راویز به گزارش فارس، روستای تاریخی و گردشگری راویز حدود 8هزار سال قدمت دارد که یکی از اعضای شورا از کشف دو تاج از خشایارشا و تعدادی اشیا عتیقه دیگر در زمان‌های دور در این روستا خبر داد. راویز همچنین حمامی با قدمت 3 هزار سال و قبرستان تاریخی دارد و درختان کهنسال از دیگر جاذبه‌های این روستاست. اما آنچه تلخی مسیر این سفر را رقم زد، وجود درختان سر بریده‌ای بود که گویا چند سال تن آنها با آب غریب شده و تنها آشنای آنها تبر و اره برقی بود. روستای بید، دیگر روستایی خشک و متروک شده بود و درختانی که روزگاری سایه‌سار رهگذران بودند، امروز فقط ریشه‌های خشک‌شان مانده بود. «قیه» چشم به‌راه گردشگران روستای قرق و بسیار زیبای «قیه» هم مورد بازدید قرار گرفت، این روستا برخلاف روستای قبلی خوش آب و هوا و سرسبز بود و آب خوردن قوچ‌های وحشی در کنار انسان نشان از احساس امنیت این حیوانات در محل داشت.

درختان انار و بادام و سرسبزی روستا این منطقه را بسیار دیدنی کرده بود و همواره سخن از تبدیل شدن منطقه به منطقه گردشگری به میان می‌آمد تا روزی برسد این منطقه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی و حضور علاقه‌مندان به حیات‌وحش شود. این سفر در حالی به پایان نزدیک می‌شد که خودروی حامل فرماندار و رئیس اطلاعات رفسنجان دچار سانحه شد و شکستن پروانه خنک‌کننده رادیاتور و جوش آوردن آن اندکی توقف را ایجاد کرد، اما این سفر کوله‌باری از خاطرات و تجربیات برای خبرنگار فارس و دیگر همراهان به‌همراه داشت. ============== گزارش از زهرا بمی‌نژاد ============== انتهای پیام/80019/و40

93/06/22 - 08:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن